fbpx

Personeel NS International en Thalys dreigt met acties

Personeel van NS Internationaal en Thalys dreigt met acties als spoorwegbedrijf NS niet snel met een beter bod voor een verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor conducteurs komt. Een eindbod waarin onder andere meer loon werd beloofd werd door leden van vakbonden FNV Spoor en VVMC in meerderheid weggestemd.

De bonden sturen de NS volgende week een ultimatum. Als daar niet op wordt ingegaan dan zal er worden gestaakt, aldus een woordvoerster van VVMC. Naast conducteurs gaat het ook om ondersteunend personeel. Volgens VVMC gaat het in totaal om zo’n 300 tot 350 medewerkers.

Het aanbod waarover werd gestemd is het loonbod dat NS voor de crisis al bij de bonden had voorgelegd. Door de coronacrisis gingen de onderhandelingen echter op pauze, waarna de aanbieding door NS afgelopen zomer weer bij het personeel ongewijzigd werd neergelegd. Daar stemden de medewerkers dus niet mee in.

Naast het personeel van de internationale treinen is er bij de bonden ook onvrede over de wijze waarop de NS de herinrichting van de service op de stations invult. Ook daar klagen de bonden over. NS zegt in een reactie het ultimatum nog niet binnen te hebben en zodoende nog niet inhoudelijk te kunnen reageren.

(c) ANP

45 gedachten over “Personeel NS International en Thalys dreigt met acties”

  1. Tim H schreef:

    Doek die internationale treinen maar op, aan internationale treinen heb je toch niets. Het is altijd staken.

    1. bert sitters schreef:

      Zo vaak zijn ook geen stakingen.
      Ik heb meegemaakt dat ik niet kon vliegen, omdat luchtverkeersleiders staakten

    2. Eric schreef:

      @Tim. Hoe vaak is er dan internationaal gestaakt in de afgelopen 10 jaar?

      1. Anoniem schreef:

        Alleen al de laatste maand drie keer dagen lang.

        1. Anoniem schreef:

          De Duitse machinisten staakten 3 dagen. Als je wat zegt. Zeg dan iets wat waar is.

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Staking 1: 2 dagen, Nightjet vervalt op 3 dagen.
          Staking 2: 2 dagen, Nightjet vervalt op 3 dagen.
          Staking 3: 5 dagen, Nightjet vervalt op 6 dagen.

      2. Maurice schreef:

        Het probleem is dat overheden tijdens corona onbeperkte zakken geld naar het spoor gestuurd hebben zodat het personeel ook onbeperkt eisen kan stellen. Het is tijd dat de overheden de geldkraan voor het spoor zo snel mogelijk dichtdraaien.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dat klopt natuurlijk niet, al hebben ze een mooie regeling. Tegelijkertijd maken ze ondanks die regeling behoorlijke verliezen. Bij NS is de staat enig aandeelhouder, dus die loopt daardoor dividend mis. Normaal gaat 30 of 35 procent van de winst als dividend naar de overheid.

      3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Bij NS International denk ik niet tot nauwelijks. Maar uiteindelijk gaat het er niet om wie er precies staakt, maar of de trein vaak gehinderd wordt door stakingen. En dat laatste is helaas met enige regelmaat aan de orde. Stakingen bij SNCF, NMBS of DB. Stakingen bij NS hebben we ook gezien, maar gelukkig niet vaak en vaak op beperkte schaal.

        1. Mars schreef:

          Vaak weet het NS personeel ook wel de drukste traject op het drukste moment te kiezen, bijvoorbeeld Amsterdam – Utrecht in de middagspits. Gelukkig gebeurt het niet vaak, maar elke staking in het spoor waar de reiziger de dupe van is, is er wat mij betreft één te veel.

      4. PJV schreef:

        Tim is gewoon aan het stoken. Anders had hij allang gereageerd. Een fatvoriete bezigheid van heel wat internetgebruikers helaas

    3. Paula Lieftink schreef:

      Schandalig! Het personeel heeft maanden met behoud van salaris en onregelmatigheidstoeslag thuis gezeten omdat er geen treinen reden vanwege de Coronacrisis. Ze hebben in januari loonsverhoging gehad, maar dus niet of nauwelijks gewerkt! Leve de hufterige mentaliteit van het personeel op de Thalys!

      1. Bert Fleer schreef:

        Fijn dat er collega’s zijn. Gelukkig ben je weg!

        1. Perry schreef:

          Paula, fijn zo’n trap nageven nadat je een jaartje als zwart schaap heb mee profiteren voordat je te horen kreeg dat je jaarcontract niet verlengd werd en ook vaak betaald thuis mocht blijven tijdens civid-19. Iets meer nuance zou je sieren en wellicht het artikel even herlezen.

        2. Annemiek schreef:

          Een mooi inkijkje, Bert en Perry, in de walgelijke werksfeer die er blijkbaar heerst bij NS International. Ik zal nog eens denken aan wat voor simpele figuren er blijkbaar bij NS international werken, als ik overweeg een keertje niet met de auto of het vliegtuig te gaan… En sterkte alvast voor het moment dat er een echte concurrent op het spoor komt!

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Voor allemaal: een beetje respect voor elkaar, dank u.

        4. CB schreef:

          Zucht, machinisten en trainmanagers die hun ongenoegen in de media uitvechten. Die kende ik nog niet.

        5. Anoniem schreef:

          Na tientallen klachten die binnen zijn gekomen over Paula en haar gedrag tegen verschillende Nederlandse, Belgische en Franse collega’s, zijn wij ook erg gelukkig dat Paula weg is. 😭🤣🤣😂😂😂😅😅😅😅😂

      2. Anoniem schreef:

        En af en toe worden mensen bij NS internationaal ontslagen omdat ze hun werk slecht doen.

      3. Anoniem schreef:

        Hahaha..reactie van iemand die terecht ontslagen is bij NS internationaal…

        1. Annemiek schreef:

          Fijn om te zien dat er voor volkomen simpelen wel een plekje is bij NS international. Zo te lezen is het er nog erger dan op de sociale werkplaats.

      4. Navi schreef:

        You are fired

      5. Anita schreef:

        Wat ik uit verschillende commentaren lees is dat jij Paula ook bij NS Internationaal hebt gewerkt en dat je ook kon profiteren van het salaris zonder dat je daar iets voor moest doen. En nu is jouw contract niet verlengd en omdat je boos bent, plaats je zo domme commentaar. Niet echt hoog IQ.

  2. jaap schreef:

    Stakingen in het OV moeten gewoon verboden worden, te ontwrichtend voor de samenleving en OV-bedrijven, die het toch al moeilijk hebben momenteel, worden kapotgemaakt hierdoor.

    1. Mars schreef:

      Precies, je raakt precies de mensen die niks over het salaris van een machinist, conducteur of treindienstleider te zeggen hebben. Staken in dit soort beroepen kan gewoon echt niet.

      1. Joost2 schreef:

        @mars
        Volgens mij snapt u het principe van staken niet. Bij elke staking zijn er twee partijen de klos. De werkgever en de gebruiker van het geleverde product of dienst. Dat is juist het hele principe van staken. De werkgever wordt onder druk gezet omdat een product of dienst niet meer geleverd wordt aan de klant.

        1. Tonny schreef:

          Dat kan ook met minder pijn voor klanten. Ziekenhuizen zijn bijv. Nooit helemaal dicht.

        2. Joost2 schreef:

          @Tonny
          Hoe kan dat dan met minder pijn voor klanten? Het is juist de hele strategie dat de klant er last van heeft.

        3. Messi schreef:

          Je kunt mensen gratis laten reizen inplaats van staken?

        4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Gratis reizen kan niet zo maar. Daar is eens een rechtzaak over geweest. Als ik het me goed herinner, zijn de vakbonden dan aansprakelijk voor de gemiste inkomsten.

        5. Anoniem schreef:

          Op het moment dat staken overgaat in regelrechte chantage wordt het tijd het stakingsrecht te herzien.

      2. Wouter schreef:

        Ik snap dat het niet leuk is voor mensen die afhankelijk zijn van het ov met het is een recht wat mensen hebben.

        1. Anoniem schreef:

          Geen cent corona subsidie meer,blijken hoe lang ze dan nog staken. Nu subsidieert de belastingbetaler de stakingen.

        2. Wouter schreef:

          Ik snap op dit moment niet wat de corona subsidie te maken heeft met dit conflict of de stakingen.

          Het conflict speelde zich al voor de coronapandemie. Daarnaast zal het stopzetten van de corona subsidie eerder de werkgever raken dan de werknemer. Het lijkt mij dat de werkgever hierdoor dubbel geraakt wordt.

          Zou u mij dit kunnen uitleggen zodat ik het kan begrijpen en mijn mening eventueel kan bijstellen.

    2. Anoniem schreef:

      Dat thuis werken van iedereen dat ontwricht de omzet van OV.Daar wel eens over na gedacht?

  3. Rogier schreef:

    Het schaadt de betrouwbaarheid enorm. Er kan zo maar gestaakt gaan worden. Is het niet Duitsland, dan is het wel weer Frankrijk, Italië of België. Het blijft een gok wat er gebeurt. In de luchtvaart wordt ook weleens gestaakt, maar ik heb het gevoel dat er bij het spoor steeds wel iets aan de hand is. Zijn het geen defecte treinen, kapotte bovenleidingen, gemiste aansluitingen, vervangend busvervoer, dan is het wel een staking. Lekker zo doorgaan, dan wordt de trein nooit een alternatief voor vliegen en zeker niet voor de auto.

    1. Rol schreef:

      Rogier : spijker op de kop!
      En als die oude staatsbedrijven dan ook nog eens de klant in de kou laten staan bij geldteruggave en of hulp bij alternatieven, ja dan wordt de (internationale) trein dus nooit een reeel alternattief

  4. Anoniem schreef:

    Wel eens nagedacht hoe frustrerend boven staande voor het personeel is????

    1. Anoniem schreef:

      Wat bedoelt u?

  5. Navi schreef:

    You are fired

  6. T. schreef:

    Wat een hoop gefrustreerde reacties. Het is het goed recht van de bonden om te staken. Moeten NS International, Thalys en ook DB maar met een acceptabel bod over de brug komen. Natuurlijk super vervelend voor ons als reizigers, maar ik steun het personeel. We leven in een tijd van stagnerende lonen, terwijl pre-corona NS keiharde winst maakte. Het is belachelijk om dan zoals sommigen blijkbaar willen het ‘stakingsrecht af te pakken’.

    1. Annemiek schreef:

      Dus staken is per definitie goed? Voor zover ik weet kende NS international nauwelijks winstgevende activiteiten, zijn de inkomsten tijdens de coronapandemie vrijwel volledig weggevallen en is het niet te verwachten dat er in de komende jaren winstgevende activiteiten worden ontplooid. Om de medewerkers daar niet de dupe van te laten worden, is een reparatie ter hoogte van de inflatie gerechtvaardigd, zodat er geen koopkrachtverlies is. Meer lijkt me niet opportuun, aangezien er ook geen buitengewone prestaties geleverd zijn. Als NS een organisatie was die niet steeds op de overheid kon terugvallen, zou de boel failliet gaan. Een echt bedrijf zou in de situatie waarin NS international nu verkeert om flinke loonoffer vragen.

  7. Stokbosveen schreef:

    Ik lees dat er stakingen zullen komen vanwege de arbeidsvoorwaarden waarover een geschil is.
    In de reacties heeft men steeds over lonen en geld, maar daar staat er niet in het bericht. Natuurlijk speelt geld een rol, maar het gaat dus om arbeidsvoorwaarden. Niet om loon.

    De vakbonden hebben amper andere mogelijkheden om hun eisen ingevuld te zien, dan door werkonderbrekingen en stakingen. Heel vervelend voor de reiziger, maar aan de andere kant heb ik nooit het idee gehad dat de belangen van de reiziger altijd op de 1e plaats staat bij de ov-bedrijven…

  8. appie h schreef:

    Maar zoals iedereen weet hebben Ns ers,t vele malen beter dan mensen bij keolis,transdev en arriva.
    Denk daar eens aan……………..

  9. Poezenbeest schreef:

    Op zich heb ik als reiziger liever personeel op een trein dat daar gemotiveerd en zonder al te veel zorgen hun werk doet. Dat betekent dat als zij strijden voor betere arbeidsvoorwaarden, dat kennelijk nodig is om een goed bestaan binnen en buiten hun werk te behouden. Prima, ondanks dat ik mij wel zorgen maak over mijn boeking voor een Thalys van komende maand. Maar toch liever tevreden en zorgeloos personeel dat zich kan concentreren op mij veilig te vervoeren, dan personeel dat afgeleid wordt door zorgen.

Laat een antwoord achter aan Anita Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.