fbpx

Pensioenbelegger PGGM stapt in treinenleasing

13 jan 2021 13:20

Pensioenuitvoerder PGGM, die onder meer de pensioenen belegt voor pensioenfonds PFZW, steekt Nederlands pensioengeld in treinenleasing. Er wordt een groot minderheidsbelang genomen in treinenleasemaatschappij Alpha Trains.

Traxx

Alpha Trains is de grootste leasemaatschappij in Europa van reizigerstreinen en de nummer twee op de markt voor het leasen van vrachtlocomotieven. Zo huurt NS een aantal Traxx-locomotieven bij Alpha Trains. Die locomotieven worden ingezet bij de Intercity Direct en de intercity Den Haag – Eindhoven. Ook de Belgische spoorwegen leasen Traxx-locomotieven via Alpha Trains. Veel reizigerstreinen in het Verenigd Koninkrijk zijn eveneens eigendom van Alpha Trains.

Volgens PGGM past de investering bij de strategie van zijn infrastructuurfonds om beleggingen in duurzaam transport de komende jaren uit te breiden. Hoeveel geld er met de deal is gemoeid, wordt niet naar buiten gebracht.

Toekomst Alpha Trains

Het in Luxemburg gevestigde Alpha Trains zou goed kunnen inspelen op overheids- en EU-beleid om vrachtvervoer meer per spoor te laten plaatsvinden. Verwacht wordt dat de liberalisatie van de markt van reizigersvervoer per trein in Europa leidt tot verdere groei. Duitsland is voor Alpha Trains momenteel de belangrijkste markt.

PGGM beheert voor diverse pensioenfondsen een vermogen van in totaal zo’n 266 miljard euro. Alpha Trains was tot 1 januari 2010 bekend als Angel Trains International. Angel Trains was lange tijd in handen van de Britse bank Royal Bank of Scotland, die Angel Trains in 1997 verwierf van Nomura Holdings. In juni 2008 werd Angel Trains verkocht aan de Australische investeringsmaatschappij Babcock & Brown Infrastructure, voor ongeveer 4,7 miljard euro.

(c) ANP.

20 gedachten over “Pensioenbelegger PGGM stapt in treinenleasing”

  1. Maurice schreef:

    Ik ben blij dat mijn pensioen niet bij PGGM zit want dit levert nauwelijks rendement.

    1. Simon schreef:

      Tja, je geld in wapens steken levert meer op maar veel mensen zullen dit toch een prima investering vinden.

    2. ton bloem schreef:

      Dat weet je niet! Leasen is over het algemeen een winstgevende belegging in wat voor goederen dan ook!

      1. Baardstaart schreef:

        Voor Corona zou ik zeker zeggen ja, maar we weten nu niet hoe het OV er na Corona uit komt te zien. Als veel meer mensen thuis gaan werken komen die mensen minder in het OV. Voor goederenvervoer is de trein wel een beter alternatief dan de vrachtwagen of vliegtuig. En goed goederenvervoer materieel is dus idd nooit weg.

        1. Annemiek schreef:

          Of de trein voor goederenvervoer een beter alternatief is dan de vrachtwagen of het vliegtuig, hangt af van de factoren die met betrekking tot het te vervoeren goed belangrijk zijn. In heel veel gevallen valt de trein dan af.

        2. Paul Lamote schreef:

          Door de enorme bureaucratie en de lage effiency (erg korte treinen, veel personeel) is goederenvervoer per trein in veel gevallen niet erg concurrerend. In de VS zijn goederentreinen gemiddeld 2 km lang en dan zijn de containerwagens ook nog eens dubbeldeks. Dat laatste kan in Europa sowieso niet omdat hier veel spoorlijnen geëlektrificeerd zijn, in de VS is vrijwel alles diesel.

        3. Simon schreef:

          @ Lamote Kom op zeg!
          Je kunt ruim 20 ton per as vervoeren en er gaan inmiddels heel wat containers van Rotterdam naar de rest van het continent.
          Het spoor is sterk in bulkvervoer, zware lading en repeterende lading zoals witgoed. Sinds de liberalisering van het goederenvervoer is de bureaucratie sterk verminderd en de kwaliteit verbeterd.
          Het enige dat nog een beetje tegenvalt is de gemiddelde snelheid van een internationale goederentrein.

        4. Brabo schreef:

          @Simon
          De bureaucratie zit niet bij de vervoerders maar wel bij ProRail en de ILT, die vaak eindeloos problemen en regels opwerpen.

          Goederentreinen zijn in Europa zoals Lamote stelt inderdaad erg kort. Een enkele containertrein heeft 60 wagens en kan dan 60 20ft containers vervoeren maar de meeste komen niet verder dan 40 wagens voor 40 20ft containers. Een gemiddelde Amerikaanse containertrein heeft 150 wagens en kan daarmee 300 20ft containers vervoeren. Nogal een verschil.

        5. Simon schreef:

          @ Brabo
          Ik weet niet of veel bureaucratie rond goederentreinen bij ProRail en ILT vandaan komt.
          De meeste regels rondom goederentreinen worden Europees bepaald en zijn nodig omdat er nu eenmaal geen limonade mee wordt vervoerd.
          Goederentreinen in Amerika zijn inderdaad langer en rijden ‘doublestack’, maar ze rijden ook nogal langzaam en veel containers hebben dezelfde bestemming wat in Europa wel anders is.
          Je moet ook lading hebben voor zo’n trein en kunt niet eindeloos wachten tot zo’n lange trein vol is, dat pikken de klanten in Europa niet. Daar komt nog bij dat wij reizigers ook nog gebruik willen kunnen maken van het spoor.
          In Amerika stelt het reizigersvervoer, behalve rond de steden, volgens mij niet zoveel voor.

        6. Annemiek schreef:

          Een groot probleem met goederentreinen is dat er (vrijwel) altijd natransport is vanaf de terminal naar de ontvanger. Daarvoor heb je vrachtwagens nodig. Het vervoer over de weg is bovendien zo goedkoop dat het voor veel bedrijven niet eens loont om uit te zoeken of het met de trein goedkoper kan. Sneller is het zeker niet.

          Een ander groot probleem is de wijze waarop goederen per trein vervoerd worden. Bij goederentreinen is dat vrijwel altijd in containers (TEU’s). Dan is er vrijwel altijd nog een tussenstop bij een stuwadoor noodzakelijk om de containers te lossen naar gewone pallets voordat bedrijven het willen ontvangen. Bij distributiecentra kun je niet met containers vol goederen terecht. Daar is het devies immers: aandokken, lossen, oprotten. Vandaar ook dat je veel meer trucks met trailers ziet rondrijden dan vrachtwagens met containers. Het omladen van goederen van container naar pallet wordt veel gedaan in Rotterdam. Zodra de producten op pallets staan, is de trein geen optie meer.

    3. dries molenaar schreef:

      Hoezo, dat zal men wel uitrekenen en de leasee rekent en vangt gewoon wat nodig is. Het hangt niet af van het rendement bij de gebruiker.

      1. Otto schreef:

        Tenzij die leaser bankroet gaat of als gevolg van corona zo meteen fors moet inkrimpen en de huur opzegt.

  2. Eurobahn schreef:

    Zijn de FLIRTS op de RB 61 Hengelo – Bielefeld ook niet ondergebracht bij Alpha Trains?

      1. Bert Sitters schreef:

        Heeft Alpha ook leuke alternatieven voor die Varkensneuzen tussen Antwerpen en Roosendaal?

        1. Otto schreef:

          De NMBS is sowieso bijna bankroet dus leasen als je zelf nog varkenneuzen hebt is dan geen optie.

        2. Bert Sitters schreef:

          @NMBS/SNCB is een staatsbedrijf. Er worden wel extra nieuwe M7-treinen aangeschaft om een treinfabriek in Brugge draaiende te houden.

        3. Brabo schreef:

          @Bert Sitters
          Die worden inderdaad alleen besteld om de fabriek in Brugge te subsidieren. Dat ligt natuurlijk anders dan treinen leasen bij Alpha wat voor de NMBS overigens veel beter zou zijn.

  3. Henk Angenent schreef:

    vrachtlocomotieven = goederentreinlocomotieven.

  4. Wilhelm schreef:

    Dit is een goede besteding. Uit oogpunt van milieu en mensenrechten is dit beter dan om te investeren in olie of gas, of in projecten waar Israël in betrokken is. Een stap op de goede weg!

Laat een reactie achter aan Wilhelm Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.