fbpx

Pleidooi: Verleg intercity Zeeland in 2021 naar HSL

Laat Zeeuwse en Dordtse treinreizigers in de toekomst profiteren van de hogesnelheidslijn. Dat kan door de intercity Amsterdam – Vlissingen vanaf 2021 te verleggen naar de HSL-Zuid. Daardoor kan de reistijd naar Vlissingen met maximaal 40 minuten afnemen. Daarvoor pleit redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.

Opinieartikel door Hildebrand van Kuijeren

De Zeeuwse treinreizigers zijn er tussen 2011 en 2017 behoorlijk op achteruit gegaan. Met name de reistijd tussen Amsterdam en Vlissingen is enorm toegenomen. Het gaat om maar liefst 26 minuten. Eén van de oorzaken is – hoe gek het ook klinkt – de hogesnelheidslijn. Sinds er frequent treinen rijden op de HSL-Zuid, zijn de treinen die via het reguliere spoor rijden meer stops gaan maken. Daardoor zijn de treinen langzamer geworden. Dat is mooi voor treinreizigers uit middelgrote steden als Delft, Schiedam en Heemstede-Aerdenhout, die daardoor een (volwaardige) intercity-status hebben gekregen, maar minder mooi voor doorgaande treinreizigers naar Dordrecht en Zeeland.

Voor Dordrecht en Zeeland geldt dat zij er dankzij de HSL alleen maar op achteruit zijn gegaan. Vooral Dordrecht: niet alleen is de reistijd van de directe treinen naar Amsterdam er aanzienlijk op achteruit gegaan, ook laten steeds meer intercity´s Dordrecht links liggen.

Dat moet ook anders kunnen. Bijvoorbeeld door de huidige Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam, die via de HSL rijdt, door te laten rijden via Dordrecht naar Zeeland. Dat lost voor met name Dordrecht niet alle pijnpunten op, maar zorgt er wel voor dat treinreizigers met een directe trein sneller in de hoofdstad kunnen komen.

Voor Zeeland kan de reistijdwinst oplopen tot 35 a 40 minuten, wat het reistijdverlies van de afgelopen jaren duidelijk zou compenseren. Sinds 2013 stopt de intercity naar Vlissingen na Roosendaal op ieder station. Wanneer men bereid is om ook dat weer terug te draaien, zou de reistijdwinst zelfs nog verder kunnen oplopen: tot 50 minuten. Daarmee kan de trein voor Zeeuwse doorgaande treinreizigers richting de Randstad weer echt aantrekkelijk worden.

Het invoeren van dit idee kan helaas nog niet direct. Voorlopig zijn er maar een beperkt aantal treinen die via de hogesnelheidslijn kunnen rijden, te weinig om de treindienst naar Zeeland op korte termijn via de HSL-Zuid te kunnen laten rijden. Maar vanaf 2021 gaat dat veranderen. Dan start de levering van 79 nieuwe treinstellen die met 200 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn kunnen rijden. Mijn oproep aan NS is om vanaf dat moment ook de Zeeuwen mee te laten profiteren van de duur betaalde HSL. 

3 gedachten over “Pleidooi: Verleg intercity Zeeland in 2021 naar HSL”

  1. Bob Walsarie Wolff schreef:

    In mijn Zeeuwse, trein gebruikende optiek kijkt mij dit een geweldig idee. Mijn politiek correcte kant zegt mij alleen dat dit nooit zal gaan gebeuren.
    Wel moet er inderdaad zeker iets met de belabberde trein in Zeeland gebeuren. De NS gebruikt als pleidooi om niets aan de situatie te veranderen dat reizigersaantal in Zeeland krimpt. Dit komt echter vooral door de veranderingen van de NS zelf.

    Dus NS, alsjeblieft, 2021: “Dames en heren, de IC Vlissingen – Middelburg – Goes – Bergen-o-Z – Roosendaal – Dordrecht – Rotterdam – Schiphol – Amsterdam, van 09:30 vertrekt vandaag van spoor 2”.

  2. Auke schreef:

    In mijn ogen een geweldig plan. Ik ben zelf tegen sluiting van de stations in de Zeeuwse dorpen. Op dit moment stopt daar 2x per uur een Intercity. Door de sprinter Dordrecht – Roosendaal door te trekken naar Vlissingen en 1x per uur te laten rijden zijn deze dorpen ontsloten per trein, de frequentie gaat dan wel van 2x per uur naar 1x per uur. Vanwege de lage reizigers aantallen geen onlogische keuze denk ik zelf.

  3. Tim Sekac schreef:

    Die intercity zou Dordrecht mogen overslaan, als men nou eens bij Lage Zwaluwe een aftakking van het hogesnelheidsspoor naar de spoorlijn Dordrecht-Roosendaal maakt. Kunnen Roosendaal en Zeeland al gelijk vanaf Lage Zwaluwe van het Hogesnelheidsspoor porfiteren, en kan de trein in slechts 1.5/1.75 uur van Vlissingen naar Amsterdam rijden, en terug. Als het goed is gaat dat ook in 2040 gebeuren (stond er in Spoorvisie 2040 beschreven)

Laat een antwoord achter aan Tim Sekac Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.