ProRail belooft meer aandacht voor goederenvervoerders
19 mei 2017 9:00
ProRail is in het verleden teveel “reizigers-minded” geweest, terwijl er te weinig oog was voor goederenvervoerders. Dat zegt John Voppen, directeur Operatie bij ProRail.
“Goederenvervoer per spoor is belangrijk voor onze economie. Als we willen dat de Nederlandse haven groeit, dan is snel vervoer naar het achterland heel belangrijk. De trein speelt daarin een zeer belangrijke rol,” legt Voppen uit. Om meer ruimte te geven aan goederenvervoerders is een aantal maatregelen nodig.
Langere goederentreinen
Voppen: “De meeste goederentreinen zijn 450 à 500 meter lang, terwijl een goederentrein bij een lengte van 700 à 750 een betere prijs-kwaliteit verhouding heeft. Vorig jaar hebben we daarom als proef de goederensporen bij Tata Steel verlengd. Dat soort maatregelen willen we op meer plekken nemen, zodat langere goederentreinen mogelijk worden.”
Verkeerde afspraken
In 2016 waren er meer treinen te laat dan afgesproken. Daarvoor krijgt de spoorbeheerder een boete opgelegd van het ministerie. Maar eigenlijk heeft ProRail verkeerde afspraken gemaakt met het ministerie, stelt topman Pier Eringa nu. “Als een goederentrein meer dan 3 minuten te laat is, wordt deze nu als te laat beschouwd. Maar voor goederenvervoerders is een vertraging van een paar minuten totaal onbelangrijk.”
Drie minuten onbelangrijk
KNV, de werkgeversvereniging van de spoorgoederenvervoers, bevestigt de lezing van Eringa. “Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit,” schrijft KNV in een persbericht. “Goederenvervoerders willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein.”
CO2-uitstoot
Dagelijks rijden er zo’n 165 goederentreinen in Nederland. Gemiddeld genomen vervoert een goederentrein evenveel goederen als 56 vrachtauto’s. Volgens ProRail is de CO2-uitstoot van een trein 80% lager dan die van een vrachtauto. Om het goederenvervoer per spoor te stimuleren is de Betuweroute aangelegd, die dit jaar 10 jaar oud wordt. Het aantal goederentreinen dat over de Betuweroute rijdt is lager dan vooraf werd voorspeld.
Betuweroute
Keyrail-directeur Sjoerd Sjoerdsma voorspelde destijds dat de lijn binnen twee jaar dagelijks 150 treinen zou verwerken. Toenmalig minister Eurlings was iets voorzichtiger en dacht dat het aantal goederentreinen binnen vijf jaar zou groeien naar 150 treinen per dag. Maar beide hebben ongelijk gekregen. Sterker nog: de Betuweroute kan voorlopig helemaal geen 150 treinen per dag aan. Er was aanvankelijk ruimte tot ongeveer 110 goederentreinen per dag, maar sinds 2015 zijn er werkzaamheden aan het spoor in Duitsland. Daardoor is de capaciteit voorlopig veel beperkter. Pas in 2022 zal het mogelijk zijn om te groeien naar 150 goederentreinen per dag.
Werkzaamheden Duitsland
In Duitsland wordt er tot 2022 gewerkt aan een derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. Dat spoor maakt deel uit van de European Railfreight Corridor RhineAlpine. Circa 15.000 goederentreinen hebben vorig jaar door die werkzaamheden gereden via een andere route (via Breda of Oldenzaal) of te maken gehad van een gewijzigde dienstregeling. Goederenvervoerders die last hebben van de werkzaamheden kunnen via een subsidieregeling een vergoeding krijgen voor de omleidingskosten.
Dagelijks of wekelijks gratis OV-nieuws per e-mail?
[wysija_form id=”5″]
wat een belachelijk idee. regelmatig moeten reizigers wachten omdat er een goederentmruin voorrang heeft, dat is al jaren zo. krijg eerst maar de icdirect of icdefect maar eens aan de gang, dan is er automatisch meer ruimte voor goederentreinen. zolang profail zijn mensen niet onder controle krijgt met fatsoenlijke opleidingen en goed moraal, dan blijft het dweilen met de kraan open. vreselijke organisatie dat profail.
Ik heb zelf gemerkt op Bevrijdingsdag dat ik mijn aansluiting miste op Utrecht C.S omdat ProRail in Gouda een vertraagde goederen trein liet doorgaan er waren om die redenen 2 ic’s vertraagd terwijl er in Oudewater een passeer spoor ligt waar de die aan de kant gezet kon worden maar nee hoor de verkeers leiding liet de de trein gewoon voorrang geven op de ic’s in plaats van andersom. Als je daar een klacht indient bij ProRail dan geven ze niet thuis dan geven ze als argument dat de treinen die daar op volgen dan weer vertraging hebben.
in 1999 hadden ze over aanleg noordtak langs nieuwe N18/A18 tot heden onderzoeken na onderzoeken , maar geen geld voor investeren ???
https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2015/02/18/noordtak-betuweroute-via-overijssel-en-gelderland-kost-17-miljard/