fbpx
(c) Bjorn Keith / Shutterstock

ProRail pakt Schipholtunnel vervroegd aan door corona

In de Schipholtunnel wordt 7,3 kilometer spoorstaven eerder vervangen. Dat is mogelijk doordat er vanwege het coronavirus een stuk minder treinen rijden, meldt spoorbeheerder ProRail. De monteurs volgen tijdens hun werk de richtlijnen van het RIVM.

Slijtage

ProRail, dat de klus uitvoert met Strukton, zegt dat nu er 90 procent minder reizigers zijn. Daarom rijden er ook minder treinen en zo kunnen sommige stukken spoor buiten gebruik blijven. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel.

Een aantal van de spoorstaven in deze tunnelbuis stamt uit de jaren zeventig, andere stammen uit het einde van de jaren negentig. ProRail was al langer met plannen bezig om ze te vervangen, maar uit routinecontroles bleek dat de staven sneller versleten dan aanvankelijk gedacht. In het najaar van 2019 zagen we ook corrosie aan het metaal aan de onderzijde van de spoorstaven. De slijtage werd in januari bevestigd toen er door een breuk in een spoorstaaf even geen treinen konden rijden. 

Werkzaamheden 30 maart van start

Het vervangen van spoorstaven heeft in de regel een behoorlijke impact op het treinverkeer. “Normaal gesproken zou het werk meerdere weekenden in beslag nemen,” zegt tracémanager Rolf Schooleman. “Dat betekent op dit stukje spoor een hele hoop: meerdere keren minder treinen en vervangend busvervoer. Dat zorgt voor hinder voor reizigers van en naar Schiphol.”

Omdat de tunnelbuis nu langere tijd buiten gebruik is, kan bijna al het werk tussen 30 maart en 6 april worden gedaan. Er staat 170 uur voor ingeroosterd. ProRail bekijkt bij verschillende projecten in het land van geval tot geval of vervroegd werken mogelijk is.

Bron: Treinreiziger.nl / ANP

11 gedachten over “ProRail pakt Schipholtunnel vervroegd aan door corona”

  1. Wim Lubbers schreef:

    Kijk, dat is zo’n slim besluit waar ik op zat te wachten. Er zijn meer plaatsen waar dit en volgend jaar de ene na de andere buitendienststelling is gepland.Zet alle capaciteit in om zo veel mogelijk klaar te hebben voordat na de zomer de economie weer op gang komt.

  2. Bert Sitters schreef:

    Welke geplande werkzaamheden kunnen nog weer versneld worden uitgevoerd?
    Kunnen ook mensen die door Corona hun normale werk niet kunnen doen worden ingeschakeld? Wellicht met een databestand waarmee je vraag en aanbod kun koppelen.

  3. Jesper schreef:

    OV SAAL nog steeds niet klaar. Dan kunnen ze ook net zo goed gaan verzorgen dat Weesp een nieuw NS station krijgt met extra sporen waarop de IC’s beter kunnen gaan passeren.

    1. Bert Sitters schreef:

      @Jesper,
      Helaas realiseer je een nieuw station Weesp niet eventjes tijdens de Corona-crisis.

    2. dries molenaar schreef:

      Het station is wel niet zo fraai maar het is geen knelpunt. De brug over de Vecht is een knoepert van een probleem. Een scheepslift of aquaduct 6 sporen vraagt wel wat jaartjes en een miljardje of meer. Dan kan er ook gelijk een nieuw stationnetje komen. Misschien kan het ook wel met geboorde tunneltjes wanneer het station naar het Westen verplaatst wordt. Hopelijk kan dat flauwe overstappen dan ook afgeschaft worden.

  4. Hanzeboog2012 schreef:

    Elk nadeel heeft een voordeel. ProRail kan eenvoudiger hun werk doen zonder andere treinreizigers te benadelen. Normaal gesproken doet ProRail in het weekeinde werkzaamheden zodat zo min mogelijk treinpassagiers gehinderd worden.

    Wie weet gaat ProRail vaker op werkdagen onderhoudswerkzaamheden doen. Scheelt als straks de dienstregeling echt weer opgestart wordt.

  5. BAKEMONO schreef:

    Nu hopendat we dit elders meer en meer gaan zien

    1. dries molenaar schreef:

      Hopen dat er geen gelegenheid zal zijn en dat de beperkingen niet al te lang nodig zullen blijven.

  6. dries molenaar schreef:

    Dit kan alleen maar omdat het ‘éénvoudig’ werk is wat al in de pijplijn zat. Niettemin prijzenswaardig om zo plannen.
    even wat viersporigheid elders er bij leggen zal niet lukken.

  7. Tjerk schreef:

    Denk ook aan spoorverdubbelling bij Olst.

  8. Tonny Schonewille schreef:

    Pak Maastricht-Sittard ook maar even aan, zodat er niet meer elk jaar een week of meer buitendienststelling “nodig” is.

Laat een reactie achter op Bert Sitters Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.