ProRail: spoedklus maakt extra treinen Zandvoort tijdens F1 mogelijk

NS kan volgend jaar mei tijdens de Dutch Grand Prix tot tenminste 8x per uur naar Zandvoort rijden. Omdat mogelijk te maken wordt er anderhalf miljoen geïnvesteerd om binnen tien maanden de stroomvoorziening geschikt te maken. Dat zegt spoorbeheerder ProRail in de Telegraaf.

NS wenst tot 12 treinen per uur

NS liet eerder weten tijdens Formule 1 eigenlijk met twaalf treinen per uur te willen rijden naar Zandvoort. Daarmee kan het spoorbedrijf 12.000 tot 15.000 reizigers per uur vervoeren. Nu rijden er maximaal vier treinen per uur naar de badplaats. De energievoorziening is niet geschikt om het aantal treinen momenteel uit te breiden. ProRail komt nu met een spoedmaatregelen waardoor er volgend jaar toch meer treinen kunnen rijden.

Maatregelen

“We mikken op een verdubbeling van het aantal treinen naar acht per uur. Afhankelijk van het ingezette NS-materieel mogelijk meer”, aldus een woordvoerder van ProRail. Daartoe worden volgens hem op het spoortraject extra stroomkabels aangelegd om de bovenleiding meer vermogen te geven. “Ook pakken we de risico’s van oververhitting en het doorslaan van de stoppen aan, onder andere met piekbelastingschakelaars. Ook houden we op de Formule 1-dagen permanent storingsploegen paraat om gelijk in te grijpen.”

Bereikbaarheidsplan

Er worden tot 300.000 mensen in Zandvoort verwacht tijdens de Formule 1. De capaciteit via zowel de weg als het spoor is nu beperkt. Ondanks dat door de spoedklus er straks meer treinen naar Zandvoort kunnen rijden, blijft het belangrijk dat bezoekers gespreid over de racedagen aankomen. “Een soepele verwerking van de mensenmassa hangt ook af van een gedegen bereikbaarheidsplan”, zegt de spoorbeheerder in de krant. “Er zijn veel begeleiders nodig, bijvoorbeeld bij de drie overwegen, die haast constant dicht zullen zijn.”

Extra perron

ProRail gaat samen met NS kijken of Zandvoort een extra (tijdelijk) perron kan krijgen. Ook wordt gekeken naar een extra in- en uitgang. “Cruciaal is dat de treinreizigers snel in- en uitstappen en het perron gelijk kunnen verlaten. Crowdbeheersing is erg belangrijk om de bezoekersstromen in goede banen te leiden”, aldus de spoorbeheerder tegenover de Telegraaf.

This post was last modified on 6 juni 2019 18:18

Share

Recent Posts

Vals alarm over dodelijk virus in ICE Hamburg

Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…

7 uur terug

Toch in december tienminutensprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal

  Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…

1 dag terug

‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’

De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…

1 dag terug

Ov en auto te duur voor grotere groep mensen

Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…

2 dagen terug

’Schrap paaltjes voor HSL-toeslag in noorden en oosten’

Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…

3 dagen terug

Dinner Train; schuld van 1,2 mln en 3420 gedupeerde klanten

Door het faillissement van Dinner Train blijven 3420 klanten achter met een ticket dat waarschijnlijk…

6 dagen terug