ProRail: spoedklus maakt extra treinen Zandvoort tijdens F1 mogelijk

NS kan volgend jaar mei tijdens de Dutch Grand Prix tot tenminste 8x per uur naar Zandvoort rijden. Omdat mogelijk te maken wordt er anderhalf miljoen geïnvesteerd om binnen tien maanden de stroomvoorziening geschikt te maken. Dat zegt spoorbeheerder ProRail in de Telegraaf.

NS wenst tot 12 treinen per uur

NS liet eerder weten tijdens Formule 1 eigenlijk met twaalf treinen per uur te willen rijden naar Zandvoort. Daarmee kan het spoorbedrijf 12.000 tot 15.000 reizigers per uur vervoeren. Nu rijden er maximaal vier treinen per uur naar de badplaats. De energievoorziening is niet geschikt om het aantal treinen momenteel uit te breiden. ProRail komt nu met een spoedmaatregelen waardoor er volgend jaar toch meer treinen kunnen rijden.

Maatregelen

“We mikken op een verdubbeling van het aantal treinen naar acht per uur. Afhankelijk van het ingezette NS-materieel mogelijk meer”, aldus een woordvoerder van ProRail. Daartoe worden volgens hem op het spoortraject extra stroomkabels aangelegd om de bovenleiding meer vermogen te geven. “Ook pakken we de risico’s van oververhitting en het doorslaan van de stoppen aan, onder andere met piekbelastingschakelaars. Ook houden we op de Formule 1-dagen permanent storingsploegen paraat om gelijk in te grijpen.”

Bereikbaarheidsplan

Er worden tot 300.000 mensen in Zandvoort verwacht tijdens de Formule 1. De capaciteit via zowel de weg als het spoor is nu beperkt. Ondanks dat door de spoedklus er straks meer treinen naar Zandvoort kunnen rijden, blijft het belangrijk dat bezoekers gespreid over de racedagen aankomen. “Een soepele verwerking van de mensenmassa hangt ook af van een gedegen bereikbaarheidsplan”, zegt de spoorbeheerder in de krant. “Er zijn veel begeleiders nodig, bijvoorbeeld bij de drie overwegen, die haast constant dicht zullen zijn.”

Extra perron

ProRail gaat samen met NS kijken of Zandvoort een extra (tijdelijk) perron kan krijgen. Ook wordt gekeken naar een extra in- en uitgang. “Cruciaal is dat de treinreizigers snel in- en uitstappen en het perron gelijk kunnen verlaten. Crowdbeheersing is erg belangrijk om de bezoekersstromen in goede banen te leiden”, aldus de spoorbeheerder tegenover de Telegraaf.

This post was last modified on 6 juni 2019 18:18

Share

Recent Posts

Rotterdam koopt nieuwe metro’s, Amsterdam nieuwe trams

De Rotterdamse RET gaat nieuwe metro’s kopen terwijl in Amsterdam is besloten om nieuwe trams…

3 uur terug

Eurostar vanaf 16 december vijf keer per dag van Amsterdam naar Londen – Sinds februari 18 procent groei op route naar VK

Eurostar start de vijfde dagelijkse trein van Amsterdam naar Londen op dinsdag 16 december. Op…

6 uur terug

Eurostar strandt met 600 passagiers bij ‘s Gravendeel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…

1 dag terug

Tot zondag geen treinen in provincie Groningen – vanaf maandag nieuwe dienstregeling

Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…

1 dag terug

Qbuzz krijgt miljoen euro boete van provincie Friesland

Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…

1 dag terug

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

2 dagen terug