fbpx

ProRail wil EU-geld voor investeringen in het spoor

ProRail-baas John Voppen hoopt dat Nederland aanspraak maakt op het coronaherstelfonds van de Europese Unie en geld beschikbaar stelt voor investeringen in het spoor.

Internationaal treinverkeer

“Wij zijn het enige land dat nog geen beroep heeft gedaan op het geld dat de Europese Unie voor Nederland heeft klaarliggen om onder andere te investeren in internationale mobiliteit, klimaat en digitalisering”, zegt Voppen eerder deze week in een interview met De Telegraaf.

“Ik zie daar kansen voor onze internationale spoorambitie om de trein een aantrekkelijk alternatief te maken voor het vliegtuig voor korte afstanden. Heel concreet hebben wij investeringsbehoefte om spoorbanen verder geschikt te maken voor internationaal treinverkeer naar met name Duitsland.”

Haast geboden

Hij is benieuwd of een nieuw kabinet ook bereid is geld beschikbaar te stellen voor verbeteringen aan het spoornetwerk. “In de vervoersector is de urgentie immens om ons voor te bereiden op de toekomst. Contracten voor toekomstige projecten moeten nu gesloten worden. Dan is het belangrijk dat het nieuwe kabinet prioriteit geeft aan het spoor”, zegt hij tegen de krant.

Volgens Voppen is haast geboden gezien de ambities in Den Haag om snel meer woningen te bouwen. “Het is cruciaal om al die nieuwe en groeiende woongebieden in Nederland te ontsluiten met sporen en openbaar vervoer, zodat mensen met de trein naar hun werk kunnen. Als we groeien en de komende decennia een miljoen extra huizen gaan bouwen, kan investeren in het spoor niet achterblijven.”

Nieuwe eisen

De spoorbeheerder zegt geld nodig te hebben voor spooronderhoud, om meer treinen te laten rijden en te voldoen aan nieuwe eisen. Het gaat daarbij om cybersecurity, verbeteren van de energievoorziening, aanpakken van overwegen en stations en baanstabiliteit.

(c) ANP

32 gedachten aan “ProRail wil EU-geld voor investeringen in het spoor”

  1. Stokbosveen schreef:

    CITAAT:
    “Wij zijn het enige land dat nog geen beroep heeft gedaan op het geld dat de Europese Unie voor Nederland heeft klaarliggen om onder andere te investeren in internationale mobiliteit, klimaat en digitalisering”

    Goh, waarom verbaasd mij dat niet?
    Mooi voorbeeld van de afwachtende houding van onze overheid. Zoals dat met alle andere onderwerpen ook het geval is.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Rutte kabinet heeft weinig gedaan aan uitbreiden met extra spoor. Daar scoren ze politiek niet mee. Ze geven liever geld uit aan uitbreiden met extra rijstroken.

      1. Marc schreef:

        Dat is het probleem. Men ziet nog steeds niet in dat investeren in snelwegen in het overgrote deel van de gevallen tot meer verkeerscongestie leidt, terwijl dit bij extra spoor of OV nooit het geval zal zijn. Nu de grote steden hard werken aan het steeds autoluwer maken van met name hun centra en het autobezit onder jongeren afneemt, zie ik de komende jaren wel voorzichtig een kentering ontstaan, ook vanwege de druk om Nederland groener te maken. Laten we hopen dat ook het aankomende kabinet dit gaat inzien..

    2. Brabo schreef:

      Het probleem: “De Europese Commissie eist in ruil voor de zes miljard euro, waar we recht op hebben, bepaalde hervormingen. Het afbouwen van de hypotheekrente is een van de wensen van de EU.”

      1. FyraFlop34 schreef:

        Maar zijn wij dan het enige land dat zo’n oneerlijke voorwaarden krijgt dat we niet accepteren? Ik dacht het niet. Als Rutte vindt dat we van Italië hervormingen mogen eisen, mogen we dat ook verwachten voor Nederland. Anderen mogen het voelen, maar hier in het heilige Nederland moet dat maar niet. In vergelijking met de rest van Europa heeft Nederland exorbitante private schulden, veel meer dan anderen, die de schuld vooral op de staat afwendelen.

    3. Jan Meurs schreef:

      Om ergens een beroep op te moeten doen heb hje een visie nodig. Rutte is er steeds trots op geen visie te hebben. Daarnaast heeft Rutte geeist dat landen die een beroep op het fonds doen moeten hervormen. In Nederland betekend dat afschafffen hypotheek rente aftrek. Dus dat bverklkaard waarom Nederland nog steeds geen beroep heeft gedaan op het fonds.

  2. Peter Janssen schreef:

    Hopelijk zit er ook nog wat in het potje voor de elektrificatie van de Maaslijn. En misschien nog wel de Nedersaksenlijn. Oh wacht dit is buiten de randstad niet interessant voor ProRail.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Klopt. Daarom zitten de dorpen in het Noorden, zoals Roodeschool, Bedum, Stedum en Bad Nieuweschans ook zonder trein. Oh nee … Wacht.
      Zonder gekheid: er is best veel geïnvesteerd buiten de Randstad. Deels gefinancierd door de provincie, die verantwoordelijk zijn voor de regionale lijnen. Reeks voorbeelden:
      * Opening Hanzelijn
      * Spoorverdubbeling Zwolle – Herfte
      * Elektrificatie Zwolle – Kampen
      * Elektrificatie Zwolle – Wierden
      * Opening en verlenging treindienst naar de Eemshaven
      * Heropening van de treindienst naar Veendam
      * Geplande opening van het spoor naar Stadskanaal
      * Infra aanpassingen om derde trein per uur naar Sneek mogelijk te maken
      * Infra aanpassingen om sneltrein naar Winschoten mogelijk te maken
      * Groot deel spoorverdubbeling Groningen – Leeuwarden voor tweede trein per uur
      * Elektrificatie Maaslijn
      * Enkele extra passeerplekken Maaslijn

      Zijn er nog veel meer wensen? Zeker. Maar dat is evengoed in de Randstad zo, waar bovendien vaak meer reizigers profiteren van een verbetering.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Ja het zijn een aantal uitbreidingen en moderniseringen. Maar het is toch aanzienlijk minder dan in de Randstad van de afgelopen 20 jaar werd aangelegd:

        – HSL Zuid
        – Betuweroute
        – Utrechtboog
        – viersporig maken Amsterdam Zuid – Duivendrecht
        – spoortunnel Delft
        – Noord – Zuidmetrolijn
        – Hemboog
        – viersporig maken tussen Utrecht – Amsterdam Bijlmer
        – modernisering stations Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal e.a.

        Heb geen last van bepaalde sentimenten in het Oosten.😉 En ga het niet op een weegschaal wegen. Maar het verschil is inderdaad wél groot. De Randstad als banenmotor is de belangrijkste regio in Nederland. En de nadruk wordt daar op gelegd. Deels terecht. Zie je ook aan de IC verbindingen die vooral in Randstad beginnen/eindigen.

        Ze kunnen ook andere regio’s stimuleren zoals Noordoostpolder, Friesland en Groningen met Lelylijn. En dan net als met Lelystad en Almere een complete woonwijken bij te voegen zodat de Lelylijn veel beter benut wordt. En wordt het woningtekort opgelost. En bebouwing van Nederland meer verdeeld.

        Dat is een integrale aanpak. Wat al werd voorgesteld door Noord Nederland aan kabinet Rutte. Maar die ging er totaal niet op in. Terwijl linkse partijen op provinciaal en landelijk niveau wél voor aanleg van Lelylijn zijn.

        1. lezer schreef:

          De leegstandsstad Lelystad die aan wensdenken doet?

  3. Frans Eekhout schreef:

    Als Schiphol wordt “gedegradeerd” tot een “regionale luchthaven” vanwege de milieu problematiek en andere problemen, dan mag men wel extra aandacht besteden aan verbetering van het spoor naar het buitenland.
    In bovenstaand rijtje hoort ook nog de spoorverdubbeling Heerlen – Landgraaf waar nu volop hard aan wordt gewerkt. Die spoorverdubbeling heeft trouwens nog een klein positief neveneffect. Als Pinkpop weer volop draait rijden er altijd extra pendeltreinen tussen Heerlen en Landgraaf, die op elkaar moeten wachten. Met een spoorverdubbeling hoeft dat niet meer en wordt de capaciteit vergroot en beter benut, maar dat geldt voor alle spoorverbeterings projecten of je nu wel of niet in de Randstad woont of werkt. Als naast het spoor ook nog het aanvulllend OV vervoer zoals bus, tram en metro daar goed op aansluiten, dan pas heb je een goed alternatief voor het autoverkeer.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Pinkpop is een paar dagen per jaar. Dat is geen zwaarwegend argument om het spoor tussen Heerlen – Duitse grens – Aachen te verbeteren.

      Spoor tussen Utrecht – Arnhem moet aangepast worden voor 160 – 200 km p/u. Er hoeft niet integraal twee extra sporen bij. Er zijn andere oplossingen.

      Maar Nederland leunt sterk op het Duitse ICE spoornet. Maar wil zelf niet investeren. Praten over een snellere verbinding naar Berlijn of Keulen/Frankfurt. Maar niets tegenover zetten. Het viersporig maken van Amsterdam Bijlmer – Utrecht stond los van het versnellen van de reistijd naar Emmerich/Frankfurt.

      Dat werkt niet. Zeker niet als Duitsland vele miljarden investeert in het verbeteren van hun spoornet. Deels bedoelt om het klimaatakkoord van Parijs in 2050 te halen.

    2. Anoniem schreef:

      Spoorverdubbeling vanwege Pinkpop? Nog meer van dit soort onzinnige suggesties?

      1. Louis Bohte schreef:

        De spoorverdubbeling is nodig om de intercity vanuit Heerlen door te trekken naar Aken.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    De Lelylijn moet aangelegd worden met goede woonwijken zeker nu overal de woningnood zo hoog is! Nedersaksenlijn verbindt het noordoostelijk deel met elkaar en ook Weert-Hamont, Winterswijk-Borken, Gent-Terneuzen, Roermond-Dalheim moeten weer op de rail worden aangesloten. Nieuwe stations in grotere dorpen waar nu nog niets stopt en nieuwe woonwijken moeten ook frequent OV krijgen. De metrolijn B van RET gaat in de zomer 2022 eindelijk naar het strand van Hoek van Holland, zodat de tijdelijke buspendeldienst tussen Hoek van Holland Haven en Strand kan worden opgeheven. Zwolle Stadshagen is eindelijk open na een vertraging, dus investeren voor elk persoon die met OV wil reizen is meer dan gewenst! Het nieuwe kabinet is nu na maanden onderhandelen en soebatten bijna een feit! De Duitse regering was daar weer veel sneller in dan dat stroperige gedoe in ons eigen land. Maak meer reclame voor plaatsen waar men nu al kan komen met het OV en zet dit zeker door naar toekomstige verbindingen. Goede samenwerking is belangrijk niet alleen in de huidige Coronatijd, maar ook daarbuiten! De nachttreinen worden ook weer meer een vertrouwd beeld, zodat, zakenreizigers en Interrailers weer gezellig met elkaar door de nacht kunnen sporen! Nieuw materieel komt steeds meer in dienst het oude gaat langzamerhand verdwijnen! Dag SGMm voor de vele jaren dat we er mee reizen kunnen, straks telt dit voor de ICMm en ICRm die door het nieuwe ICNG vervangen worden! Breda-Utrechtlijn via middenberm aanleggen , net zoals de Luchthavenlijn naar de Brusselse Luchthaven /Mechelen!

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Lelylijn moet op het goede moment aangelegd worden. Lelylijn moet in combinatie met Wunderlinie onderdeel worden van spoorcorridor Amsterdam – Hamburg – Scandinavië via draaischijf Kopenhagen vanaf 2030.

      Dat klinkt als luchtfietserij. Maar dat kan best mits de politiek mee wil werken. Zie HSL corridor Londen/Parijs – Lille – Brussel – Amsterdam/Keulen die door een verdrag is aangelegd door Engeland, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland.

      Met de komende kabinet Rutte 4 is daar weinig hoop op. Die liet duidelijk blijken volledig tegen aanleg Lelylijn te zijn. Jouw genoemde voorstellen met nieuwe woonwijken nabij Lelylijn zien ze niets in.

      We zullen nog geduld moeten hebben voordat een linksere kabinet het van kabinet Rutte overneemt.

    2. Otto schreef:

      De Lelylijn is al lang afgeserveerd als investering die zijn geld nooit zal opleveren.

  5. Anoniem schreef:

    Ik snap niet dat er niet vele malen meer geld baar het OV gaat. De Randstad loopt vol met auto’s en nóg meer wegen maken nog drukker en nemen nog meer ruimte in. Leg toch gewoon meer spoor aan op plekken waar het ontbreekt. Hoe meer spoor hoe beter. Duur, ja, maar wel nodig Dat haalt dan mensen uit de auto want ze hebben betere alternatieven. Zorg dat autoverkeer minder wordt ipv juist meer. Dat wil toch iedereen zou je denken.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Spoor kan op bepaalde plekken relatief goedkoper aangelegd worden. Maar als je in super drukke woongebieden nieuw spoor gaat aanpassen zoals HSL, Noord – Zuidmetrolijn, Betuweroute gaat inpassen wordt het per kilometer véél duurder dan in een relatief gebied. Hanzelijn & Flevolijn kon relatief goedkoper aangelegd worden.

      Maar het is een afweging van kosten en baten. Maar waarom alles concentreren op de Randstad? Ga desnoods Emmeloord uitbreiden.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Correctie: Nieuw spoor gaat inpassen.

  6. Anoniem schreef:

    Het gaat schijnbaar om 6 miljard die mogelijk naar NL gaat.

    Misschien zijn investeringen in de digitale infra toepasselijker.

    1. dries molenaar schreef:

      wat is digitale infra? Iedereen heeft al snel Internet en bedrijven kunnen hun eigen broek wel ophouden. Hoewel Facebook graag de gemeente Zeewolde het sukkeltje laat zijn alsof Ryan air er komt vliegen. Misschien dat die Lelystad vliegveld los kunnen trekken van het geneuzel over laagvliegen op achtienhonderdmeter.

    1. Baardstaart schreef:

      Ik denk dat de aanpak van de hypotheekrente aftrek tot veel chagrijn bij de middenklasse gaat leiden. Met de onvrede jegens het Corona beleid zal de basis voor het komende kabinet in de samenleving niet erg groot worden.

      Aan de andere kant is het ingrijpen bij de hypotheekrente zeker nodig, omdat hypotheekrente aftrek alle vastgoed prijzen inclusief de huurhuizen omhoog duwt, wat je weer terug gaat zien in de huursubsidies voor de lagere inkomens groepen. Ook de woningschaarste is een groot probleem. Wellicht moeten we ook paal en perk stellen aan vastgoedspeculanten. Nee dit gaat de VVD en politiek rechts niet doen.

      1. Anoniem schreef:

        Paal en perk stellen aanspeculanten helpt natuurlijk niets. Er komen dan meer koophuizen maar ook precies evenveel minder huurhuizen.

  7. Frans Eekhout schreef:

    grrr…
    Ik begrijp donders goed dat een spoorverdubbeling als die tussen Heerlen en Landgraaf niet specifiek bedoeld is om tijdens een groot meerdaags evenement als Pinkpop een spoorverdubbeling te rechtvaardigen omdat dit slechts één keer per jaar plaatsvindt, maar met de intentie om de verbinding tussen Maastricht en Aken te optimaliseren en i.p.v. één keer per uur naar twee keer per uur te laten rijden en ook nog de stoptreinen Kerkrade – Heerlen en Sittard goed te laten rijden. Ik heb hier over een ‘neven effect” een bijkomend voordeel die de dienstregeling tijdens zo’n mega event vergemakkelijken. Stel dat Landgraaf geen station had en al die 40.000 bezoekers met een bus moesten worden vervoerd dan waren de rapen gaar ! Men moet eens beter leren lezen en begrijpen wat er staat en doordenken en niet zomaar uit je nek lullen. verdorie ! ! !
    Ik heb de afgelopen jaren gezien wat de effecten van e.e.a. waren. Het enkelsporig traject had in de dagelijkse dienstregeling ook z’n nadelen als men op elkaar moest wachten en vooral als men vertraging had en de stoptrein naar Landgraaf even moest wachten op een vertraagde IC uit Eindhoven dan zou je al wensen dát er dubbelspoor lag en je niet een half uur voor Jan lul op dat koude perron of stationshal in Heerlen op de volgende trein moeten wachten en dat er tijdens andere gelegenheden ook nog voordeel te behalen valt is evident om het eens netjes te zeggen. Elk bijkomend voordeel is meegenomen of het nu om treinreizen gaat of boodschappen doen in een supermarkt en of het één keer per jaar of meerdere keren is maakt niets uit !
    In ruim zestig jaar heb ik meer treinkilometers gemaakt dan de omtrek van de Aarde en de ontwikkelingen goed kunnen volgen, maar zie ook opties waar niet altijd goed over wordt nagedacht en die ik zelfs eens ruimhartig aan de NS heb geschreven en een uitgebreide reactie op kreeg. Zelfs een klacht over een conducteur die mij niet goed behandelde leverde mij een gratis eerste klas dagkaart op, om over andere spoorgerelateerde zaken maar te zwijgen met voorstellen die nu zijn terug te vinden in diverse treinen en men dus goed naar mij geluisterd heeft waar menigeen geen weet van heeft dat het mijn voorstel was!

    1. Tim H schreef:

      Kijkend naar de bezettingsgraad lijkt twee treinen per uur naar Aachen schromelijk overdreven.

    2. Brabo schreef:

      Ook bij dubbelspoor tussen Heerlen en Landgraaf kan er niet gewacht worden op de IC vanwege de kruising in Herzogenrath. Als je zou wachten gaat de aansluiting op de IC de andere kant de mist in.

  8. Realist schreef:

    Ik vraag me af waar de realiteitszin bij NS en ProRail is. Het aantal treinreizigers is met 30-40% gedaald en dan maak je je redelijk belachelijk als je voor de zoveelste keer om extra miljarden komt bedelen. De spoorsector moet oppassen dat ze zo meteen helemaal niet meer serieus genomen wordt.

    1. Jan Meurs schreef:

      Volkomen terecht dat men meer geld wil. Kijk eens naar punten die genoemd worden. Kosten stuk voor stuk veel geld. terecht als dat eindelijk eens een keer aangepakt wordt. Anders krijg je kip-ei discussie: slecht spoor, weinig reizigers, nog slechter spoor, nog minder reizigers enz.

      1. Juriaan schreef:

        Ik vrees dat de gemiddelde Nederlander (incl. de politici) daar toch wat anders tegenaan kijkt. We zullen komende week bij de presentatie van het nieuwe regeerakkoord zien hoeveel miljarden het spoor extra krijgt, ik denk dat dat voor velen hier een flinke ontnuchtering gaat worden. En dan mag het spoor nog blij zijn als de afschaffing van leenstelsel niet gefincierd gaat worden door de Studenten-OV te schrappen.

  9. Kees Boer schreef:

    Omtrent de Lely – voorheen de Zuiderzeelijn – heb ik zwart op wit toegezegd dat met de aanleg voor 2010 zou zij begonnen

Laat een antwoord achter aan Kees Boer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.