Een miljoenenboete of de concessie intrekken. Dat eist vervoerder Qbuzz van de provincie Friesland tegen Arriva. Dat meldt de Leeuwarder Courant.
De krant heeft de brief in handen die Qbuzz aan de provincie heeft verstuurd. Volgens Qbuzz zou de provincie welbewust gedogen dat Arriva zich niet aan de afspraken houdt. Arriva beloofde alleen elektrische bussen in te zetten op de eilanden, maar die belofte is nog niet altijd waargemaakt. Zo reden er rond de paasdagen dieselbussen. Daarvoor dreigt Arriva overigens beboet te worden, die boete vindt Qbuzz alleen te laag. En aan de bussen in Zuidoost Friesland stelt de provincie scherpere eisen dan aan die in de rest van het Friese vasteland. Toch laat Arriva daar ook andere bussen rijden.
Qbuzz stelt dat Arriva financieel profiteert van de niet-nakoming, meldt De Leeuwarder Courant. Volgens de vervoerder heeft Qbuzz te weinig elektrische bussen aangeschaft, en heeft Arriva een financieel voordeel van bijna 3 miljoen euro. Qbuzz vindt dat de provincie dat de boete hoger moet zijn dan dit voordeel. “Door niet te beboeten wordt Arriva op oneerlijke wijze verrijkt”, zegt Qbuzz tegenover de krant.
Arriva noemt het verwijt van Qbuzz tegenover OVpro een ‘over-the-top-reactie’, die niet serieus te nemen is. “Als Qbuzz vindt dat er zaken oneerlijk zijn gegaan, had Qbuzz na de gunning bezwaar kunnen maken. Dat hebben ze niet gedaan en die kans is dus verkeken”, aldus woordvoerder Roos Zevenboom tegenover de website. Qbuzz deed in 2016 ook een gooi naar de concessie, maar verloor. Het bedrijf liet aanvankelijk weten bezwaar te willen maken, maar deed dat uiteindelijk niet.
Ook de eis om de concessie in te trekken is totaal niet geloofwaardig, vindt Zevenboom. “We hebben met de provincie heldere afspraken gemaakt over de businzet en daar houden we ons aan. Er waren wat storingen en we hadden extra bussen nodig, want we laten geen mensen staan.” Arriva erkende eerder al dat er inderdaad af en toe ander materieel moest worden ingezet.
This post was last modified on 30 mei 2018 00:51
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…