fbpx

RegioJet heeft plannen voor tal van nieuwe treinen (naar o.a. Duitsland, Polen en Roemenië)

Het Tsjechische RegioJet heeft capaciteit aangevraagd voor tal van nieuwe verbindingen. Zo zijn er plannen voor enkele dagtreinen Berlijn – Praag en plannen voor een nachttrein Berlijn – Ljubljana. Ook vraagt de vervoerder capaciteit voor een trein München – Boedapest – Boekarest, een rit van bijna 24 uur.

Van en naar Polen (en Berlijn)

Als alle plannen doorgaan, kunnen reizigers volgend jaar vier keer per dag met RegioJet reizen tussen Berlijn en Praag. Het gaat dan om twee dagtreinen. Daarnaast rijdt vroeg in de ochtend ook de nachttrein Amsterdam – Praag via Berlijn naar de Tsjechische hoofdstad. In de avond kunnen reizigers bovendien gebruik maken van de nachttrein Berlijn – Ljubljana, die ook via Praag gepland wordt.

RegioJet vraagt ook capaciteit aan voor verschillende treinen naar Polen, bijvoorbeeld een trein Warschau – Wenen (dagtrein) en een trein Warschau – Innsbruck – Brenner/Brennero (nachttrein). Vanuit Praag wil de vervoerder bovendien mogelijk treinen laten rijden naar Wroclaw (tot 3x per dag), en veelal (2x per dag) door naar de Poolse havenstad Gdynia.

München – Boedapest – Boekarest

Een ander idee is München rechtstreeks te verbinden met Praag. Het zou gaan om drie treinen per dag. Of dat nog niet genoeg plannen zijn, heeft de Tsjechische vervoerder ook capaciteit aangevraagd voor drie treinen München – Boedapest, twee dagtreinen en één nachttrein. Eén van de treinen zou zelfs door gaan rijden naar Boekarest. Die trein zou tot het Roemeense Arad als dagtrein fungeren en vervolgens als nachttrein. Wie om 9:35 uur instapt, zou volgens de planning de volgende dag Boekarest bereiken (lokale tijd).

Voldoende materieel

Heel veel plannen dus. Of ze allemaal doorgaan is de vraag. Vervoerders vragen vaker capaciteit aan terwijl de trein er later toch niet blijkt te komen. Een woordvoerder van RegioJet legt uit dat er nu capaciteit voor potentiële projecten aangevraagd dient te worden. “Alle projecten zijn van groot belang voor ons. Maar natuurlijk hebben sommige plannen een hogere zakelijke prioriteit.”

Als voorbeeld noemt RegioJet de nachttrein die met EuropeanSleeper gepland staat naar Amsterdam en Brussel. Ook de nachttrein Polen – Alpen is al in voorbereiding, net als de verbindingen München – Boedapest en Berlijn – Ljubljana. Desgevraagd zegt RegioJet wel voldoende materieel te hebben voor alle projecten. “RegioJet koopt alleen al dit jaar vijftien multi-courante locomotieven en tientallen rijtuigen voor nacht- en dagtreinen” reageert een woordvoerder.

Met de plannen lijkt RegioJet definitief de stap te zetten om ook Duitsland aan te gaan sluiten op het netwerk. Het bedrijf wijst erop dat er nu al tal van bussen tussen beide landen rijden onder de RegioJet-vlag.

28 gedachten over “RegioJet heeft plannen voor tal van nieuwe treinen (naar o.a. Duitsland, Polen en Roemenië)”

  1. Jelle vd Ham schreef:

    Beste Hildebrand,

    Je stelt dat er nig geen directe treinen tussen Praag en München rijden; die rijden er echter wel, in samenwerking tussen Alex en de CD, zo’n 8 keer per dag. Misschien dat je dat kan aanpassen! Verder een erg informatief artikel, dank daarvoor.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank, zal ik doen

  2. Lucas schreef:

    Kan niet wachten als inwoner van Praag! Wat concurrentie op de verbindingen en extra vertrektijden kan zeker geen kwaad. Nu gaat er elke 2 uur een trein Praag-Berlijn, het zou top zijn als RJ daar wat bij doet. Maar vooral Amsterdam-Praag wacht ik met smart op. In de praktijk betekent dat dan op vrijdagavond reizen en een extra dag in NL ipv zaterdag van 6:30 tot 21:00 in de trein. De (ik verwacht) extra 15-25 euro verschil voor een nachtverbinding vs overdag is het ruim waard als je daardoor geen vakantiedag hoeft op te nemen.

    De nachttreinen van RJ zijn ook een stuk goedkoper te boeken dan de Nightjets van OEBB, terwijl ze voor de couchettes en zitwagons vergelijkbaar materieel gebruiken.

    Ljubljana heeft RJ nog ervaring mee van vorig jaar met de nachttrein naar Croatië, hoewel ze dit jaar via Budapest gaan. Die treinen zijn ook ellenlang (16 wagons!) en raken tot nu toe steevast uitverkocht. Duidelijk een groot succes voor ze en zal ongetwijfeld hebben meegeholpen in de beslissing om meer in te zetten op nachttreinen.

  3. Karel Geerts schreef:

    Eerst zien dan geloven.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Beetje rare reactie, want er wordt niets beloofd. Het zijn plannen. Persoonlijk verwacht ik dat een deel doorgaat maar lang niet alles.

      1. Karel Geerts schreef:

        Dat is precies wat ik bedoel.

  4. Eduard de Jong schreef:

    Opmerkelijk al deze juichverhalen over in het vooruitzicht gestelde dag- en nachttreinen. Daar tegenover stopt Thello vandaag (1 juli) definitief met de nachttrein Paris-Venice en met de dagtrein Marseille-Nice-Milano. Transdev is overigens al eerder uit Thello (dochterbedrijf van Trenitalia) gestapt.

    1. Anoniem schreef:

      Thello was al helemaal eigendom van FS en FS wil liever HSL-treinen laten rijden overdag.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik vind ook wel opmerkelijk dat Thello stopt met de huidige dienst voordat er een nieuwe dienst gestart is. Jaren dromen ze over een snelle trein Parijs – Milaan. Zou ie er nu echt gaan komen? RegioJet is gewoon redelijk succesvol. Ik geloof niet dat ze alle plannen gaan realiseren.

      1. Brabo schreef:

        Dat Thello nu al stopt heeft vermoedelijk met corona te maken. Het heeft weinig zin nu tijdelijk onderbezet door te blijven rijden als FS er op termijn sowieso mee wil stoppen.

    3. Lucas schreef:

      Torenhoge infraheffing en hoge personeelskosten in West Europa maken het veel te moeilijk voor nachtverbindingen. RegioJet heeft het voordeel Tsjechisch personeel te hebben (lagere lonen), en infraheffing in centraal Europese landen ligt ook lager.

      1. erno-berk schreef:

        Het Tsjechisch personeel van RegioJet moet volgens het Duits arbeidsrecht en het Duits loonsysteem betaald worden op de trajecten in Duitsland waar RegioJet zou rijden. Je kunt niet als Tsjechische maatschappij treinen exploiteren in Duitsland en dan het personeel volgens Tsjechisch arbeidsrecht en het Tsjechisch loonsysteem betalen. Dus die vlieger gaat niet op.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik denk dat die vlieger wel op gaat. Als het personeel de standplaats Praag heeft, zie ik geen reden waarom personeel dat naar Berlijn gaat volgens Duitse regels zouden moeten belonen. Als het personeel in Berlijn gestationeerd is, en dus Duitsers zijn, is dat anders. Het is natuurlijk niet zo dat Tsjechisch personeel de helft van de tijd betaald krijgt volgens de Duitse CAO en de helft volgens de Tsjechische CAO.

        2. Juriaan schreef:

          Zolang de standplaats van het personeel in Tsjechië is mögen ze personeel volgens Tsjechisch recht betalen.

  5. erno-berk schreef:

    Op Drehscheibe had ik gelezen dat RegioJet op München-Regensburg-Pilzen-Praag een Desiro of Lint41 wil inzetten. Nu reizen op dit traject comfortabele rijtuigen van CD en Die Landerbahn (de Alex), dus ik vraag mij af of mensen überhaupt te porren zijn om meer dan vijf uur in een Desiro of Lint41 te zitten. Bovendien is het traject tussen Schwandorf en Pilsen enkelsporig en dus zijn extra treinen lastig in te passen in de dienstregeling. RegioJet tussen München en Praag lijkt mij dus niet realistisch.

    1. Otto schreef:

      Tussen Schwandorf en Pilsen rijdt om de twee uur een trein, daar kan vast nog wel één of twee keer per dag een trein bij want veel goederenvervoer is er via die lijn tegenwoordig ook niet meer.

      Of mensen met een Desiro/Lint willen reizen zal vooral afhangen van de inrichting en de tarieven. Overigens zijn de Alex-rijtuigen deels ook stokoud en zonder airco.

      1. erno-berk schreef:

        Tussen Schwandorf en Pilsen rijden ook nog een aantal regionale treinen om de tussenliggende stations te bedienen. De huidige Alex heeft twee CD-rijtuigen aan boord en één a twee Alex-rijtuigen (vaak de overgenomen Italiaanse rijtuigen). De CD-rijtuigen hebben airco en wifi aan boord. Bij de Alex-rijtuigen weet ik dat niet. Dus het lijkt mij dat een Desiro/Lint41 inferieur is ten opzichte van de rijtuigen van CD, zeker op een rit van meer dan 5 uur.

        1. Brabo schreef:

          Als RegioJet de helft goedkoper is zullen veel mensen dat er toch graag voor over hebben.

        2. Brabo schreef:

          Als RegioJet de helft goedkoper is zullen veel mensen dat er toch graag voor over hebben.

          Tussen Schwandorf en Cham rijdt er ieder uur een lokale trein, op de rest tot Pilsen één lokale trein per twee uur (uitgezonderd het grensstuk). Je komt samen met ALX dan gemiddeld op één trein per uur (alleen op het stukje tot Cham drie keer per twee uur) dus overvol lijkt me nogal overdreven.

  6. Jesse schreef:

    Vraag me af waar al het materiaal vandaan moet komen, couchettes zijn weliswaar veel minder schaars dan slaaprijtuigen, maar met alle nieuwe verbindingen zullen oude couchettes toch ook een keer opraken? Zouden er nieuwe worden besteld.

    Voor de verbinding naar Boekarest vraag ik me af of er wordt samengewerkt met Astra. Die hebben een nachttrein vanaf arad naar Boekarest/Constanta. Zouden de dagrijtuigen uit Munchen aan de Astra trein worden gekoppeld?

    1. Otto schreef:

      Waarschijnlijk per trein een paar couchettes aangevuld met zitrijtuijgen. Het idee lijkt om met de nachttreinen vooral ook vroege en late dagreizigers te trekken.

      1. Paul Lamote schreef:

        Zoiets inderdaad, ik denk dat Regiojet een klassieke nachttrein uitsluitend voor nachtreizigers met daarvoor specifiek nachtmaterieel financieel niet ziet zitten. Het voordeel van couchetterijtuigen is dat je die overdag gewoon als zitrijtuig kunt gebruiken. Je kunt dan dus hetzelfde materieel in zowel de dag- als de nachttreinen inzetten hetgeen de opzet natuurlijk veel efficienter maakt dan bij de NightJet. Interessant om te zien wat hier van terecht komt.

  7. Otto schreef:

    Waarschijnlijk vloeken in de kerk maar ik vraag me af of RegioJet er niet verstandig aan zou doen met Flixtrain samen te gaan werken.

    1. FyraFlop34 schreef:

      Dat zou nou juist slecht zijn voor de concurrentie…

    2. dries molenaar schreef:

      Dat is toch een heel andere dienst en ander werkniveau

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Flixtrain stelt nog niet veel voor, RegioJet is op treingebied veel groter. Op bosgebied zijn de rollen omgedraaid. En eigenlijk is Flixtrain/Flixbus geen vervoerder. Ze werken met onderaannemers. Ik denk voor RegioJet niet aantrekkelijk is om als onderaannemer door te gaan.

      1. Otto schreef:

        Ook Regiojet exploiteert voornamelijk busdiensten en maar een klein aantal treinen. Met de recente uitbreidingen bij Flixtrain vraag ik me af het verschil qua trein nog wel zo groot is. Daarnaast is de concurrentie voor Regiojet trein natuurlijk het OBB/DB/CZ kartel en niet Flixtrain.

  8. vissers schreef:

    En nog frecenter; op het al genoemde deutsche DSO forum schreef de bekende FLIX Bef:urworter herr Lammpe dat FLIX tot 50/60 Russky treinstelletjes bij de TransMash holding besteld zou hebben of dat van zinnen zijn. Dus dat wordt ALS het doorgaat (of zelfs als maar voor de helft) nog een flinke sterke concurrent.
    Heb nu zelf 4-5 x met een gele trein van RJ gereisd en ben dik tevreden met hun aanbod, mede ook omdat ik als senior de forse cesky korting bekom. Maar geen enkel rit kwam op tijd aan-tot ruim 1 uur te laat voor de N-RJ naar Kosice.

Laat een antwoord achter aan Jelle vd Ham Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.