fbpx
Foto: Kees-Jan Bakker Fotografie / NS

Reizigers testen treininterieur van de toekomst

04 mrt 2020 14:42

De Nederlandse Spoorwegen hebben een mock-up van het mogelijke toekomstige treininterieur. Zeshonderd reizigers van het NS-panel komen deze week het interieur testen.

Testen in kale loods

NS presenteerde eind 2018 al enkele ideeën voor de trein van de toekomst. Het spoorbedrijf benadrukte toen dat het ontwerp nog niet af is, en nog nader uitgewerkt moet worden. Dat is de afgelopen periode gebeurd. “De tussentijdse ontwerpen zijn door reizigers beoordeeld met behulp van virtual reality en prototypes. Maar nu wordt het echt spannend, want hoe bevalt het in de praktijk?” vertelt projectleider Barbara de Jong.

Definitief is het ontwerp nog steeds niet, om tot een definitief ontwerp te komen worden nu eerst de testen met reizigers uitgevoerd. Die vinden plaats in Culemborg, waar in een kale loods een eerste en tweede klas treindeel op ware grote is nagebouwd.

Beenruimte en comfort

Niet alle testreizigers zijn even enthousiast, blijkt uit een verslag van AD / Tubantia. Een beetje ouderwets, vindt testreiziger Victor Lansink het. Al ziet hij ook positieve dingen, bijvoorbeeld de hoge tafels. “Dat maakt het wat knusser. Ik mis ook wel iets als lange banken, zoals nu ook in sommige treinen zit. Dat vind ik altijd wel intiem.”

Een aantal testers zijn niet te spreken over de stoelen, waaronder Peter van der Veer. “Je zit nogal rechtop. Dit is meer een stoel voor sprinters dan voor intercity’s. Ik vind het nogal spartaans ingericht”, vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

Tijdens de tests wordt ook gekeken naar de beenruimte. Door de beenruimte te verminderen, zou bijvoorbeeld het aantal zitplaatsen kunnen worden uitgebreid. In 2018 vertelde NS dat het spoorbedrijf mikt op tien a twintig procent meer capaciteit. “Meer zitplaatsen is inderdaad het streven, maar dat mag niet ten kosten gaan van het comfort. Het streven is op drukke tijden plek is voor meer reizigers en meer comfort te kunnen bieden op rustige momenten” legt het spoorbedrijf uit. Tijdens de testperiode kan de beenruimte per dag verschillen.

© Mecanoo

Hoge tafels

In vergelijking met het ontwerp dat NS in 2018 presenteerde zijn er al een aantal dingen gewijzigd. Bijvoorbeeld de tribunes. Het waren ideeën die in de praktijk toch niet haalbaar bleken, vertelt de projectleider. Er waren toen twaalf flexibele interieurmodules ontworpen, waar het idee was dat die als een soort bouwstenen in elk treintype konden worden toegepast. Bij de nadere uitwerking zijn er zes interieurmodules overgebleven. Het gaat dan vooral om bestaande interieurmodules. Zoals loungebanken, stits (leuning om te staan zoals in de SNG), vis-à-vis opstelling (stoelen tegen over elkaar) en coach-opstelling (stoelen achter elkaar voor meer privacy).

© Mecanoo

Er zijn in totaal twee nieuwe interieurmodules overgebleven. Die worden momenteel getest. Het gaat dan om een verhoogd vier-zitje en de hoge tafels. De projectleider is zelf vooral enthousiast over de verhoogde tafels. “Ik zie mezelf al helemaal zitten aan de hoge bartafel, met uitzicht naar buiten en voor me een tafel met stopcontact en USB-aansluitingen, zodat ik ook makkelijk even mijn laptop erbij kan pakken. Daarnaast vind ik zelf de kleuren en materiaalkeuzes heel mooi. Het hout heeft een warme uitstraling.”

Meer testen nodig

Er zullen nog meer testen volgen. Zo vertelde Joost van der Made, hoofd Conceptontwikkeling bij NS, eerder al tegenover Treinreiziger.nl dat lege treinen beter gewaardeerd worden. “Daarom zullen we ook tests uitvoeren met 50% en 100% bezetting” vertelde hij in 2018. Die testen staan voor een latere fase op het programma.

De visie op het nieuwe treininterieur zal nog niet worden toegepast bij de ICNG, die vanaf volgend jaar op het Nederlandse spoor zal komen. Wel bij eventuele nieuwe treinen die daarna komen. Zo maakte NS vorige week bekend dat er gestudeerd wordt op nieuwe dubbeldekstreinen. Bij NS spreekt men intern over het treininterieur van 2025. “2025 is symbolisch. Dat is het jaar dat de huidige hoofdrailnetconcessie afloopt. Het is ver genoeg in de toekomst om ambities te kunnen hebben, en dichtbij genoeg om het concreet te kunnen houden” aldus Van der Made in 2018.

© Mecanoo

30 gedachten over “Reizigers testen treininterieur van de toekomst”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Het zal mooi zijn als de nieuwe dubbeldeksintercity voorzien is

    – van tweede klas stoelen met veloursbekleding. Geen harde kunststof bekleding zoals in DDZ/V-IRM-M. Maar bekleding zoals in ICM-M. En eerste klas stoelen moeten voorzien zijn kunstlederen bekleding.
    – armleuningen
    – klaptafeltje
    – stopcontacten
    – led verlichting zoals in ICNG
    – voetensteun (extra in eerste klas)
    – van verstelbare stoelen in eerste klas
    – displays in de coupes
    – transparante bagagedragers. En in bovenste etage extra ruimte maken waar treinreizigers alsnog hun bagage kunnen neerzetten. Heb dat in de Euroduplex gezien. Konden treinreizigers alsnog hun bagage kwijt. Kost wel een paar zitplaatsen per trein.
    – invalidenzitplaatsen + invalidentoilet
    – transparante tussendeuren die automatisch open gaan.
    – airconditioning
    – Wifi
    – 1 toilet per rijtuig. Per trein zijn er nog steeds te weinig toiletten
    – en andere voorzieningen.

    Het comfort van de nieuwe dubbeldeksintercity zal uiteraard niet het comfortniveau van een ICE hebben. Maar de huidige V-IRM/DDZ is te spartaans. Zelfs op de afstanden op het Nederlandse spoornet. De beste stoelen zijn van de ICM-M. Maar de stoelen van de DDZ, V-IRM en ICR zijn anno 2020 niet comfortabel en verouderd. Treinreizigers betalen wel voor hun treinkaartje. Daar moet iets tegenover staan.

    1. BB schreef:

      En principe heeft de ICM dezelfde stoelen als de ICR, ik overigens persoonlijk iets wat prefereer maar dat is een princes op de ewrt verhaal 😉

    2. Patrick schreef:

      Ik vind de huidige tweede klas bekleding in het ICM echt vreselijk. Hard ruw zweterig kunststof waarin alle rotzooi blijft hangen door de structuur. Dan liever de bekleding uit het ICR. Of beter nog: stoffen bekleding zoals in de buurlanden gebruikelijk is. Dat werkt ook een beetje geluiddempend en je hebt minder kans op vlekken in je kleren omdat vloeistof (koffie, etc.) er niet los op blijft liggen, maar indroogt.

  2. treingraag schreef:

    Treinen dia Schiphol/Eindhoven aandoen inderdaad met meer kofferruimte bij de stoelen liefst. Alleen beneden lijkt me logisch want met koffers naar boven? Wel een mededeling in de trein dat bagage-mensen beneden bedoelt zijn dus rest kan boven genieten.

    1. Johan schreef:

      Als je met een koffer een trap af gaat bij het instappen, moet je alsnog een trap op bij het uitstappen.

  3. JanN schreef:

    Voor IC is het de afstand van het reizen wat het doet. Men zal daarom gerievelijke zitplaatsen moeten ontwerpen en daarnaast in elke wagon een rek voor koffers moeten installeren. Voor mij hoeft een ontwerp als zit/ligbanken zoals op de voorlastste foto hoeft voor mij niet zo. Het is misschien een conservatieve gedachte van mij .

  4. Ronald Bokhove schreef:

    Het zou mooi zijn als de afdeling ‘stoel’ weer eens samenwerkt met de afdeling ‘raam’ zodat je niet het risico loopt nauwelijks naar buiten te kunnen kijken.

    En liever geen voorgevormde stoelen. Die zijn altijd gemaakt voor de gemiddelde reiziger en als ik hierop met mijn bijna 2 meter lengte plaatsneem, worden mijn schouders al naar voren geduwd vanwege de pasvorm.

  5. Richard schreef:

    Moke up worst geschreven mock-up.

  6. Richard schreef:

    En dan maak je zelf ook nog een fout, haha!

  7. Henk schreef:

    Van mij mag het gewoon comfortabel en straks ingericht zij. En geen coupé’s met allerlei onzinnige poespas.

  8. W.S. schreef:

    Dat is een mooie formulering “ de afdeling stoel” en de “afdeling raam”. Mijn vrouw en ik en een paar vrienden van ons zijn echte “naar-buiten-kijkers”. Dat is (en hoop ik niet was) één van de voordelen van treinreizen. Wij ergeren ons steeds meer aan de hier en daar vreemde plaatsing van stoelen t.o.v. ramen.
    Wordt eerste klas (óók onze voorkeur) nu ook 2+2 in IC?

  9. Bram schreef:

    Die tekening waar die mensen in kleermakers zit
    Zitten op 2 niveaus. Dit wil ik graag zien in
    De wintermaanden bij treinen in de provincie.

  10. Anoniem schreef:

    Stoelen verstelbaar

  11. Anoniem schreef:

    Als ik in de trein zit, 1 x 14 ff, is toch zo’n 50 procent van de reizigers een vrouw. Hopelijk is de foto niet representatief. Drie witte mannen van meer dan middelbare leeftijd.!?!

  12. Tfl schreef:

    Grijzepillion deed ook mee, en vooral zijn mening zal door doorslag geven. Onthoud die naam!

  13. Hugo Aylva schreef:

    Ik heb afgelopen week ook dit interieur mogen testen in Culemborg. Het doet allemaal nogal Duits aan, qua sfeer en kleurstelling. De eerste klasse was m.i. veel te krap (2×2 in plaats van 1×2). De beenruimte was wel ruim. Volgens de aanwezige NS medewerker was dit slechts één van de opstellingen die getest zou gaan worden en was er in een andere testopstelling wél sprake van 1×2.

    1. Patrick schreef:

      Dat wat er nu rondrijdt bij NS is me persoonlijk vaak wat te fel/onrustig. Ten opzichte daarvan is het interieur in de afbeeldingen een behoorlijke verbetering.

  14. Ben schreef:

    Belangrijk is een armleuning in de 2e klas. In elk ander Europees land is dit mogelijk, alleen in de Nederlandse dubbeldekkers is er geen midden armleuning. Op lange afstanden bv. Amsterdam – Maastricht is het erg comfortabel. NS moet ook eens in het buitenland kijken ipv zelf innovativeren, kost namelijk veel minder.

    1. dries molenaar schreef:

      Het vooral handig om dikkerds binnen hun eigen ruimte te houden. Helaas gaan die dingen ook stuk en daar zal NS wel een hekel aan hebben.

  15. dries molenaar schreef:

    Vreemd om mensen af te beelden die met hun gore straatschoenen op de zitkussens van de trein zitten. Even later moet iemand anders daar weer zitten. Van mijn oman en moeder had je al lang een zwieper gekregen.

    Is er ook ruimte voor comfort-dieren zoals pony’s en apen?

  16. Kom op nou schreef:

    Natuurlijk is één van de opmerkingen weer dat de stoelen te rechtop zitten. Sprinterstoelen in een intercity (al snap ik niet waarom je in een sprinter niet lekker zou mogen zitten). Nieuwe dingen testen, maar niet eerst al even kijken naar eerder gegeven commentaar. Oude fouten opnieuw maken.
    @NS: het maakt niet uit in welke opstelling je de stoelen neerzet wanneer het slechte stoelen zijn, het blijft dan slecht.

    1. dries molenaar schreef:

      Ja, andere mensen hebben geen idee hoe ze zoiets moeten aanpakken. Daar heb je echt mensen van thuis, zonder opleiding of ervaring voor nodig.

  17. andre schreef:

    Laat de NS dan ook flink investeren in het schoonmaken van de treinen, dat laat nu sterk de wensen over

  18. Hank Oostbroek schreef:

    Let op! De bovenste (header)foto is een 1e klas opstelling dus 2-2 stoelopstellling… kan gewoon bij de NS! geen vertrouwde 2-1 opstelling meer dus, vind het een -anno 2025- 2e klas uitstraling hebben…

  19. Frequente Treinreiziger schreef:

    Wat mij betreft past de NS het interieur toe dat destijds bij de start in de ICM-vloot is toegepast.

  20. Frans Eekhout schreef:

    Knik . . .
    Het probleem bij de huidige tweede klas V-IRMm en DDZ stoelen is de “knik” bij de hoofdsteun. Na een tijdje, bijvoorbeeld een uur, voel je die knik die je naar voren doet neigen en een raar gevoel geeft in je nek wat onprettig is ! Je kan niet lekker ontspannen achterover zitten mede door de verkeerde hoekinstelling, te rechtop. In de eerste klas is die knik er niet, maar valt het mij op dat de leren bekleding na enige tijd sneller aan slijtage onderhevig is dan te doen gebruikelijk en een soort van “verzakking” bij het zitvlak laat zien. Als de NS hier lering van trekt en met comfortabeler stoelen werkt, eerste klas 1 + 2 verstelbaar en tweede klas 2 + 2 indeling hanteert die op langere afstanden niet te hard en voldoende steun geeft, dan mag de ICMm daar wel als leidraad voor dienen. Schonere treinen, daar ontbreekt het wel eens aan (!), voldoende beenruimte rekening houdend met de Nederlandse lengte, goede afvalbakken en verlichting en zeker kleur verschillen eerste- versus tweede klas en vooral binnendeuren die automatisch opengaan als je ze passeert, nu nog vaak handmatig, zijn enkele aandachtspunten die men niet over het hoofd mag zien in de treinen van de toekomst, te beginnen bij de ICNG…

    1. Hoofd, schouder... schreef:

      De knik in de hoofdsteun, die ook nog eens zo laag zit, dat het meer een schoudersteun is voor de gemiddelde Nederlander. Waardoor de hele reis het gevoel hebt dat iemand je tegen je schouders je stoel uit probeert de duwen.

  21. Johan schreef:

    “Daarom zullen we ook tests uitvoeren met 50% en 100% bezetting”

    Er zijn kennelijk ook tests nodig met 150% bezetting zodat NS zich realiseert dat ze wéér vergeten zijn om grijplussen aan te brengen in de gangpaden waarmee de reizigers die moeten staan zich overeind zouden kunnen houden. Vooral in het midden van een vis-à-vis (waar geen rugleuning binnen handbereik is) en in het midden van de balkons is het staan in de huidige NS-IC’s onnodig onveilig.

  22. Frans Eekhout schreef:

    Handrail. . .
    Terecht wordt door Johan opgemerkt dat staande reizigers geen of onvoldoende steun hebben om zich vast te houden indien men – noodgedwongen bijvoorbeeld in de spits – in het gangpad moet staan. Nu hebben de vernieuwde V-IRMm en DDZ dubbeldekkers in de tweede klas zogenaamde “oorbellen” ronde handgrepen en in de eerste klas rechthoekige, toch lijkt het mij geen overbodige luxe om daar óók de bagagerekken bij te voegen. Een “handrail” of horizontale stang naast of onder een bagagerek zou als grijplus kunnen dienen. Recentelijk ondervond ik tijdens een superdrukke treinrit het gemis van een dergelijke voorziening aan boord van de ICMm. Ook mensen die tijdens een rit van het toilet gebruik maken kunnen zich vaak niet goed vast houden bij gebrek aan een goede grijplus. Veiligheid en comfort mogen nooit los van elkaar gezien worden, dat komt het gerief en de (trein)reisbeleving alleen maar ten goede !

  23. Bagage schreef:

    Men zou ook wat meer mogen nadenken over bagageruimte. Ook daarin zijn in het verleden wat onhandige fouten gemaakt. Bij alle originele (V)IRMs kon je bovenin je bagage tussen de stoelen kwijt en beneden in net te kleine bagagerekken. Nu hebben ze in de opnieuw ingerichte treinen (met die rotstoelen) de vis-a-vis naar beneden gehaald en de coach naar boven geplaatst. Daardoor is het boven helemaal geen bagageruimte meer over, waardoor op een drukke dag de gangpaden daar vaak (vaker) geblokkeerd worden met koffers e.d.

Laat een antwoord achter aan dries molenaar Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.