fbpx
(c) Stefan Verkerk

Reizigersaantallen in 2020: Schiphol grootste daler (en Lansingerland-Zoetermeer de kleinste)

Traditioneel maakt NS in de zomerperiode de in- en uitstappers per station voor een gemiddelde werkdag bekend. De cijfers hebben betrekking op vorig jaar. Door de coronacrisis hebben toen alle stations reizigers verloren. Station Schiphol Airport spant te kroon met 70% minder reizigers.

Minder reizigers

De sterke daling van station Schiphol is uiteraard te koppelen aan het grotendeels wegvallen van de luchtvaart. Overstappers worden namelijk in de cijfers niet meegenomen. Andere grote dalers zijn Tilburg Universiteit (-66%) en Amsterdam Bijlmer Arena (-65%).

Normaal gesproken behoren nieuw geopende stations tot de grootste stijgers. Door de coronacrisis hebben echter alle stations reizigers verloren, ook recent geopende stations. Wel valt op dat de daling van het nieuw geopende station Lansingerland-Zoetermeer het kleinst is. Hier is 27 procent van het aantal reizigers verdwenen, terwijl 56 procent het gemiddelde is.

De kleine stations in Zeeland doen het verder goed. Zo verloren Rilland-Bath en Krabbendijke circa 36% van de reizigers. Arnemuiden levert 43% in. Ook de stations in Flevoland leveren relatief minder in. Utrecht Centraal blijft met 87.000 reizigers het station met de meeste in- en uitstappers. In 2019 waren dat er nog 207.000. Amsterdam Centraal daalt van 200.000 naar 79.000 in- en uitstappers per dag (cijfers afgerond). Opvallend is dat alle grote stations iets meer reizigers lijken te verliezen dan kleine stations.

Soest kleinste station (voor NS)

Voor 2020 geldt dat de impact van corona op de reizigersaantallen enorm is. Helaas kunnen we daarom dit jaar niet spreken van snelste stijgers, maar vooral van sterkste dalers en minst sterke dalers. Het beeld op stationsniveau komt overeen met het landelijke beeld. Er zijn geen toenames ten opzichte van 2019.

Het kleinste station waar alleen NS rijdt, is Soest met ruim 100 in- en uitstappers. De in- en uitstappers per station geven de ontwikkelingen aan op stationsniveau en gaan uit van een gemiddelde werkdag. De lijst bestaat alleen uit stations en trajecten waar NS-treinen rijden. Op stations waar ook andere treinvervoerders rijden (gedeelde stations), zijn alleen de in-/uitstappers van NS-treinen weergegeven.

In- en uitstappers per station in 2019 en 2020.

De cijfers zijn uitsluitend van NS, reizigers die met een andere vervoerder reizen ontbreken. Cijfers hebben betrekking op een gemiddelde werkdag. Overstappers ontbreken.
Station2.0192.020Daling in %Daling in cijfers
Schiphol Airport98.07129.753-70%-68.318
Tilburg Universiteit7.4572.554-66%-4.903
Amsterdam Bijlmer ArenA30.03510.454-65%-19.581
Bunnik2.702974-64%-1.728
Den Haag Mariahoeve3.2481.203-63%-2.045
Voorburg2.148791-63%-1.357
Zaandijk Zaanse Schans4.5351.671-63%-2.864
Zoetermeer4.8681.810-63%-3.058
Hilversum Sportpark8.1323.109-62%-5.023
Amsterdam Amstel36.10014.111-61%-21.989
Arnhem Presikhaaf2.7701.091-61%-1.679
Den Haag Centraal98.81838.255-61%-60.563
Den Haag Laan van NOI17.2196.746-61%-10.473
Den Haag Ypenburg2.6541.038-61%-1.616
Enschede Kennispark392154-61%-238
Venlo4.7151.822-61%-2.893
Zoetermeer Oost2.6571.026-61%-1.631
Amsterdam Centraal199.51079.320-60%-120.190
Driebergen-Zeist9.4243.801-60%-5.623
Hoofddorp19.6597.950-60%-11.709
Overveen2.467996-60%-1.471
Groningen Europapark1.745708-59%-1.037
Heerlen4.6421.909-59%-2.733
Rotterdam Alexander18.9177.731-59%-11.186
Abcoude2.267950-58%-1.317
Amsterdam Zuid68.69928.767-58%-39.932
Delft40.43517.163-58%-23.272
Maarssen4.6951.975-58%-2.720
Maastricht Randwyck10946-58%-63
Rotterdam Blaak25.88210.902-58%-14.980
Utrecht Centraal207.36087.221-58%-120.139
Voorschoten3.6391.527-58%-2.112
Amsterdam Sloterdijk60.47225.981-57%-34.491
Bilthoven5.6472.434-57%-3.213
Breukelen6.0812.600-57%-3.481
De Vink3.4081.454-57%-1.954
Duivendrecht12.5005.386-57%-7.114
Ede-Wageningen19.6768.489-57%-11.187
Eijsden12252-57%-70
Eindhoven68.15428.975-57%-39.179
Hertogenbosch 's49.79021.293-57%-28.497
Hilversum Media Park4.6842.022-57%-2.662
Maarn1.786773-57%-1.013
Rijswijk7.0603.060-57%-4.000
Rotterdam Centraal101.73244.029-57%-57.703
Sassenheim4.9422.109-57%-2.833
Amersfoort44.83119.788-56%-25.043
Amersfoort Schothorst7.4273.241-56%-4.186
Amsterdam RAI4.8422.113-56%-2.729
Amsterdam Sciencepark4.8692.131-56%-2.738
Apeldoorn15.5116.891-56%-8.620
Best6.2552.755-56%-3.500
Boxtel6.8353.009-56%-3.826
Bussum Zuid4.6752.080-56%-2.595
Delft Zuid4.7192.080-56%-2.639
Heemstede-Aerdenhout7.2693.226-56%-4.043
Hertogenbosch 's Oost1.378605-56%-773
Leiden Centraal82.68936.267-56%-46.422
Nijmegen47.52621.026-56%-26.500
Nijmegen Lent1.477657-56%-820
Tiel Passewaaij1.515667-56%-848
Veenendaal West1.573687-56%-886
Wijchen4.7562.102-56%-2.654
Alkmaar Noord5.0462.282-55%-2.764
Amersfoort Vathorst3.7751.715-55%-2.060
Borne334151-55%-183
Breda37.05316.711-55%-20.342
Deventer21.4589.616-55%-11.842
Enschede9.6454.298-55%-5.347
Heeze1.700768-55%-932
Helmond 't Hout1.459657-55%-802
Hengelo7.0113.142-55%-3.869
Hillegom2.5551.149-55%-1.406
Leiden Lammenschans4.8362.168-55%-2.668
Nieuw Vennep3.7691.680-55%-2.089
Ravenstein1.433647-55%-786
Sittard10.4824.668-55%-5.814
Soest Zuid2.064935-55%-1.129
Tilburg35.50316.016-55%-19.487
Utrecht Terwijde4.3561.950-55%-2.406
Veenendaal-de Klomp4.7122.110-55%-2.602
Vleuten4.7442.125-55%-2.619
Voorhout3.4351.545-55%-1.890
Vught1.917865-55%-1.052
Almelo8.1033.752-54%-4.351
Amsterdam Lelylaan15.9087.333-54%-8.575
Arnhem Centraal45.69020.893-54%-24.797
Assen8.9284.119-54%-4.809
Baarn4.8372.210-54%-2.627
Castricum7.7403.590-54%-4.150
Den Haag HS34.89216.095-54%-18.797
Deurne4.5792.098-54%-2.481
Enkhuizen2.3261.076-54%-1.250
Gouda Goverwelle3.2541.508-54%-1.746
Groningen17.9998.208-54%-9.791
Haarlem43.80720.367-54%-23.440
Hilversum27.49012.639-54%-14.851
Hoogkarspel2.2361.024-54%-1.212
Horst-Sevenum2.7971.297-54%-1.500
Kampen Zuid1.910874-54%-1.036
Maarheeze1.481686-54%-795
Nieuwerkerk a/d IJssel3.7091.694-54%-2.015
Oosterbeek501230-54%-271
Oss West2.119969-54%-1.150
Putten2.037947-54%-1.090
Rhenen1.533708-54%-825
Roermond11.3395.230-54%-6.109
Rosmalen2.6741.223-54%-1.451
Soest235107-54%-128
Steenwijk3.8551.782-54%-2.073
Utrecht Leidsche Rijn4.1791.930-54%-2.249
Utrecht Overvecht9.0984.229-54%-4.869
Utrecht Vaartsche Rijn9.2334.272-54%-4.961
Veenendaal Centrum2.4091.115-54%-1.294
Vlissingen2.5571.177-54%-1.380
Almelo de Riet223105-53%-118
Alphen aan den Rijn10.9965.124-53%-5.872
Beilen2.1621.017-53%-1.145
Bovenkarspel-Grootebroek2.3361.089-53%-1.247
Brummen1.077502-53%-575
Driehuis1.361638-53%-723
Elst4.5082.108-53%-2.400
Etten-Leur3.4731.623-53%-1.850
Geldermalsen6.7613.158-53%-3.603
Gouda25.12611.757-53%-13.369
Halfweg-Zwanenburg3.0631.441-53%-1.622
Haren1.157539-53%-618
Heiloo4.9992.332-53%-2.667
Helmond Brandevoort1.727814-53%-913
Hollandsche Rading1.049488-53%-561
Maastricht11.2945.344-53%-5.950
Oss8.5824.011-53%-4.571
Rotterdam Noord2.5771.215-53%-1.362
Santpoort Noord856404-53%-452
Schiedam Centrum24.24611.301-53%-12.945
Soestdijk845398-53%-447
Tilburg Reeshof3.1461.490-53%-1.656
Uitgeest5.1282.412-53%-2.716
Utrecht Lunetten3.9791.873-53%-2.106
Weert7.9533.703-53%-4.250
Woerden13.9476.598-53%-7.349
Zandvoort aan Zee5.8582.772-53%-3.086
Zwolle42.12319.722-53%-22.401
Alkmaar21.49510.238-52%-11.257
Apeldoorn Osseveld1.289613-52%-676
Arnhem Zuid3.5101.697-52%-1.813
Barendrecht6.0662.904-52%-3.162
Bergen op Zoom7.1123.429-52%-3.683
Blerick1.477708-52%-769
Bodegraven3.4481.650-52%-1.798
Breda Prinsenbeek1.726821-52%-905
Dordrecht24.64711.731-52%-12.916
Eindhoven Strijp-S3.6121.745-52%-1.867
Ermelo2.9521.407-52%-1.545
Geldrop1.624779-52%-845
Houten8.2693.949-52%-4.320
Houten Castellum5.5492.687-52%-2.862
Koog aan de Zaan3.2461.563-52%-1.683
Leeuwarden9.8814.704-52%-5.177
Naarden-Bussum9.4064.480-52%-4.926
Obdam1.399667-52%-732
Oisterwijk2.7271.306-52%-1.421
Rijssen2.4821.201-52%-1.281
Utrecht Zuilen2.2951.103-52%-1.192
Zaandam23.68711.396-52%-12.291
Zaltbommel3.9251.881-52%-2.044
Zutphen12.3505.905-52%-6.445
Zwijndrecht5.5512.653-52%-2.898
Amsterdam Holendrecht4.6202.277-51%-2.343
Amsterdam Muiderpoort15.1497.455-51%-7.694
Boskoop1.432699-51%-733
Diemen Zuid3.5351.727-51%-1.808
Gilze-Rijen3.0291.474-51%-1.555
Harderwijk6.2473.061-51%-3.186
Heerenveen6.2763.088-51%-3.188
Heerhugowaard7.6453.748-51%-3.897
Hoorn Kersenboogerd5.1612.552-51%-2.609
Krommenie-Assendelft5.7092.772-51%-2.937
Kruiningen-Yerseke911446-51%-465
Nijkerk3.6701.789-51%-1.881
Roosendaal10.1344.926-51%-5.208
Santpoort Zuid992488-51%-504
Tiel3.4041.684-51%-1.720
Twello1.508737-51%-771
Velp1.485728-51%-757
Wierden1.217592-51%-625
Wolvega1.560767-51%-793
Almere Centrum28.00614.119-50%-13.887
Almere Muziekwijk6.3553.204-50%-3.151
Beverwijk5.4112.687-50%-2.724
Capelle Schollevaar2.4661.231-50%-1.235
Culemborg9.7114.864-50%-4.847
Dieren3.8681.937-50%-1.931
Harde 't1.460729-50%-731
Helmond7.8333.900-50%-3.933
Helmond Brouwhuis1.839928-50%-911
Hoogeveen4.6242.312-50%-2.312
Hoorn14.6167.374-50%-7.242
Lage Zwaluwe880439-50%-441
Meppel6.3933.192-50%-3.201
Nijmegen Goffert1.700848-50%-852
Rotterdam Zuid3.6581.823-50%-1.835
Waddinxveen1.915952-50%-963
Wijhe1.259631-50%-628
Wormerveer4.4482.233-50%-2.215
Boskoop Snijdelwijk667340-49%-327
Den Dolder2.0231.039-49%-984
Den Helder Zuid2.2101.137-49%-1.073
Dordrecht Zuid1.242636-49%-606
Dronten3.5451.818-49%-1.727
Haarlem Spaarnwoude4.1702.125-49%-2.045
Holten1.428723-49%-705
Middelburg4.6932.400-49%-2.293
Nunspeet2.8501.444-49%-1.406
Purmerend2.3781.213-49%-1.165
Purmerend Weidevenne1.604822-49%-782
Rheden869444-49%-425
Schagen5.4882.775-49%-2.713
Bovenkarspel Flora705364-48%-341
Diemen3.3281.747-48%-1.581
Goes7.0873.657-48%-3.430
Heemskerk2.7501.430-48%-1.320
Waddinxveen Noord898469-48%-429
Weesp10.7465.566-48%-5.180
Almere Buiten7.5944.035-47%-3.559
Almere Poort5.6903.019-47%-2.671
Anna Paulowna2.0921.106-47%-986
Bloemendaal1.517807-47%-710
Lelystad Centrum14.4417.629-47%-6.812
Rotterdam Lombardijen6.7683.595-47%-3.173
Wezep1.061558-47%-503
Wolfheze651345-47%-306
Almere Parkwijk3.5991.930-46%-1.669
Arnhem Velperpoort2.1221.154-46%-968
Den Haag Moerwijk3.2031.722-46%-1.481
Deventer Colmschate1.390752-46%-638
Grou-Jirnsum842452-46%-390
Olst1.364731-46%-633
Zevenbergen1.221659-46%-562
Akkrum795434-45%-361
Den Helder4.2932.356-45%-1.937
Nijmegen Dukenburg2.6681.456-45%-1.212
Kapelle-Biezelinge1.313736-44%-577
Vlissingen Souburg954530-44%-424
Almere Oostvaarders4.5312.586-43%-1.945
Arnemuiden517294-43%-223
Purmerend Overwhere2.0461.179-42%-867
Waddinxveen Triangel695400-42%-295
Oudenbosch1.194720-40%-474
Zaandam Kogerveld1.463895-39%-568
Krabbendijke677426-37%-251
Rilland-Bath464297-36%-167
Lansingerland Zoetermeer1.4651.070-27%-395

37 gedachten over “Reizigersaantallen in 2020: Schiphol grootste daler (en Lansingerland-Zoetermeer de kleinste)”

  1. Albert schreef:

    Gaat oa arivva ook nog met cijfers per station komen

    1. Juriaan schreef:

      Nee, voor contractlijnen is dit concurrentie gevoelige informatie.

    2. Anoniem schreef:

      Die cijfers zijn niet openbaar en gaan alleen naar de opdrachtgevende provincie.

  2. Bert Sitters schreef:

    Het station Soest heeft feitelijk alleen een functie door de treinen die op elkaar moeten wachten op het enkelspoor.

    1. Anoniem schreef:

      Alles wat je daar vangt is mooi meegenomen.

  3. Hanzeboog2012 schreef:

    Het aantal in – en uitstappers op Schiphol zal waarschijnlijk weer snel toenemen. Laatst op Schiphol. Het was nog rustig. Maar er waren al weer internationale toeristen.

    Het is te hopen dat Nederland weer snel naar code geel gaat zodat ze in EU en de rest van de wereld het advies geven dat het veilig is om naar Nederland te gaan.

    Dit jaar is waarschijnlijk een overgangsjaar. Alle inwoners van de wereld moeten vooral gevaccineerd worden zodat ook de mutaties van Covid 19 minder kans krijgen om velen te besmetten.

    Vanaf dan zal het aantal vliegbewegingen van/naar Schiphol weer toenemen. En dan neemt het aantal treinreizigers van/naar Schiphol/Amsterdam Centraal ook weer toe. Het is een mobiliteit keten die nu al ruim 20 maanden verstoord is.

    1. Brabo schreef:

      Zolang de VS ende EU alle vaccins voor zichzelf houden gaat dat inenten van de rest van de wereldbevolking nog jaren duren en zullen er ongetwijfeld nieuwe varianten blijven komen en gaan. Alleen China levert massaal vaccins aan andere landen.

    2. Rudy schreef:

      Na het IPCC rapport is het duidelijk dat er iets moet gaan gebeuren om de klimaat catastrofe te beteugelen.

      Wat is er gemakkelijker om het vliegverkeer dat voorlopig nog nauwelijks mogelijk is in zijn geheel definitief af te schalen. Op dit moment is dat verreweg de effectiefste en gemakkelijkste maatregel. Het vliegverkeer ligt nu al anderhalf jaar merendeels plat en er komt minstens nog een half jaar bij.

      Kortom, na Corona volgt Klimaat en de reizigersaantallen op Schiphol blijven structureel laag.

      1. Joost2 schreef:

        Dat is helemaal niet gemakkelijk. Vele mensen zijn voor hun inkomen afhankelijk van het vliegverkeer

        1. Rudy schreef:

          Dat is juist wel gemakkelijk omdat het probleem al anderhalf jaar “opgelost” is.

        2. Joost2 schreef:

          In welke wereld leeft u? Het probleem is helemaal niet opgelost. De toerismesector is op veel plekken hard geraakt door corona zoals in Spanje. Mensen die in die branche werken willen weer zsm terug naar hoe het was.

        3. Rudy schreef:

          @Joost2 Dat is precies het probleem: Mensen ….. willen weer zsm terug naar hoe het was.

          De geschiedenis heeft geleerd dat na ingrijpende gebeurtenissen zoals een pandemie de wereld NIET meer terugkeert naar hoe het was. De komende jaren gaan we in een rap tempo zeer ingrijpende veranderingen zien. Corona is een blijvertje, waarschijnlijk blijven grote indoor evenementen jarenlang onmogelijk. Het massa toerisme is onhoudbaar geworden, kijk naar Amsterdam, kijk naar Venetië. Er komen ook grote politieke omwentelingen. Na Corona volgt een golf van revoluties in bijvoorbeeld India en Brazilië.

          De wereld van voor Corona bestaat niet meer en zal nimmer meer terugkeren.

        4. Joost2 schreef:

          @rudy
          Iets minder films kijken denk ik. Je ziet nu al dat het toerisme aantrekt en dat steeds meer evenementen weer doorgang vinden. Uiteindelijk telt de behoefte van de mens. En de behoefte om erop uit te gaan en elkaar te ontmoeten is in de privésfeer nog onverminderd aanwezig. In de zakelijke sfeer lijkt dit wel af te nemen.

        5. Rudy schreef:

          @Joost2 Ik kijk GEEN films, maar wel documentaires in het Nederlands, Duits of Engels. Verder lees ik veel. Ik hoop voor veel mensen dat de geschiedenis zich eens een keer NIET herhaald.

        6. Ann schreef:

          @Joost2

          Sinds wanneer is het feit dat mensen afhankelijk zijn voor hun inkomen een reden om niets te doen. Er zijn ook vele mensen afhankelijk van de veehouderij voor hun inkomen. De veestapel wordt toch ook gewoon gehalveerd.

        7. Rudy schreef:

          Leesvoer voor Joost2

          Wie Pandemien die Wirtschaft verändern

          https://www.tagesschau.de/wirtschaft/konjunktur-boom-pandemien-historie-corona-101.html

        8. Joost2 schreef:

          @ann
          Waar zeg ik dat we niets moeten doen? Er moet wel degelijk iets gebeuren, maar mensen moeten de tijd krijgen om zich aan te passen.

          U zou ook boos worden als u vandaag van de overheid te horen krijgt dat u morgen uw baan niet meer mag uitvoeren.

        1. Rudy schreef:

          De realiteit is anders. We leven al anderhalf jaar zonder of met nauwelijks vliegverkeer en er zijn geen doden gevallen. Bewijs dat het mogelijk is, is geleverd.

          Het is dus simpelweg vanuit welk perspectief je het bekijkt. Bewezen is dat de economie prima draait met een sterk gereduceerd vliegverkeer. Kennelijk is vliegverkeer veel minder essentieel dan sommigen ons willen doen geloven.

        2. Anoniem schreef:

          @Rudy
          De economie wordt al anderhalf jaar overeind gehouden door gigantisch veel geld bij te drukken en dat kan niet nog veel langer zo doorgaan.

        3. Joost2 schreef:

          @Rudy
          De economie draait helemaal niet prima. Onder welke steen kom jij vandaan? In alle Europese landen moet de nationale overheid met gigantische steunpaketten komen om de boel overeind te houden.

        4. bert sitters schreef:

          @Madrid – Barcelona is een slecht voorbeeld. Veer passagiers van de vluchten zijn transt reizigers die met een intercontinentale vlucht landen op Madrid en doorvliegen naar Barcelona.
          Er is geen HSL tussen de luchthaven van Madrid en Barcelona.

        5. hanzeboog2012 schreef:

          Rudy:

          Er zijn voor vliegen iets meer alternatieven ontstaan. Men heeft ontdekt dat je op afstand kan werken en discussiëren. Dat zal zeker een erfenis worden van de coronatijdperk. Dat zal zeker bijdragen dat er minder gevlogen wordt. Al zal dat relatief (weinig) zijn.

          Hogesnelheidstreinen kunnen qua tijd op afstanden van 500 – 1000 km met de vliegtuigen concurreren. Maar qua tarieven is de HST niet altijd een goed alternatief t.o.v. de vliegtuig. Komt door de vele infrastructuur die er nodig is. Dat maakt het duurder. Het geld dat geïnvesteerd wordt moet linksom of rechtsom verrekend worden.

          Bij de luchtvaart is het simpel, goedkoper en efficiënter. Gewoon een vliegtuig met een aantal zitplaatsen van A naar B laten vliegen. Verder geen infrastructuur. De (hogesnelheid) trein heeft wel het voordeel dat het tussen begin – en eindpunt andere belangrijke knooppunten kan aandoen. Waarna je simpel kunt overstappen op andere treinen. Dat is bij een luchthaven minder simpel.

          Elk systeem heeft zijn voor – en nadelen.

        6. Puck schreef:

          Wat je even voor het gemak vergeet, is dat olie niet oneindig is. Het raakt een keer op, en zo gek ver in de toekomst ligt dat niet. Bovendien maakt het ons afhankelijk van olielanden en oliesjeiken, terwijl we elektriciteit gewoon zelf met behulp van de zon en de wind kunnen opwekken. Dat heeft dus wel wat voordelen die je niet zomaar kan negeren. Daar komt bij dat olie geraffineerd moet worden en getransporteerd naar vliegvelden. Het is dus niet zo dat een vliegtuig wel even door de lucht kan zonder bijkomende infrastructuur. Natuurlijk, treinen rijden ook geen rondjes om windturbines heen, maar van windmolen naar elektromotor is zeker een stuk makkelijker en goedkoper dan van oliebron naar vliegtuigmotor.

          De olie-economie draait momenteel niet prima, maar dat is iets anders dan dat de héle economie niet prima draait. DHL heeft meer elektrische autootjes kunnen laten rijden dan ooit tevoren, Zoom is uit het niets ineens een superbekend product en clouddiensten maakten nog nooit zoveel winst. De economie is veranderd, en dat zal ook wel zo blijven. Tussen Bonaire en Amsterdam zal nog wel gevlogen blijven worden, want ik denk niet dat NS Kralendijk groot genoeg beschouwt voor een tunnel onder de Atlantische Oceaan. Maar met een beter hogesnelheidsnetwerk is een zakenreis naar Barcelona interessanter met de trein dan met het vliegtuig. In de trein kun je immers een Zoom-meeting volgen, in het vliegtuig niet. En dat zijn zeker aspecten waar we zo langzamerhand rekening mee moeten houden. En ja, daarvoor is nieuwe infrastructuur nodig, en zullen tussengelegen landen moeten accepteren dat ze treinen te verwerken krijgen die niet in hun land stoppen, net als vliegtuigen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

        7. Rudy schreef:

          @Puck Een uitspraak die mij recent het meest getroffen heeft is deze

          Exponentiële groei in een eindige wereld is niet houdbaar

          Mathematisch is dit zo klaar als een klontje!

          Deze kan je op vele terreinen toepassen:
          – het olieverbruik
          – groei van de wereldbevolking
          – groei van Schiphol
          – groei van het verkeer in Nederland
          – het bouwen van huizen
          – groei van het tourisme

          We zijn in de wereld op een punt gekomen dat de eindigheid van onze omgeving een grens stelt aan de economische groei. We zullen noodgedwongen van het idee van een jaarlijkse groei moeten afstappen.

      2. Brabo schreef:

        Dat IPCC rapport blinkt uit door een totaal gebrek aan realiteitszin. Op korte term wil men alle kolen, olie en gas afschaffen, maar wat er dan wel moet komen wordt niet vermeld.

        Overigens hebben India en China al laten weten sowieso vast te houden aan kolen omdat ze voor hun energievoorziening niet afhankelijk willen worden van het buitenland omdat ze dan door de VS en de EU politiek gechanteerd zouden kunnen worden. En de VS economie zelf is sowieso totaal verslaafd aan olie.

        1. Puck schreef:

          Ben je wel eens in India geweest? Het loopt daar juist ver voorop met betrekking tot hernieuwbare energie. Straatlantaarns hebben hun eigen zonnepaneeltjes, sloppenwijken wekken hun eigen schone energie op. Dat kan daar ook gemakkelijk, want zon in overvloed. Wat dat betreft hoeven ze alleen nog maar een keer op het idee te komen om die opgewekte zonneenergie in waterstoftanks op te slaan en ze kunnen het mooi verkopen aan het westen.

  4. Otto schreef:

    Grappig dat de kleine Zeeuwse stations nu al een aantal jaren tot best presterende stations behoren.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Nou ja in verhouding dan. Het blijven nog steeds stations waar de NS problemen mee heeft. Als het aan de NS had gelegen waren die stations al opgeheven. Maar provincie Zeeland wil daar niet aan.

      Maar sinds provincie Zeeland compensatie gaat krijgen vanaf december 2021 zullen die kleine stations gewoon bediend blijven worden. Ben benieuwd of die 2 Sprinters p/u en 1 keer p/u IC Roosendaal – Vlissingen (via Bergen op Zoom, Goes en Middelburg) er zullen komen. Eerst zien dan geloven.

    2. bert sitters schreef:

      Kijk eens naar de aantallen. Het gaat om een kleine groepjes trouwe reizigers.

  5. Paul Lamote schreef:

    De cijfers van de meeste Amsterdamse stations zijn wel heel onthutsend.

    1. Anoniem schreef:

      Geen toeristen en geen forensen, dan gaat het hard.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Station Delft Zuid heet sinds enkele jaren Delft Campus. Dit station wordt momenteel verbouwd tot een station met twee eilandperrons, waar Sprinters en IC treinen eigen sporen krijgen. Na 2024 wordt het laatste deel van het spoortraject van en naar Schiedam Centrum aangepakt, waardoor er een station bij Schiedam Kethel aangelegd kan worden! Delft Campus heeft onlangs een ondertunneling voor fietsers en voetgangers gekregen die met liften en trappen van en naar de perrons voeren. Vroeger waren dit trappen van het viaduct en naar de perrons, wat een hindernis vormde voor mensen met beperkte mobiliteit, ouderen en personen met zware bagage. Toen heette het station nog Delft Zuid en had alleen twee zijperrons met twee sporen. Delft Zuid opende in 1970 als tweede station van deze universiteitsstad. Er stopt wel een buslijn bij dit station, verder geen aansluitende OV-verbindingen hier!

  7. Frans Eekhout schreef:

    Zouden de milieu-activisten misschien wel blij zijn dat er vooral minder gevlogen en gereisd wordt en de “winnaars” zijn in het mobiliteitsvraagstuk als dit van tijdelijke naar semi-permanente aard overgaat, of ook de verliezers zijn nu de menselijke contacten beperkt blijft tot tele-contacten per e-mail, telefoon en dergelijke ? Laten we hopen dat er eens betere tijden komen en we alleen al uit milieu oogpunt het openbaar vervoer niet helemaal links laten liggen, want dat zou past een domper worden als het om reizen gaat.

  8. Tonny schreef:

    Hoe komt NS aan klanten in Maastricht Randwyck? Haha.

  9. Annemiek schreef:

    De NMBS-trein rijdt daar in opdracht van NS. Mensen checken ook bij NS in.

  10. Frans Eekhout schreef:

    …en door reizigers in Maastricht Randwyck gebruik te laten maken van de Arriva RS 12 stoptrein naar Roermond zijn er dus overstappers op andere NS en Arriva treinen.

Laat een antwoord achter aan Annemiek Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.