fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

RET schrapt metroritten vanwege achterstand in onderhoud

13 sep 2021 11:11

De Rotterdamse vervoerder RET laat vanaf vandaag minder metro’s rijden. Oorzaak is achterstand in onderhoud. Daardoor wordt lijn A de komende periode ingekort. Reizigers krijgen te maken met een extra overstap en met kortere metro’s.

Minder ritten en kortere metro’s

Lijn A wordt vrijwel volledig geschrapt en blijft alleen 4x per uur rijden tussen Binnenhof en Graskruid (in de wijk Prins Alexander). Daar kunnen reizigers overstappen op lijn B. Lijn A rijdt normaal gesproken van de halte Binnenhof naar Schiedam Centrum en in de spits door naar Vlaardingen Centrum. Op een groot gedeelte van de route rijdt ook lijn B, de metro die doorrijdt tot aan Hoek van Holland.

Op metrolijn C, die Capelle met Spijkenisse verbindt, rijden wel alle metro’s maar zijn de treinen korter dan normaal. “De RET beschikt niet over voldoende metrovoertuigen om de dienstregeling te rijden. Daardoor hadden we de afgelopen twee weken te vaak te maken met plotselinge uitval” schrijft de vervoerder in een persbericht.

Reisplanners

Oorzaak is achterstand in het onderhoud. “We begrijpen dat dit vervelend kan uitpakken voor reizigers en zetten alles op alles om de onderhoudsachterstanden in te lopen en zo snel mogelijk weer volgens de gebruikelijke dienstregeling te rijden.” De wijzigingen zijn verwerkt in de reisplanners .

28 gedachten over “RET schrapt metroritten vanwege achterstand in onderhoud”

  1. Franc schreef:

    En waarom een foto van Den Haag Centraal? Het artikel gaat over de metroritten op lijn A in Rotterdam.

    1. Door een metrolijnverbinding E is Den Haag een voorstad van Rotterdam geworden

      1. Johan schreef:

        Net zoals Den Haag daarvóór dus al een voorstad was van Zoetermeer…

        1. . schreef:

          ik had 35 jaar geleden vriendjes wonen in Berkel en Rodenrijs. Dat was een gigantisch eind fietsen, die metrostations waren er toen nog niet. Wil wat zeggen hoe dat straks buitengemeentes van Rotterdam gaan worden. Ook Barendrecht is als kool gegroeid. Die hadden niet eens een volledige treinhalte met een stationsgebouw. Veel van mijn oud-klasgenoten en kennissen zijn daar gaan wonen tijdens de vele nieuwbouw, je kon destijds geweldige hypotheek geven op een prachtig groot nieuw huis.

    2. Pjv schreef:

      Waar je je vandaag de dag al dan niet druk om kunt maken zeg…

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het gaat over de RET die metroritten schrapt. De foto is van een RET-metrovoertuig. We hebben niet van elk station een foto.

  2. Baardstaart schreef:

    Wat een klojo’s. Ze hebben met de Corona heel veel tijd gehad om aan achterstallig onderhoud te doen, terwijl en veel mensen niet reisden en nu men de boel weer wil gaan opstarten komt men ineens met dit uit de mouw.

    1. Lucas schreef:

      Onderhoud is mensenwerk en wellicht waren afgelopen jaar veel mensen ziek? Blijkbaar was er een virus ergens. Nog los van het schreeuwend tekort aan technisch opgeleid personeel in Nederland. Ik denk dat ze gewoon niet genoeg mensen kunnen vinden.

      1. Kees schreef:

        Daarnaast hebben de coronamaatregelen ook gevolgen voor de toestroom aan reserveonderdelen die nodig zijn om het onderhoud uit te voeren.

      2. Cees schreef:

        Het probleem is dat de afgelopen jaren vrij wel het gehele onderhouds personeel met pensioen is gegaan.

  3. Brabo schreef:

    Dit klinkt als ongekend geklungel.

  4. Otto schreef:

    1 op de 3 metrotreinen is niet inzetbaar. Dat is natuurlijk niet plotseling gebeurd. Pedro Peters toch maar terughalen?

    1. Anoniem schreef:

      Onbegrijpelijk dat hier niet eerder op geanticipeerd is. Waarschijnlijk iedereen tegelijk op vakantie, na ons de zondvloed. Inderdaad, waar is Pedro als je hem nodig hebt? Maurice Unck heeft hulp nodig!

    2. Michiel schreef:

      Het tekort is er ook niet plotseling maar speelt al sinds februari. Alleen heeft de RET het lang uit het nieuws weten te houden, pas nu de scholen weer begonnen zijn heeft de media het opgepakt.

      Voor de zomer werd het tekort opgevangen door minder metro’s tussen Centraal Station en Slinge en kortere metro’s naar Binnenhof (en soms ook naar Nesselande). Nu kiest men ervoor om Centraal – Slinge wel volledig te rijden en op andere lijnen te bezuinigen.

  5. JanN schreef:

    Ach je kunt niet achter deuren bij de RET kijken: zij zullen daar hun reden wel voor hebben. Wellicht moet Ed en Willem Bever met de waterpomp van stal worden gehaal

    1. appie h schreef:

      Nou,ik werk in die andere metrowerkplaats en we hebben olie nodig voor in de tandwielkasten,dr is bijna niet aan te komen en een ander merk dr in doen kan niet zomaar

      1. Baardstaart schreef:

        hmm. Jammer dat ze metro onderdelen zo ontwerpen dat ze afhankelijk van specifieke olie producten, waar als men de specifieke olie niet kan kopen onderhoud moet uitstellen of in het ergste geval het materieel aan de kant komt te staan. Ook is de olieschaarste evenals de chipschaarste een Corona lockdown probleem, maar dit leert wel dat zowel metro bouwers als vervoersbedrijven zullen moeten gaan kijken naar metrostellen, die met minder specifieke producten en onderdelen te onderhouden zijn. Dus nu de metroschaarste accepteren en met de nooddienstregeling aanpakken, maar in de toekomst zouden zowel de fabrikanten als de afnemers (vervoersbedrijven) nog beter naar dit soort aspecten moeten kijken.

        1. Brabo schreef:

          Specifieke olie? Dat klinkt als koppelverkoop tegen woekerprijzen. Ik vrees een verdienmodel.

        2. Johan schreef:

          Het ligt waarschijnlijk niet aan het ontwerp van de metro-onderdelen, maar aan de problemen die kunnen ontstaan als je verschillende soorten olie mengt. De kans daarop is misschien niet heel groot, maar de gevolgen als dat gebeurt zijn dat wel.

        3. Tasco schreef:

          Bijna een brevet van onvermogen dat juist na een lockdown waarin al minder metro’s reden, achterstallig onderhoud aan het licht komt.
          Het valt mij ook op dat de laatste 5 series rijtuigen allemaal van dezelfde fabrikant komen. Daarmee maakt de RET zich erg afhankelijk van één leverancier voor onderdelen. Misschien in de toekomst metrostellen van verschillende fabrikanten aanschaffen. En nu razendsnel de problemen oplossen zou ik zeggen!

  6. John schreef:

    Dat je maatregelen moet treffen is niet leuk maar snap ik. Waarom in dit geval niet 1 halte verder naar Alexander. Dan ben je op een belangrijk OV-knooppunt en is het leed minder groot. Misschien met wat puzzelen op spoorbezetting ter plaatse toch een betere oplossing dan Graskruid als eindpunt.

    1. appieh schreef:

      Zal wel met overloopwissels en kopmaken,te maken hebben.

    2. Otto schreef:

      Een kwartierdienst tot Graskruid kun je met één stel rijden, dat zal de overweging zijn.

  7. Frans schreef:

    Bla bla bla wat een land er is overal gezeik om alles. Hollanders de grote zeurders ter wereld.
    Kijk maar in de horeca is voorbeeld nummer één.
    Als je het niet bevalt ga naar een ander land en neem de vluchtelingen mee.

    1. gappie schreef:

      Hee,een wilders stemmer

  8. Frans Eekhout schreef:

    Rotterdam heeft als motto: “niet lullen, maar poetsen” dus door overmacht zal er blijkbaar flink gepoetst / onderhoud moeten worden gedaan om iedereen veilig op z’n plaatst van bestemming te krijgen en er zijn Metro onderdelen die afkomstig zijn uit …China met al zijn logistieke perikelen.

    1. RET mannetje schreef:

      China heeft hier helemaal niets mee te maken. De logistieke problemen zitten vooral bij verbruiksproducten zoals olie en die komen niet uit China. Het leeuwendeel van de achterstanden is echter ontstaan door de zomervakanties van het werkplaatspersoneel en door pensioneringen (waar kennen we dat laatste van?).

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Hopelijk zijn de perikelen van storingen en onreine metrotreinstellen weer snel tot het verleden. Als straks alles weer rijdt ook de spitslijnen naar Pijnacker Zuid ( Metro E) en naar Vlaardingen West (Metro A) zullen de reizigers zich weer beter kunnen verdelen. Vooral nu binnenkort de 1,5 m afstandsregel verdwijnt en de scholieren en werkenden zich weer beter kunnen verspreiden, omdat ze dan weer meer mogelijkheden rijden. Arbeidskrachten kunnen ook bij de RET ziek worden of hebben recht op verlofdagen. Dan is het even op de tanden bijten en het beste van maken, wat qua rollend materieel ingezet kan worden. Rotterdam heeft het grootste metro netwerk van ons land en ook daar vallen spaanders bij het hardwerkende personeel. Hopelijk duurt dit probleem niet al te lang en zal er weer binnenkort weer voldoende treinstellen en een gehele ( spits) dienstregeling worden uitgevoerd. Even geduld dus nog!

Laat een antwoord achter aan [email protected] Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.