Review Bahn.de: vooral handig bij specifieke reizen

Veel treinliefhebbers zweren bij de boekingssite van Deutsche Bahn. Ze zouden veel vaker goedkopere tickets hebben dan bijvoorbeeld NS. En ook de mogelijkheden van de website zouden groter zijn. Maar kloppen die beweringen? Treinreiziger.nl heeft de site van Deutsche Bahn en van andere ticketverkopers uitgebreid getest. In dit artikel de resultaten van Bahn.de.

Zoekmogelijkheden

En maar om gelijk te beginnen: inderdaad, Deutsche Bahn biedt meer zoekmogelijkheden dan de meeste andere sites. Zo kun je bijvoorbeeld het aantal overstappen beperken en een via-station toevoegen. Ook kun je aangeven dat je de reis (bij het via-station) wilt onderbreken voor bijvoorbeeld een paar uur. Opties die we bij veel andere aanbieders niet tegenkomen. Tegelijkertijd heeft een groot deel van de reizigers die opties waarschijnlijk niet nodig.

Tarieven

Maar is Deutsche Bahn ook meestal goedkoper? Tijdens onze steekproef waren er nauwelijks prijsverschillen tussen Deutsche Bahn en NS International. In het verleden is dat wel eens anders geweest. Zo kon NS jaren terug geen Europa-Special tickets aanbieden, en was het aanbod bij NS vele malen kleiner. Nog steeds is het aanbod van verbindingen bij DB iets groter. Zo kunnen we een nachtverbinding naar München die deels gaat met de IC-bus niet bij NS boeken, maar wel bij DB. Überhaupt biedt NS na het stoppen van City Night Line online geen tickets meer aan voor nachttreinen, terwijl DB dat wel doet. Over het algemeen zijn de meeste reizen zowel bij DB als NS te boeken, tegen dezelfde prijs.

Tickets naar Londen

Toch zijn er zeker voorbeelden waarbij DB een zeer scherpe prijs biedt. Bijvoorbeeld voor reizen vanuit Duitsland naar Londen. Een ticket Aken – Londen is vaak zelfs goedkoper dan een ticket Brussel – Londen. Ook voor reizen naar Italië en Zweden is bahn.de een aanrader, maar begin dan wel te zoeken vanaf een Duits (grens)station. Daarnaast verkoopt DB diverse tickets voor regionale treinen, die niet door andere aanbieders worden aangeboden. Bijvoorbeeld het Schönes Wochenende Ticket, al heeft DB bekend gemaakt dat dit ticket in de zomer van 2019 komt te vervallen. Straks is het Quer-Durch-Land-Ticket ook te gebruiken voor reizen in het weekend. Daarmee willen de Duitsers hun tariefstructuur vereenvoudigen

Soms ook fors duurder

Er zijn echter ook voorbeelden dat reizen bij de Duitse spoorwegen niet het voordeligst zijn. Bijvoorbeeld naar Oostenrijk en Tsjechië. Tijdens onze steekproef betaalden we voor een reis Amsterdam – Wenen bij DB bijvoorbeeld ruim € 220, terwijl de Oostenrijkse spoorwegen die reis aanbood voor € 69. Dat is nogal een verschil. Het kan zelfs voorkomen dat voor reizen naar Frankfurt en München je beter een doorgaand ticket kan kopen naar Oostenrijk via de ÖBB, ook al hoef je daar helemaal niet naartoe. En ook naar Berlijn kan een doorgaand ticket naar Tsjechië via de Tsjechische spoorwegen soms goedkoper zijn dan een ticket Amsterdam – Berlijn. Vooral bij lastminutes is dat van toepassing. Doordat HappyRail, NS, B-europe en Trainline zijn aangesloten op het Duitse tariefsysteem, zie je ook bij die aanbieders niet de voordelige tickets naar Tsjechië en Oostenrijk.

Vervoerders bepalen de prijs

In een reactie laat Deutsche Bahn weten dat er inderdaad prijsverschillen kunnen zijn. “Er zijn afspraken over tarieven, prijzen en opbrengsten met andere vervoerders. Maar deze afspraken stellen slechts een algemeen kader en de daadwerkelijke prijs wordt nog steeds door de afzonderlijke vervoerders bepaald”, stelt Tobias Heußler van DB. Hij wijst erop dat het ook wettelijk niet toegestaan is om altijd dezelfde prijs af te spreken. “Dit is ook logisch omdat elke vervoerder de beste kennis heeft van zijn eigen markt. Bijvoorbeeld wanneer er vakanties zijn, betalingsbereidheid en dergelijke. Dit kan dus leiden tot prijsverschillen tussen vervoerders”.

Leeftijd

Wat onze redactie bij Bahn.de mateloos iriteert, is dat bahn.de niet aan het begin van het zoekproces vraagt naar de leeftijden van de reizigers. Bij Bahn.de krijg je eerst verschillende zoekresultaten, als je éénmaal wilt boeken wordt je teruggestuurd naar de eerste stap om alsnog de leeftijden van de reizigers op te geven. Daarna kom je niet direct terug bij het reisadvies dat je wilde boeken, maar opnieuw bij de oorspronkelijke resultaten. Dat is vooral vervelend als je via “eerder” of “later” eerst een reisoptie had gevonden. Die handeling moet je dan opnieuw herhalen, om vervolgens negen van de tien keer dezelfde prijs tegen te komen die je de eerste keer ook ziet. Ook vinden we het opmerkelijk dat de website van bahn.de niet responsive is. Concreet betekent dit dat de site op je mobiel minder prettig te gebruiken is.

Aparte tools

De Deutsche Bahn biedt ook tools aan om goedkope reizen te vinden. Treinreiziger.nl vindt het jammer dat die tools niet zijn verwerkt in de standaard boekingsmodule. De wijze waarop NS International de prijskalenders heeft, is veel gebruiksvriendelijker. Tegelijkertijd: NS biedt de prijskalenders slechts aan op een beperkt aantal reisrelaties, terwijl de tools om een goedkoop ticket te vinden bij DB beschikbaar zijn voor vrijwel iedere reis van en naar Duitsland. Je moet wel specifiek aanvinken dat je reis in het buitenland begint (of eindigt), en welk land dat is. Dat is gelukkig in de normale boekingsmodule niet nodig. Voor reizen via Duitsland zijn geen tools beschikbaar om snel een goedkoop ticket te vinden (bijvoorbeeld Amsterdam – Praag, Amsterdam – Wenen). Die hebben we echter ook niet bij een andere aanbieder kunnen vinden.

Niet geoptimaliseerd voor de Nederlandse markt

Deutsche Bahn richt zich (logisch) primair op Duitsland. Daardoor sluit de website in bepaalde opzichten minder goed aan op de Nederlandse reiziger. Zo kent de Deutsche Bahn alleen de voordeelurenkaart, maar geen abonnementen met 100 procent korting in Nederland. Ook kun je niet per iDEAL betalen. Voor veel mensen zal dat geen opstaken zijn, omdat PayPal en creditcardbetalingen wel mogelijk zijn.

Zitplaats reserveren

Een zitplaatsreservering is bij Bahn.de vrij voordelig. Vooral als je bij twee of meer treinen tijdens dezelfde reis een zitplek wilt reserveren. Je betaalt namelijk € 4,50 per persoon per reis en voor een gezin betaal je € 9 per reis. Het is ook mogelijk om alleen een zitplaats te reserveren, zonder dat je een treinkaartje koopt. Iets wat NS International, HappyRail, B-europe en Trainline niet aanbieden. Recent hebben wij daar zelf gebruik van gemaakt bij een reis Rotterdam – Praag en Praag – Utrecht. Opmerkelijk was dan weer wel dat bij deze laatste reis op het laatste moment te zien kregen dat een zitplek reserveren tussen Praag – Berlijn toch niet mogelijk was. Dat is logisch als de trein is vol gereserveerd, maar we konden vervolgens wel een zitplaats reserveren via de Tsjechische spoorwegen.

Conclusie

Al met al is onze conclusie dat Deutsche Bahn veel mogelijkheden biedt en ideaal is voor complexe en specifieke reizen. Tegelijkertijd kan de website veel gebruiksvriendelijker. Als de spaarprijsvinder geïntegreerd zou zijn in de normale boekingsmodule zou dat voor ons een groot pluspunt zijn. Helemaal als direct aan het begin naar de leeftijd van de reiziger wordt gevraagd. Het vooroordeel dat je bij Deutsche Bahn altijd het goedkoopste ticket zou vinden, blijkt niet te kloppen. De interessante tarieven van DB zijn steeds vaker ook bij andere aanbieders te boeken, terwijl de aantrekkelijke tarieven van de ÖBB en de CD ontbreken bij de Duitsers. Bovendien beperkt Deutsche Bahn zich op reizen van, naar en via Duitsland. Dat is uiteraard logisch, maar daardoor zijn reizen tussen Nederland en België / Frankrijk niet te vinden bij de Duitsers.

Bahn.de

26 gedachten over “Review Bahn.de: vooral handig bij specifieke reizen”

  1. P. Schollema schreef:

    Je kunt met “Sofort / Klarna” betalen, dat werkt hetzelfde als iDeal. Je betaling wordt direct verwerkt en je betaald dus gewoon via je eigen Nederlandse bank. Bij mij werkt het met ING en ABN Amro.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat wist ik niet. Ik heb die optie wel zien staan, maar afgedaan als ene buitenlandse betaaloptie waar ik niets mee kon. Dank.

  2. Barend schreef:

    Drie opmerkingen:
    – Het leeftijds”probleem” kun je ondervangen door een profiel aan te maken (met daarin je geboortedatum) en dan boek je met gegevens uit dat profiel meteen met de juiste leeftijd.
    – alle reizen in heel europa je wel degelijk uitzoeken, ook als er geen duits station inzit, je kunt dan alleen niet op de site boeken…
    – Indirect kun je ook met Ideal betalen: als je een PayPal account hebt waaraan je IDeal is gekoppeld.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Hoi Barend,
      We hebben het vooral over tickets boeken. De reisinformatie van Hafas is bij verschillende Europese spoorwegmaatschappijen aanwezig (ook verstopt bij NS Int, alleen met minder zoekfuncties).
      iDEAL via PayPal ken ik niet, wel de koppeling tussen een bankrekening en PayPal. Maar dan betaal je in mijn beleving toch echt via Pay pal, veel mensen hebben Pay Pal, maar nog meer mensen hebben internet bankieren.

    2. Johan schreef:

      Aanvulling op de workaround voor de irritante leeftijdsvraag: Het is niet genoeg om een account aan te maken op die site met daarin je geboortedatum. Je moet binnen dat account een boekingsprofiel aanmaken met nogmaals je geboortedatum. Vervolgens moet je een reis opzoeken vanaf de overzichtspagina van je account en daarbij niet vergeten dat boekingsprofiel te selecteren. Doe je het vanaf een andere plek op de site of zonder boekingsprofiel te selecteren, dan komt de leeftijdsvraag alsnog. Handig is anders.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Super gebruiksvriendelijk bedacht 😉

  3. Johan schreef:

    Een voordeel van Bahn.de is dat je een specifieke zitplaats kunt reserveren op basis van een plattegrond van de trein. Alleen zou daar de locatie van de ramen ingetekend moeten worden, zodat je geen Wandfensterplatz reserveert.

    1. Dennis schreef:

      Voor betere plattegronden moet je bij fernbahn.de zijn: http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/reih0043.html

  4. Mattheus schreef:

    Goedendag Hillbrand (ik hoop dat ik je naam goed heb gespeld), ik reis af en toe, sinds vorig jaar, naar Duitsland met de Duitse dagkaart QuerDurchLand ticket waarbij het niet is toegestaan naast de regionale treinen om de rest van het Duitse OV te gebruiken. Dat geldt wel voor de Weekend-dagkaart. Ik las op deze pagina dat de dagkaart voor het weekend wordt afgeschaft in de zomer van 2019. Mijn vraag is aan jouw; blijft de QDL ticket beperkt zoals het nu is? Of is het dan wel mogelijk om de rest van het Duitse OV gebruiken als de Weekend-dagkaart verdwijnt?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Oef dat weet ik nog niet. Ik moet er nog induiken. In de duitse media staan een aantal artikelen (wat ook de bron is). http://www.reisereporter.de/artikel/6688-deutsche-bahn-schafft-schoenes-wochenende-ticket-ab-verkauf-nur-noch-bis-2019

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Er zijn bij mijn weten geen wijzigingen gepland bij het QDL-Ticket. ANders had DB die nu ooik wel gepubliceerd Sterker nog: de geldigheid in het andere OV is juist een van de redenen om het SWT af te schaffen want DB vond dat ze daarvoor te veel geld moesten afstaan. Zie ook:
      https://www.pro-bahn.de/presse/pm_bv_show.php?id=326

  5. Ruben schreef:

    De Duitse planner geeft naar wens meteen extra zoekopties.
    Op de grijze planner titelbalk vind je een nauwelijks zichtbare pijl rechts.
    Hiermee open je een extra deel onderaan,even scrollen naar onder.
    Hier vind je via,leeftijd,hoeveel personen,treinsoorten etc.
    Filteren op Fernverkehe,Regio,Sbahn,bus usw.

    Mogelijk ook nog 100 pct vrij in Nl,de Duitse automaat in Enschede kende dit wel.

    Overigens loont het de moeite om te splitsen als
    je niet verder gaat dan het Ruhrgebiet,dan splits je in Arnhem & koop je VRR tickets in de hal uit de rode automaat.

    Deze staan op bijna alle grensstations,in Hengelo koop je in de treinautomat.
    Groningen-Leer is Arriva Nederland,hier geldt Nederlands tarief met OVC-kaart.
    Bankpas werkt overal.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Alle zoekmogelijkheden die DB heeft is inderdaad wel de kracht van de site. Splitsen kan inderdaad voor een aantal reizen aantrekkelijk zijn. Er kunnen in sommige gevallen wel risico’s aanzitten, maar in de praktijk wordt er niet moeilijk gedaan. (Risico: vertraging op ticket 1, waardoor treinbinding van ticket 2 niet gehaald wordt).

  6. Mattheus schreef:

    Goedendag Hildebrand, mijn excuses voor het verkeerd spellen van je naam. In ieder geval ben ik zeker dankbaar dat je in deze kwestie wil induiken want het is zóóóó fijn dat je op één dagkaart met alle vervoersmiddelen door heel het land kan doorkruisen. Dat noem ik nou vrijheid, overal heen kan waar je naar toe wilt. Enne bedankt voor je vriendelijke inzet.

  7. Harold schreef:

    Deutsche Bahn kent inderdaad niet de mogelijkheid om via iDeal te betalen, maar wel via Sofort. Het effect is hetzelfde. Dus ik zie hier geen verschillen in het betaalgemak.

  8. Diana schreef:

    Wat is een doorgaand ticket? Het lijkt me toch iets anders dan het Engelse through fare?

    1. Rian van der Borgt schreef:

      Doorgaand ticket = 1 stukje papier voor je hele reis, inclusief eventuele overstaps. En dus geen gesplitste tickets.

  9. Pim schreef:

    Het is ook zeker de moeite om de DB Navigator app te bekijken, die werkt in mijn ervaring ook goed, en veel beter dan de mobiele website.

  10. Igor schreef:

    Wat ook interessant is om te vertellen is dat de sparpreis finder zeer diverse prijzen geeft als de reis enigszins aangepast wordt. Kies bijvoorbeeld voor 10 minuten overstaptijd of de optie “langzamere verbinding laten zien” en je krijgt hele andere verbindingen en prijzen te zien.

  11. Henk schreef:

    De opties om twee tussenstations te kiezen en dan binnen de deeltrajecten verschillende treinsoorten aan- en af te vinken leveren mij regelmatig extreme prijsreducties op, ook met reizen uit en naar Nederland. Je hebt wel wat kennis nodig van de geografie en van waar IC- en ICE-treinen rijden en waar niet. Het is wat puzzelen, maar het levert meer op dan de gemiddelde kruiswoord. Creatieve Duitse boekers lijken er goed gebruik van te maken. Die mogelijkheid zie ik nog niet op andere websites.
    Dank, Hildebrand, voor de informatie en ik ben benieuwd naar de rest. En dat je kaartjes op de site van de DB met je eigen bank kunt betalen wist ik ook niet.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Inderdaad in specifieke opties biedt DB heel veel mogelijkheden, veel meer dan andere spoorwegmaatschappijen.

      1. Henk schreef:

        Inderdaad, vooral specifiek. Maar het met wat vinkjes terugbrengen van bijvoorbeeld een vrijdagretour Groningen – Münster van € 55,20 naar € 19,90 (met ‘s avonds vrij reizen binnen NL) valt volgens mij niet onder specifiek.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik bedoel dat mensen liefst zo een ticket kopen, zonder te hoeven nadenken welk via station of welk vervoersmiddel ze specificeren. Als je dat soort reizen wilt boeken, noem ik dat specifiek voor de doorgewinterde Treinreiziger. Aantal van die reizen kan interessant zijn voor de massa, maar dan moeten ze ook eenvoudig te vinden zijn.

  12. David schreef:

    “Bovendien beperkt Deutsche Bahn zich op reizen van, naar en via Duitsland. Dat is uiteraard logisch, maar daardoor zijn reizen tussen Nederland en België / Frankrijk niet te vinden bij de Duitsers.”

    @treinreiziger.nl. Ja en nee. Voor verkoop van tickets wel maar voor het plannen van treinreizen niet. Zo kun je met gemak een treinreis in Engeland of Polen plannen via bahn.de

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Klopt. We hebben het vooral over de mogelijkheden om tickets te kopen. De planningsmodule is op veel plekken beschikbaar.

  13. Johan schreef:

    de DB-site is zowiezo beter dan die van de NS : dat NS-ding doet het zo vaak niet wanneer je op “Zoeken” drukt.

Laat een reactie achter op David Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.