fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Review: Nieuwe Sprinter (SNG) lijkt erg op FLIRT-trein

De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is de nieuwste aanwinst van de Nederlandse Spoorwegen. Deze nieuwe Sprinter zal vanaf het najaar van 2018 worden ingezet. Treinreiziger.nl heeft vandaag alvast een kijkje kunnen nemen in de nieuwe trein.

De levering van de 58 FLIRT-Sprinters is amper klaar, en nu wachten de volgende nieuwe treinen al. Beide treinen zijn eind 2014 besteld. “En ook op het gebied van comfort en uitstraling hebben beide treinen veel gemeen”, concludeert redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Waar beenruimte en comfort bij Sprinters lange tijd een ondergeschikte rol heeft gespeeld, is dat met de komst van de nieuwe treinen aan het verbeteren.

“De eerste generatie Sprinters (SGMm) en de tweede generatie Sprinters (SLT) hebben beide een vrij harde stoel en weinig beenruimte”, legt Van Kuijeren uit. De NS-FLIRT was op dat gebied een aangename verrassing. Voor het eerst een Sprinter met een comfortabele stoel en voldoende beenruimte. “Ook de SNG-stoelen bieden voldoende beenruimte. Het comfort is in mijn beleving hoger dan bij SGMm/SLT-Sprinters, maar iets minder in vergelijking met de FLIRT”, zegt Van Kuijeren.

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel bij NS, geeft aan dat de stoelen in de trein door reizigers zijn gekozen. “In 2015 hebben treinreizigers op Rotterdam Centraal verschillende stoelen kunnen testen. De best scorende stoel hebben we gekozen”, legt hij uit. In vergelijking met intercitytreinen is het comfort van Sprinters beduidend lager. Okhuijsen: “Sprinters worden gebruikt voor kortere reizen, daar is het niveau op afgestemd”. Zo is er bewust gekozen voor een klein tafeltje waar net een kopje koffie op kan, terwijl de nieuwe intercity’s (ICNG) juist een grote tafel krijgen.

De SNG-Sprinters zijn verder uitgerust met wifi, stopcontacten en USB-poorten. Ook hebben de treinen een toilet en is er plek voor de fiets. Zoals vaker in Sprinter-treinen is de meerwaarde van de 1e klas beperkt. “Het grootste verschil is de kleur van de bekleding en de drukte in de 1e klas. Maar op het gebied van beenruimte en comfort biedt de 1e klas in Sprinters nauwelijks iets extra’s”, stelt Van Kuijeren. De bagageruimte is vrij beperkt. “Bij ICNG zien we dat er bewust is gekozen voor ruime bagagevakken boven de zitplaats. Bij deze nieuwe Sprinter zijn de bagagerekken juist een stuk kleiner”.

De SNG-treinen zullen net als de FLIRT-treinen ook beter toegankelijk zijn voor mindervaliden. De trein heeft een uitschuifbare treeplank waardoor mindervaliden ook zonder hulp de trein in kunnen. Een andere overeenkomst met de FLIRT-treinen is de prullenbak. Afval wordt voortaan gescheiden ingezameld bij de deuren. “Al met al scoort de SNG een ruime voldoende”, concludeert Van Kuijeren.

Behalve aan het comfort van treinreizigers, is er ook gedacht aan het comfort van machinisten. Machinist Martijn de Jong heeft als één van de eersten al met de gloednieuwe trein gereden. “Deze trein reageert sneller dan andere treinen. Dat vind ik persoonlijk erg prettig. Dat maakt het dat dit mijn favoriete trein is.”

Zie ook: Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden

Foto’s: Treinreiziger.nl / Stefan Verkerk.

 

15 gedachten over “Review: Nieuwe Sprinter (SNG) lijkt erg op FLIRT-trein”

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    Ik vind deze de fraaist ogende van alle sprinters. Alleen … wie heeft toch dat onzalige idee gehad om, beginnend met de SLT, de 1ste klasse te situeren bovenop een bogie, en direct achter het besturingcabines? Er is toch al geen verschil in zitcomfort met 2e klasse, in feite is het comfort in mijn waarneming minder door het geluid van de elektromotor in de bogie en de vrijwel directe overbrenging van contactbewegingen van de wielen met de spoorstaven, om nog maar niet te spreken van al dat belgerinkel en -getingel in de cabines.

    1. Plankjes schreef:

      Helemaal mee eens! Ik ga met eerste klas-kaartje bij relatief lege trein in de tweede klas zitten. Minder rijgeluid en zelfde ruimte. Kortom de tweede klas is comfortabeler!

      1. Plankjes schreef:

        Ter aanvulling: in een Flirt (waar dezelfde eerste-klas gonfiguratie is

    2. Anonieme machinist schreef:

      Wat een bagger trein,het is te hopen dat hij
      Z’n broer,de fyra opvolgt,en snel weer verdwijnt.
      Het is echt weer eenn grote .miskoop

  2. Tuur schreef:

    Mijn complimenten aan Google, die bij dit artikel automatisch reclame maakt voor een versiercursus, de grootste Flirt fouten en leer Flirten 🙂

  3. lezer schreef:

    Tja, een dilemma. De eerste klas is (denk ik) express aan de zijkanten van de trein geplaatst om doorloop van 2e klasreizigers te voorkomen (zodat een minderheid van hen ook niet in de verleiding komt om in de 1e klas te gaan zitten).

  4. Frans Eekhout schreef:

    Misleiding.
    In oudere treinen zoals Plan V en Mat 46 kreeg je als eerste klas reiziger nog waar voor je geld met brede comfortabele stoelen en voldoende beenruimte. Plan V – Apekop – werd zowel op de korte als lange afstanden gebruikt. Bij de nieuwe FLIRT en SNG stoptreinen voel ik mij bekocht als ik met een duurdere eerste klas ticket ga reizen en krijg ook wat de plaats in de trein betreft geen meerwaarde ! Hier is slechts sprake van een tweede klas plus en had men de eerste klas net zo goed kunnen weglaten ! NS heeft met deze keuze een grote vergissing gemaakt en dat valt te betreuren. Frans Eekhout

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Tot diezelfde conclusie komen wij toch ook? Citaat:
      Zoals vaker in Sprinter treinen is de meerwaarde van de 1e klas beperkt. “Het grootste verschil is de kleur van de bekleding en de drukte in de 1e klas. Maar op het gebied van beenruimte en comfort biedt de 1e klas in Sprinters nauwelijks iets extra’s” stelt Van Kuijeren.

  5. Gerben Vos schreef:

    Ik zou nog steeds graag hoofdsteunen aan de zijkant willen zoals in Mat ’64. Kan je met je hoofd tegenaan leunen als je nog een beetje wilt uitrusten.

  6. Teko Salverda schreef:

    Een functioneel verschil tussen de Flirt en de SNG is dat in de hierboven bekritiseerde 1e klas bij de SNG het opstapje IN het compartiment is, na de eerste rij. Hierdoor kunnen mensen die slecht ter been zijn horizontaal een stoel in de 1e klas bereiken. Bij de Flirt grenst het trapje aan het balkon.

  7. Kim Verheijen schreef:

    En weer hebben ze het balkon gedegradeerd. Voorheen in de SGMm’s had je hier klapzitjes en ruimtes voor fietsen, in deze nieuwste sprinters is er niet eens meer ruimte voor de paarse leunkussentjes. De meeste mensen (vooral in de spits) hopen zich juist op bij het balkon ipv door te lopen naar de looppad, waarom maken ze het dan kleiner?

    In de DDAR’s had je nog trappen om te zitten, en ruime deuren. Niemand die klaagde (afgezien het gebrek aan wifi en comfort). En rolstoelers? Geen gezien in de sprinter afgelopen 2 jaren.

  8. Katja schreef:

    Op welke trajecten rijdt de trein.
    ivm met lage instap voor fietsvervoer

  9. Erik schreef:

    Ik heb nog nooit een nieuwe trein gezien die beter is dan oud materieel. Het zijn net trams. Te veel licht en geen compartimenten, erg onrustig. Al al die treinen lijken hetzelfde.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Smaken verschillen. De klantwaardering tussen Zwolle en Emmen schoot omhoog nadat Arriva de oude NS mat 64 treinen verving door moderne treinen.

  10. R. van der Lugt schreef:

    Het is zo fijn dat er eindelijk een trein is waarbij je als rolstoel gebruiker helemaal geen assistentie nodig hebt bij het in- en uitstappen! Hoorah! Dat vergroot de vrijheid van reizigers met een (loop)beperking. Het is zo fijn dat je gewoon mag komen en gaan wanneer je wilt (als je reisassistentie aanvraagt dan zit je altijd vast aan een bepaalde vertrektijd). Met deze nieuwe sprinters heb je als rolstoel gebruiker dezelfde vrijheid als mensen zonder beperking. Super! 🙂

Laat een reactie achter op Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.