fbpx

Rover: Extra steun nodig voor ov-bedrijven (anders betaalt reiziger de rekening)

05 mrt 2021 8:32

Hogere tarieven of een verminderd aanbod dreigen in het openbaar vervoer. Daarvoor waarschuwt Reizigersvereniging Rover in een brief aan de staatssecretaris. Rover vraagt het Rijk om voldoende financiële steun voor de OV-sector vanwege het maatschappelijk belang van openbaar vervoer.

Minder kwaliteit

Het Rijk heeft de OV-sector een vergoeding verleend tot en met het derde kwartaal van dit jaar om het OV-aanbod op peil te kunnen houden tijdens de coronacrisis. Volgens de reizigersvereniging dreigt dit echter te mislukken. Rover ziet veel plannen met forse verminderingen in de kwantiteit en kwaliteit. Dat geldt voor NS maar ook voor het regionale en stedelijke vervoer. “Dat betekent dat de reiziger de rekening gepresenteerd krijgt”, concludeert Rover-directeur Freek Bos.

Lagere btw?

Rover wijst erop dat het OV tot 2030 juist een noodzakelijke groei moet doormaken in verband met het klimaatakkoord, grootschalige woningbouw en plannen voor autoluwe steden. Rover pleit daarom voor een herstelplan voor het OV en heeft hier de bouwstenen voor aangeboden. “Er zijn meerdere maatregelen denkbaar die het OV helpen”, stelt Freek Bos, “naast financiële steun kan worden gedacht aan het verleiden van de reiziger om terug te keren in het OV, bijvoorbeeld door lagere btw op tickets.”

Rover roept de staatssecretaris op om snel met de OV-sector in gesprek te gaan om afbraak tegen te gaan. “Dat vraagt om financiële steun. Geen steun is geen optie omdat dit de beschikbaarheid van OV aantast. OV is er voor iedereen, dan moeten we ook zorgen dat dit zo blijft”, schrijft Rover aan de staatssecretaris.

Gerelateerde berichten

5 gedachten over “Rover: Extra steun nodig voor ov-bedrijven (anders betaalt reiziger de rekening)”

  1. Ger Nijman schreef:

    De reiziger betaalt sowieso de rekening: als belastingbetaler. Overheidssteun komt niet uit de lucht vallen, de kas van de overheid zijn immers de portemonnees van de burgers. Min de belastingontwijkers zoals veel vermogenden of multinationals. Niettemin: prettig weekend, en weldra weer: Goede reis!

  2. Baardstaart schreef:

    Het bezuinigen in het OV is mijninziens rechtstreeks het gevolg van de keuzes, die al tijdens de eerste golf vorigjaar maart / april in de Coronacrisis is gemaakt. De essentiele en noodzakelijke dienstregelingen hebben veel te lang geduurd. In mei konden auto bezitters overal naar toerijden, terwijl treinreizigers pas in juli weer weg konden. En nu zit je weer met alleen voor noodzakelijk vervoer. De schade is aangericht. Mensen hebben voor andere modaliteiten (auto’s, ebikes, speedpedelacs) gekozen en thuiswerken is iets wat nu ook niet meer weg gaat. En waar naar een langdurige OV staking het lang duurt dat de reizigers terug komen zal dit nog veel langer duren en qua Corona is er ook nog een licht aan het einde van de tunnel. OV is dus een sector die bijzonder hard getroffen is door Corona. En het gaat denk ik tientallen jaren duren eer we OV naar het niveau van 2019 kunnen laten groeien.

    M.a.w. OV capasiteit aanpassen naar de verminderde vraag lijkt me de enige oplossing en wel moet OV beschikbaar blijven als een betaalbare sociale faciliteit. En even verdergaand in de huidige neoliberale denktrant betekent dat het het OV de overheid alleen geld kost en de auto levert overheid alleen geld op en dat is een fikse pre in de komende bezuinigingstijd.

    1. N. schreef:

      Nee, ze moeten de vervuilers (lees: auto’s in de stad) is laten betalen voor de werkelijke schade die ze doen. Als je die extra belastingen nu eens investeert in het OV (dat daadwerkelijk schoon is), dan moet je eens zien hoe veel geld er ineens over is.

      Daarnaast: het OV levert heel veel geld op voor de maatschappij, veel meer dan mensen denken. Het feit dat het Nederlandse OV zo goed werkt maakt dat heel veel meer mensen kunnen meedraaien in de maatschappij. Dat verlaagt werkloosheid, vergroot onafhankelijkheid van mensen die niet auto kunnen rijden, en draagt bij aan een schonere omgeving.

      Maar ja, met een rechtse overheid wordt er inderdaad alleen gedacht in directe kosten en baten. Dan maakt het feit dat de auto steden zo goed als onleefbaar maakt niet uit.

      1. Baardstaart schreef:

        De realiteit wordt niet gemaakt door verkiezingsprogramma’s maar door de realiteit van de Corona epedimie en de aanhangende politiek.

        Ik vind het sociale aspect van OV ook zeer belangrijk en dat aspect moet ook kosten wat het kost gehandhaafd worden. Aangaande de drukte in de steden denk ik dat de vraag naar wijkgebonden winkelcentra en internetwinkelen steeds groter gaat worden en de relevantie van grote winkelharten, zoals de binnenstad steeds kleiner wordt. De Coronacrisis heeft alles veranderd en dat moeten we accepteren en de drukke binnensteden was sowieso toch iets wat al aan het vervagen is. Denk aan de teloorgang van V&D en Hudsonbay alsmede problemen met andere grote winkelketens. En waar wel nog vraag is naar drukke binnensteden kunnen ze buiten de stad parkeer en bus diensten leveren om mensen naar de binnenstad te krijgen.

        Ook denk ik ook dat een rijbewijs voor 25 km/h scooters afgeschaft moet worden, gezien dit soort vervoersmiddelen redelijk gelijkend is met de efiets.

        PS. De stadsbus, die bij mij in de wijk rijdt is altijd bijna helemaal leeg. Deze bus rijdt heel erg inefficient en we hebben ook een goed bediend treinstation, waar ik idd regelmatig gebruik van maak.

  3. dries molenaar schreef:

    Altijd grappig dat Rover gedachtengoed. Anders ‘betaalt de reiziger’. Wie zou er anders moeten betalen? Volgens Rover dienen reizigers een goed doel door te reizen en moeten anderen daar bij helpen.

Laat een antwoord achter aan N. Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.