Rover vreest sluiting ov-poortjes Den Haag
09 nov 2017 11:41
Rover-afdeling Den Haag maakt zich zorgen om de poortjes die in december op station Den Haag Centraal gaan sluiten. Er is bij de sporen 8 en 9 te weinig ruimte om grote aantallen reizigers op een veilige manier te kunnen verwerken, schrijft de Rover-afdeling in een brief aan gemeente Den Haag.
De afgelopen maanden zijn er poortjes geplaatst voor de perrons op station Den Haag Centraal, in december moeten deze worden gesloten. Rover-afdeling Den Haag telt 34 toegangspoortjes voor de sporen 1 t/m 7. “Een schril contrast met de slechts 8 poortjes op het perron waar de sporen 8 en 9 op uitkomen” aldus de vereniging.
Met gesloten poortjes ontstaat er volgens Rover het risico van filevorming van uitgaande reizigers wanneer een trein het station op de sporen 8 en 9 is binnengelopen: “Dat doet zich in ieder geval voor in de drukke uren in de ochtend en middag en indien twee treinen op de sporen 8 en 9 tegelijkertijd aankomen. Omdat de ruimte op het perron van deze sporen beperkt is om grote aantallen reizigers te verwerken komt de veiligheid van reizigers in het geding”.
Rover-afdeling Den Haag gaat het probleem met NS en ProRail bespreken en roept nu ook hulp van de gemeente in. De Rover-afdeling stelt voor een doorgang te maken tussen de sporen 7 en 8 zodat reizigers ook in- en uit kunnen checken bij de poortjes die toegang geven tot perrons van de sporen 1 tot en met 7. Op langere termijn zou een structurele oplossing nodig zijn om de toegang naar het perron van de sporen 8 en 9 te verruimen.
Verbazingwekkend hoe goed zij in de toekomst kunnen kijken en ook hoezeer zij er zoveel meer van weten dan de mensen die er over gaan en die al op zoveel meer stations poortjes hebben geplaatst.
Gewoon neerzetten die dingen en zo snel mogelijk in bedrijf brengen.
precies
Ben jij wel eens op Den Haag cs geweest en heb je daar de situatie bekeken? De suggestie van Rover is domweg een heel zinnige, en is ook erg nuttig voor mensen die willen overstappen van 8/9 naar 1-7. Die moeten namelijk nu een keer extra uit- en inchecken.
Ohoh, wat een zorgen toch. IK ben er wel geweest en vroeg mij wel af waarom er met al dat gejes op het station nog geen poortjes waren. Helaas zullen er nu niet veel tegen helpen. Wat betreft zou het beter zijn wanneer de hele hal binnen de poortjeszone zou vallen. Dan is er ook meer spreiding mogelijk. De commercie in de hal wil dat natuurlijk niet, net als o andere station. Het zwartrijden ken hen niets schelen. Het bespaarde reisgeld kan mooi aan een zak friet besteed worden…
Inderdaad is mij dat ook al opgevallen, als je overstap van de sporen 8/9 naar de sporen 1t/m 7 dat je dan een keer extra moet uit- en inchecken.
Ontzettend klant onvriendelijk.
Bovendien moet je bij die overstap met gedwongen uit- en inchecken weer voldoende saldo op je OV-Chipkaart hebben staan, anders kom je er niet opnieuw in. Al had je oorspronkelijk voldoende saldo voor de hele reis, toch zal je op zoek moeten naar een kaartautomaat om de chipkaart op te laden…
Ik wil het juiste er van weten en ga binnenkort persoonlijk ter plaatse informeren hoe men het wil bewerkstelligen. Grote flauwe kul om extra te moeten uit- en weer in te inchecken.
Meneer Molenaar bezigt het woord “gejes.” Waar staat dat voor?
Ik denk dat hij panning bedoelde .
‘k Heb geen idee wat panning is (hieronder wordt panning gebruikt waar ik planning had verwacht), maar ik denk dat i.p.v.”gejes” “gajes” is bedoeld.
Waarom lees ik niets bij Rover en Voor Beter O.V. en Consumentenbond over deze klachten van reizigers??
Het staat gewoon op Rover.nl. En tja op de site van consumentbond staan sowieso niet zoveel reizigersklachten.
De bedoeling is — het zou eigenlijk al geschied hebben moeten zijn volgens oorspronkelijke panning — dat de wissels die de toegangen tot de sporen 8 en 9 “bewaken,” meer oostelijk worden geherpositioneerd. De perrons kunnen dan, ook in oostelijke richting, langer worden gemaakt, waardoor de stootblokken van de sporen 8 en 9, vlakbij de stationshal, eveneens in oostelijke richting kunnen worden verplaatst, waardoor er ruimte vrijkomt om zich van alle sporen naar te kunnen begeven, zonder door “poortjes” te moeten.
Het was voordeliger geweest om die poortjes gewoon verder naar het westen te zetten (als er dan al zo nodig poortjes moeten staan). De stationshal is groot genoeg.
De poortjes op Den Haag Centraal zijn inderdaad niet heel handig geplaatst, doch dit is expres zo gedaan. Spoor 8/9 is van en naar Leiden, de overige sporen zijn van en naar Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. Daartussen zijn niet noemenswaardig veel overstappers. Vanuit Rotterdam Centraal rijden ook rechtstreeks treinen naar Leiden of men kan overstappen op Den Haag HS, wat ook min of meer de bedoeling is. Vanuit Utrecht Centraal rijden eveneens rechtstreekse treinen naar Leiden of men dient te reizen via Schiphol. Vanuit Gouda is het de bedoeling dat men via Alphen a/d Rijn reist. Al deze routes zijn in principe sneller. Ik kan me zelfs maar één situatie bedenken waarop men vanuit de richting Gouda of Rotterdam via Den Haag Centraal naar Leiden zou reizen, en dat is als mensen eigenlijk Katwijk als eindbestemming zou hebben. De grootste Nederlandse stad zonder spoorverbinding is namelijk vanuit Den Haag Centraal wel met een Q-linerbus te bereiken, maar als je trein met vertraging in Den Haag Centraal aankomt waardoor je de bus naar Katwijk mist, ben je vaak sneller als je snel de trein naar Leiden pakt en daar de bus naar Katwijk neemt. Dan reis je echter wel om, waarvoor je dus extra moet betalen. Vanuit Utrecht Centraal naar Leiden is anders namelijk goedkoper dan van Utrecht Centraal naar Den Haag Centraal. Dat wil men voorkomen door op deze manier mensen te dwingen uit- en weer in te checken, waardoor de omweg dus berekend wordt.
Beste Puck, je lijkt wel erg op Leiden gefixeerd. Spoor 9 gaat wel iets verder dan Leiden, namelijk helemaal naar Groningen. Ik reis wekelijks om 17.33 naar Zwolle. Nou jij weer.
En is Katwijk voor jou de grootste Nederlandse stad zonder treinverbinding? Ik dacht eerder aan Amstelveen.
De trein naar Groningen rijdt inderdaad ook van/naar Leiden, wat Puck bedoeld. Puck probeert (denk ik) aan te geven dat weinig treinreizigers uit andere richtingen op Den Haag aankomen en moeten overstappen richting Leiden. Ik denk zelf overigens niet dat de situatie expres zo ontworpen is om treinreizigers van Utrecht naar Leiden via Den Haag bewust te dwingen in- en uit te laten checken.
Natuurlijk heeft Amstelveen wel een vorm van spoor (wat Puck letterlijk schreef). Drachten is ook een vrij grote stad zonder spoor. Hoe dan ook is Katwijk een grote plaats zonder een vorm van spoorverbinding.
Het is niet helemaal on topic, maar waarom zijn 8 poortjes voor 2 sporen volgens Rover krap? In Nijmegen staan 12 poortjes (als ik het goed heb) voor 4 NS-aankomstplaatsen (1A, 3, 4A, 4B). Met de vierdaagse komen er dan even 1500 mensen uit één trein zetten die allemaal tegelijkertijd door de poortjes willen. En dan komt er ondertussen een tweede en derde trein… Over transferproblematiek en gevaarlijke situaties gesproken…