fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Stakingen bij ProRail gaan niet door: treinen blijven rijden

FNV en ProRail hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao. Daarmee zijn de aangekondigde stakingen voorlopig van de baan. Dat heeft de vakbond aan het einde van de middag laten weten.

Stakingen van de baan

Vandaag werd er wel gestaakt, en lag het treinverkeer in de ochtend stil rond Utrecht, Amsterdam, Alkmaar en Amersfoort. Morgen zou het treinverkeer in de ochtenduren plat gaan in Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal, maar dat gaat dus niet door. Ook de staking die voor vrijdag werd aangekondigd in Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen gaat niet door. Zaterdag zou zelfs het treinverkeer in heel Nederland platgelegd worden, maar ook dan kunnen de treinen gewoon blijven rijden.

Voor de NS betekent dit wel dat de geplande aanpassingen in de dienstregeling moeten worden teruggedraaid. Dat kan soms logistiek lastig zijn, bleek eerder dit jaar toen werkzaamheden bij Apeldoorn niet doorgingen. Toen reden er toch minder treinen, omdat NS de roosters niet aangepast wist te krijgen. Dit keer zal dat echter geen probleem zijn, meldt de vervoerder. Vanaf donderdag zullen de treinen volgens de reguliere (corona) dienstregeling rijden.

Details akkoord binnenkort bekend

Michiel Boer, bestuurder FNV Spoor: “Het woord is nu aan de leden. Als die het akkoord goedkeuren, is er een nieuwe cao en zijn acties helemaal van de baan.” De vakbond en ProRail leggen de laatste hand aan de details van het akkoord. Waarschijnlijk zijn die morgen bekend.

FNV en de andere bonden begonnen in oktober 2020 de onderhandelingen met de spoorbeheerder. Op 1 maart stopten die gesprekken toen bleek dat ProRail een eindbod had neergelegd, dat door de leden van de FNV werd afgewezen. CNV Vakmensen en VHS Railprofessionals hadden het eindbod wel geaccepteerd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
3 jaren geleden

Mooi dat die stakingsacties niet doorgaan, maar wel jammer dat Prorail daar losgeld voor heeft betaald. Dat moedigt de FNV-leden natuurlijk aan om zich de volgende keer weer zo te misdragen.

Louis Bohte
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

afknijpen van peroneel is geen misdraging?

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

Het personeel werd helemaal niet afgeknepen. Zelfs de andere vakbonden waren immers tevreden.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

Realiteiszin is kennelijk niet iedereen gegeven

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

De tijd dat links arbeider en goed is en rechts kapitaal en fout is ligt al mijlen achter ons. Als je goed kijkt zit er tegenwoordig bij links veel deugnieterij. Zie o.a. deze misplaatste vakbondsactie, maar ook heel de doorgeschoten deugcultuur. Ook de US tech multinationals zijn bijna allemaal democratisch met hun censuur.

Maurice
3 jaren geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

Las vandaag in de Telegraaf dat een verkeersleider bij ProRail tussen de 3500 en 5500 euro per maand verdient. Dat lijkt me geen afknijpen voor een beroep waarvoor een HAVO diploma genoeg is. Of verwacht je dat deze mensen een ton per jaar moeten krijgen?