fbpx
Foto: Archief

Structureel minder treinen naar Winschoten vanwege brugopening

Sinds deze week rijden er minder treinen van en naar Winschoten. Het aantal treinen daalt in de spits van vier naar drie treinen per uur. De geschrapte treinen moeten plaats maken voor de scheepvaart.

Scheepvaart

Door het schrappen van de treinen kan de spoorbrug over het A.G. Wildervanckkanaal voor de scheepvaart ook weer bediend worden tussen 07.00 en 9.00 en 15.00 en 19.00 uur. De nu geschrapte treinen stonden weliswaar in de dienstregeling, maar Arriva en de Provincie waren al voordat de nieuwe dienstregeling inging op de hoogte dat de ritten mogelijk geschrapt zouden gaan worden ten gunste van de scheepvaart. Toch werden de treinen wel opgenomen in de jaardienstregeling.

Hinder beperkt

Opmerkelijk is dat ProRail, Arriva en de Provincie Groningen iets meer dan een jaar geleden in jubelstemming waren omdat het treinaanbod naar Winschoten in de spits werd uitgebreid. “Dit zorgt voor een betere spreiding van reizigers en dus een grotere kans op een zitplaats” concludeerde ProRail destijds. Nu kunnen treinreizigers zich dus minder goed spreiden over het uur. De Provincie Groningen benadrukt dat er echter voldoende capaciteit overblijft.

In de ochtendspits blijft de hinder beperkt en blijven bijna alle treinen rijden, op één trein na. Die rijdt echter naar Winschoten, terwijl de drukte juist richting Groningen is. In de middagspits is de hinder groter en wordt er één keer per uur een stoptrein geschrapt tussen Zuidbroek en Winschoten.

Geen langetermijnoplossing

Eerder is er geïnvesteerd in het spoor om het treinaanbod te kunnen laten groeien. Zijn die investeringen nu voor niets geweest? Nee, benadrukt de Provincie. Een woordvoerder wijst erop dat de in augustus 2021 geïntroduceerde spitssneltreinen blijven rijden. Ook de toekomstige sneltrein naar Leer en Bremen kan gewoon doorgaan. Een langetermijnoplossing voor treinreizigers naar Winschoten is er echter niet.

32 gedachten aan “Structureel minder treinen naar Winschoten vanwege brugopening”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Er wordt thans gewerkt aan spoorverdubbeling Winschoten-Scheemda v.v. dus er kunnen daarom ook al minder treinen rijden. Dat er een brug geopend moet worden is meer dan logisch, anders kunnen er geen schepen passeren. Als straks in 2024 of 2025 na jaren wachten de verderop gelegen vernielde spoorbrug is vervangen bij Weener D. dan zal deze internationale verbinding met Leer D. en later Bremen D. eindelijk weer hersteld zijn!

  2. bert sitters schreef:

    En dat moet een “Wunderline” worden?
    Hoe snel gaat de “sneltrein” naar Bremen door alle obstakels?

  3. Rudy schreef:

    Misschien wordt toch het verkeerde stukje spoor verdubbeld. Op Winschoten-Scheemda zijn de capaciteitsproblemen kennelijk geringer dan op Scheemda-Zuidbroek. De brug over het A.G. Wildervanckkanaal is dubbelsporig, want het gehele traject Winschoten-Zuidbroek was voor de oorlog al dubbelsporig. Baanlichaam en kunstwerken zijn al dubbelsporig uitgevoerd.

    1. Tom schreef:

      Wat actuele informatie (m.i.v. 7 februari 2022) van de provincie Groningen over de bedieningstijden van de spoorbrug bij Zuidbroek:
      https://www.provinciegroningen.nl/beleid-en-documenten/kaarten-en-open-data/varen-in-groningen/ag-wildervanckkanaal/

    2. Ron Swart schreef:

      @Rudy, de in 1963 in gebruik genomen spoorbrug over het A.G. Wildervanckkanaal is ontworpen voor dubbelspoor, maar de brug en de lijn naar Winschoten zijn enkelsporig. In 1942 is op last van de Duitse bezetter het tweede spoor tussen Zuidbroek en Winschoten opgebroken.
      In het kader van het Spoorplan Noord-Nederland heeft het baanvak Scheemda – Winschoten medio 2024 – weer – dubbelspoor.

    3. Albert J.P. schreef:

      Het verdubbelen van dat deel is alleen zinnig als het in de dienstregeling past om treinen elkaar daar te laten kruisen.

      Op dit moment kruisen ze elkaar in Scheemda. Omdat de baanvaksnelheid verhoogd wordt moeten de treinen elkaar verder weg van Groningen gaan kruisen, zodat de tijden in Groningen gelijk gehouden kunnen worden.

      Dit betekent dus dat dubbelspoor tussen Scheemda en Winschoten het meest zinvol is: kortere reistijd, zelfde overstappen. Als je de kruising dichter bij Groningen legt, moeten treinen eerder aankomen en later vertrekken in Groningen en worden dus alle overstappen langer.

      1. Rudy schreef:

        Dit blijkt dus flagrante onzin te zijn. We hebben nu een prachtige dienstregeling, maar de treinen kunnen niet rijden omdat de brug geopend kan worden.

        Liever een iets minder snelle en minder optimale trein die wel rijdt dan een snelle en optimale trein die niet rijdt.

        1. Albert J.P. schreef:

          Je haalt hier twee verschillende dingen door elkaar, het versnellen van de gewone trein (waarvoor dubbelspoor voorbij Scheemda zinvol is, om op ieder moment van de dag goede overstappen te bieden in zowel NL als D) en de capaciteit voor spitstreinen, die er voorheen gewoon was.

  4. engeltje smit schreef:

    ag wildekanaal waar ligt dat ik vind niet dat hier in noorden [groningen] goed doet de eerst bij groningen loket sluiten wat niet van belang is laat die open en waarneer ga eens trien na ter apel wil ik wel eens geloven dat die niet komt maar ja de noorden zijn weer de klost doe het eenswat sappemeerligt er al uit mensenhoe kan het moet ze lopen na hoogezand enappemeer er rijden geen bus daar zo nog even dan rijdt of stop de treinen daar ook niet mer

    1. Anoniem schreef:

      Blurp

  5. Brabo schreef:

    Wat een geklungel weer.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Het zal eerder gewrijf op een telefoon zijn. En weinig aandacht het gewreven tekstje.

      1. Karel Geerts schreef:

        Waar slaat dit op??

        1. Dries Molenaar schreef:

          de warhoofd tekst van Nijmandie vermoedelijk op een telefoon gemaakt is.

        2. bert sitters schreef:

          Helaas is niet iedereen is in staat om de boodschap zo duidelijk en krachtig op te stellen als de heer Molenaar.

        3. bert sitters schreef:

          Verkeerd intoetsen op een telefoon heb ik ook last van. Helemaal als ik in de trein zit die net over een wissel gaat. Verder heb ik ook last van de automatische spellingscorrectie.
          Jammer dat ik verschrijvingen later niet kan corrigeren.

  6. Ger Nijman schreef:

    Als de plannen voor een betere verbinding Randstad-Lelystad-Heerenveen-Groningen-Bremen-Hamburg zouden doorgaan, kun je de brug verhogen zodat er minder brugopeningen nodig zijn.
    Ik word eentonig: voor autoverkeer was er allang een tunnel of een verhoogde brug gekomen. Niet-automobilisten zijn vaak (lofwaardige uitzonderingen daargelaten) beleidsmatig nog steeds nogal onbelangrijk tweederangsvolk. Zeker in de provincie Groningen, die zo haar eigen ervaringen heeft hoe het beleid met het Noorden omgaat.
    Ter vergelijking: voor veel geld wordt nu het Julianaplein in de A7 bij Groningen ongelijkvloers, omdat het autoverkeer zoveel “last heeft van verkeerslichten”. Tja.

    1. Ron Swart schreef:

      @Ger, je hebt helemaal gelijk. De kosten van de renovatie van de A7/N7 in Groningen lopen flink uit de klauwen en daardoor staat de reactivering van het baanvak Veendam – Stadskanaal op losse schroeven of vindt in het gunstige geval uitstal plaats. De kans dat het oorspronkelijke 2025 wordt gehaald is nihil.
      Het doet me denken aan die andere provinciale blunderput namelijk upgrading van Nijmegen – Venlo – Roermond. Dit project had in 2020 opgeleverd moeten worden en voltooiing in 2024 is uitgesloten.

      1. bert sitters schreef:

        Voor de aanleg van de A73 zijn kosten nog moeite gespaard met o.a. ingewikkelde tunnels bij Roermond.
        De Maaslijn moet het nog steeds doen met een gedateerd ongeëlektrificeerd enkelspoortje waarop alleen maar boemeltreinen rijden
        Het station van Roermond is pietepeuterig klein en het gebouwtje zelf barst uit zijn voegen. Wel plein voor de deur met een ruime keuze aan horeca met terrassen.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Vanwege het gezanik van de burgers kun je nieuwbouw bij woonlocaties in de buurt bijna alleen nog doen met landtunnel en tunnelbakken. Die kosten veel geld en geven veel problemen in het dagelijks bedrijf.

        2. bert sitters schreef:

          Mijnheer Molenaar,
          Regels zijn regels. Het was technisch een zware bevalling en er is daar rond die tunnels veel fout gegaan. Het gaat om het contrast. Ondanks al deze problemen en extreem hoge kosten zijn al deze kunstwerken voor het autoverkeer wel gerealiseerd, maar moet de treinreiziger het met een gedateerd enkelspoortje doen. Er zijn geen snelwegen met slechts een rijstrook.

    2. Rudy schreef:

      De brug wordt nauwelijks gebruikt door beroepsvaart. Het is een doodlopend kanaal naar Veendam. Pleziervaart kan wel verder komen. De brug is al vrij hoog, zodat de meeste boten zonder problemen kunnen passeren.

      Het eigenlijke probleem is niet het aantal brugopeningen, maar het enkelspoor op een dubbelsporige brug.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Binnen een paar jaar zal er dan wel dubbelspoor komen te liggen. Het trace is ook al geschikt dus erg moeilijk kan het niet zijn.

        1. Michiel ten Broek schreef:

          Terzijde, omdat ik dat wel vaker lees: baanvakken die vroeger dubbelspoor zijn geweest, zijn wel in het voordeel, maar door de nieuwere normen ten aanzien van spoorafstanden moet er altijd net wel een randje bij – en dat is vaak het lastigst aanleggen. Daarnaast is het tracé voor het tweede spoor overal gebruikt voor de beveiligingskabels, zodat die aan de kant moeten worden gelegd. Voor de verdubbelding van Scheemda – Winschoten is het ook zo dat het kabelwerk, grondwerk en zetting langer duren dan de hele aanleg van het tweede spoor (en de verbouwing van Winschoten).

      2. bert sitters schreef:

        De autosnelweg A7 van Groningen naar Bad Nieuweschans ligt er al jaren en heeft geen hinder van bruggen. De weg heeft vier rijstroken met vluchtstroken.

        1. Rudy schreef:

          De A7 heeft een brug bij Bad Nieuweschans die vrijwel nooit open gaat. Voor de trein ligt de brug direct achter het station als draaibrug aan de Duitse zijde. Maar het gaat helemaal niet over de bruggen over de Westerwoldse A.

          Spoor en A7 liggen aan verschillende zijdes van het Winschoterdiep. Daarom heeft de A7 geen brug over het aftakkende Wildervanckkanaal en het spoor wel.

      3. Ger Nijman schreef:

        Mijn zeilervaring: lage bruggen zijn geen probleem als je de mast kunt laten zakken en na de brug weer optrekken. Met ruime wind of wind achter kun je zelfs de mast aan de fokkeval laten zakken terwijl je vaart (wel eerst de leuvertjes van de fok losmaken).

        Het kan ook zijn dat de pleziervaart zich aanpast aan de vaste doorvaarthoogte van, ik meen 2,45 m, als norm voor gemotoriseerde pleziervaart (kajuitjachten).

        Zonodig kan men de brug iets “optillen” (de oplegpunten hoger aanleggen) waarbij dan natuurlijk wel de baan navenant hoger moet. Bij mijn weten is dat wel eerder gebeurd:
        “De brug [Muiderbrug over Amsterdam-Rijnkanaal bij Weesp, in de A1, in 2010, gn] is hierbij in het midden van de hoofdoverspanning circa 50 cm opgetild om vervoer met vierlaags containerschepen mogelijk te maken.” (zie https://www.bruggenstichting.nl/index.php/35-bruggen/bruggen-2012/173-bruggen-over-het-amsterdam-rijnkanaal )
        Kortom: waar een wil is, is een brug.

        1. bert sitters schreef:

          Zeiljachten die de mast laten zakken? dat zie ik zelden.

        2. bert sitters schreef:

          De Muiderbrug is een autobrug en dan schijnt het wel te kunnen.

        3. Dries Molenaar schreef:

          De Muiderbrug is een koker in staal en heel lang. De 50cm is als een stalen lineaal van 30 cm in het midden een paar millimeter rond te buigen. Hiervoor moest wel een hulpconstructie aangebracht worden en werden twee pylonen noodzakelijk.
          Zo’n bruggetje over een kanaaltje kun je niet op dezelfde manier krom buigen.

      4. bert sitters schreef:

        Kan mijnheer Molenaar dat dubbelspoor garanderen?

  7. Wilhelm schreef:

    En ARRIVA zet tijdelijk ook minder treinen in op de lijn Leeuwarden – Stavoren, blijkens het artikel in de LC: https://lc.nl/friesland/Minder-treinen-tussen-Leeuwarden-en-Sneek-tijdens-voorjaarsvakantie-27488844.html

Laat een antwoord achter aan Karel Geerts Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.