fbpx
Foto: archief (tegenwoordig Eindhoven Centraal)

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

13 aug 2022 12:54

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen treinen maar bussen tussen Boxtel en Eindhoven Centraal. Voor die bussen staan er lange wachtrijen.

Lange wachttijden

De wachttijd voor de bus bedraagt meer dan een uur, meldt een reiziger op Twitter. NS roept vanwege de drukte, in combinatie met de warmte, reizigers op hun reis indien mogelijk uit te stellen. De vervoerder belooft een bericht te plaatsen op NS.nl als de situatie verbetert.

Tekort aan buschauffeurs

Het is niet voor het eerst dat NS bij werkzaamheden er niet in slaagt om voldoende bussen in te zetten. Eerder deze zomer waren er langdurige werkzaamheden bij Geldermalsen, ook toen was er een tekort aan bussen. En ook bij Hoogeveen zijn er werkzaamheden geweest, zonder voldoende bussen. Na de coronaperiode kampt de touringcarbranche met een groot tekort aan chauffeurs.

De werkzaamheden tussen Eindhoven en Boxtel duren tot en met vrijdag 26 augustus. De werkzaamheden zijn afgelopen week begonnen. Doordeweeks werden reizigers al opgeroepen om de spitsuren te mijden.

42 gedachten aan “Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven”

  1. 2N2 schreef:

    Er worden op het viersporige traject wissels vervangen. Het moet dan toch mogelijk zijn de werkzaamheden zo te faseren dat een minimale treindienst mogelijk blijft? Elk half uur twee gekoppelde VIRM is ca 1500 reizigers en scheelt 20 tot 30 bussen.

    1. Mars schreef:

      Dat klinkt makkelijk, maar dat is niet zo makkelijk. De bovenleiding moet spanningsloos en er moeten maatregelen genomen worden om veilig te kunnen werken. Dit zorgt voor beperkingen in de infrastructuur die nog wel te gebruiken is. Daarnaast vergroot het ook de kans op storingen bij de indienstzijnde sporen. Alles buitendienst stellen is vervelend, maar wel beter/makkelijker. Vervoerders hebben vaak liever 1 langere periode geen treinen, dan elke keer een paar treintjes kunnen laten rijden.

      1. Otto schreef:

        Waarom rijden er dan wel goederentreinen?

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Als ik speculeer: ik kan mij voorstellen dat er wellicht maar één spoor in gebruik is.

        2. Brabo schreef:

          Dan kun je dus best twee keer per uur en trein laten pendelen. Het stuk Best-Boxtel is maar 7-8 minuten.

        3. Tom schreef:

          Als ik ook speculeer: omdat er per dag minder goederentreinen rijden dan passagierstreinen.

        4. johan II schreef:

          Kenmerkend is dat Prorail + NS nooit enige inzage geven. En ze hebben het niet door. Vooraf niet, achteraf niet.

          Zelfs de verantwoordelijken hebben het nivo van voorlichters (die weten niets, als voorlichten die niet weten dat er achterlichten zijn, laat staan een stuur, enigste wat ze kunnen is schijnen (en dat woord heeft 2 betekenissen).

          Alle vragen ‘had niet toch een pendeldienst naar Best gereden kunnen worden’, ‘waarom wel goederen geen mensen’, ‘waarom geen pendeldienst dinsdag rond Amersfoort’ etc. worden straal genegeeerd of met genegeerd door niet op de zaak in te gaan of door te vragen maar per definitie te ontkennen of ontwijken.

          Is toch absurd.

          Want het is gegarandeerd de weg naar vastlopen, geen enkel uitzicht tot contact. Vroeger in de 19e eeuw heette dit macht, in de 21e eeuw autisme.

    2. Otto schreef:

      Niet alle vier de sporen blijken te zijn afgesloten. Een deel van de sporen is wel degelijk voor de treindienst beschikbaar maar die sporen mogen alleen voor goederentreinen worden gebruikt. Dat is stil gehouden maar bleek uit een gisteren door ProRail gepubliceerd filmpje.

  2. Nico schreef:

    Vervoerders wel misschien, maar de reizigers? Het gaat niet om treintjes laten rijden maar om reizigers te vervoeren.

    1. Brabo schreef:

      Er mogen alleen goederentreinen rijden van ProRail. Reizigers moeten met de bus.

  3. Edwin de Hond schreef:

    Deze werkzaamheden zijn als die rond Meppel ruim van te voren bekend. Ik wil wel eens weten van NS en Prorail hoeveel bussen zijn besteld en of deze ook daadwerkelijk hebben gereden. Indien de vervoerder minder heeft ingezet dan er belooft is er sprake van contractbreuk al dan niet een economisch delict. Ik zou graag NMA willen verzoeken om beide gevallen een onderzoek in te stellen dit soort vervangend vervoer wordt immers aanbesteed en dat zou bijzonder ernstig zijn. Als er te weinig bussen zijn besteld dan kan NS aansprakelijk worden gesteld nl. het niet leveren al dan niet onvoldoende van een reis produkt

    1. Anoniem schreef:

      Het probleem is dat buschauffeurs zich bij mooi weer ziek melden of gewoon niet komen opdagen

  4. Sander schreef:

    Er is toch wel ergens een diesellocomotief die kan pendelen tussen Eindhoven en Boxtel? Dan kan de spanning gewoon van de bovenleiding. Steeds één van de vier sporen open houden moet toch niet zo moeilijk zijn?

    1. Ariën schreef:

      Die heeft de NS niet meer.

      1. Peter van den Berghe schreef:

        Maar ze bestaan nog wel zelfs bij aannemers

      2. JanN schreef:

        Een DDZ 6 wagons een dieselloc. voor en achter en dan rijden maar als peddeltje. Of denk ik er te simpel over. Duitsland heeft denk ik nog wel van die diesellocomotieven over die in de reizigersdienst rijden. Het kan natuurlijk ook met de trek-duwtreinen van de HSL. Organiseren moet je wel tot een kunst verheffen.

        1. Ruud schreef:

          Leuk plan.
          Maar hoe werkt de ventilatie en de airco dan? Die zal toch stroom nodig hebben. En hoe doe je deuren open en dicht, bijv bij een calamiteit?
          Omroepberichten? Verlichting in de trein? Bij de vernieuwde treinstellen de deur van de WC en het doorspoelen?

          Allemaal dingen die best wel praktisch zijn als ze werken. Maar doen ze het ook zonder stroom op de bovenleiding?

        2. Baardstaart schreef:

          @Ruud. Een dieselloc kan rijtuigen wat DDZ 6 minus het motordeel feitelijk is aan stroom voorzien. Motorrijtuig afkoppelen en aan een voor reizigerstreinen geschikte dieselloc koppelen. Het omroepen gebeurd dan door de conducteur en niet door de machinist.

        3. Ruud schreef:

          OK, wist niet dat dat zo eenvoudig is.
          Maar dan nog zul je toch wel op regelgeving vastlopen? Elk nieuw treintype moet een uitgebreid testtraject doorlopen, machinisten moeten worden opgeleid, intructies uitgewerkt etc. Dat is voor zo’n diesel-DDZ combinatie toch allemaal niet zomaar even te realiseren?

          Of hebben ze al eerder met een dergelijke samenstelling gereden?

    2. Baardstaart schreef:

      Of ze huren voor een weekend wat GTW’tjes van Breng / Arriva of wat WINK treinen van Arriva. Die kunnen makkelijk een paar bussen aan reizigers vervoeren. Ja er is een tekort aan personeel, maar de NS had er zeker ook beter op kunnen anticiperen door eerder de bussen te bestellen of met prorail te bekijken of een dieseltrein op een spoor nog enig soelaas biedt. Een mobiele tank installatie met een dieseltruck lijkt me ook niet zo moeilijk.

    3. Karel Geerts schreef:

      Er rijden wel treinen maar uitsluitend goederentreinen. Het goederenvervoer krijgt voorrang.

  5. Nieuwwester schreef:

    Improviseren zit niet tussen de oren van de managers van NS…

    1. Anoniem schreef:

      ProRail laat deze drie weken alleen goederentreinen toe op dit traject.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Ik vroeg me al af waarom alle 4 sporen tegelijkj geblokkeerd waren. Het komt NS wel goed uit. Hoe meer werkzaamheden, hoe liever. Van de brug bij Sittard waar een verachtauto tegenaan geknald is, hebben ze de reapratie uitgesteld tot eind september. Ik zie dat nog niet gebeuren als er een kapotte brug is bij Gouda of Utrecht.
        Vroeger (tot 1 jaar geleden) lieten ze bij werkzaamheden bij Best of Boxtel rechtstreekse bussen rijden tussen Tilburg en Eindhoven. Nu hopen ze gewoon dat de reiziger thuis blijft en anders zorgen ze wel dat de aansluitingen niet kloppen.

        1. Baardstaart schreef:

          Ach ja. OV kost de overheid alleen maar geld, terwijl de auto een mooie melkkoe is voor de overheid. Ondertussen zijn alle milieu en klimaatpraatjes om mensen in het OV te krijgen slechts voor de bühne.

  6. Wim Lubbers schreef:

    “Met onze tips is een dagje strand pure ontspanning”, mailde NS een paar weken terug.
    Dus vanmorgen om halfzeven voor de zekerherid de dienstregeling nog maar eens gecheckt en vanuit Limburg de eerste trein genomen voor een strand-en duinwandeling in Oostkapelle.
    Tot Boxtel ging alles volgens planning, maar daar bleek op het laatste moment de aansluitende sprinter voor de rest van de dag geschrapt te zijn. Ik mocht dus 26 minuten wachten op de intercity richting Den Haag, De trein naar Roosendaal kon ik vergeten, want die ging nog maar 1 keer per uur. Net als de aanluitende trein naar Zeeland. Hoezo met NS naar het strand?
    Dat werd dus plan C, want gelukkig neem ik al een paar maanden een heel pak alternatieve bestemming mee. Je moet wel.

    1. Annemiek schreef:

      De situatie in Zeeland is ietsje verbeterd ten opzichte van de planning gisteren. Toen stond er voor vanavond tussen Vlissingen en Roosendaal alleen een trein om 19:21 en 23:21 gepland. Alle treinen daartussen zouden uitvallen. Dat hebben ze opgelost door personeel uit het noorden te halen. Daardoor rijden er tussen Assen en Zwolle vandaag slechts eenmaal per uur sprinters. Dat is voor bijvoorbeeld mensen die van Groningen naar Hoogeveen willen een waardeloze situatie, aangezien zij wegens (alleen in de Reisplanner zichtbare en verder nergens fatsoenlijk aangekondigde) werkzaamheden eerst met de trein van Groningen naar Europapark moeten, vervolgens met de bus naar Assen en uiteindelijk met de sprinter naar Hoogeveen. Ook ditmaal is er gezeur met de bussen, waardoor het zomaar kan dat mensen hun overstap in Assen missen en daar dus een uur mogen duimendraaien.

  7. Tim schreef:

    Weet iemand waarom er ook geen treinen rijden tussen Best en Eindhoven terwijl er alleen werkzaamheden zijn bij Liempde? Best heeft alle technische voorzieningen om treinen te kunnen laten keren.

  8. Babs Kruisdijk schreef:

    Mijn vliegreis naar Malaga is verplaatst naar Eindhoven… Hebben mensen die naar de Airport moeten eventueel voorrang op andere reizigers? Ik kan niet riskeren dat ik mijn vlucht mis… op wie verhaal ik dat dan? Op de NS?

    1. Annemiek schreef:

      Nee, iedereen staat in dezelfde rij. Wel kun je eventueel (als er uberhaupt personeel is) aangeven dat je een valide reden hebt waarom je voor zou moeten gaan. Maar goed, dat is dan een vorm van voordringen. Een ander kan minstens zo’n goede reden hebben om voor te willen, maar staat braaf in de rij.

      Op NS kun je niets verhalen. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade.

  9. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Volgens omroep Brabant moet men ook rekening houden met de hitte en kunnen mogelijk niet alle werkzaamheden volgens planning uitgevoerd worden
    Het begin een structureel probleem te worden die busvervangend treinverkeer en reken maar dat we in de toekomst vaker met onzekerheden rekening moeten houden dat bussen het aanbod van treinreizigers niet aankunnen. Reizigers voor Schiphol probeer Schiphol travel taxi eens en dan maar hopen dat men niet in een file Utrecht komt.

  10. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …in een file Utrecht komt. moet zijn: in een file terecht komt.

  11. Annemiek schreef:

    Waar NS het bij de werkzaamheden dit weekend rondom Groningen weer niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke busverbinding te onderhouden met Assen (de vraag en de capaciteit lopen weer eens volledig uit de pas), valt op dat Arriva het wel voor elkaar heeft op haar lijnen. Er is werkelijk een hele armada aan bussen aanwezig. Opvallend is dat daarbij ook busbedrijven zijn die niet meer voor NS wensen te rijden. Als NS nou gewoon eens wat meer zou betalen, dan hebben ze dit probleem (waardoor ze flinke schade oplopen) volgens mij zo opgelost.

    1. Eef schreef:

      Het is niet zo dat bedrijven niet meer zouden willen rijden. Het probleem is dat zeker bij mooi weer in het weekend eenderde deel van chauffeurs zich ziek meldt of gewoon niet komt opdagen. Men schakelt daarom nu over op Hongaarse en Slowaakse chauffeur (zie de Gelderlander).

      1. Kees schreef:

        Veel bedrijven willen niet meer voor NS rijden. Tijdens de Corona bij de stremming in Hoogeveen schakelde NS bussen in uit Limburg. Het moest zo goedkoop mogelijk, terwijl bij veel lokale busbedrijven het water aan de lippen stond. Met als gevolg dat de lokale busbedrijven bedanken voor het aanbod om voor NS te rijden. Arriva heeft in de Corona tijd een veel schappelijker beleid gehad ten aanzien van de lokale busbedrijven, en dat zie je nu dus terug. Meer dan voldoende bussen aanwezig bij de Arriva stremming in Groningen, terwijl NS zijn zaakjes niet voor elkaar heeft.

        1. Juriaan schreef:

          Arrive rijdt vervangend busvervoer meestal zelf

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Over Arriva gesproken. Arriva Limburg presteert look op het gebied van kaartcontrole goed door tegelmatig kaartcontroles in bus en trein uit te voeren. Zaterdag 13 Augustus j.l. treinrit van Heerlen naar Maastricht en na kort bezoek in de stad trein naar Roermond en verder naar Nijmegen. Onderweg vier keer grondige controle en vragen van reizigers waaronder ik worden vriendelijk en netjes beantwoord. Ze waren met ongeveer 3 mensen en deden hun werk goed gaven tips aan mensen die via Eindhoven moesten reizen. Dit waren dus geen eerste klas bankzitters die zaten te niksen maar deden waarvoor ze betaald werden ongeacht of het buiten 33 graden Celsius was en het gaf een veilig gevoel in de trein, zo kan het dus ook.Het dagje uit met mijn Arriva dalvoordeel abonnement was goed verlopen en ook de machinisten vertelden ons over de vertraging bij Sittard goed waar tijdelijk enkel spoor gereden moet worden. Laten we dus de medewerkers op hun waarde schatten en niet te snel afkraken onder zij zelfs rekening hielden met de situatie bij Eindhoven.

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Bovenstaande tekst is met een mobieltje geschreven vandaar de enkele typefoutjes.

  14. Peter van den Berghe schreef:

    Misschien ben ik wat simpel van geest, maar het vervangend vervoer wordt aanbesteed. Dan kun je toch in de voorwaarden opnemen dat het ‘winnende’ busbedrijf een leverplicht heeft met een hoog boetebeding. Dan zullen de kosten ongetwijfeld hoger zijn voor de NS maar dan voldoe je wel aan je transportverplichtingen. Een eerste keer kun je er naast zitten maar de opeenvolging van dit soort tekortkomingen is de NS aan te rekenen. Bijsturen directie.

  15. Anton schreef:

    Tot 1994 ging de treindienst gewoon door, terwijl er werkzaamheden aan het spoor waren. Natuurlijk was er nauwlettend toezicht door beveiligers. En er werd ook veel in de nachten gewerkt. Dat er nu niet meer gereden mag worden bij werkzaamheden zou met de ARBO te maken hebben, maar het is natuurlijk ook makkelijker om de treindienst stil te leggen tijdens de werkzaamheden en ook goedkoper om niet meer ‘s nachts te werken..

  16. lezer schreef:

    Het is ook uitproberen: als reizigers het telkens bij klagen laten kunnen NS en ProRail steeds meer “zelfredzaamheid” en “begrip” van de reiziger vragen.

  17. Anoniem schreef:

    Onder al t personeel is veel vaccinatie schade daarom meld men zich massaal ziek en daardoor is er krapte op de arbeidsmarkt. En veel gezonde mensen die plots een hartstilstand krijgen omdat die vaccinaties allemal bloedproppen veroorzaken.

Laat een antwoord achter aan JanN Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.