fbpx
Foto: archief (niet in coronatijdperk)

Thalys lijdt verlies van 138 miljoen: fusie met Eurostar uitgesteld

De gevolgen van de coronacrisis hakken er flink in. Thalys zag zowel het aantal reizigers als de omzet in 2020 met 70 procent dalen. Het bedrijf noteert een nettoverlies van 138 miljoen euro. Ondanks de slechte situatie zegt het bedrijf vol vertrouwen vooruit te kijken naar de toekomst.

Kostenbesparing

Alhoewel Thalys een historisch groot verlies moest boeken, hadden de cijfers nog slechter kunnen uitvallen. Er is zeer fors in de dienstregeling gesneden, tijdens de eerste golf reed er zelfs geen directe trein tussen Amsterdam en Parijs. Door de uitgedunde dienstregeling wist Thalys naar eigen zeggen 106 miljoen euro te besparen. Ook zegt het bedrijf door een bezuinigingsplan een kostenreductie van 42 miljoen te hebben bereikt.

Banklening

Ondanks het verlies van 138 miljoen euro behield het bedrijf wel een positieve cashflow op 31 december 2020. Maar de vlag hangt er inmiddels anders voor: komende maand zal Thalys in de rode cijfers terechtkomen. Daarom zal Thalys voor het eerst in zijn geschiedenis een beroep moeten doen op externe financiering.

Een woordvoerder van Thalys vertelt dat het bedrijf niet zal aankloppen bij de overheid, maar op zoek gaat naar een banklening. Er zijn in diverse landen gesprekken met banken, het bedrijf hoopt circa 100 miljoen te kunnen lenen. Dat zal voor de komende periode genoeg moeten zijn.

Fusie met Eurostar uitgesteld

Thalys is voor 70% in handen van de Franse Spoorwegen SNCF. Ook in Eurostar is de SNCF grootaandeelhouder (55%). De Franse spoorwegen kondigden in 2019 een fusie aan tussen Thalys en Eurostar, project Greenspeed. Dat project had dit jaar afgerond moeten worden maar door de geldproblemen bij zowel Thalys en Eurostar is de fusie uitgesteld.

De fusiegesprekken zijn door de coronacrisis vorig jaar een half jaar stil komen te liggen. In de herfst zijn de gesprekken hierover vervolgens weer opgestart. Nu focussen beide bedrijven zich om hun eigen financiering weer op orde te krijgen. Wanneer de samensmelting van Thalys en Eurostar nu precies zal plaatsvinden, is nog onduidelijk.

30 miljoen reizigers

De ambitie die SNCF in 2019 verwoordde, was een groei van 18,5 miljoen reizigers naar 30 miljoen tegen 2030. In hoeverre die ambitie nu nog reëeel is, valt te betwijfelen. De bedoeling is dat het bedrijf door de fusie efficiënter wordt.

Het is niet voor het eerst dat de fusie vertraging oploopt. De afgelopen jaren waren er al eens eerder plannen om de twee bedrijven samen te voegen, maar die werden toen opgeschort omdat het aantal passagiers vanwege de aanslagen in Frankrijk in 2015 en 2016 daalde.

Gerelateerde berichten

9 gedachten over “Thalys lijdt verlies van 138 miljoen: fusie met Eurostar uitgesteld”

  1. Sjoerd Eeftens schreef:

    Verlies lijden is met een lange ij.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    In deze tijd met een financiële crisis en gezondheidscrisis kan SNCF en andere aandeelhouders geen lange termijn beleid maken. Ze willen eerst financieel alles op orde hebben.

    De vervoersstroom tussen Londen/Parijs – Lille – Brussel – Amsterdam/Koln is héél groot. Zo gauw de coronacrises voorbij is zal de vervoersstroom weer op gang komen. Wanneer het aantal treinreizigers weer op het niveau van 2019 is afwachten. Het zal vooral weer een kwestie van vertrouwen worden. En de angst overwinnen om besmet te raken.

  3. Maarten schreef:

    Uitstel van de fusie is in tijden van kostenbesparing een vreemde zet. Dat lijkt ruimte te bieden voor een soort ‘bad-bank’ scenario: Een van de bedrijven gaat door en neemt de assets over van het andere, failliete bedrijf.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Bij Thalys heeft SNCF een aandeel van 70%. En NMBS 30%. NS is een partner.

      Bij Eurostar heeft SNCF een aandeel van 55%, NMBS 5% en twee andere bedrijven gezamenlijk 40%:

      https://www.eurostar.com/nl-nl/over-eurostar/bedrijfsinformatie/achter-de-schermen

      Als goed begrijp zou het concreet inhouden dat Thalys Eurostar overneemt? Waarschijnlijk ook met treinmaterieel. Want Thalys kan niet door de Eurotunnel rijden. Het voldoet niet aan de eisen.

    2. dries molenaar schreef:

      NS mocht niet deelnemen in Eurostar. ALs de COVID nog even zou aanhouden kan NS Eurostar in zijn geheel overnmen.

      1. Annemiek schreef:

        Van welk geld?

        Te verwachten valt dat NS de komende jaren voortdurend bij de overheid moet schooien om tekorten aangevuld te krijgen.

      2. CB schreef:

        Eurostar overnemen? Geen gekke gedachte.

    3. Ricardo schreef:

      Kostenbesparingen bij fusies komen meestal pas op de langere termijn, in de beginperiode sluit alles nog niet op elkaar aan en moet er eerst geïnvesteerd worden voordat de besparingen komen.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Alle buitenlandse reizen zijn tot in ieder geval 15 mei 2021 nog niet toegestaan. België laat per 15 april ook niet noodzakelijke reizen toe, dit is dan alleen volgens mij het enige buurland dat dit eerder zal toestaan. Als de vaccinaties dan echt op stoom zijn gekomen en iedereen per juli dit jaar minstens 1 prik heeft gekregen dan zullen de reizigers ook weer massaler gaan toenemen. Nu kan men alleen op bezoek of bezoek ontvangen, de huidige lockdown blijft tot 20 april aanstaande zeker nog gelden. Als er weer versoepelt wordt en de terrassen, bioscopen, attractieparken, musea en horeca open mogen wordt het weer drukker In mei gaat het Eurovisie Songfestival na een jaar rustpauze van start in Rotterdam. Dit wordt dan het eerste evenement van het jaar voor bezoekers en artiesten die hier gaan optreden. Ik vermoed dat het nieuwe en oudere normale leven vanaf september 2021 weer zal toenemen. Maar dan zijn we weer een paar maanden verder! Het zal wel weer goed komen, maar dat kost alleen nog helaas nog wat extra tijd! Geduld hebben dus voorlopig!

Laat een antwoord achter aan Sjoerd Eeftens Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.