fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Thalysreizigers tot zeven uur vertraagd

16 jul 2021 20:44

Internationale hogesnelheidstreinen van Thalys van Amsterdam naar Parijs zijn vrijdagmiddag stil komen te staan door een ongeval in België. De vertraging loopt op tot meer dan zes uur.

Uren vertraging

Zo komt de trein van 13:15 uur uit Amsterdam Nederland niet uit. Urenlang heeft de trein in Roosendaal stilgestaan, waarna de trein uiteindelijk terug is gekeerd naar Rotterdam Centraal. Ook de Thalys en Eurostar die nadien zouden vertrekken hebben urenlange vertragingen opgelopen. Volgens een passagier stonden er in Rotterdam nu honderden mensen te wachten.

Oorzaak van de vertraging was een aanrijding bij het Belgische Duffel rond 13:45 uur, schrijft het de van Antwerpen. Volgens rijdendetreinen.nl was de versperring rond 17:21 uur opgelost en zou het treinverkeer volledig hervat zijn. Dat gold echter niet voor de Thalys- en Eurostartreinen. Pas rond 21:00 is er weer een Thalys vertrokken van Rotterdam Centraal naar Parijs. Als het meezit, zijn de reizigers rond 23:45 uur in Parijs, mits de trein nog tijdig de Franse hogesnelheidslijn kan bereiken, die sluit namelijk ‘s nachts. Ter vergelijking: de eerste reizigers hadden al rond 16:38 uur moeten aankomen in Parijs.

Volgens het ANP is de verwachting dat alle gestrande reizigers met de Thalys trein meekunnen.

25 gedachten over “Thalysreizigers tot zeven uur vertraagd”

  1. Maurice schreef:

    Toch maar met het vliegtuig?

    1. Nhanzeboog2012 schreef:

      Dan wel. Je kunt je afvragen of de Thalys & Eurostar niet ergens omheen kon rijden. Een alternatieve route via Rijssel/Lille via Gent. En dan op de LGV Lille – Parijs.

      1. CTN schreef:

        Of het was ook mogelijk om na Antwerpen L15/L16 op te rijden naar Lier, vervolgens naar Aarschot en vandaar richting Brussel te rijden.
        Ze hebben dit vaker gedaan

  2. Brabo schreef:

    Ik vermoed dat de belangen van de personeelsroosters voorrang hadden.

    1. Wally schreef:

      De volgorde van prioriteiten in Belgie:
      Nauwelijks investeren in echt HSL-spoor met bijbehordende beveiliging en prioriteit. Gevolg: enorme vertraging als het gewone slecht beveiligde spoor weer problemen geeft.

      Nauwelijks investeren in alternatief. Gevolg: HSL-treinen krijgen geen omleiding en rijden zich vast.

      Nauwelijks investering in gepast vervangend personeel. Gevolg: als de treinen wel weer mogen rijden kan dat nauwelijks wegens gebrek aan personeel.

      Ze nemen de HSL service en de klanten niet serieus. Klanten zoeken het maar uit als het mis gaat en dat noemen ze dan een hoogwaardig vervoer.

  3. huub schreef:

    Daar heb je groot gelijk in Brabo en dat is eigenlijk best wel een grote schande.
    Het is alleen ook wel de wet die de werktijden bepaald. Met het vliegtuig heb ik zoiets ook wel eens meegemaakt, na een vertrek vertraging van 1,5 uur moesten we weer uit het vliegtuig stappen omdat de bemanning niet meer terug mocht vliegen vanwege de maximale werkdag. Pas de volgende dagen vlogen we terug met nog een keer 1 uur vertrek vertraging.
    In totaal 26 uur vertraging!!!!! En er werd niets geregeld voor de passagiers heb alles zelf moeten oplossen. Zelfs de geld terug regeling heeft heel lang geduurd en veel moeite gekost.

  4. dries molenaar schreef:

    Ik heb ook wel eens een paar uur zitten wachten op Gare du Nord. De treinen konden niet weg vanwege een incident (springer) ergens bij Brussel. Na zo’n drie uur wachten moesten we ineens opschieten omdat de trein plots in 10 minuten zou vertrekken.

    Het is toch wel treurig dat zulke zaken gebeuren maar het is toch ook vreemd dat men dan niet een weg weet om de trein te laten omrijden en de brussel passagiers er in Lille of Antwerpen er maar uit te laten en die via een andere verbinding te laten reizen.

  5. Ron Swart schreef:

    De Vlamingen hebben bij de aanleg van de HSL de hand op de knip gehouden en daarom is het spoor tussen Antwerpen en Schaarbeek (Brussel) nog steeds een klassieke spoorlijn, viersporig weliswaar.
    Vanaf iets ten zuiden van Halle (richting Lille) en ten zuiden van Leuven (richting Luik) is wel een HSL aangelegd.

    1. Haagse Harry schreef:

      Redelijk kort door de bocht. De infrastructuur is van dien aard dat de kosten van een HSL tussen Antwerpen en Brussel niet tegen de baten opwegen.
      Tussen Amsterdam en Rotterdam is de tijdsduur waar 300kmh wordt gereden vrij kort — de 300kmh wordt tussen Antwerpen en Brussel niet eens gehaald als daar al een HSL zou liggen.

      1. dries molenaar schreef:

        Vooralsnog wordt er tussen Schiphol en Blijdorp max 200kM/h gereden. Het wachten is op de ICng, vanwege het het succes en de goede aanpak is alles nog eens een paar jaar vertraagd. Ik begin mij af te vragen of mijn moedertje deze trein ooit uit het keukenraam kijkend, zonder 100 te worden, zal zien rijden.

        1. Henk Angenent schreef:

          Nee hoor, ook gewoon 300.

        2. Dries Molenaar schreef:

          Onzin, lees de krant en meet zelf de snelheid. Het is nooit meer dan 200km/h

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Tussen Mechelen en Brussel liggen er wel degelijk al een paar jaar 2 extra sporen (lijn 25N).

  6. David Nijenhuis schreef:

    Van een bus tussen Rotterdam/Roosendaal/Antwerpen-Brussel laten rijden hadden ze zeker nog nooit van gehoord. Een setjes touringcarbussen is wel ergens op te trommelen, (desnoods plukken ze ergens een paar oude Lijnbussen van een of andere stelplaats, dat beetje anti-comfort willen reizigers best voor lief nemen, is altijd beter dan 7 uur ergens staan zakjes te plakken). Dan is het nog maar een kwestie van: reizigers inladen en rijden met die hap. Met 2-2,5 uur vertraging had men in Parijs kunnen zijn. Voor zulke kosten is Thalys verzekerd en anders valt er heus wel tot een financiële oplossing te komen. Wie kan mij uitleggen waarom zoiets simpels bij treinvervoerders niet in hun hoofd opkomt?!

    1. Otto schreef:

      Het goedkoopste is het natuurlijk om de reiiger te laten wachten omdat zo iedere extra kosten voor personeel worden vermeden. De reizigers konden nu pas laat op de avond reizen omdat die rit gereden werd met in Parijs gestationeerd personeel dat nog terug moest naar huis.

  7. Jeroen schreef:

    Afgelopen vrijdag heb ik met Thalys gereisd. Oorspronkelijk zou ik vanaf Luik naar Parijs reizen, maar door de wateroverlast is die trein geannuleerd. Dan maar met de auto naar Brussel en daar iets proberen te regelen. In plaats van vertrekken om 9:51 uit Luik is het uiteindelijk vertrekken om 13:13 vanuit Brussel geworden. Door problemen met het treinstel uit Amsterdam was het vertrek uiteindelijk pas 30 minuten later. Mijn stedentripje naar Parijs is uiteindelijk een gemixte trip Brussel/Parijs geworden. Je moet je maar aanpassen aan de situatie, denk ik dan. Van dat ongeluk heb ik dus geen last gehad, maar ik ben erg blij dat ik niet op het aanbod van Thalys ben ingegaan om een trein van rond 16:00 te nemen. Dan had ik daar mooi gestaan.

    Op de terugreis op zaterdag was het ook prijs. De trein van 11:55 terug naar Luik (waar ik dan in Brussel zou uitstappen) vertrok met een uur vertraging. Ook andere treinen tussendoor hadden vertraging aan hun broek. Was dit zo’n pechweekend of gaat het vaker mis bij Thalys?

    1. Anoniem schreef:

      Er zijn redelijk vaak (forse) vertragingen maar niet zoals de laatste week.

  8. Charley schreef:

    Om tussen al het negatieve ook even een positief verhaal over Thalys te delen: enkele jaren geleden was ik onderweg van Parijs naar Rotterdam met de Thalys: ter hoogte van Péronne stonden we opeens abrupt stil met wat bleek een kapotte motor. We zijn uiteindelijk op aangepaste langzame snelheid doorgereden naar Brussel, waar aan de andere kant van het perron al een vervangende Thalys stond te wachten die ons allen netjes verder naar NL heeft gebracht. Wel met 2 uur vertraging.

    1. Marc Busio schreef:

      Twee uur vertraging en toch nog een positief verhaal, daar weet blijkbaar alleen ‘t spoor je op te trakteren. De Thalys is duur, onbetrouwbaar en helemaal niet zo snel als je zou denken:
      A’dam-Brussel: gemiddelde snelheid 100 km/u
      Brussel-N.Frankrijk: gemiddelde snelheid 150 km/u
      N.Frankrijk-Groot Parijs: gemiddelde snelheid 300 k/u
      Groot Parijs – Gare du Nord: gemiddelde snelheid 150 km/u.

      1. Louis Bohte schreef:

        Wie verwend is, kan altijd wel klagen.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Rotterdam-Paris Gare du Nord 2:36
        Dat kun je niet winnen met vliegen en helemaal niet met de auto of bus.

  9. John schreef:

    Wij hadden geboekt voor de Thalys van vrijdag 15.58 uit Rdam. We kwamen uiteindelijk 00.20 in Paris aan.
    Niet alleen Thalys maakt er een puinhoop van maar Infrabel heeft ook wat uit te leggen: waarom moet het oplossen van een aanrijding op een 4 sporig baanvak 6 uren duren? Waarom kan de IC Brussel na pak weg 5uren wel rijden maar blijft Thalys dan nog uren stilstaan?
    En Thalys valt door de mand als professioneel reizigersvervoerder. Ze bakken er qua dienstverlening al jaren weinig van. Ik had al 5 prullenbakken uit de 1e klas als oud ijzer kunnen verkopen want die vallen meestal uit hun houder op de grobd als je ze opent. Op de wc ontbreekt vaak zeep of water. Toppunt is dat ze met Corona als excuus de lounges en de welcome bar aan boord nu al een jaar geloten houden. Bij vertrek uit Paris Nord staat dat overal aangekondigd zodat je nog tijd hebt om wat proviand in te slaan, maar in NL staat daarover niks op de schermen. Verweer: dan moet u maar op de website kijken. Het gekke is dat voor DB corona geen reden is om de boordcatering af te schaffen. Ondanks honderden miljoenen aan steun van de Europese belastingbetalers bezuinigt Thalys dus op het comfort.
    Heel bijzonder en volgens mij strijdig met EU regels is dat Thalys je bij uitval van een trein wel omboekt naar een volgende trein, maar alleen als je afziet van je recht op compensatie voor vertraging.
    Ondanks de vertragingen op vrijdag was blijkbaar het schoonmaakpersoneel wel op tijd naar huis gegaan zodat we met 6 uren vertraging in een rijdende vuilcontainer werden vervoerd.
    Thalys is helaas al 21 jaar monopolist op deze route. Matige kwaliteit tegen gepeperde prijzen. Hoog tijd voor concurrentie. Maar dat zullen SNCF en NMBS wel vakkundig verhinderen.

  10. Eric schreef:

    Wat ik niet goed begrijp, is dat je als een mak schaap uren in die Thalys op Rsd blijft zitten.
    De tarief voorwaarden staan je toe om zonder kosten de volgende Thalys te nemen. Vanuit Rsd zit je met een overstap in Essen of Antwerpen zo in Brussel. Daar is de frequentie richting Parijs een stuk hoger.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Maar je Thalys ticket is niet geldig tussen Roosendaal en Brussel. Bovendien is wat je zegt volgensmij in de basis onjuist. Je mag niet een trein eerder of later nemen, alleen bij specifieke tarieven mag dat. Natuurlijk heb je bij vertraging van meer dan 60 minuten wel weer rechten. Op dat moment is ook niet goed duidelijk dat het 7 uur gaat duren en hoe toegankelijk de sporen tussen Antwerpen en Brussel zijn. Ik snap wat dat betreft heel goed dat mensen blijven zitten.

      1. Eric schreef:

        Ik denk dat je volgens de HOTNAT ( zie railteam voorwaarden) de volgende trein mag nemen. Heb ikzelf ook wel eens gedaan. Toegegeven, wel even bij de balie op Brussel zuid gechecked of het ook echt kon)

        Voor de kosten hoef je dat stukje Rsd Brussel niet te laten. Zeker niet als je weet dat er een Belgische automaat op Rsd staat en al helemaal niet als je een Belgische 10 ritten kaart hebt.

        Maar je hebt natuurlijk groot gelijk als je zegt: Dat weet de gemiddelde reiziger echt niet.
        Triest eigenlijk dat de tarieven/ voorwaarden zo ondoorzichtig zijn.

Laat een antwoord achter aan dries molenaar Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.