fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Thalys start in 2019 Brussel – Bordeaux (1x per week)

klok 19 jun 2018 16:01

Er komt een alternatief voor de eerder geschrapte TGV-verbinding Brussel – Bordeaux. Vanaf zomer 2019 zal Thalys eenmaal per week gaan rijden tussen Brussel en Bordeaux. De nieuwe treindienst gaat rijden op zaterdag, en alleen in de zomer.

“Het is eigenlijk een tweede zon-Thalys, gericht op de Belgische markt”, zegt een woordvoerder van Thalys. Of de trein op een tijdstip gaat vertrekken dat interessant kan zijn voor de Nederlandse markt, durft het bedrijf niet te zeggen. De nieuwe verbinding krijgt een reistijd van 4 uur en 7 minuten. De goedkoopste tickets Brussel – Bordeaux zullen beschikbaar zijn vanaf 40 euro.

Thalys rijdt in de zomer ook al één keer per week tussen Amsterdam, Brussel en Marseille. Die trein stopt ook te Valence en Avignon. Vanaf april 2019 gaat er bovendien een dagelijkse Thalys rijden tussen Amsterdam en Disneyland (Marne la Vallée). Die trein vervangt de Thalys naar Lille, die per december wordt geschrapt.

De trein naar Lille werd in 2014 geïntroduceerd, maar voldeed niet aan de verwachtingen. “De bezettingsgraad bedroeg gemiddeld maar 20 à 25 procent, zelfs met lage prijzen”, aldus Agnès Ogier, algemeen directeur van Thalys. Wie naar Lille moet, kan in Brussel-Zuid overstappen op de TGV of Eurostar. Er is straks geen directe trein meer tussen Nederland en Lille. De budgettrein van Thalys, Izy, blijft zich richten op de verbinding Brussel – Parijs. Het spoorbedrijf zegt geen plannen te hebben om de verbinding door te trekken naar Nederland.

15 gedachten over “Thalys start in 2019 Brussel – Bordeaux (1x per week)”

  1. Cas schreef:

    De Thalys naar Lille wordt niet in december geschrapt, maar is volgens mij al geschrapt. Ik vind ‘m nergens meer terug in de boekingsmodules op dit moment.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De trein is nu vanwege stakingen bij Franse spoorwegen vaak prefentief geschrapt.

      1. Cas schreef:

        Die staking is niet de reden, vanaf april heeft er geen enkele Thalys trein meer naar Lille gereden. Kijk maar eens in de boekingsmodules.
        Er zijn ook geen reizen naar Lille meer te te boeken met Thalys voor zover de boekingsmodule vooruit gaat. (herfst dit jaar) ik ga er vanuit dat er nooit meer een Thalys naar Lille gaat.
        De afgelopen maanden is die Thalys stelselmatig tot Brussel ingelegd, in de planner, in de informatiesystemen, alles.

        1. Mart tHvdB schreef:

          Onwaar; ik heb er verleden maand zelf ingezeten. Vrij vol was-ie overigens. Terugweg ook. Bezettingsgraad leek meer dan 80%.

  2. Erwin Wessels schreef:

    Ik vind deze trein sowieso niet geschikt voor reizigers vanuit Nederland. Je hebt dan al een reis erop zitten, met de kans op vertragingen. En wat dan als je die trein mist door een vertraging?

    Eind mei zijn we een paar dagen naar Antwerpen geweest (vanaf Leeuwarden). Heenweg: aansluiting op IC Brussel gehaald, maar puur doordat we een half uur eerder zijn vertrokken (anders hadden we de aansluiting gemist). Terugweg: aansluiting vanuit de IC Brussel gemist wegens vertraging (we hebben toen op Schiphol op een terras heerlijk in de zon genoten van een lekker koud pilsje). Je hoort mij dus niet klagen, maar dat zal anders zijn als je door vertraging een trein mist die 1x per week gaat.

    Of je moet je reis zo plannen dat je minimaal twee uur van tevoren in Brussel bent, om zo eventuele vertragingen op te vangen.

  3. keesdewaal2006 schreef:

    Kom je richting Disneyland eigenlijk niet langs Lille of heb ik het dan mis, want ik dacht daar langs te komen toen ik naar Lyon ging (via disneyland)

    1. Alex schreef:

      Er ligt een driehoek bij Lille/Rijsel. Dus als je op een non-stop Thalys/TGV zit zal die niet Lille inrijden, maar er omheen. Er stoppen kost al gauw tien minuten extra (de meeste TGVs Brussel-Frankrijk doen dat wel, binnenlandse Franse markt bedienen, eigenlijk zijn het verlengingen naar België van Franse binnenlandse treinen).

  4. keesdewaal2006 schreef:

    Is het niet zo dat je langs Lille komt als je naar Disneyland rijdt, of heb ik het dan mis, want ik dacht daar langs te komen toen ik naar Lyon ging (via disneyland)

  5. keesdewaal2006 schreef:

    Wordt er trouwens gestopt op het vliegveld van Parijs?

    1. Eduard de Jong schreef:

      Ja, de trein naar Marne la Vallée stopt op het station van de luchthaven Charles de Gaulle.

  6. Eduard de Jong schreef:

    KLM vliegt gedurende het hele jaar viermaal per dag nonstop tussen Amsterdam Schiphol en Bordeaux Merignac v.v. Tickets vanaf 99 euro enkele reis exclusief 10 euro boekingskosten. Reistijd 1 uur en 45 minuten. Het zal zelfs de incidentele reiziger niet al te moeilijk vallen een keuze te maken tussen de trein en het vliegtuig.

    1. Alex schreef:

      Ook als je vanuit Rotterdam of Breda vertrekt? Niet iedereen woont op Schiphol namelijk.

    2. Burdy schreef:

      RETOUR KLM/Air France is 104,22 euro vanaf schiphol. Wel rond 8 uur ‘s ochtends vertrek en duurt maar 1:45h.

  7. dries molenaar schreef:

    Het is een vakantietrein. Wel een interessante bestemming wanneer je niet per se in de zon wil bakken. Les Landes is prettig om met de auto te bereizen dus daar zal nog wat gehuurd moeten worden.
    Vertrek vanaf Brussel is tricky. Men zal een betrouwbare dienst moeten hebben om niet met een extreme overstaptijdmarge te moeten werken. Het zou toch allemaal kunnen werken met concurrerende prijzen en een centraal overstapstation. Met de metro door Parijs moeten gaan is avontuurlijk voor sommigen, routine voor velen maar ook een afknapper voor velen.
    Al met al zou er een Nederland Val de Marnee dienst moeten zijn en daar dan moeten kunnen overstappen naar Zuid, Oost of West. Al die verschillende eindstations zal niet werken.

    NB volgens krantenberichten forenst men in Frankrijk nu van Bourdeaux naar Parijs. Als er geen staking is. Een uurtje treinen moet iedereen er maar voor over hebben…

    1. Joost schreef:

      Twee uur treinen bedoel je. Maar waarom niet, het is “maar” 600 kilometer! Een maandabonnement kost 685 euro plus 1,50 per trein, dat verdien je wel terug in verschil woonkosten. Mijn vorige baas deed zo jarenlang Parijs-Brussel, 1e klas, elke ochtend om 6:01 heen en 17:55 terug…

Laat een reactie achter op Alex Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.