fbpx

Touringcarbedrijven: “Wij kunnen capaciteit openbaar vervoer vergroten”

Met ingang van 1 juni rijdt het openbaar vervoer weer een volledige dienstregeling, maar met een beperkte capaciteit. Touringcarbedrijven kunnen per direct de capaciteit van het ov verhogen. Dat zegt de branchevereniging Busvervoer Nederland.

“Maak OV weer meer openbaar”

Dat er een maatschappelijk probleem ontstaat doordat het ov op slechts 40% van de capaciteit kan werken, is volgens de branchevereniging duidelijk. Alleen al dat het kabinet oproept om het openbaar vervoer uitsluitend te gebruiken wanneer dit strikt noodzakelijk is, spreekt volgens de touringcarbedrijven boekdelen. Volgens de Busvervoer Nederland is er nu sprake van een ov-systeem wat niet helemaal openbaar is. “De inzet van touringcars kan helpen om het ov meer openbaar te maken” legt woordvoerder Hilbert Michel namens de touringcarbedrijven uit. “Of het helemaal lukt, weet ik niet”.

Relatief voordelig

In Nederland zijn er circa 4.000 bussen. 95% van de touringcars staan nu stil, terwijl dit normaal gesproken het hoogseizoen is. De bussen kunnen door de overheid relatief voordelig worden ingehuurd: nu moet de overheid immers al bijspringen om de loonkosten van de touringcarchauffeurs te betalen. “Deze regeling is echter onvoldoende om de bedrijven overeind te houden. Werk zou in deze tijd wel een uitkomst bieden. Dan hoeven we niet mee te eten uit de staatsruif, maar kunnen we een dienst leveren”, stelt Michel.

De touringcars bieden normaal gesproken grofweg 200.000 zitplaatsen. Als 40% van de zitplaatsen gebruikt mag worden, gaat het om ongeveer 80.000 zitplaatsen. Omdat bussen meerdere ritten op een dag kunnen maken, kunnen er nog meer reizigers met de touringcars mee.

Twee oplossingen

De touringcarondernemers zien twee manieren om te helpen. Zo kan de aanvullende buscapaciteit worden ingezet op momenten dat het ov-aanbod onvoldoende is ten opzichte van de mobiliteitsvraag. Met deze inzet wordt over de hele linie de ov-capaciteit vergroot. Maar ook via maatwerk kunnen de busbedrijven specifieke knelpunten oplossen of vaste stromen reizigers met dezelfde eindbestemming overnemen uit het reguliere ov-systeem.

Concreet noemt de branchevereniging het vervoer van studenten voor het onderwijs een voorbeeld van maatwerk: “Het weren van zoveel mogelijk scholieren en studenten, zoals het kabinet aan de Tweede Kamer schreef, is geen oplossing voor het komend studiejaar. Niet alle scholen of stageplekken zijn immers per fiets bereikbaar. We kunnen specifiek voor onderwijsinstellingen een goede vervoersoplossing bieden.”

Financiële problemen

De touringcarbedrijven hebben de afgelopen periode al eens informeel geopperd om de touringcars in te gaan zetten in het ov, tot nu toe zonder resultaat. Daarom heeft de branchevereniging nu het ministerie formeel aangeschreven. Reizigersvereniging Rover pleit al langer om bijvoorbeeld touringcars in te huren, om zo maximaal capaciteit te creëren.

Mochten de touringcars werkloos aan de kant blijven staan, dan breken er zware tijden aan voor de vervoerders. Michel: “Een touringcar kost grofweg circa 60.000 euro per jaar. Bij een bedrijf met tien bussen ontstaat er al snel een gat van een half miljoen euro”. Volgens de woordvoerder kunnen veel bedrijven dat niet dragen.

12 gedachten over “Touringcarbedrijven: “Wij kunnen capaciteit openbaar vervoer vergroten””

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Prima initiatief. Helpen de touringcarbedrijven andere vervoerders een handje. Wat ook helpt met het veiliger vervoeren van reizigers. En natuurlijk krijgen ze daardoor ook inkomsten. Waarschijnlijk niet voldoende. Maar alle beetjes helpen.

    Zou zeggen doen. Maar waarschijnlijk zal het plan eerst bekeken moeten worden. Niet te lang wachten in deze crisistijd met beslissen.

  2. Wim Lubbers schreef:

    Prima aanvulling op Sprinters vooral. Wel moeten ze dan uitgerust worden met dezelfde apparatuur als lijnbussen om verkeerslichten te beïnvloeden. Ik weet niet of touringcars op busbanen mogen, anders moet dat ook geregeld worden.

    1. Annemiek schreef:

      Als er al touringcars gaan worden ingezet, verwacht ik ze juist zeker niet op Sprinter-trajecten. Aangezien kleinere stations vaak lastig te bereiken zijn met een touringcar. Zelfs een Sprintertraject waarop de snelweg steeds dichtbij is, zoals Amersfoort – Zwolle, wordt een helse reis met een touringcar. Als er al kansen zijn, zie ik ze vooral op langere trajecten, waarbij reizigers zich vooraf aanmelden. Een rechtstreekse rit van Zwolle naar Eindhoven is qua reistijd bijvoorbeeld redelijk concurrerend uit te voeren met een touringcar.

  3. Peter van Lieshout schreef:

    Inderdaad een prima idee.
    Zolang hoeft het allemaal niet te duren. De voorwaarde is wel, dat de vervoerders als ov – concessiehouders en de ov – concessieverleners – in de meeste gevallen zijn dat de provincies – niet krampachtig vasthouden aan hun concessie – overeenkomsten (zoals dat tot op de dag van vandaag het geval is).

    Ik ga ervan uit, dat de meeste – zo niet alle – ov – reizigers – blij zijn met elke mogelijkheid om hun reis van A naar B te kunnen maken en dat het niet uitmaakt welk logo er op de bus staat.

    Dit is pas échte marktwerking!
    En op deze manier is het openbaar vervoer pas écht een “vitale sector”!

  4. Karel Geerts schreef:

    Totaal overbodig. Bussen en treinen zullen voorlopig grotendeels leeg blijven zolang er geen studenten reizen en veel mensen thuis werken. De touringcarbedrijven ruiken gewoon geld.

    1. Frans schreef:

      Dat ontkennen ze ook niet om toch aan wat inkomen te kunnen komen.

    2. Anoniem schreef:

      Echt niet. Ik mag nu niet reizen want ik ben geen student, werk niet buitehuis. Maat ik heb geen auto, mag nergens naar toe. Straks kan je naar de film enzo, maar ik niet, want er is geen ov voor mij.

    3. Annemiek schreef:

      Ik denk dat de touringcarbedrijven meer bezig zijn met een poging het hoofd boven water te houden. Ook voor dergelijke bedrijven zijn grote delen van de inkomsten weggevallen. Geen wonder dat ze bekijken hoe hun vloot dan wel nuttig ingezet kan worden, zodat hun bedrijf kan blijven bestaan en de chauffeurs aan het werk kunnen blijven. Dat allemaal in de hoop op beter tijden. Reken er maar op dat het coronavirus in die sector zorgt voor menig doorwaakte nacht.

  5. Forens schreef:

    Dan loop je wel de kans om af een toe in een groen bestickerde voormalige Flixbus te stappen, met groen interieur. Enfin: het is een variant.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Komen hier vanaf juni 2020 ook speciale Mondkapjes Expresse bussen of valt dit weer buiten het normale OV? Ik bedoel niet alleen de NS-vervangbussen, maar ook Tourbussen voor vakanties of dagjes of avondjes uit! Vergeet na het inchecken niet uw mondmaker op te zetten. Na uitcheck mag ook uw mondkapje af dames en heren!
    Hoe lang zal deze nieuwe maatregel gelden en te handhaven zijn?

  7. Simon schreef:

    Ruim baan voor de werkzaamheden van ProRail.
    Vervangend vervoer genoeg.

  8. Bert Sitters schreef:

    Wellicht bussen met een groot ruim onderin inzetten of met een aanhanger, zodat reizigers met een fiets toch kunnen reizen in de periode van verbod door de NS.

Laat een reactie achter op Annemiek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.