fbpx

‘Transsib komt naar Amsterdam en Londen’

De Trans Siberië Express wordt doorgetrokken naar Amsterdam en Londen. Dat heeft de Coalitie Europa Spoor (COES) vandaag bekendgemaakt. Volgens de initiatiefnemers sluit het plan aan bij de opleving van de nachttrein en zullen door de legendarische nachttrein veel meer toeristen naar Nederland en Groot-Brittannië komen.

Duurzaam reizen

“Dit gaat fantastisch veel mogelijkheden bieden” vertelt voorzitter Alfons den Briel van de Coalitie Europa Spoor. “De Trans Siberië Express is een begrip. Doordat de trein straks naar Nederland komt, kun je zelfs tot aan Azië toe duurzaam reizen. Dan wordt de trein pas echt een alternatief voor het vliegtuig.”

Is het plan wel realistisch? Immers, zelfs de nachttrein naar Wenen kan al niet zonder subsidie. Maar volgens de COES is de situatie niet vergelijkbaar. De coalitie wijst erop dat er tot 2013 ook een nachttrein Amsterdam – Moskou heeft bestaan, en daarvoor zelfs vanuit Hoek van Holland. “In 2015 viel het doek voor die verbinding, maar door het toenemende besef dat we duurzaam moeten reizen, is dit nu weer realistisch. Helemaal door het te koppelen aan de Trans Siberië Express. Die trein vervoert niet alleen reizigers van A naar B, maar is een beleving op zich.”

Hovercraft

Het meest opvallende van het plan is dat de nachttrein niet alleen naar Amsterdam gaat doorrijden, maar ook naar Londen. Terwijl treinen aan strikte eisen moeten voldoen om door de Kanaaltunnel te mogen. De COES erkent dat de Transsib niet door de tunnel mag. “Wij denken in mogelijkheden, niet in beperkingen. Met lef, innovatie en doorzettingskracht zijn er alternatieven denkbaar” stelt de optimistische Den Briel.

Concreet denkt de Coalitie Europees Spoor aan een trein die bij de kust luchtkussens uitklapt en als hovercraft verder gaat. Die techniek is echter nog nooit uitgetest. “Dat is inderdaad nog wel een uitdaging. Ook wordt er nog gestudeerd hoe de trein vanaf Zandvoort de zee bereikt.” Wanneer de eerste trein precies gaat rijden, is nog niet bekend. “We hopen dit de komende tien jaar te realiseren.”

46 gedachten over “‘Transsib komt naar Amsterdam en Londen’”

  1. Annemiek schreef:

    “Concreet denkt de Coalitie Europees Spoor aan een trein die bij de kust luchtkussens uitklapt en als hovercraft verder gaat”… Ik geloof dat er iemand wat minder moet gaan blowen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik voel mij aangesproken. Ik heb er zelf doorgaans maar 1x per jaar last van, althans, vind ik zelf. 😉

      1. Anoniem schreef:

        Zeker altijd 1 april.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Zou zomaar kunnen.

        2. Don schreef:

          En nou maar wachten op de nachttrein van Amsterdam Naar Barcelona, Madrid. HST lijkt ook een optie.
          Misschien word het nog eens wat.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Volgens mij is de initiatiefnemer in hogere sferen.😉 Zeker tussen Amsterdam – Londen. Maar ook op de rest van het spoortraject. Breedspoor, normaal spoor, verschillende stroomsystemen, verschillende beveiligingssystemen. Heb je zoal verschillende locomotieven voor nodig.

      En hoeveel treinreizigers willen met deze trein willen reizen? Het is in ieder geval het proberen waard.😉

    3. Dries Molenaar schreef:

      Ach, er waren suggesties het vastgelopen Ever Green gedeeltelijk te lossen door met een helicopter containers weg te hijsen. Zonder dat het 1 april was.

    4. Anoniem schreef:

      1 april ?

  2. Otto schreef:

    Ha ha, het is vandaag 1 april.

  3. Poezenbeest schreef:

    Het is natuurlijk makkelijker om bij Hoek vam Holland de metrolijn even een paar honderd meter door te trekken, dan in Zandvoort…

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Wellicht leest de COES mee en kunnen ze iets met die suggestie. 😉

  4. dries molenaar schreef:

    Tot Amsterdam was wel aardig aannemelijk maar die hovercraft deed het verhaal de das om.
    Duurzaamheid is voorbij de Oostgrens van Duitsland een snel aan belang minderend besef.
    Het zou kunnnen om de TransSiberië uit Wenen of Berlijn te laten vertrekken, die stations zijn hiervandaan ook goed aan te reizen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De link met de hovercraft is er inderdaad bewust, zodat het voor (vrijwel) iedereen duidelijk wordt dat het 1 april grap is, en nepnieuws is.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Nog verdere praktiserend wanneer het een echt idee is. Waarschijnlijk zou men beter vanuit Brussel rijden. Het centrum van de EU en je kan met Thalys/Eurostar en SCNF en wat meer snel naar alle richtingen.

  5. Baardstaart schreef:

    De uitvoerbaarheid van de Transsib van Amsterdam naar Siberie door Апрельская железная дорога is zeker haalbaar. Ik denk dat van Londen naar Siberie niet haalbaar is door de tunneleisen. Ansich zou je met het Talgo systeem treinen op meerdere spoorbreedtes kunnen laten rijden en ook staan er de traditionele hijsinstallaties in Belarus ook ter beschikking.

    Technisch haalbaar. Amsterdam Ja – London Nee
    Commercieel haalbaar. zie kalender.

    1. Erno-Berk schreef:

      De grenzen naar landen buiten de EU (waaronder Belarus en Rusland) blijven de komende jaren nog dicht voor niet-essentiële reizen vanwege het coronavirus. Als er in de EU straks voldoende gevaccineerd is, krijgen de EU-burgers hun vrijheid weer terug, maar reizen naar derde landen hoort daar niet bij vanwege de te lage vaccinatiegraad en de mogelijkheid voor mutaties die vaccinimmuniteit ontwijken die ontstaan in landen met een te lage vaccinatiegraad. Het treinverkeer tussen Polen en Belarus/Rusland zou de komende jaren nog niet opgestart kunnen worden, evenals de treinen naar Oekraïne niet.

      1. Tim H schreef:

        Het aantal dagelijkse besmettingen in Belarus en Rusland ligt momenteel stukken lager dan gemidd ld in de EU. Dus ik snap uw opmerking niet.

        1. Erno-Berk schreef:

          Dat het gewoon zeer verstandig is om de grenzen naar landen buiten de EU de komende jaren dicht te houden (alleen met een zeer goede reden mag je de EU in, maar wel met twee weken hotelquarantaine op eigen kosten) om zo te voorkomen dat vaccinresistente mutaties van het Coronavirus de EU binnenkomen en dus de EU-landen opnieuw in lockdown moeten.

        2. Otto schreef:

          @Erno
          Wat is dit voor onsamenhangend gebazel?

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Het is een beetje offtopic, maar @Erno-Berk moet dit dan ook ingevoerd worden als we de EU verlaten? En wil je echt de EU aanhouden? En dus niet Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Montenegro, etc? En geldt die regel dan ook voor Europeanen die naar Azië gaan?

        4. Erno-Berk schreef:

          @Hildebrand,

          Het gaat er mij om dat er niet gereisd wordt naar landen met een te lage vaccinatie en/of waar te weinig zicht is op het virus en/of waar virusvarianten rondcirkelen. Als er straks in de EU voldoende gevaccineerd is, moet reizen binnen de EU geen probleem zijn. Dat geldt ook voor landen als Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Verenigd Koninkrijk, Andorra en de ministaten die weliswaar niet in de EU zitten, maar wel dermate verbonden zijn de EU-landen. Ook hadden deze landen afgelopen zomer een geel reisadvies. De Westelijke Balkanlanden moeten apart bekeken worden, maar reizen naar Oost-Europa en Azië behoort komende jaren dan niet tot de mogelijkheden, aangezien er in die landen onvoldoende zicht is op het coronavirus (te weinig testen) en de vaccinatiegraad te laag is.

        5. Juriaan schreef:

          @Erno-Berk
          Europa is het grootste probleem met Corona besmettingen. Het zal dus eerder andersom zijn: Europeanen komen er voorlopig in Azië niet in.

  6. Oscar schreef:

    Benieuwd wat de Fransen gaan doen.
    SNCF heeft elk jaar een aprilgrap.
    Vorig jaar deed Homer Simpson nog de omroepberichten op de grote stations.
    https://www.koreus.com/modules/news/article7394.html

  7. Cole schreef:

    “tot aan Azië toe duurzaam reizen” met blauwwalmende diesels; haha goeie grap!

    1. N. schreef:

      20 volle rijtuigen getrokken door zo’n locomotief is nog altijd groener dan vliegen ofwel per auto.
      Het alternatief van deze trein is een lada met blauwe walmen erachter xD.

      1. Otto schreef:

        De Transsib is al sinds jaren geheel elektrisch.

        1. Oscar schreef:

          Definieer “elektrisch”.
          Is dat elektrisch in de zin van “stroom uit bovenleiding of derde rail”?
          De door Cole genoemde “blauw walmende diesels” zijn namelijk mobiele krachtcentrales, die stroom opwekken waarmee de elektromotoren van de locomotieven worden aangedreven.

          Daarnaast is het de vraag in hoeverre de stroom die in de Russische bovenleiding zit op een “groene” manier is opgewekt. Iets in mij zegt dat de trein zelf en het landschap waar die door rijdt groener zijn dan de stroom die de trein gebruikt.

        2. Rudy schreef:

          In de USSR hadden ze veel “rode stroom”. Ik denk dat ze die in de opvolger staten nog steeds gebruiken.

        3. Baardstaart schreef:

          Voorzien van stroom uit groene kernenergie. (Moet eens kijken hoe goed de natuur floreert na de Tjernobylramp.)

        4. Otto schreef:

          Ja, dan die “groene stroom” van NS, opgewekt met het opstoken van bomen in biomassacentdales.

      2. Baardstaart schreef:

        Sinds gisteren hebben ze ook electrische Lada’s…

  8. Kees schreef:

    Het is 1 april.

  9. Jasper schreef:

    Oke, complimenten, pas na de luchtkussens had ik door dat het een grap was. die was heel goed.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dankjewel

  10. Gerben Vos schreef:

    Je had me te pakken tot de hovercraft. Goed gedaan.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank. Dat was de bedoeling, mooi dat het gelukt is. De naam Alfons den Briel is een knipoog naar ‘Alva verloor op 1 april zijn Bril’ (Brielle). En met laatste stukje moest inderdaad duidelijk worden dat het echt een grap is, om te voorkomen dat nepnieuws als echt ervaren wordt.

      1. johan II schreef:

        Alfons den Briel geweldig, met de tijdmachine van dr Barabas.

        Verder dacht ik juist dat 1-april-grappen juist wel het wereldnieuws dienden te halen.

        Is dat nieuw, Hildebrand, die angst voor nepnieuws?
        Angst voor sancties van Google ed? Of is het iets anders?

        Per slot van rekening is er bij jouw grap geen gevaar voor excessen, zoals bijvoorbeeld de rellen na de ‘1-april-grap’ van het festival in het Brusselse park.
        Ook geen kans op online-haat en pesterijen lijkt me. Je legt bijv geen link met gratis Spoetnik-vaccins of een invasie van Wagner-huurlingen etc etc.
        Zo onschuldig, je prachtige grap. Lambiek zou hem niet beter kunnen bedenken.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Angst voor zoekmachines of andere partijen speelt geen rol. Voor zover ik weet straft Google ook geen 1-aprilgrappen. Ik denk wel dat het vaak de sport is van bedrijven die op ludieke wijze het nieuws willen halen, maar een nieuwsmedium zelf maakt zelf meestal geen grappen. Ik vind eigenlijk dat je als nieuwsmedium terughoudend moet zijn met nieuws verspreiden dat niet van echt te onderscheiden is, ook al is het een grapje.

        In mijn beleving heb ik mensen ook beetgenomen als ze pas op het laatste stuk erachter komen. Als het te veel op echt nieuws lijkt, is het dan nog grappig? Neem als het bericht was geweest dat de nachttrein Amsterdam-Moskou had teruggekeerd in een tijd dat veel nachttreinen terugkeren, dan geloven mensen het misschien en is het ook niet echt grappig. Althans, vind ik. Het was hier beetje
        bedoeld als de overtreffende trap van het vele nachttreinnieuws.

  11. Anoniem schreef:

    Hoeveel weegt een trein? Dat wordt nogal een hoover

    1 april dan maar, wel leuk

  12. Benjamin Schulp schreef:

    1 april,🤣

  13. Leo Lansbergen schreef:

    Het wordt steeds moeilijker om een goede 1 April grap te bedenken.
    Wellicht zouden er meer mensen ingetuind zijn als dit bericht enkele dagen eerder gelanceerd wordt met de mededeling de definitieve beslissing op volgende week donderdag ( zonder de datum te noemen ) te verwachten…..

    1. Oscar schreef:

      Ik herinner mij ooit de aankondiging van nieuwe directe internationale treinverbindingen zonder overstap. Indien gewenst konden de bronnen worden vermeld. De bronnen klopten nog ook. Alleen werd na het lezen van de bronnen duidelijk dat het hier om goederentreinen ging…

  14. Arjan Krabbenbos schreef:

    Leuke en originele 1 april grap! Beetje lachen in de huidige sombere periode is meer dan welkom! Tot 1993 reed er een slaapwagen van Moskou naar Hoek van Holland mee en terug als Hoek -Warzawa Express. In 1994 opende de kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot Brittannië, waardoor concurrentie met de Stena Line-verbinding tussen Hoek van Holland en Harwich en terug een feit werd! Per 31 maart 2017 was de laatste NS trein op de lijn Hoek van -Holland-Rotterdam Centraal die op 30 september 2019 werd vervangen door een metrolijn B van RET van Hoek van Holland naar Schiedam Centrum en verder naar Beurs, Blaak, Alexander en Nesselande en terug!

    1. Dries Molenaar schreef:

      Waar is er nu nog een perron dat dicht aan een zeekade ligt zodat mensen met de rolkoffer of kruierdienst naar een schip kunnen overstappen?
      Vlissingen? In Vlaardingen vertrekken ook veerboten. Is daar een pad te vinden wanneer er toch nog een trein over de metrolijn zou kunnen rijden. Dan is er nog Stavoren en Harlingen. IJmuiden? Delfzijl/Roodeschool/Eemshaven. Toch maar Zeebrugge?

      Maar goed eerst maar zien dat er treinen gaan rijden.

  15. Joost (MHW) schreef:

    Dit is toch een prima geslaagde grap!

    Geleidelijk de lezer in de fantasie trekken, en dan uiteindelijk met de hovercraft toch het deksel op de neus.

    Echt super gedaan Hildebrand!

  16. Joost (MHW) schreef:

    Dit is toch een prima geslaagde grap!

    Geleidelijk de lezer in de fantasie trekken, en dan uiteindelijk met de hovercraft toch het deksel op de neus.

    Echt super gedaan Hildebrand!

Laat een antwoord achter aan Kees Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.