fbpx
Foto: (c) DB

Trein naar Duitsland: deze treinen passeren de grens

Voordelig met de trein naar Duitsland? Dat kan perfect. Dagelijks vertrekken er een kleine 100 treinen per dag vanuit Nederland naar Duitsland! Het gaat om een mix van regionale treinen, intercity’s en hogesnelheidstreinen. Treinreiziger.nl heeft alle treindiensten op een rijtje gezet.

Op zoek naar een treinkaartje voor de Trein naar Duitsland? Die kun je kopen bij bijvoorbeeld NS International, Trainline en bahn.de.

Overzicht treinen naar Duitsland:

  • ICE Amsterdam – Frankfurt, 6x per dag
  • ICE Amsterdam – Basel, 1x per dag
  • IC Amsterdam – Berlijn, 5 a 6x per dag
  • Nachttrein Amsterdam – München / Passau
  • Sneltrein Maastricht – Aken, 1x per uur
  • Regio Express Arnhem – Düsseldorf, 1x per uur
  • Regio Express Venlo – Düsseldorf – Hamm, 1x per uur
  • Stoptrein Hengelo – Bielefeld, 1x per uur
  • Stoptrein Enschede – Dortmund, 1x per uur
  • Stoptrein Enschede – Münster, 1x per uur
  • Stoptrein Groningen – Weener (/Leer), 1x per uur
  • (IC-Bus: Eindhoven – Düsseldorf, 4x per dag. DB-tarieven)

In dit artikel behandelen we van bovenstaande treinen de belangrijkste gegevens.

ICE Amsterdam – Frankfurt

Frequentie: De ICE Amsterdam – Frankfurt rijdt circa 6x per dag.
Stopplaatsen: In Nederland kan er worden opgestapt te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. In Duitsland wordt er gestopt te Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Keulen Hbf (of Keulen Deutz), Frankfurt Flughafen en eindbestemming Frankfurt Hauptbahnhof.
Reistijd: De reistijd van Amsterdam naar Frankfurt bedraagt minder dan 4 uur, 3 uur en 53 minuten.
Treinkaartje: o.a. te koop bij NS International en Trainline.
Tarieven worden bepaald door vraag en aanbod. Boeken kan vanaf 6 maanden voor vertrek. Tot aan Keulen vanaf 19 euro, naar Frankfurt vanaf 39 euro.
Flexibiliteit: In de regel gebonden aan de gekozen trein. Alleen indien het volle flex tarief wordt betaald mag je met elke trein op de route reizen.
Zitplaats: Een gegarandeerde zitplek is niet bij de prijs inbegrepen, en kan voor 4 euro per trein / persoon worden gereserveerd.

ICE Amsterdam – Basel

Frequentie: De ICE Amsterdam – Basel rijdt 1x per dag, in aanvulling op de eerder genoemde ICE’s naar Frankfurt.
Stopplaatsen: In Nederland kan er worden opgestapt te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. In Duitsland kan er op meerdere stations worden uitgestapt, o.a. Düsseldorf, Keulen, Frankfurt Flughafen, Mannheim, Karlsruhe en Freiburg. De trein rijdt via Basel Bad naar Basel SBB.
Reistijd: De reistijd Amsterdam – Basel bedraagt 6 uur en 39 minuten, naar Duitse bestemmingen is de reistijd korter. Afhankelijk van de eindbestemming.
Flexibiliteit: In de regel gebonden aan de gekozen trein. Alleen indien het volle flex tarief wordt betaald mag je met elke trein op de route reizen.
Zitplaats: Een gegarandeerde zitplek is niet bij de prijs inbegrepen, en kan voor 4 euro per trein / persoon worden gereserveerd.

Intercity Amsterdam – Berlijn

Frequentie: De intercity Amsterdam – Berlijn rijdt overdag elke twee uur.
Stopplaatsen: De trein start te Amsterdam Centraal, daarna wordt er in Nederland gestopt te Hilversum, Amersfoort Centraal, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. In Duitsland stopt de trein als eerste te Bad Bentheim, daarne te Rheine, Osnabrück Hbf, Bad Oeyenhausen, Minden en vervolgens te Hannover Hbf. Na Hannover gaat de trein via Wolfsburg en Stendal naar Berlijn Spandau, Berlijn Hbf en Berlijn Ostbahnhof.
Reistijd: Van Amsterdam tot Berlijn 6 uur en 22 minuten.
Flexibiliteit: In de regel gebonden aan de gekozen trein. Alleen indien het volle flex tarief wordt betaald mag je met elke trein op de route reizen.
Zitplaats: Een gegarandeerde zitplek is niet bij de prijs inbegrepen, en kan voor 4 euro per trein / persoon worden gereserveerd.

Nachttrein Amsterdam – München

Frequentie: vanaf december 2020 1x per nacht.
Stopplaatsen: In Nederland Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem. Duitse bestemmingen: Augsburg, München en Passau. Betreft Nightjet met eindbestemming Innsbruck en Wenen.
Nadere informatie volgt.

Sneltrein Maastricht – Aken (RE18, Arriva)

Frequentie: De sneltrein Maastricht – Aken rijdt overdag elk uur.
Stopplaatsen: In Nederland te Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf en Eygelshoven Markt. In Duitsland te Herzogenrath, Aken West en Aken / Aachen Hbf.
Reistijd: 54 minuten, van Maastricht tot Aken.
Flexibiliteit: Treinkaartjes zijn op deze route geldig in iedere trein.
Tarieven: Je kunt op deze lijn betalen door in- en uit te checken met je ov-chipkaart. Ook in Duitsland zijn er poortjes van Arriva.

Trein Venlo – Düsseldorf – Hamm (RE 13)

Frequentie: Deze regionale trein rijdt onder de noemer “Eurobahn” en rijdt overdag elk uur.
Stopplaatsen: In Nederland alleen te Venlo. In Duitsland wordt er op tal van stations gestopt, o.a. te Kaldenkirchen, Viersen, Mönchengladbach Hbf, Neuss Hbf, Düsseldorf Hbf, Wuppertal Hbf, Hagen Hbf en eindbestemming Hamm(West) Hbf.
Reistijd: 1 uur en 5 minuten, van Venlo tot aan Düsseldorf Hbf.
Tarieven: VRR website, online tickets via de VRR app. Enkele reis Venlo – Düsseldorf 15,70 euro.
Flexibiliteit: Treinkaartjes zijn op deze route geldig in iedere trein.

Trein Arnhem – Düsseldorf (RE 19)

Frequentie: Deze regionale trein wordt gereden door NS dochter Abellio en rijdt overdag ieder uur.
Stopplaatsen: In Nederland te Arnhem Centraal en Zevenaar. In Duitsland wordt er op tal van stations gestopt, o.a. te Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf Flughafen en Düsseldorf Hbf.
Reistijd: Vanaf Arnhem tot aan Düsseldorf: 2 uur en 5 minuten.
Tarieven: VRR website, online tickets via de VRR app. Enkele reis Arnhem – Düsseldorf 15,70 euro. Dit is een vast tarief.
Flexibiliteit: Treinkaartjes zijn op deze route geldig in iedere trein, maar niet in de ICE.

Trein Hengelo – Bielefeld (RB 61)

Frequentie: Deze regionale trein rijdt onder de noemer “Eurobahn” en rijdt overdag elk uur.
Stopplaatsen: In Nederland te Hengelo en Oldenzaal. In Duitsland op tal van stations, o.a. te Bad Bentheim Rheine, Ibbenbüren, Osnabrück, Bünde(Westf), Bielefeld Hbf.
Reistijd: Van Hengelo tot aan Bielefeld 2 uur en 14 minuten.
Tarieven: Treinkaartjes zijn in de trein te koop via de kaartautomaat. Een enkele reis Hengelo – Bielefeld kost 35,70 euro. Dit is een vast tarief.
Flexibiliteit: Treinkaartjes zijn op deze route geldig in iedere trein, maar niet in de intercity.

Trein Enschede – Dortmund (RB 51)

Frequentie: Rijdt overdag elk uur.
Stopplaatsen: In Nederland te Enschede, Enschede De Eschmarke en Glanerbrug. In Duitsland onder andere te Gronau, Epe, Ahaus, Dülmen, Selm, Lünen Hbf en Dortmund Hbf.
Reistijd: Van beginpunt Enschede tot eindpunt Dortmund 2 uur en 5 minuten.
Tarieven: Een enkele reis Enschede – Dortmund is te koop voor 23,80 euro. Dit is een vast tarief.
Flexibiliteit: Treinkaartjes zijn op deze route geldig in iedere trein.

Trein Enschede – Münster (RB 64)

Frequentie: Rijdt overdag elk uur.
Stopplaatsen: In Nederland te Enschede, Enschede De Eschmarke en Glanerbrug. In Duitsland onder andere te Gronau, Steinfurt en Münster(West) Hbf.
Reistijd: Van beginpunt Enschede tot eindpunt Münster 1 uur en 12 minuten.
Tarieven: Een enkele reis Enschede – Münster is te koop voor 17,80 euro. Dit is een vast tarief.
Tarieven: Een enkele reis Enschede – Dortmund is te koop voor 23,80 euro. Dit is een vast tarief.

Trein Groningen – Weener (- Leer)

Frequentie: Rijdt overdag elk uur. Door een aanvaring met een spoorburg in 2015 rijden er tot en met 2024 geen treinen maar bussen tussen Weener en Leer. Daarnaast rijdt er eens per twee uur een snelbus Groningen – Leer.
Stopplaatsen: De trein stopt onderweg op elk station, de bus rijdt non-stop naar Leer.
Reistijd: Van Groningen tot aan Weener per trein: 59 minuten. Van Groningen per snelbus naar Leer: 55 minuten.
Tarieven: Op dit traject kan er gereisd worden met de ov-chipkaart.

IC-Bus Eindhoven – Düsseldorf

Frequentie: 4x per dag
Tarief: vanaf € 7,90
Reistijd: 1 uur en 42 minuten
Tickets: Variabele tarieven, online reserveren verplicht (via bahn.de).
Over IC-Bus: Dit zijn comfortabele bussen van de Deutsche Bahn. Het is mogelijk om een IC-Bus en treinrit in één keer te boeken. Mocht de bus of de trein vertraagd zijn en daardoor een aansluiting verloren gaan? Geen probleem, je kunt gewoon met de volgende rit mee.

4 gedachten over “Trein naar Duitsland: deze treinen passeren de grens”

  1. Erika Navis-Heersink schreef:

    Hallo,
    wij willen graag met 4 volwassenen op zaterdag 2 december rond 9.00 uur ‘s morgens met de trein van Bocholt naar Keulen.
    Op zondag 3 december rond 15.00 uur ‘s middags willen we dan weer terugreizen.
    Kan dit ook met het Schöne Wochenende Ticket? (Als ik het goed heb kost dit dan E 52,–)Of moeten we er dan 2 per persoon kopen, dus voor de zaterdag én de zondag eentje?

    Ik hoor graag van u,

    met vriendelijke groet,

    Erika Navis

    1. Sauer,T schreef:

      Hoi,

      Het Schoeneswochende ticket is maar eèèn dag geldig, (dat betekend op de dag die staat aangegeven, geen 24 uur), dus je zou aparte treinkaartjes moeten kopen. Wellicht is het dan beter om twee enkele reizen te kopen via bahn.de en dan sparpreis?.

      Het regionaal vervoer in DE is vrij prijzig t.o.v het lange afstandsvervoer mits op tijd boeken. Schoeneswochende ticket is ALLEEN geldig in Duitsland, en op een paar lijnen die DUIDELIJk staan aangeven net over de duitse grenzen.

  2. Van Olst schreef:

    Wij hebben voor 26 maart een heen reis naar Berlijn geboekt en 28 maart retour, voor 6 personen,
    Nu de grens met Duitsland dicht zit, kunnen we henm dan om boeken?

Laat een reactie achter op Sauer,T Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.