Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Per trein naar Parijs? Zo kun je samen tot € 80 besparen

klok 09 jul 2019 12:38

Voordelig met de trein naar Parijs? Dat kan. De prijzen van de Thalys naar Gare du Nord kunnen soms behoorlijk oplopen. Sinds april rijdt er echter ook een Thalys naar Marne la Vallée en Charles de Gaulle Airport. In veel gevallen is deze trein een stuk goedkoper dan de directe trein naar Parijs.

80 euro besparen

Het prijsverschil kan in een enkel geval zelfs oplopen tot ruim 50 euro per persoon per enkele reis. In veel gevallen bedraagt het prijsverschil circa 20 euro per persoon per enkele reis. Wil je met z’n tweeën retour naar Parijs? Dan kun je dus al snel 80 euro besparen op je Thalys tickets. Hoeveel je precies bespaart hangt af van je reisdata, zie daarvoor onder dit artikel de prijskalenders.

In 40 minuten naar het centrum

De stations Marne la Vallée en Charles de Gaulle Airport liggen aan de rand van Parijs. Vanaf Marne la Vallée kun je hoogfrequent per RER-lijn A (soort stadstrein / snelmetro) naar het centrum van Parijs reizen. Dit duurt ongeveer 40 minuten (gebaseerd op stopstation Châtelet-Les Halles).

Ticket RER lijn

Een ticket voor de RER kun je ter plekke kopen en kost 7,60 euro per persoon per enkele reis. Met dit ticket kun je ook overstappen naar de metro of een andere RER-lijn. Als je via Gare du Nord zou reizen, ben je 1,90 euro voor een metrokaartje kwijt.

Dit kost een treinkaartje naar Marne la Vallée

(De tarieven zijn afkomstig van NS International en worden regelmatig automatisch ververst).

 

Goedkope treinkaartjes Parijs Gare du Nord

Wil je liever direct met de Thalys naar Parijs Gare du Nord? Dan kun je hier de tarieven vinden.

 

Andere optie: Izy (met overstap)

Vanuit België (Brussel Zuid) rijdt bovendien de budgettrein Izy naar Parijs. Alle Izy-tickets zijn op dinsdag, woensdag en donderdag voor een vaste prijs van € 19 euro beschikbaar.

  • Koop bij NS International een treinkaartje naar Brussel Zuid. Dit kost van maandag t/m donderdag met de Intercity Brussel maximaal 25 euro, mits 7 dagen (of meer) voor vertrek geboekt. Je mag gebruik maken van iedere trein.
  • Koop op Izy.com een treinkaartje Brussel Zuid – Parijs. Voor dinsdag t/m donderdag geldt er een vast tarief van € 19. Op de overige dagen zijn de tarieven flexibel. Wees op tijd aanwezig te Brussel Zuid, je kunt alleen reizen met de gekozen trein.
  • Izy van Parijs naar Brussel rijdt op de meeste dagen vrij laat, waardoor er in Brussel geen aansluiting meer is op de trein naar Nederland.

Dienstregeling Izy / IC Brussel

20 gedachten over “Per trein naar Parijs? Zo kun je samen tot € 80 besparen”

  1. Dominic schreef:

    Toevallig deze week een twee retourtjes naar Marne-la-Vallee gekocht vanaf Rotterdam. Per persoon €98,- in de 1e klas, geen geld. En binnen drie uur sta je voor de deur van Disneyland!

  2. Eric schreef:

    Vanaf Lille zijn er vaak heel goedkope kaartjes te koop ( zie prijs kalender SNCF ). In Lille kom je gemakkelijk mat de Belgische directe IC vanaf Antwerpen. En met een Belgische railpas reis je bijna voor niks vanaf Essen.
    Wordt allemaal netjes uitgelegd op deze site http://www.grenstreinbus.be/treinverbinding.php?id=12

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik merk dat mensen een overstap op Izy al vervelend vinden. Via Roosendaal, Antwerpen en Lille wordt het voor de gemiddelde reiziger te lang en teveel overstappen. Voor de treinliefhebber is het zeker een optie.

  3. Dennis schreef:

    Of je gaat oostwaarts ipv richting het zuiden. Wordt het allemaal een stuk simpeler en vooral veel goedkoper van 😉

    1. dries molenaar schreef:

      Het Oosten? = Polen

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Thalys moet nog meer reclame maken zodat het bij het grote publiek langzaam gaat doordringen wat de mogelijkheden zijn.

    Maar mensen zijn gewoontedieren. Het zal nog lang duren voordat velen bereid zijn de HST te pakken i.p.v. de auto/vliegtuig.

    1. Annemiek schreef:

      Voor zakelijke bezoeken aan Parijs, geldt Thalys al als belangrijke wijze van vervoer voor Nederlanders. Ik vind Parijs een werkelijk walgelijke stad en probeer het aantal bezoeken tot een minimum te beperken, maar als ik in Parijs Nederlanders tref, zijn ze vrijwel altijd met Thalys gekomen. Wat ik wel merk, is dat de Premium-klassen veel te veel op Fransen zijn geënt en gezien de veel hogere tarieven eigenlijk een overkill zijn voor Nederlandse en Belgische zakenreizigers. Gezien de beperkte omvang van de vloot, denk ik dat er niet heel erg veel rek meer zit in de groei.

      Thalys naar Parijs is overigens populair onder zakenreizigers, omdat België ermee wordt overbrugd. België sluit de rit per auto vrijwel uit. Per vliegtuig reizen is eigenlijk niet nodig en op de route vaak niet goedkoper.

      Dat er wel gevlogen wordt tussen Schiphol en Parijs, komt voornamelijk ddordat er een verbinding moet zijn tussen twee hubs waar dezelfde alliantie overheersend is. Vanaf CDG zijn veel voormalige Franse koloniën bereikbaar, waarop vanaf Schiphol niet gevlogen wordt, dan is een extra vlucht tussen CDG en Schiphol vaak het handigst. Vanuit Nederland is het bovendien vaak voordelig om van Schiphol via CDG richting Zuid-Amerika te vliegen. Ik heb zelf niet de indruk dat veel mensen met eindbestemming Parijs met het vliegtuig reizen.

      1. dries molenaar schreef:

        Ik weet niet wat er walgelijk aan Parijs zou zijn behalve dat het veel te druk is met volk wat je vroeger niet had. Aso-rijk-zonder-ooit-iets-gepresteerd-te-hebben uit verre landen zijn ook niet zo leuk. Die zie je helaas ook in meer steden in Europa en zelfs in vakantie-parken wanneer het te onaangenaam is in eigen land. Met een paar vol gestampte huisjes voor het personeel erbij zelfs.

        Ik sprak eens een Fransoos in Parijs-Rungis die een week later in Amsterdam moest zijn. Hij had de laatst mogelijke Thalys geboekt om naar naar een hotel te gaan en dan de volgende dag naar meeting te gaan. Die had duidelijk ook geen interesse om Amsterdam nog wat te ervaren.

      2. dries molenaar schreef:

        NB die verbinding tussen de hubs zou eigenlijk hier de trein moeten zijn maar het is voor airlines te riskant om het uit handen te geven. Was dat voor KLM toch de reden om Fyra te participeren?
        Door het minste geringste als een schuur- of bermbrandje wordt het treinverkeer stilgelegd door een bromsnor langs de baan. Dit terwijl autoverkeer nabij wel gewoon door mag rijden. Maar de trein kun je stoppen met een telefoontje.
        Overigens gaat er met het vliegverkeer ook genoeg mis maar dat is dan wellicht nog om te leiden.
        Toch maar eens een airport Shuttle overwegen. Dwz Schiphol-Zaventem-de Gaulle zonder verdere stops met korte TGV. Nadeel is ook dat de passagiers uit het verzorgingsgebied moeten gaan en door de openbare ruimte moeten reizen.

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Vergis je niet in het marktaandeel van Thalys voor reizen naar Parijs.

  5. Randy schreef:

    Super bedankt voor deze tip! Omdat mijn zoontje een echte treinenfan is wil ook met hem stukjes met internationale treinen reizen. Vond de Thalys altijd zo duur, maar met deze tip ben ik bijna de helft goedkoper uit. 🙂

  6. Egbert schreef:

    Wij zaten afgelopen zaterdag in de Eurostar van Londen naar Brussel. Vanaf Brussel zouden we met de IC direct naar Amsterdam. Helaas kreeg de trein van Eurostar pech onderweg. We stonden 4x minutenlang stil in een weiland. Uiteindelijk reed de trein op een slakkengangetje naar Brussel. Enorme vertraging opgelopen. Kan gebeuren. Hierdoor misten we wel in Brussel de laatste IC direct naar Amsterdam. Kan ook gebeuren. Waar wij absoluut niet over te spreken zijn is dat we het daarna zelf maar moesten uitzoeken.

    Er reed namelijk nog wel een Thalys naar Amsterdam. Zowel van Eurostar als NS International kregen we de mededeling dat het overmacht is en dat ze niks konden doen. Uiteindelijk hebben we ons aan boord van die Thalys weten te praten zodat we toch dezelfde avond nog thuis konden komen. Voor ons voorlopig geen internationale treinen meer. Als je je aansluiting mist dan mag je het zelf oplossen. We nemen in het vervolg weer het vliegtuig. Scheelt ook veel tijd en overstap gedoe. Trein was nog duurder ook.

    1. Annemiek schreef:

      Toch best schappelijk dat Thalys u toestond zwart mee te reizen?

      Ik heb het maanden geleden soortgelijk meegemaakt, toen Eurostar dermate vertraagd was, dat er niet doorgereden werd vanuit Brussel. Mensen zouden worden overgeboekt op de laatste Thalys, maar daarin bleek onvoldoende plek te zijn. Vervolgens kregen de meeste mensen gewoon een ticket voor een trein op de volgende ochtend in hun handen gedrukt. Voor overnachtingen en refreshments kon door de drukte helaas niet gezorgd worden. Bij luchtvaartmaatschappijen (ook in de budgetklassen) gaat dit echt beter.

    2. dries molenaar schreef:

      Raar verhaal. Wanneer u een vliegtuigoverstap mist mag u het ook zelf oplossen. En alsof daar alles zo fijntjes verloopt met de door uw beoogde budgetmaatschappij waar u voor uw koffertjes moet betalen.

      Wat hadden partijen moeten doen die niet bij uw reis betrokken zijn? U had ook bij de Flixbus of dergelijke kunnen vragen. Wij zijn benieuwd naar uw ervaring.

      1. dries molenaar schreef:

        NB stopt Thalys niet eerder dan de Benelux?

      2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Als je 1 gecombineerd vliegticket met overstap besteld, moet de luchtvaartmaatschappij een alternatief regelen. Door de lucht zijn veel bestemmingen rechtstreeks bereikbaar. De compensaties bij 3 uur vertraging of meer zijn bij de luchtvaart ruimhartiger. Overigens moet NS international / Eurostar ook een alternatief regelen of vergoeden.

        1. Annemiek schreef:

          Dat klopt inderdaad. Wanneer een aansluitende vlucht die tot dezelfde boeking behoort niet gehaald wordt, moet de luchtvaartmaatschappij verzorging regelen en ervoor zorgen dat je alsnog op je bestemming komt. Ook in geval van overmacht. In de praktijk is dit meestal goed geregeld, al duurt het vaak wel lang. Mij overkomt het eigenlijk nooit dat ik een overstap mis, maar ik heb wel regelmatig meegemaakt dat vluchten geannuleerd werden. Door Iberia ben ik vorige jaar in een zeer luxe hotel in Barcelona geplaatst met volledige verzorging. Flybe stopte me eerder dit jaar in een Holiday Inn. In het hotel mocht ik tot 50 pond consumeren, naast het ontbijt en onbeperkt frisdranken. easyJet verschafte me eerder eens treintickets naar een hotel, waar ik een hapje eten kreeg aangeboden en de volgende dag na het ontbijt kon vertrekken voor mijn vervangende vlucht. Meestal krijg je op de luchthaven bij lange vertraging ook gewoon vouchers voor eten en drinken zodra je je even bij de juiste balie meldt en zegt op welke vlucht je zit. Krijg je die niet, dan bewaar je de bonnetjes en mail je ze naar de maatschappij. Restitutie wordt zelden geweigerd.

        2. Egbert schreef:

          Wij hadden alles als “1 pakket reis” geboekt bij NS. Eurostar heeft ons gebracht naar waar we naar toe moesten. Wel ruim 2 uur later dan gepland, maar die valt verder niets te verwijten. Het verwijt gaat naar NS die alleen over nieuwe (dure) tickets en extra kosten wilde spreken. Zelfs de opmerking ‘u heeft zelf gekozen voor de IC direct en niet de Thalys’ viel.

          Ik heb dus geen ‘losse’ kaartjes gekocht bij 2 maatschappijen, maar alles in 1 bij NS. Ik mag dus van NS verwachten dat zij mij gewoon constructief helpen en niet over nieuwe dure tickets beginnen.

        3. dries molenaar schreef:

          De berichtgeving is duidelijk anders. Er is een verschil tussen droom en daad.

  7. Cole schreef:

    Marne la Vallée en Charles de Gaulle Airport liggen allebei in zone 5, je kan ook een Mobilis Zonage 1-5 dagkaart nemen voor 17,80 €

Laat een reactie achter op dries molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.