fbpx

Trein ontspoord bij Groningen, hinder voor treinreizigers

28 jun 2021 12:58

Nabij het station van Groningen is zondagavond rond 23.30 uur een Arriva-trein ontspoord, meldt spoorbeheerder ProRail. Passagiers moesten geëvacueerd worden. Er is niemand gewond geraakt.

Onderweg naar Roodeschool

De trein was net vertrokken in de richting Roodeschool. Het is nog onduidelijk hoe het treinstel kon ontsporen. Door de schade aan het spoor rijden er vandaag geen treinen tussen Groningen en Groningen Noord en tussen Groningen en Zuidhorn. Arriva zet bussen in. Naast stopbussen rijden er ook snelbussen naar Leeuwarden.

ProRail onderzoekt de ontsporing. De hoop is dat dinsdagochtend het treinverkeer weer volgens dienstregeling hervat kan worden.

(c) ANP /Treinreiziger.nl. Foto: archief. Inmiddels rijden de treinen in andere kleurstelling.

19 gedachten over “Trein ontspoord bij Groningen, hinder voor treinreizigers”

  1. CTN schreef:

    Welke treinstel was het

    1. Annemiek schreef:

      De 306

      1. CTN schreef:

        Bedankt!

  2. Reiziger 2.0 schreef:

    Dit gebeurt mij net iets te vaak bij Arriva: Weer een ontsporing.

    Directeur Anne Hettinga heeft altijd een grote mond over de NS, en dat hij ‘s nachts en op andere lijnen wil rijden.

    Ik hoop dat politiek Den Haag ook even mee leest: De machinisten van Arriva maken er maar een puinhoop van. Achter de schermen is er meer aan de hand.

    In Friesland 3 aanrijding in korte tijd, in Groningen aanrijdingen en ontsporingen. In Limburg gaat het ook slecht, met als tijdelijke dieptepunt een machinist die een kind van 15 jaar de trein laat besturen.

    Dus een tip voor Anne Hettinga: Kijk eens goed naar hoe het nu intern er aan toe gaat en zorg voor weer een beetje rust / extra aandacht aan hen die dat in de afgelopen jaren hebben gemist.
    Dus minder met politiek bezig zijn en meer oog voor de eigen medewerkers.

    Want een medewerker die hart voor zijn werk heeft, denkt wel drie keer na of hij een kind van 15 jaar de trein laat besturen ;)!

    1. Annemiek schreef:

      Wat een ongelooflijke flauwekul! Er is nog niets bekend over de oorzaak en jij hebt je conclusies alweer klaar.

      1. Reiziger 2.0 schreef:

        @Annemiek: Ik heb gewerkt bij Arriva, dus ik weet hoe men op de werkvloer denkt over die ‘geweldige’ directeur Anne Hettinga: Altijd een grote mond over NS en goed in slijmen bij politici. Maar er echt zijn voor zijn medewerkers? Nee hoor!

        1. Annemiek schreef:

          Misschien verstandig om je eens over je rancune heen te zetten?

        2. Paul Allebrandi schreef:

          Haha, misschien is de ontspoorde motorbak ook wel kwaad op Hettinga

      2. Observator schreef:

        Beste Annemiek, Maar dat ARRIVA directeur Anne Hettinga een echter Huilie-huilie-meneer is die vooral naar anderen kijkt i.p.v. naar eigen organisatie valt volgens mij niet te ontkennen.

        1. Annemiek schreef:

          En in hoeverre is dat relevant in combinatie met dit artikel?

          Ik denk dat Hettinga vooral op zoek is naar mogelijkheden voor zijn bedrijf binnen Nederlands. Die worden nu begrensd doordat de overheid het hoofdrailnet onderhands blijft gunnen aan NS. Dat kun je huilie huilie noemen, maar feit is dat zonder staatsprotectionisme Arriva heeft bewezen een beter en goedkoper product neer te zetten dan NS. We zullen zien wie er loopt te janken als het hoofdrailnet niet meer zomaar aan NS gegund zal worden.

        2. Anoniem schreef:

          De EU is een procedure gestart tegen Nederland vanwege het ontduiken van de regels voor eerlijke concurrentie op het spoor dus Heitinga lijkt wel een punt te hebben.

    2. Anoniem schreef:

      Lijkt toch vooral op een wisselprobleem.

      1. Tom schreef:

        Hier een bericht over de oorzaak: een “defect aan het spoor”. Zie https://nos.nl/artikel/2388076-trein-in-groningen-ontspoorde-door-mankement-aan-spoor

    3. Otto schreef:

      Reizigers 2.0 moet waarschijnlijk NS-personeel 2.0 zijn.

  3. bert sitters schreef:

    Zonder onderzoek naar de oorzaak kun je geen voorbarige conclusies trekken.

    1. Annemiek schreef:

      Gezien het feit dat de perrons aan die zijde van het station recent flink zijn ingekort (tot 2 treinlengtes), de trein nog deels langs het perron stond en de acceleratie van het materieel, denk ik dat er in elk geval nooit sneller dan 40km/h (de baanvaksnelheid) gereden kan zijn. Als je kijkt naar de staat van het spoor in de directe omgeving, dan denk ik dat daar eerder de oorzaak te vinden is. Kijk bijvoorbeeld eens naar de foto’s alhier: https://www.oogtv.nl/2021/06/prorail-ontspoorde-trein-rond-19-00-uur-weer-in-de-rails-warmte-nekt-werkzaamheden/

      1. Otto schreef:

        Op de foto is te zien dat de trein op het wissel is ontspoord. Lijkt op een probleempje bij ProRail.

      2. Gert-Jan Hondelink schreef:

        40 km/h is niet de baanvaksnelheid maar de ter plaatse toegelaten snelheid. Het laatste sein (sein 36) dat de ontspoorde trein is gepasseerd is nl. een dwergsein. Die 40 km/h had niet overschreden kunnen worden omdat de ATB-EG, die op het betrokken spoorgedeelte bewaakt of de toegelaten snelheid niet wordt overschreden, zou hebben ingegrepen als dat wel het geval was geweest. Sommige sporen liggen er inderdaad beroerd bij. In spoor 2A – waarvan de ontspoorde trein is vertrokken – zit net buiten het perron zelfs twee keer vlak na elkaar een knik in spoor.

  4. Jules Vismale schreef:

    Het spoorwegennet in het noorden van Nederland is zo zwaar verouderd dat het me eigenlijk helemaal niets verbaasde dat het daar ooit een keer helemaal mis ging!

Laat een antwoord achter aan Observator Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.