fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Treinen gemiddeld 10% korter

Sinds 1 februari zet de Nederlandse Spoorwegen vaker kortere treinen in. De capaciteit is gemiddeld met circa 10 procent afgenomen. Dat bevestigt een woordvoerder van het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl.

Meer reizigers

Volgens NS zijn de treinen verkort omdat er minder mensen met de trein reizen. “Per trein bepaalt NS op basis van verwachte reizigersaantallen of treinen ingekort of verlengd worden, met als uitgangspunt dat elke reiziger kan rekenen op een zitplaats” legt NS-woordvoerder Oscar van Elferen uit.

Toch is het opvallend dat de treinen nu gemiddeld 10% korter zijn. Uit cijfers van Translink blijkt dat de afgelopen tijd steeds meer mensen het openbaar vervoer nemen. In de tweede week van januari registreerde de uitgever van de ov-chipkaart nog 8,27 miljoen check-ins, de eerste week van maart is dat gestegen naar iets meer dan 10 miljoen. Dat is een toename van ruim 20%. In de cijfers zitten ook de check-ins van reizigers die met bus, tram en metro reizen. Opgemerkt moet worden dat het aantal check-ins altijd enigszins fluctueert, en dat dat voor een deel de stijging verklaart. Toch valt ook op dat vorige week de drukste week is geweest sinds de lockdown.

Meer drukke treinen

NS heeft in de app een drukte-indicator die reizigers waarschuwt als de trein naar verwachting druk kan zijn. De drukte-indicator houdt geen rekening met de actuele drukte, wel met de actuele samenstelling van een trein en een prognose van het aantal reizigers. Opvallend is dat nu veel meer treinen dan vorig jaar als druk geclassificeerd worden (vóór de eerste lockdown). Vorige week kregen bijvoorbeeld 108 treinen te Utrecht het label druk. Ter vergelijking: in de eerste week van maart vorig jaar waren dat er in de ochtendspits slechts 29 (specifiek voor Utrecht).

De stijging wordt verklaard doordat een trein nu veel sneller als druk geclassificeerd wordt, dat is als naar verwachting 40% van de stoelen bezet zal zijn in een trein, terwijl dat in het verleden was bij een verwachte bezetting van 100%. Maar omdat treinen sneller als druk ervaren worden, is er dus ook behoefte aan langere treinen.

OV-protocol

NS benadrukte eerder dat afstand houden in het openbaar vervoer inderdaad niet altijd haalbaar is, en dat daarom wordt gewerkt volgens het ov-protocol en dat het mondkapje in de trein al sinds 1 juli verplicht is. “Zelfs met maximale capaciteit kunnen we niet voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zitten. Dat is dan ook precies de reden dat in het OV-protocol is afgesproken dat vervoerders alle zit- en staplaatsen mogen inplannen, al doen wij dat laatste niet” vertelt van Elferen.

Het OMT liet eerder deze week weten zich zorgen te maken over de drukte in de treinen. De NS verklaart de te volle treinen door incidenten die op het spoor gebeuren, bijvoorbeeld door een storing. Het spoorbedrijf was verrast door de kritiek van het OMT, juist ook omdat er een OV-protocol is. Het openbaar vervoer is momenteel alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. NS medewerkers spreken op social media hun vermoedens uit dat niet iedereen zich daaraan houdt.

Treinreiziger.nl heeft voor de analyses gebruik gemaakt van data van Treinposities.nl. De conclusie dat treinen sinds 1 februari gemiddeld 10% korter zijn, is voorgelegd aan NS.

Gerelateerde berichten

24 gedachten over “Treinen gemiddeld 10% korter”

  1. Klaas schreef:

    “Per trein bepaalt NS op basis van verwachte reizigersaantallen of treinen ingekort of verlengd worden, met als uitgangspunt dat elke reiziger kan rekenen op een zitplaats” legt NS-woordvoerder Oscar van Elferen uit.

    Opvallende quote van deze woordvoerder. De treinen tussen Zwolle-Groningen zijn (vooral op de zondagavond) al jaren erg druk. Nu tijdens de pandemie zet de NS hier nog kortere trein stellen in. De laatste tijd op de zondagavond geregeld één IMC stel van 3 bakken. Gevolg reizigers naast elkaar, staand in de gangpaden en op de balkons. Daarnaast blijven er geregeld mensen achter die niet verantwoord mee kunnen, waardoor zelfs in de Sprinter naar Groningen mensen op elkaar moeten staan in de trein.

    Op basis van de cijfers van het afgelopen jaar (en natuurlijk van daarvoor aangezien er voor de pandemie ook al volle te korte treinen naar Groningen reden) zou je aan de hand van deze quote toch verwachten dat de NS hier structureel langere treinen zou inzetten in plaats van treinen in te korten?

    1. Johan schreef:

      “Per trein bepaalt NS op basis van verwachte reizigersaantallen of treinen ingekort of verlengd worden, met als uitgangspunt dat elke reiziger kan rekenen op een zitplaats”
      “Dat is dan ook precies de reden dat in het OV-protocol is afgesproken dat vervoerders alle zit- en staplaatsen mogen inplannen, al doen wij dat laatste niet”

      Plant NS de materieelinzet volgens Van Elferen nou wel of niet op 100% zitvol? – De bovenstaande zinnen spreken elkaar tegen.

      “Zelfs met maximale capaciteit kunnen we niet voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zitten.”

      Juist, maar dan moet je dus in ieder geval de maximale capaciteit inzetten, om ervoor te zorgen dat reizigers _zo_min_mogelijk_ naast elkaar komen te zitten. Zijn ze nou echt zo dom bij NS of doen ze alleen maar alsof? Stel je voor dat een chirurg zo’n alles-of-niets-houding zou aannemen: “Meneer, ik kan deze levensreddende operatie helaas niet uitvoeren zonder een litteken achter te laten, dus ik laat u maar dood gaan. Prettige dag nog!”

    2. hanzeboog2012 schreef:

      NS zou toch moeten dat het op zondag regelmatig druk is tussen Zwolle – Groningen. Daar behoren ze op te anticiperen.

      Weet niet of NS een chronisch tekort aan treinmaterieel heeft om alle verbindingen uit te voeren. Maar blijkbaar wordt de treinmaterieel niet overal goed verdeeld. Wel 6 keer p/u een IC tussen Utrecht – Amsterdam Bijlmer – Amsterdam C/Schiphol. En dan lange IC.

      En op sommige verbindingen minder frequent en ook kortere treinen.

      1. Klaas schreef:

        In Zwolle worden meestal één of twee treinstellen (laatste maanden ICM ipv DDM) in Zwolle achtergelaten. Geen idee of deze dan snel weer worden ingezet richting de randstad, of op het rangeer terrein wacht tot er weer een trein vanuit Groningen in Zwolle aankomt om vervolgens gecombineerd verder te rijden.

        Daarnaast reed de trein Groningen- Den Haag tot november vorig jaar bijna standaard met DDM stellen, waarvan vaak gecombineerd tussen 4+4, 4+6 stellen, vergelijk dat eens met een enkele ICM.. Overigens is hierdoor ook de sprinter op zondag avond veel te vol voor tijdens een pandemie. Hier zet NS regelmatig zelfs maximaal een SNG 3’tje in.

      2. Stefan Van Weerden schreef:

        Blijkbaar al maanden geen dienstregeling gezien. Er rijden al maanden niet meer 6x per uur een IC tussen Amsterdam en Eindhoven. In de NoordOost is het grootste probleem dat het DDZ buiten dienst staat. Daardoor rijden de andere twee materieelsoorten voor IC-treinen veel extra diensten. Het materieel dat nu wordt uitgespaard door het opheffen van de spits IC’s in Noord-Holland samen met het niet rijden van de 5e en 6e IC tussen Amsterdam en Eindhoven wordt nu ingezet in de treinserie tussen Zwolle – Roosendaal(via Zutphen-Arnhem-Nijmegen-Den Bosch-Breda).

      3. Louis Bohte schreef:

        Misschien anticipeert de NS op wat maandagmorgen nodig is en waar. De zondagavond is dan het haasje.

    3. Annemiek schreef:

      Gezien wat ik vanmiddag bij de XL-coronatestlocatie in Groningen zag, zou ik de treinen die druk zijn (vrijdagmiddag en zondagavond) de komende tijd maar proberen te mijden. De treinen zijn namelijk stampvol, omdat studenten het retourtje met de weekendtas naar Papa en Mama nog steeds als noodzakelijk reis zien. Bij de testlocatie vandaag dus hele hordes studenten die de tests blijkbaar als een mode-dingetje zien, waar ze met hele groepen in dezelfde jassen dicht bij elkaar naartoe kunnen, terwijl ze half over elkaar heen staan te hoesten. En dan vertellen ze ondertussen aan elkaar dat het effe moet opschieten, want dan kunnen ze de trein nog halen. En iedereen heeft weekendplannen, waar corona echt geen invloed op gaat krijgen. Allemaal volslagen asociaal, maar wat doe je eraan? Behalve uit de buurt van die lui blijven.

  2. P.Heesakkers schreef:

    Blijft toch vreemd. Kom je met teveel mensen samen in eender welke gesloten lokatie, of zelfs in woonhuizen. Zelfs in parken. Riskeer je inval van politie met grote macht en majesteit vaak ook nog. Met gevolgen voor de overtreders. Maar bij de spoorwegen m.n. wordt het kennelijk gedoogd, een oogje dichtgeknepen als je met te velen in een rijtuig verblijft. En niet regelend opgetreden . Dat is niet te rijmen met de bestaande regels.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    NS heeft in de app een drukte-indicator die reizigers waarschuwt als de trein naar verwachting druk kan zijn.

    NS biedt wel de middelen aan om te zien welke trein druk of minder druk. Treinreizigers hebben ook deels hun eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk kunnen ze hun tijden niet altijd kiezen.

    Maar het helpt soms ook om even verder te lopen in de trein. Het gebeurt wel eens dat bepaalde delen in de trein helemaal niet vol zijn. En dat er omgeroepen dat ergens achteraan nog voldoende plek is. Dat is dan de andere kant van het verhaal.

    Maar NS behoort wel behoorlijk lange treinen in te zetten. Zie soms ook één driedelige ICM rijden. Dat is absoluut te kort. Tenzij het na 20.00 is.

    1. N. schreef:

      Maak van dat na 20:00 maar na 21:00. Het laatste uur zitten de treinen juist voller, omdat mensen die hun ritten uitstellen (vanwege uitval, of overvolle treinen) daar dan terecht komen.

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Het ontbreken van de 20 zesdelige (20 x 607 zitplaatsen) en 29 vierdelige DDZ (29 x 373 zitplaatsen) met totaal 22.957 zitplaatsen zorgt voor een afname.

    Daar staat tegenover dat de SNG instroomt. De SGM is nog niet echt vervangen. De IC Direct rijdt 3 keer p/u i.p.v. 5 keer p/u. IC Direct Amsterdam – Rotterdam rijdt niet. En IC Enkhuizen – Heerlen rijdt niet.

    NS zal geen tekort aan treinmaterieel hebben. En dat zal wel even zo blijven want voorlopig halen ze het oude niveau nog niet qua treinreizigers.

    1. Johan schreef:

      NS heeft wel een tekort aan treinmaterieel, want eigenlijk kunnen ze maar 25% van het aantal zitplaatsen gebruiken zodat reizigers voldoende afstand kunnen houden. Weliswaar gedoogt de overheid dat er in de trein onvoldoende afstand wordt gehouden als dat echt niet anders kan, maar dat is omdat vervoerders niet genoeg materieel hebben om daar voor elke rit aan te kunnen voldoen; niet zodat vervoerders kunnen beknibbelen op materieelkilometers.

      1. Klaas schreef:

        NS heeft ondanks dat de DDM aan de kant staat toch echt geen materieel tekort. Zeker niet wanneer je bewust één of twee treinstellen afkoppelt. Door de weeks lukt het de NS wel om lange treinen in te zetten. In het Noorden bijvoorbeeld rijd NS door de weeks wel vaak met een gekoppelde SNG tussen Zwolle en Groningen. En de IC rijd vaak zelfs met 3 gekoppelde ICM tot een baklengte van 12 bakken vanuit Groningen naar de randstad, terwijl dat in Corona tijd door de weeks buiten de spits echt niet nodig is.

        Dat is geen materieel tekort te noemen, maar gewoon slecht inplannen vanuit de NS.

        In de NS app kunnen reizigers wel hun reis aanmelden, de NS verteld daarbij dat zowel de reizigers daarbij kunnen kijken of de trein druk of niet druk is en eventueel de reis eerder of later te maken. Maar door de avondklok gaan mensen al eerder aan hun reis beginnen en vaak is nog eerder weg gaan geen optie. Ook geeft de NS aan, dat ze aan de hand van de drukte melder beter kunnen in schatten of ze langere treinen moeten inzetten. Echter doet men dat al maanden niet, ondanks de druktemelder.

  5. Michiel schreef:

    De NS blijft maar over gemiddeldes blijft praten. Reizigersaantallen zijn echter niet in landelijke gemiddelden uit te drukken. Dat er gemiddeld 10% minder treinen rijden en de resterende treinen gemiddeld 10% korter zijn zegt dus totaal niets!

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ze bevestigen dat desgewenst. Gemiddelde stiptheid zegt ook weinig. Toch ben ik niet eens dat het niets zou zeggen. Als er meer meldingen komen van te volle treinen op moment dat de treinen verkort worden dan is dat op z’n minst opmerkelijk. Een verband staat dan niet vast, maar logisch zou dat wel zijn.

  6. Simone Hazebroek schreef:

    Nou de trein van Rhenen naar Utrecht. Is al vanaf vorig jaar maart korter. Capaciteit is van 4x per naar 2x per uur gegaan. Je kan geen afstand houden bij het uitstappen en ook niet in de trein. Hetzelfde is van Utrecht naar Den Haag. Was 4x per uur nu nog maar 2x per uur. Er zijn mensen die echt naar hun werk gaan en met ov moeten. Als ik NS een cijfer moet geven in coronatijd dan is dat een 2

    1. Paul Lamote schreef:

      De problemen spelen inderdaad vooral op trajecten waar een deel van de treinen niet meer rijdt en de nog wel rijdende treinen zijn ingekort.

  7. Anoniem schreef:

    Ik stel voor verhoog de treinkaartjes met +75% dan kan de trein kostendekkend verlengd worden.

    1. Tim H schreef:

      Als iedere reiziger 4 plaatsen eist is het redelijk dat hij ook 4 keer zoveel gaat betalen

    2. Johan schreef:

      Dat zou een dubbel-dip worden, want de overheid betaalt de vervoerbedrijven al namens ons om de dienstregeling in stand te houden.

  8. Anoniem schreef:

    Ik snap niet dat er pas in mei vorig jaar besloten werd om samenreiskorting te schrappen wat vervolgens maar tot juli duurde.

    Is dat nu een optie?

  9. Wim Lubbers schreef:

    Gemiddelden zeggen niets. Soms rijdt er 1 bak in plaats van 2, of 2 keer per uur in plaats van 100. Alleen niet overal. Zo kom je aan dat misleidende gemiddelde.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Een gemiddelde zegt iets, maar niet alles. Als er meer meldingen komen van te volle treinen op moment dat de treinen verkort worden dan is dat op z’n minst opmerkelijk. Een verband staat dan niet vast, maar logisch zou dat wel zijn.

    2. Johan schreef:

      NS zou gegeven de situatie zoveel mogelijk materieel in moeten zetten. Het enige goede excuus om een trein te verkorten is om ergens anders een drukkere trein te kunnen verlengen. Dat de treinen niet alleen op bepaalde ritten, maar ook gemiddeld korter worden, is wat dat betreft juist wel veelzeggend.

Laat een antwoord achter aan Johan Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.