Treinen vaker vertraagd, volgens NS door snelheidsbeperkingen en personeelstekorten

Treinen lopen tegenwoordig vaker vertraging op of vallen uit door storingen op het spoor, zien ook NS en ProRail na een bericht hierover met data van de site Rijdendetreinen.nl. De problemen hebben volgens woordvoerders van NS en ProRail meerdere oorzaken, bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn. Ook verwijzen ze naar een tekort aan onderhoudsmonteurs bij NS.

Door dat personeelstekort duren reparaties en onderhoud van treinen langer. Treinen zijn om die reden soms korter en het duurt dan langer voordat iedereen is uit- en ingestapt.

Werkzaamheden

In het najaar waren door werkzaamheden bij Schiphol en Rotterdam minder sporen beschikbaar en werd de dienstregeling aangepast. Deze maand zijn opnieuw werkzaamheden begonnen bij het station van Schiphol en rijden de treinen weer anders.

De achterliggende oorzaken voor de storingen en vertragingen speelden vorig jaar al en zorgen nog steeds voor problemen op het spoor, melden de woordvoerders. NS en ProRail zeiden toen dat treinen dit jaar stipter zullen rijden. “We werken hard om de zaak te verbeteren”, benadrukt de ProRail-zegsman nu.

‘Probeer gevolgen te beperken’

Reizigersvereniging Rover merkt dat er sinds de zomer meer ICT-storingen op het spoor zijn, maar ook meer kapotte seinen, wissels en treinstellen. De organisatie heeft deze maand al meer dan achthonderd klachten ontvangen over kleine treinen die overvol zijn, al is dat vergelijkbaar met het aantal van januari vorig jaar. “De drukte hangt vaak samen met storingen. Het kan gebeuren dat dingen niet lekker lopen, maar probeer gevolgen te beperken met langere treinen”, luidt een oproep die een Rover-woordvoerster aan NS doet.

Uit de gegevens van Rijdendetreinen.nl komt naar voren dat er in januari 515 vertragingen en storingen op het spoor waren. Dat zijn er meer dan de 402 storingen en vertragingen in januari vorig jaar. De gegevens komen van de reisplanner van NS en het dashboard van ProRail, melden de woordvoerders van die organisaties. Maar volgens de NS-zegsman staan verstoringen daar mogelijk op meerdere manieren in.

‘Geen goede cijfers’

Het is volgens de woordvoerder van ProRail de bedoeling dat ten minste 91,5 procent van alle treinen volgens de dienstregeling rijdt. Maar het dashboard laat zien dat dit streefcijfer in januari waarschijnlijk niet werd gehaald. Tot afgelopen zondag reed slechts 82,6 procent van de passagierstreinen op het hoofdrailnet zonder of met minder dan vijf minuten vertraging. “Het zijn geen goede cijfers. Het is jaren geleden dat die zo slecht waren”, erkent hij.

This post was last modified on 2 februari 2024 10:10

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

23 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug