fbpx

Treinkaartje wordt in 2019 bijna 5% duurder

Treinreizigers zullen in 2019 gemiddeld bijna 5 procent meer betalen voor een treinkaartje. Daarmee is de tariefverhoging fors hoger dan de afgelopen jaren. De hoge prijsverhoging wordt vooral veroorzaakt door een wijziging in het BTW-stelsel.

BTW omhoog

Op dit moment wordt er 6% BTW geheven op reizen in het openbaar vervoer. Het kabinet heeft besloten het lage BTW-tarief te verhogen naar 9%. Daardoor wordt het treinkaartje een kleine drie procent duurder. Daar bovenop wordt ook de inflatie doorberekend, die in 2019 naar verwachting uit komt op 1,8%. “Het openbaar vervoer wordt duurder ten opzichte van de auto”, constateert NS-woordvoerder Hessel Koster. De inflatie wordt overigens net als afgelopen jaar niet doorgevoerd bij eersteklastreinkaartjes, daardoor wordt het prijsverschil tussen de tweede en eerste klas iets kleiner. Eerder waarschuwde NS dat de BTW-verhoging reizigers zal kosten.

Geen stapsgewijze verhoging

De Nederlandse Spoorwegen mogen de tarieven niet zomaar verhogen. Alleen de inflatie en de gebruikersvergoeding die aan NS aan ProRail betaalt mogen worden doorberekend. Het kabinet Rutte I besloot eerder de gebruikersvergoeding fors te verhogen. NS besloot toen die verhoging aan reizigers stapsgewijs door te voeren (in 2014, 2015 en 2016). Een stapsgewijze verhoging van de tarieven is volgens Koster dit keer niet aan de orde geweest. Hij wijst erop dat de tarieven van NS sluitend moeten zijn.

Niet meer afgeronde tarieven

De toeslag voor de Intercity Direct gaat omhoog van € 2,40 naar € 2,60. Per 2019 worden de kortingstarieven voor abonnementen en de eersteklasprijzen niet meer op tienden afgerond. Daarmee komt er een einde aan prijsverschillen van enkele centen tussen reizen op saldo en reizen met NS Flex.

Abonnementen

De abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij worden ook een kleine 5 procent duurder. De prijzen van de abonnementen Weekend Vrij en Altijd Voordeel 2e klas stijgen € 1,- per maand. De prijs van Dal Vrij 2e klas gaat met € 3,- per maand omhoog en de jaarprijs van Dal Voordeel stijgt met € 2,-. Het Voordeelurenabonnement wordt € 67,- per jaar. Met dit abonnement krijg je op werkdagen voortaan ook 40% korting wanneer je voor 6:30 uur incheckt. Fietskaart Dal zal € 6,90 gaan kosten, Dagkaart Hond wordt € 3,20. Kids Vrij blijft gratis.

© ANP / Treinreiziger.nl

 

24 gedachten over “Treinkaartje wordt in 2019 bijna 5% duurder”

  1. Messi schreef:

    Ja en dan willen ze dat mensen meer met de bus,trein enzo gaan reizen……

    1. Tim schreef:

      Dat wil helemaal niemand.

    2. dries molenaar schreef:

      Elders wordt het reizen helemaal niet duurder. Of wel. Het probleem voor het OV is dat de mensen geen benul hebben van de werkelijke kosten van het eigen vervoer.

      1. Wouter schreef:

        Om deze reden vraag ik me ook af of het ov voor iedereen duurder wordt dan de auto.

  2. marcel schreef:

    Tja allemaal door de VVD . de rijken worden rijk en de armen arm….

  3. P.Heesakkers schreef:

    Met eigen vervoer rijdt men van eigen voordeur tot zowat andere deur of bestemming. Vaak ook nog via een kortere en daardoor goedkopere route. Meer mensen weten meer dan èèn. Vandaag nog hoor en lees je dat het autoverkeer en vliegverkeer groeit de nabije jaren. Bovendien ben je in eigen auto verzekerd van een zitplaats. In vervoermiddelen als trein en mindere mate bus moet je toch het volle pond betalen voor je reis, vooral in de spitstijden. Dit lokt geen reizigers. Dit mag het openbaar vervoer zich aanrekenen en aantrekken. Het ultieme vervoer wat de trein moet zijn, laat het steeds meer afweten met allerlei verstoringen. Vandaar dat de files op de wegen snel groeien.

    1. Wouter schreef:

      Kortere route waardoor het ook goedkoper is? Voor mij is een fiets en het ov nog altijd goedkoper dan een eigen auto (of een auto lenen/huren). Ook al moet ik hiervoor soms de volle pont betalen.

      Verder lokt een staanplaats mij meer dan een file. Ik woon op het eiland Voorne Putten. Als hier tijdens de spits iets gebeurd waardoor ik rustig anderhalf tot twee uur later thuis ben dan neem ik die staanplaats voor lief.

    2. Ricardo schreef:

      En vandaar dat ik heel blij ben dat ik met het OV naar het werk kan. Pas geleden een paar keer met de auto gedaan, werd helemaal gestoord van de files, met het OV kwam ik veel uitgeruster thuis.

      Ja, ik sta ook wel eens te foeteren als de trein niet komt of flink vertraagd is, maar 9 van de 10 keer gaat de reis gewoon prima (zelfs over de HSL), en die andere 1 van 10 krijg ik vaak nog geld voor ook omdat de vertraging meer dan 30 minuten is.

    3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De files groeien snel door de economie, niet doordat reizigers massaal het OV verlaten. Want ook gebruik OV groeit. De trein is in de regel fors goedkoper, als je alle kosten van de auto meeneemt en kiest tussen of een auto of een treinabonnement. Het probleem is alleen: de reiziger wil terecht niet of een auto of een treinabonnement, maar die wil per reis een afweging kunnen maken. En als je een auto hebt, blijf je wegenbelasting, onderhoud en verzekering betalen en wordt de auto ook geleidelijk minder waard (afschrijving waarde). En dus worden de benzinekosten/parkeerkosten vaak vergeleken met de kosten van een treinkaartje, en dan is de trein opeens niet meer zo voordelig. Dat is het. Wel of geen korte route is niet het ding.

      1. Wouter schreef:

        De afweging is inderdaad tussen de vaste en variabele kosten.

        Als je een auto hebt dan blijf je bepaalde kosten hebben ongeacht of je dan toch met de trein gaat. Dan gaan de variabele kosten tellen zoals benzine.

  4. Annemiek schreef:

    Deze forse tariefverhoging lijkt me slecht voor de concurrentiepositie van het spoor; voornamelijk waar het de forenzen betreft. De kans lijkt me zeer groot dat er stagnatie in de reizigersgroei (voor zover die er al was) zal ontstaan. Probleem voor de reiziger zal ook zijn dat tegenover de tariefsverhogingen eigenlijk geen verhoging van de kwaliteit staat. Prorail, in de persoon van Pier Eringa, voorspelde eerder (deze website schreef erover op 31 mei) een toename in de reizigersvraag van 45% tot 2030. Ik denk dat met deze stijging in de tarieven direct duidelijk wordt dat die enorme groei niet realistisch is en dat daarmee grote investeringen in de sector niet meer verantwoord kunnen worden. Als er niet binnenkort groei verwacht kan worden, wanneer dan wel? Op deze manier gaat het immers niet gebeuren. Om de trein betaalbaar te houden (of krijgen), zal vooral NS mijns inziens flink in de kosten moeten schrappen. Zelf voorzie ik vooral consequenties voor het personeel, waarbij bijvoorbeeld conducteurs van de treinen zullen verdwijnen.

  5. Anoniem schreef:

    Ik snap de negativiteit rond de tariefstijgingen niet helemaal. Ik zie het andersom. Wat je aan een treinreis betaalt is een symbolisch bedrag. De werkelijke kosten die je maakt per treinreis zijn gemiddeld 10 keer zo hoog. Er gaan tientallen miljoenen in het onserhouden van het spoor. Nog onvermeld de miljoenen die gaan naar innovatie. Ik ben pro spoorvervoer, de overheid heeft ook geld nodig voor een goede en moderne toekomst voor spoorvervoer. Stoppen met investeren in innovatie, daar is ook geld voor nodig en voor een klein gedeelte betaalt de treinreiziger daar aan mee, vind ik logisch, doorgaan met innovatie vind ik belangrijker dan conserveren van tariefbedragen.

  6. Joep schreef:

    Grootste boosdoener is de BTW verhoging. Niet alleen de eerste levensbehoeften in de supermarkt en drinkwater worden op een asociale manier duurder. Ook het OV. Rutte bedankt!

  7. Ine schreef:

    Niet iedereen heeft de keuze tussen OV en eigen auto. Er zijn mensen die zich geen auto kunnen permitteren, bijv. omdat ze een (lage) WAO/WIA-uitkering hebben. Als je afhankelijk bent van het OV wordt bezoek aan familie en vrienden een nóg duurdere hobby dan het al was… Ook al besteed je uren aan het zoeken van de goedkoopste reismogelijkheden – en het uitpluizen van de bijbehorende voorwaarden – via Treinreiziger.nl. Voor deze website overigens niets dan lof.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank.

  8. Peter van der Hoff schreef:

    Is dit de 40% kortingskaart die ze bedoelen die nu 50 Euro is per jaar? Ik lees: Het Voordeelurenabonnement wordt € 67,- per jaar. Met dit abonnement krijg je op werkdagen voortaan ook 40% korting wanneer je voor 6:30 uur incheckt. 6:30 ? Bedoelen ze misschien 18:30, dus in de avondspits mag je dan ook met 40% korting reizen?

    1. Johan schreef:

      Nee, het Voordeelurenabonnement is een abonnement dat al een aantal jaar niet meer nieuw verkrijgbaar is en dit jaar EUR 63,70 kost bij verlenging. Momenteel geeft die géén korting voor 9:00 ‘s morgens (dus ook niet voor 6:30), maar wel korting tijdens de avondspits en de hele dag op meer dagen rond feestdagen en de hele maand juli en augustus.

      Ik vraag me af of tegelijk met de genoemde wijziging in de vroege ochtend ook de dagen waarop de hele dag korting geldt gelijk worden getrokken met de andere abonnementen, wat voor de meeste abonnementhouders per saldo een grote verslechtering zou betekenen. Helaas is op locov.nl de adviesaanvraag waaruit dat moet blijken en die daar normaal in oktober binnenkomt, nog niet terug te vinden.

  9. W.Ruijs schreef:

    Achterlijk zootje daar in Den Haag, ze maken alles kapot hier in dat land. Vooral die Rutte, ja hij kan wel lachen, maar ik heb als gepensioneerde al jaren er niets bij gekregen, vele met mij, en alles wordt maar duurder. En daar wordt geen rekening mee gehouden. Nog even dan mag ik ook naar de voedselbank. Bedankt meneer Rutte. BEDANKT !!!!!

  10. Mieke daniels schreef:

    En wat kosten de keuze dagen dan?

  11. Harco schreef:

    Grote flauwekul dat de Eerste Klas wel even duur blijft!!! Alleen ‘Jan met de Pet’ moet meer betalen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De eerste klas is nu in verhouding te duur, de 1e klas wordt wel duurder door de btw verhoging.

  12. Ronald schreef:

    Om maar te zwijgen over prijsverhoging van Arriva/Breng treinkaarten! 6,3% voor traject Arnhem-Doetinchem!

  13. Jorein Versteege schreef:

    Logische ontwikkeling. De werkende klasse betaalt voor het neoliberale wanbeleid. Nederland heeft een arbeiderspartij nodig die een einde kan maken aan de ongelijkheid die Mark Rutte veroorzaakt. Maar helaas durft politiek links geen socialistisch alternatief neer te zetten. PvdA is neoliberaal, GroenLinks draait die kant op en de SP wil slechts een menselijker kapitalisme. Nederland heeft dus een zeer sterke rechtse beweging bestaande uit rechtse nationalisten (PVV&FvD) die in het parlement met neoliberaal rechts stemmen (VVD,CDA,D66). Religieuze partijen (ChristenUnie en SGP) steunen politiek rechts ook

  14. p van den heuvel schreef:

    de inflatie word niet doorberekend bij eersteklas kaartjes …wat een bullshit !inflatie geld toch voor iedereen , dat ze die eerste klasplaatsen er maar uit gooien ,zo niet meer van deze tijd en ze zijn meestal leeg terwijl vaak je in de 2e klas niet eens normaal kan zitten met je te dure kaartje!!!!!

Laat een reactie achter op dries molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.