fbpx
Vertraging bij NS

‘Treinreizigers laten 20 miljoen liggen’

klok 29 sep 2020 15:20

Jaarlijks laten NS-reizigers voor zo’n 20 miljoen euro aan ’geld terug’ liggen voor als de trein langer dan een halfuur is vertraagd. Dat bevestigt een woordvoerder van NS aan De Telegraaf. “Gelukkig rijdt meer dan 92% van onze treinen op tijd, even los van overmacht door coronabeperkingen.”

95% reizigers vraagt geen geld terug

Het spoorbedrijf zegt in de krant dat reizigers eenvoudig op de NS site geld terug kunnen claimen bij vertraging. Hoeveel een reiziger krijgt hangt af van het treinkaartje / abonnement en de vertragingsduur.

In de Telegraaf zegt claimbureau Dealay dat 95% van de reizigers uiteindelijk geen geld terug vraagt, ook al hebben ze daar recht op. “Ze weten het niet, vergeten het of willen er geen moeite voor doen”, stelt Tim Uniken Venema (28), een van de drie oprichters.

Automatisch geld terug

Dealay is een nieuwe dienst die automatisch geld terug vraagt bij vertraging. Bij succesvolle claims rekent het bedrijf 20% bemiddelingskosten. Om van de dienst te gebruiken moeten reizigers hun accountgegevens van de ov-chipkaart delen. De dienst checkt vervolgens of er vertraging was, en kijkt daarnaast naar de in- en uitchecktijden van de reiziger. De claims geld terug bij vertraging worden maandelijks uitgekeerd.

NS zegt tegenover de Telegraaf bedenkingen te hebben vanwege de privacy. “Reizigers moeten wel heel goed weten aan wie ze hun reisgegevens willen prijsgeven. Wij hebben geen zicht op wat daarmee gaat gebeuren.” Dealay benadrukt hoge standaarden aan te houden, zodat de gegevens veilig bewaard blijven. Ook zegt het bedrijf dat de gegevens niet aan derden wordt verstrekt, behalve om claims te kunnen indienen.

Dealay is adverteerder van Treinreiziger.nl

22 gedachten over “‘Treinreizigers laten 20 miljoen liggen’”

  1. Frans Eekhout schreef:

    Misschien moeten ze deze mogelijkheid maar eens in de trein gaan omroepen als er weer eens een (flinke) vertraging is. Trouwens wie door overmacht z’n laatste trein aansluiting en eventueel aanvullend openbaar vervoer mist, kan zelfs gratis met een taxi thuis gebracht worden heb ik bij NS al eens mogen ervaren, scheelde mij een dure taxi rit op de zéér late avond zeg maar vroege ochtend uur want dat was het om +/- 02.00 uur. Weten is meten, dus nu deze optie(‘s) nog…

    1. Simon schreef:

      Voor 20 miljoen kun je best wat taxi’s laten rijden.

  2. jan schreef:

    “NS zegt tegenover de Telegraaf bedenkingen te hebben vanwege de privacy.” (NS vanaf torentje roeptoeter)

    Nou NS doet het zelf, u heeft alle gegevens van reizigers + traject.

    1. Jan schreef:

      Helemaal eens, gewoon slimme service voor iets dat de NS zelf zou moeten doen…

  3. Bert sitters schreef:

    Wat kan NS doen met die pot van 20 miljoen?

    1. Ariën schreef:

      De OV-chipkaart verder ontwikkelen? Hebben ze al eerder gedaan met reisproducten voor kinderen, NS Flex etcetera.

      Eigenlijk wordt het gewoon tijd dat de bankpas de OV-chipkaart wordt. Dan is er meteen bekend waar een transactie vandaan komt. Met anonieme chipkaarten is er niks te traceren.

      1. frequente_treinreiziger schreef:

        Weer een paar dichte of halfdichte wachthokjes introduceren op tochtige stations zonder overkapping? Ipv die leun-schermen?

  4. Lodewijk Entrop schreef:

    Mijn persoonlijke beweegreden om het niet te doen omdat ik vind dat ik niet bij elke vertraging vind dat het juist is. Daarnaast, als ik per ongeluk een keer vergeet in te checken krijg ik ook niet altijd een boete, dus voor wat hoort wat.

    1. Karel Geerts schreef:

      De meeste mensen hebben liever dat er iets gebeurd aan de vertragingen dan geld terug.

    2. frequente_treinreiziger schreef:

      Als je vergeet in te checken, wordt vaak je uitcheck als incheck gezien. Dan ben je standaard 10 of 20 euro kwijt (dat kan natuurlijk toevallig minder zijn dan de ritprijs).

  5. R. Jansen schreef:

    Dealay.nl maakt het terug krijgen van geld bij vertraging heel gemakkelijk kan ik uit ervaring zeggen. Je hebt er geen omkijken meer naar.

  6. Baardstaart schreef:

    Uit het Telegraaf artikel van Dealay…

    NS heeft bedenkingen vanwege de privacy. „Reizigers moeten wel heel goed weten aan wie ze hun reisgegevens willen prijsgeven. Wij hebben geen zicht op wat daarmee gaat gebeuren.”

    Maar de NS kan natuurlijk zelf ook bij vertraging terugbetalen, immers alle data komt van de NS vandaan. – Natuurlijk is het terecht dat creatieve ondernemers inspringen op het werk dat de NS zelf verzuimd te doen. Namelijk ook fatsoenlijke dienst verlening aan de klant.

  7. Janneke 1 schreef:

    Dat is dus een lekkere melkkoe voor de NS, die OVchipkaart. Bij een gewoon kaartje van A naar B betaalde je gewoon je ritprijs en dat was dat.

    1. Pierre schreef:

      Dat heeft niets met de chipkaart te maken.
      Net als vroeger betaal je nu de ritprijs. En bij vertraging mag je een deel van je reissom terugvragen, da tis niet veranderd. Het is nu zelfs een stuk makkelijker terugvragen met de OV-chipkaart.

    2. Annemiek schreef:

      Toen het gros van de reizigers nog met een kaartje reisde dat bij de een automaat moest worden gestempeld, bestond er nog helemaal niet zoiets als de regeling Geld terug bij vertraging. De OV-chipkaart bestaat sinds 2002. De regeling voor Geld terug bij vertraging werd pas per december 2009 opgelegd. Overigens geldt de regeling ook wanneer er met een E-ticket wordt gereisd. Volgens mij biedt de OV-chipkaart hierin juist mogelijkheden in plaats van dat het een melkkoe zou zijn.

      1. Cole schreef:

        Voor 2002 kon je ook geld terug krijgen, je moest dan een uitgebreid formulier invullen. Ik had altijd een stapeltje in mn koffer zitten. Invullen in de trein en dan meteen in de brievenbus naast het station. Was ook heel makkelijk.

      2. Rian van der Borgt schreef:

        De NS-regeling “geld terug bij vertraging” bestaat sinds 15 februari 2001.

      3. Johan schreef:

        “De regeling voor Geld terug bij vertraging werd pas per december 2009 opgelegd.”

        Die bewering komt niet positief door de factcheck, de regeling werd namelijk al opgelegd in “Overgangscontract II”:

        “1. NSR introduceert uiterlijk per 1 juli 2001 een compensatieregeling voor reizigers met vertraging, als bedoeld in lid 2 van dit artikel, die zij zal opnemen in de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van reizigers en handbagage (AVR-NS) die van toepassing zijn op de vervoerovereenkomst die NSR met de reizigers op het hoofdrailnet sluit.

        2. NSR betaalt de helft van de ritprijs bij een ongeplande vertraging van 30 tot en met 59 minuten terug, en de gehele ritprijs bij een ongeplande vertraging van 60 minuten of meer. Slechts in bijzondere gevallen wordt een beroep gedaan op overmacht. Partijen voeren nader overleg over wat in dit kader onder overmacht wordt begrepen. Daarnaast handhaaft of verbetert NSR de huidige regels ten behoeve van vervangend vervoer voor vertraagde reizigers.”

        Bron: http://publicaties.minienm.nl/documenten/overgangscontract-ii-staat-nsr-voor-het-hoofdrailnet

        1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Het antwoord van Rian is juist. Het is in februari 2001 geïntroduceerd

        2. Johan schreef:

          @Hildebrand, treinreiziger.nl
          Waarom antwoord je dat op mijn bericht? – NS moest het uiterlijk per 1 juli 2001 invoeren en heeft dat kennelijk gedaan in februari van dat jaar. Klopt allebei.

  8. Rene schreef:

    Online geld terugvragen kan pas 24 uur na de uitcheck in Mijn NS. Dan moet je er dus steeds aan denken. Veel mensen zullen het vergeten of geen zin hebben dat later nog eens te gaan regelen. Je wilt dat namelijk gelijk doen.

  9. Laurens Smid schreef:

    De NS kan dat ook automatisch zelf doen geld terug storten want ze hebben alle informatie hoe je gereisd bent zeker met de ov-chipkaart.
    Ik denk dat de mensen dat vergeten want je kan het inderdaad pas na 24 uur doen.
    Tenzij je een papieren formulier invult dan kan je het gelijk doen maar ik weet niet of die nog bestaan.

Laat een reactie achter aan Karel Geerts Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.