Foto: (c) DB (archief)

Treinverbinding Terneuzen – Gent kansrijk

klok 09 okt 2018 16:25

Een treinverbinding tussen Terneuzen en Gent is kansrijk. Een dergelijke verbinding kan dagelijks 2.000 à 3.000 treinreizigers trekken. Dat blijkt uit twee recente studies uitgevoerd door de ingenieursbureaus GoudappelCoffeng en Mint, meldt dagblad de Provinciale Zeeuwse Courant.

Knelpunten

Al met al zou de verbinding goed zijn voor circa 700.000 tot ruim één miljoen reizigers per jaar. Het spoor voor een dergelijke treinverbinding ligt er al deels en wordt nu gebruikt door goederentreinen. Maar de spoorlijn ligt er nog niet compleet. Aan de oostkant van het Kanaal Gent-Terneuzen ontbreekt bijvoorbeeld nog acht kilometer spoor. Het gaat om het stuk vanaf de Axelse Vlakte naar Zelzate. Maar er zijn meer knelpunten. Zo is maar de vraag of de Sluiskilbrug in de toekomst het aantal treinen wel kan verwerken. Ook elders op het traject zijn er capaciteitsproblemen.

Politieke agenda

Door de fusie van de havenbedrijven Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent is de spoorlijn volgens de PZC plots hoog op de agenda in Brussel en Den Haag gekomen. Ook helpt mee dat uit een eerste studie is gebleken dat het doortrekken van de spoorlijn economisch zijn vruchten afwerpt. De Terneuzense burgemeester Jan Lonink hoopt dat de eerste treinen al over een jaar of zes kunnen rijden. “Zeeuws-Vlaanderen is zo goed als afgesloten van openbaar vervoer. Als werknemers en studenten met de trein tussen Terneuzen en Gent kunnen reizen, zou dat een opsteker voor de regio zijn”, zegt Lonink tegenover de PZC.

Foto: algemene archieffoto.

13 gedachten over “Treinverbinding Terneuzen – Gent kansrijk”

  1. B. P de Jong schreef:

    Weer eens Gent-Terneuzen. Hier is men al jaren over bezig en het komt er nooit van. Dit zal ook wel weer een bevlieging zijn, al moet ik zeggen dat de situatie wel iets anders is dan een paar jaar geleden. Ik ben benieuwd, maar ik ben niet optimistisch

  2. dries molenaar schreef:

    Is het electrisch? Welke beveiligingstechniek? Alles zou maar het beste Belgisch zijn.
    En kan je dan met een dagkaart naar Terneuzen? Met de trein door België

  3. Dominic schreef:

    Hoe mooi het ook zou zijn als dit lukt geloof ik nooit dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Er ligt inderdaad spoor, maar alles is enkelsporig zonder beveiliging (alle treinen rijden daar “op zicht” met maximaal 30 á 40 km/u) en er is geen bovenleiding. Lijkt me nogal een enorme dure operatie om dit op te krikken naar een volwaardige reizigers standaard, vandaar de verwachting dat dit echt niet gaat gebeuren. En zeker niet voor slechts 2500 reizigers per dag.

    1. Annemiek schreef:

      Ik zie het ook niet zo snel gebeuren. Gezien de financiële situatie van de provincie Zeeland, is een investering van die kant al volstrekt onmogelijk. Daarmee valt het project eigenlijk direct. Gezien de financiële situatie van de spoorsector in België, zal het netwerk aldaar eerder krimpen dan zich uitbreiden.

    2. dries molenaar schreef:

      Als het spoorbed er is en er ligt spoor is de rest eigenlijk klein bier. Hoewel er ook een reizigersbehoefte zou moeten zijn. Anders kan men na drie jaar weer stoppen.

  4. Vlaming schreef:

    Het zijn weer verkiezingen in Vlaanderen en meteen komen dit soort ideeen weer bovendrijven.

  5. SRB schreef:

    Ik zie het ook niet zo snel gebeuren, en dat is jammer. Het aantal buurlandverbindingen met Duitsland is de afgelopen jaren flink toegenomen en verbeterd. En qua verbindingen met België loopt men behoorlijk achter. Sterker nog: het is er alleen maar op achteruit gegaan.

    1. Marinus schreef:

      Dat laatste kan ik beamen: onlangs wilde ik met trein en fiets een rondje Antwerpen doen vanuit Zoetermeer en naar nu blijkt moet je dan één van de vier schamele fietsplekken reserveren. Bovendien betaal je 24 euro voor een fietsretour dat niet geldig is de rest van Nederland dus komt er nog 6,20 euro bij voor een dagkaart fiets. Inclusief de 57,60 euro voor een gewoon retourtje kom je dan op ruim 87 euro. Daar krijg je wel een ommetje voor naar Breda waar de trein 10 min stilstaat om daarna in omgekeerde richting zijn weg te vervolgen. Ik kan dat geen verbetering noemen.

      1. Annemiek schreef:

        Voor de gemiddelde reiziger op binnenlandse trajecten is het goed nieuws dat voor de IC Brussel een realistischer prijs moet worden betaald. De trein drukte namelijk flink op de begroting van NS. Alleen al voor de verliezen in België moest NS jaarlijks 35 miljoen afdragen aan haar zo goed als failliete collega’s aldaar; Volstrekt onhoudbaar! Prima dat NS daar paal en perk aan heeft gesteld. Overigens kun je als je een beetje oplet, door vroeg te boeken of via Roosendaal te reizen, alsnog voordelig die kant op.

        1. dries molenaar schreef:

          Wanneer het zo slecht gaat is het geen wonder dat ze eerder niet verder wilden met de Fyra V250 en iedere smoes voor hen was een goede smoes was om af te haken. Ons opzadelend met tientallen miljoenen verlies en zichzelf een paar losse miljoentjes besparend. De Siemens Locs wilden ze ook al teruggeven omdat ze zogenaamd niet goed waren.
          Een goede reden om verdere samenwerking te mijden. Dat had men zich veel eerder moeten realiseren.

        2. Hoogtijd schreef:

          Op het nieuws net dat de NS ook enorme verliezen lijdt in Engeland waar ze niets maar dan ook echt niets te zoeken hebben!
          Het heeft er veel weg van dat de NS(Nederlandse Spoorwegen) aan het speculeren is met geld dat bedoeld was voor onderhoud en verbetering van ons nationale spoor. Hoge managers hebben kennelijk met die buitenlandse avonturen hun bonussen extra gespekt hebben.
          Hoog tijd dat NS en Prorail weer helemaal staatseigendom worden.

  6. Jesper Online schreef:

    Ik weet wel dat er vanuit Middelburg een snelbus via Terneuzen naar Gent gaat. Maar volgens mij alleen in de zomermaanden. De loterijtreinen (Thalys, Eurostar en ICD) is voor de meeste studenten en voor mensen met een wajong uitkering gewoon niet te betalen. Maar ik hoop als dat komt dat het voor iedereen betaalbaar zou zijn om ook met een low budget er naar toe te kunnen reizen. Maar na het Fyra debacle heb ik toch wel mijn grote twijfels.

  7. Tom de Koster schreef:

    Vanuit de industrie is er een grote behoefte om het ontbrekende spoor aan te leggen. Nu de havenschappen zijn gefuseerd is dit nog hoger op de agenda gekomen.
    De discussie is eigenlijk niet of de ontbrekende spoorverbinding moet worden aangelegd, want die zal er vroeg of laat wel komen. Maar of dit deel alleen voor goederenvervoer, of ook voor personenvervoer geschikt zal worden gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.