fbpx
Foto: (c) ProRail

Uitbreiding spoorknooppunt Zwolle is na twee jaar klaar

26 jul 2021 11:30

De uitbreiding van spoorknooppunt Zwolle is na ruim twee jaar klaar vrijwel klaar. Zaterdag is het project afgerond. Zwolle is één van de grootste spoorknooppunten van Nederland.

Spoorverdubbeling

In Herfte, een buurtschap bij Zwolle, heeft ProRail een zogenoemde dive-under gebouwd. In een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar ongelijkvloers kunnen kruisen en niet op elkaar hoeven te wachten.

Ook het aantal sporen tussen Herfte en Zwolle is verdubbeld. Tot nu toe moesten de treinen naar Groningen, Leeuwarden en Emmen van dezelfde sporen gebruik maken. Omdat in Zwolle bijna alle treinen op elkaar aansluiting geven, komen er vier treinen kort achter elkaar aan. Nu het aantal sporen is verdubbeld is de kans op vertraging verminderd en kan de dienstregeling verbeterd worden. Door de extra sporen ontstaat er ook ruimte voor extra treinen.

Andere projecten

Alhoewel het aantal treinreizigers door de coronacrisis is gedaald wordt er op termijn gerekend op een groei.  Om de toestroom aan reizigers in Zwolle op te vangen, zijn de perrons daar verbreed. De grote bouwklus heeft in totaal ruim 250 miljoen euro gekost. De drie noordelijke provincies hebben 36 miljoen euro bijgedragen.

Alhoewel het project nu vrijwel af is, zijn reizigers nog niet helemaal van de werkzaamheden verlost. Zo staan er in september nog afrondende werkzaamheden aan onder andere de bovenleiding gepland. Daarnaast wordt er ook geïnvesteerd in de sporen rond Groningen en worden er tot 2024 wissels vernieuwd rond Amersfoort. Daardoor zullen treinreizigers richting het noorden rekening moeten blijven houden met werkzaamheden.

25 gedachten over “Uitbreiding spoorknooppunt Zwolle is na twee jaar klaar”

  1. bert sitters schreef:

    Helaas zijn de liften nog altijd aan de krappe kant.

    1. Mark schreef:

      Vast niet zo krap als de enige (!) lift op perron 1/2 van Amsterdam CS. Daar passen fietsen met geen mogelijkheid in.

      1. Bert Sitters schreef:

        De liften vanuit de Oosttunnel in Amsterdam Centraal hebben oude liften.
        De Oosttunnel van Amsterdam Centraal moet nog aangepakt worden.
        De liften in Zwolle zijn echter pas slechts een paar jaar oud
        De andere perrons van Amsterdam Centraal hebben aan de westzijde ruime liften, maar helaas was geen plaats voor een lift aan de westzijde van Amsterdam Centraal.

        1. Mark schreef:

          Het zal vast zijn redenen hebben, maar daar heb ik als reiziger geen boodschap aan. Feit is dat je vanuit Haarlem niet in A’dam CS kan overstappen met de fiets. Alle treinen vanuit Haarlem stoppen op spoor 1 of 2, en geen enkele trein vanuit Haarlem rijdt verder dan A’dam CS. Het zou al helpen als er fietsgoten naast de trappen zouden zijn. Maar om onverklaarbare redenen zijn die op CS weggelaten. Ik ga bij gebrek aan beter wel met mijn fiets op de roltrap, maar of dat nou de bedoeling is…

    2. dries molenaar schreef:

      Nog? Er wordt niets aan veranderd dus het blijft zo, eeuwig.
      En wat maakt uit? Zij er iedere keer tien reizigers?

  2. Sjouke van der Meulen schreef:

    Nu kan eindelijk de sprinter vanuit Leeuwarden doorrijden naar Zwolle en is overstappen in Meppel overbodig

    1. Otto schreef:

      Dat kan maar gebeurt vooralsnog niet.

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    Mooi project wat niet langer een tweesporig traject met gelijke spooraansluitingen zijn! Zwolle is een belangrijk knooppunt, maar ook een mooie stad !Het stationsgebouw wordt gerenoveerd en het busstation verplaatst naar de andere spoorzijde. Op de plek van het oude busstation is een mooie en grote ondergrondse fietsenstalling. Het perron van de trein naar en van Emmen is verbreed, helaas ontbreekt hier een spoor overkapping. Day vind ik een gemis als het regent of de felle zon brandt op warme dagen. Hier mag dat nog eens komen liever vandaag dan morgen. De tijdelijk winkels gaan straks definitief in het historische stationsgebouw wat weer 1005
    in gebruik is als de verbouwing gereed is. Ook het spoor naar Kampen via Zwolle Stadshagen heeft geen perron kap, wel een paar abri s. Niet erg als het rustig is wel in de spits met slecht of tropisch zomerweer!
    Straks wordt Hoogeveen aangepast, waar de spoorboog ruimer gemaakt wordt om met hogere snelheden door heen te rijden. Maar als de lelylijn en Nedersaksenlijn er niet komen, zal Zwolle ondanks de eerder beschreven vernieuwingen een knelpunt blijven.

    tussen Noord en Zuid. Dus: we moeten de Lelylijn en Nedersaksenlijn wel aanleggen, ook het Kamperspoor verlengen naar Emmeloord en Urk. Urk kan weer een regelmatige veerdienst met Enkhuizen krijgen!

    1. Vos schreef:

      Met hoe Urk zich momenteel gedraagd heb ik liever dat ze nooit een spoorlijn krijgen, gewoon vol langs gaan met de trein

    2. Bert Sitters schreef:

      Is onderzocht hoeveel duizenden reizigers spoorlijnen Kampen-Emmeloord en Kampen-Urk dagelijks zou gaan opleveren?
      Moet er een brug of een tunnel komen bij Ramspol?
      Is er ruimte voor een trein naar de haven van Urk en een station direct aan de haven?
      Tussen Enkhuizen en Stavoren gingen de treinen ooit op de veerboot. Moet dit ook van Urk naar Enkhuizen? Passen treinen op een luchtkussenvaartuig of een snelle catamaran?

    3. dries molenaar schreef:

      Er zijn veel te weinig reizigers in de NOP. Men zou als blij mogen zijn wanneer er bij Emmeloord een stationnetje komt. Daar het best bij een A6 kruising met een grote parkeerplaats zodat men makkelijk met de auto terecht kan.
      Maar de Zuiderzeelijn komt er niet (nooit) en het Kamperlijntje had men in de 50-er jaren naar Emmeloord moeten voeren en later ook naar Dronten en Lelystad. Dan was Lelystad er nu heel anders aan toe.

  4. Theo schreef:

    Ik vraag me af of er ruimte is vcor een sneltrein tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle zonder tussenstops. Dat zou het noorden wat beter met het westen en zuiden verbinden. Daarna ook zonder tussenstops naar Amsterdam, Den Haag, Arnhem enz.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Alleen Assen overslaan levert 2 minuten winst op. Richting Leeuwarden zijn het meer stops en zou het om 6 minuten gaan. De vraag is of NS het ziet zitten om naast de huidige IC nog een non-stop IC in te zetten. Ik denk het niet.

      1. dries molenaar schreef:

        Dan zal het uit harder rijden moeten komen. Of er maar mee leven dat het zo al snel genoeg is…

      2. Bert Sitters schreef:

        Assen lijkt als provinciehoofdstad natuurlijk best wel een interessante stop. Hoewel het aantal reizigers, dat net nog niet de 10.000 per dag haalt, niet bepaald erg schokkend hoog is.

    2. Bert Sitters schreef:

      Een IC van Groningen naar Arnhem betekent dat er in Zwolle een gecompliceerde kopstop moet worden gemaakt.
      Isa berekend hoeveel extra reizigers dit mogelijk op zou leveren?

    3. Jeroen schreef:

      Tot mijn stomme verbazing zat ik laatst in een intercity vanuit Groningen die Lelystad oversloeg. Ik probeerde hierover informatie terug te vinden op internet, maar vond niks, alsof de keuze nooit is toegelicht. Dit staat toch in schril contrast met de andere intercitydiensten, die veel vaker stoppen (met als dieptepunt de lijn Den Helder-Nijmegen, de naam intercity onwaardig). Het is alsof er “stiekem” al geëxperimenteerd wordt met snellere treinen, hoewel er hier niet veel meer valt over te slaan. Hopelijk kan op enig moment de baanvaksnelheid omhoog, maar dan zullen wel alle kruisingen ongelijkvloers moeten worden. En dat zie ik echt niet snel gebeuren…

  5. Otto schreef:

    Dat Zwolle “bijna af” is vertelt ProRail iedere keer. Net als het sprookje over de geweldige groei van het aantal reizigers terwijl dat inmiddels gehalveerd is. ProRail lijkt steeds meer in een eigen schijnwereld te leven.

    1. Annemiek schreef:

      Wat mij altijd opviel was de aankondiging van Prorail dat treinen vanuit het noorden nu niet meer hoeven te remmen voordat ze Zwolle binnenrijden. Dat is volgens mij de vierde keer dat ze dit beloven na het afronden van grote werkzaamheden. Alle keren hiervoor ging dit toch nog ongelooflijk vaak fout. Ik heb niet de illusie dat de nu afgeronde werkzaamheden de boel verbeteren.

  6. Brabo schreef:

    Inmiddels heeft de provincie Overijssel besloten tot inkrimping van de treindienst. De intercity zwolle-Enschede gaat vanaf december alleen nog maar op schooldagen rijden en wordt wellicht zelfs helemaal opgeheven. Veel van de overige treinen worden ingekort. Nog even het project Zwolle blijkt weggegooid geld te zijn.

    1. Marc Busio schreef:

      Die intercity van Zwolle naar Enschede heeft nooit bestaansrecht gehad en is er alleen maar gekomen omdat het westen (Kampen, Zwolle) via het spoor onhandig met het oosten (Enschede, Hengelo en Almelo) van de provincie Overijssel verbonden zijn. Twente heeft echter een volwaardig eigen voorzieningenniveau en haar bewoners hebben dan ook geen snelle verbinding met Zwolle nodig. Het is alleen maar een politiek idee dat zij de provinciehoofdstad snel zouden moeten kunnen bereiken omdat de Overijsselse politici denken dat ze belangrijk zijn.

      1. Bert Sitters schreef:

        Station Zwolle had voor Corona dagelijks 42.000 NS-reizigers. Enschede 9.700, Almelo 8.092, Hengelo 6951. Samen blijven de Twentse steden dus onder de 25.000. Een stuk minder dan Zwolle alleen.

  7. dries molenaar schreef:

    Prorail en Verkeer en Waterstaat, gefeliciteerd. Ondanks het gemopper is er iedereen er blij mee.

  8. Wiebe Goossen schreef:

    Er zal toch heus een gedegen plan achter hebben gezeten, anders haal je je toch niet zoveel werk op de hals?

    1. dries molenaar schreef:

      natuurlijk, maar de machinisten van de modelbaan weten het beter. (dwz de stuurlui aan de wal).

Laat een antwoord achter aan Hildebrand (Treinreiziger.nl) Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.