Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

“Uitgesteld onderhoud bedreigt tienminutentrein”

klok 03 apr 2019 10:02

De tienminutentrein op nieuwe trajecten komt in gevaar als er niet extra wordt geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing van het spoor. Die boodschap staat in een rapport die de spoorbeheerder vier maanden geleden naar het ministerie heeft gestuurd. Dat meldt het Financiële Dagblad woensdag.

Spoor slijt sneller

Het rapport is nog niet openbaar gemaakt, maar al wel in handen van de krant. De staat van het spoor is ‘over het algemeen goed’ te noemen, schrijft ProRail in het rapport. Die kwaliteit staat echter onder druk. De infrastructuur op het spoor slijt sneller dan voorheen doordat er meer en zwaardere treinen rijden op het spoorwegnet. Dat vraagt meer van de spoorinfrastructuur en bijvoorbeeld de elektriciteitsvoorziening.

Capaciteitsgrenzen

“Technisch gezien veroudert de infra en is ze niet meer berekend op ontwikkelingen in extra vervoersvragen en andere materieelinzet”, schrijft ProRail. “Als de infrastructuur nu al tegen zijn capaciteitsgrenzen aanloopt, zijn toekomstige intensiteits- en frequentieverhogingen zonder investeringen niet op te vangen.”

Minder onderhoud

Een belangrijk probleem is dat er de afgelopen jaren minder onderhoud is gepleegd dan gepland. Dat is een probleem waar ProRail al langer mee kampt. Doordat de spoorbeheerder minder onderhoud weet uit te voeren dan gepland, ontstaan er storingen. Wordt vervanging de komende jaren langdurig uitgesteld dan zal dit ‘mogelijk veiligheidsissues gaan opleveren, wat betekent dat ProRail moet ingrijpen in de treindienst’, citeert het FD het rapport.

Voorbeelden

In het rapport worden ook concrete voorbeelden genoemd. Zo dreigt het talud waar het spoor op ligt op verschillende plekken te verzakken, onder andere tussen Woerden en Leiden.

De tienminutentrein rijdt nu alleen tussen Amsterdam en Eindhoven. De bedoeling is dat Schiphol – Nijmegen eind 2021 volgt. Ook tussen Schiphol – Leiden – Rotterdam wil de spoorsector omschakelen op de tienminutentrein. De tienminutentrein is een uitkomst van het Programma Hoogfrequent Spoor.

15 gedachten over ““Uitgesteld onderhoud bedreigt tienminutentrein””

  1. Tonny Schonewille schreef:

    Goed dat dit problem aangegeven wordt!

    Dat er de afgelopen jaren minder onderhoud is gepleegd dan was gepland vind ik wel beangstigend. Het is nu al vrij letterlijk de helft van de tijd niet mogelijk om een reis in het weekend te plannen zonder dat je later verrast wordt door extra reistijden. Hoe betrouwbaar wil je dingen hebben?

    1. Simon schreef:

      Inderdaad wonderlijk dat er minder onderhoud is gepleegd dan gepland. Programma Hoogfrequent Spoor is toch niet uit de lucht komen vallen? Is dit niet al bijna 10 jaar geleden besloten?

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Daar heb je zeker een punt.

    2. Wimmy schreef:

      Een beetje overdrijven mag
      natuurlijk altijd.

      Maar als je het woordje LETTERLIJK
      gebruikt dan moet het gewoon waar zijn.
      Beweren dat je bij de helft van de treinreizen ‘achteraf verrast’ word is NIET de waarheid.

  2. Henk schreef:

    Kijk alleen al maar naar al die TSB’s die steeds vaker en langduriger opduiken, zoals tussen Culemborg en Geldermalsen.

  3. roel h. schreef:

    Wat is TSB?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik denk dat hij een TAO bedoelt. Dat staat voor: Treindienst Aantastende Onregelmatigheid

    2. Sander schreef:

      Tijdelijke Snelheids Beperking

  4. Bart Kromwijk schreef:

    Leuk dat je zo frequent kan rijden op 2 sporen. Maar dit laat zien dat je wel echt op de maximum aan het rijden bent. Er zou veel meer geïnvesteerd moeten worden in 4 sporigheid. Dan kunnen ook bij werkzaamheden de treinen blijven doorrijden. Want die tienminutentrein verbussen wordt nog een opgave…

    1. Tonny Schonewille schreef:

      Ik vraag me af of iemand daar al eens over heeft nagedacht inderdaad.

    2. johan II schreef:

      Misschien kunnen ze J Mourinho inhuren, die kan alles verbussen.
      Is vrij. Kan mooi vervroegd Pier opvolgen, heeft ervaring met betonblokken, en intensiteits- en frequentieverhogingen.
      Championsleague nivo, dat willen politici graag.

      Voor TSB’s en TAO’s adviseer ik W de Pooh.

      Mark Rutte en BV Nederland grijp je kans

    3. Tim H schreef:

      In Japan rijden ze meer dan 20 treinen per uur per richting op gewoon tweesporige baanvakken.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Het wordt vooral krap doordat zowel langzame als snelle treinen gebruik maken van dezelfde sporen. Bij 20 treinen per uur moeten alle treinen op dezelfde stations stoppen (of wellicht nog een kleine variatie). Sprinter en Intercity kunnen de sporen dan niet meer delen. Tenzij je de intercity zo sloom maakt als de Sprinter 😉

        1. johan II schreef:

          De nederlandse intercity is al zo sloom als de sprinter.

  5. johan II schreef:

    De nederlandse intercity is al zo sloom als de sprinter.
    De intercity is immers de afgelopen 60 jaar alleen maar langzamer geworden (en wat de HSL betreft, die rijdt inderdaad 160kmu; in 1935 reed al een reguliere uurdienst Brussel-Oostende 160 km/u.)
    Dit wijst op de relevantie van Tims opmerking, en natuurlijk ook op die van Hildebrand dat je dan 4-sporigheid nodig hebt voor de scheiding Intercity-sprinter.

    De eenvoud van de oplossing van Tim dringt al 50 jaar niet door de stopverf van OV-mensen en inmiddels OV-cultuur heen.
    Een vrijplaats van imperfectie en incompetentie. Waar ik zeer van geniet. Elke keer weer een feest, een reis met de NS, of een artikel in treinreiziger (want die gaan eigenlijk alleen maar over kleine en grote domheden, het pertetuum mobile is allang uitgevonden: het OV!).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.