fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Ultimatum spoorvakbonden: NS krijgt week de tijd, anders acties

05 aug 2022 15:05

De Nederlandse Spoorwegen ontvangen vrijdag een ultimatum van de spoorvakbonden. De vakbonden geven de NS een week de tijd om akkoord te gaan met de cao-eisen, “anders volgen er op korte termijn acties en stakingen”, meldt FNV-bestuurder Henri Janssen.

Grote actiebereidheid

De vakbonden onderhandelen al enige tijd met de NS, maar de partijen komen er na vijf onderhandelingsrondes nog niet uit. Het laatste bod van de NS werd door een ruime meerderheid van de FNV-leden van tafel geveegd. Zij lieten daarbij al weten bereid te zijn om tot actie over te gaan. Ook de leden van vakbond VVMC stemden tegen het laatste cao-voorstel.

“Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers”, stelt Janssen. FNV ziet namelijk dat de NS de vacatures niet ingevuld krijgt waardoor bijvoorbeeld treinen uitvallen. Er is volgens Janssen daarom een fatsoenlijke cao nodig om het tij te keren. Alleen dan kan de NS meer mensen aannemen en de leegloop tegenhouden. “Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigers weer betrouwbaar en komt de service en sociale veiligheid van medewerkers weer op het eerdere hoge niveau.”

Eisen

Ook CNV-onderhandelaar Ike Wiersinga is niet te spreken over de houding van de NS. “Wij hebben tijdens de cao-onderhandelingen ingezet op zinvol werk en waardering van medewerkers. De NS heeft daar niet eens op gereageerd en wilde alleen maar praten over kosten en geld.”

Wiersinga vindt dat de NS “juist in deze tijd van krapte, hoge werkdruk en corona” kan laten zien dat de medewerkers ertoe doen. Een van de belangrijkste eisen van de vakbonden is de invoering van de Automatische Prijs Compensatie (APC) voor alle salarissen. Die moet de stijgende kosten van levensonderhoud compenseren. Ook vragen de bonden om een eenmalige uitkering van 600 euro op basis van een voltijdbaan. De lonen en salarisschalen moeten daarnaast omhoog met 100 euro bruto en het uurloon moet minimaal 14 euro per uur bedragen.

Deur staat open

NS laat via een woordvoerder weten af te wachten wat voor bericht hun kant opkomt. “Wat ons betreft blijven we in gesprek. De deur staat in ieder geval open.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

81 gedachten aan “Ultimatum spoorvakbonden: NS krijgt week de tijd, anders acties”

  1. Joost2 schreef:

    Heeft de vakbond ook al uitgezocht waar het geld voor hoger loon vandaan moet komen?

    1. Ruud schreef:

      Ja simpel, de kaartjes zullen duurder worden en dat is onvermijdelijk hoe vervelend ook.

      Dat gaat hoe dan ook gebeuren of de lonen bij de NS nou stijgen of niet want de prijs van electriciteit is door het dak gegaan. De NS is hier grootverbruiker van en de rekeningen hiervoor zullen betaald moeten worden.

      Ik sta volledig achter het personeel van de NS, de lonen moeten omhoog en fors ook, minimaal 10 procent.

      De EU maakte deze week bekend dat de inflatie in Nederland over afgelopen jaar 11,6% is. Dat voelt het NS personeel maar jij en ik ook. Alles worddt duurder en het enige wat niet stijgt zijn de lonen. Neem de melk, in januari nog 1,49 voor 2liter, betaal je nu 2,09euro voor. Alles schiet omhoog in prijs dus lonen zullen hoe dan ook moeten stijgen bij de NS, maar ook die van ons.

      Even ter indicatie: In een maand verdien je 8,3% van je salaris en eigenlijk zelfs minder als je vak.geld ed meetelt.

      11,6% inflatie betekent gewoon dat je op jaarbasis bijna 1,5 maand salaris inlevert.
      Koopkracht die je gewoon kwijt bent door dat alles duurder wordt en de lonen amper stijgen, hooguit 2%.

      Dit kan niemand lang volhouden zonder financieel helemaal vast te lopen, dus wat er ook gebeurt er komt een mega loongolf aan of mensen komen financieel in grote problemen.

      1. Joost2 schreef:

        Als er een loongolf komt, zal dat de inflatie alleen maar verder aanjagen. Geen goed plan dus.

        1. Wouter schreef:

          Ligt eraan hoe je een loongolf bekijkt.

          Als de lonen (in welke sector dan ook) door bijvoorbeeld de cao fors zullen stijgen dan zal dit inderdaad niet verstandig zijn.

          Maar als de lonen ieder jaar meegroeien met de inflatie meegroeien ten behoeve van koopkrachtbehoud dan zal dit niet erg zijn. Het enige probleem is dat de inflatie op dit moment uitzonderlijk hoog is.

        2. Ruud schreef:

          Er is geen andere optie.
          De koopkrachtklap van -10% waar Rutte nu op inzet is (denk ik) ongekend in de geschidenis.
          Wellicht ooit voorgekomen in de krach van de dertiger jaren van de vorige eeuw en heel misschien de jaren 70. Maar toen bestond dacht ik de in het artikel genoemde automatische prijscompensatie nog.

          Mensen hebben geen benul wat de huidige koopkrachtdreun voor ze betekent omdat niemand het ooit mee heeft gemaakt.
          Nou ja, niemand.. 1 van de 8 miljoen huishoudens zit volgens het Nibud inmiddels in de financiele problemen en het kan niet anders dan dat dit aantal razend snel gaat stijgen. Van spaargeld leven kan even maar niet eindeloos.

          Ja loonstijgingen betekent nog meer inflatie. Maar geen loonstijging betekent dat bij veel mensen straks halverwege de maand de pinpas leeg is. En dan krijgt de economie een enorme klap en ben je nog verder weg dan met inflatie.

        3. Anoniem schreef:

          laat de rijken de crisis betalen!

        4. Martin schreef:

          Welke rijken bedoelt u? De mensen die zuinig hebben geleefd en gespaard? Of de succesvolle ondernemers die via hun bedrijven duizenden mensen van werk en inkomen voorzien? Of gewoon iedereen die meer heeft dan u (helemaal niet eerlijk)? Kaalplukken van ‘rijken’ pakt, zo laat de geschiedenis zien (Sovjetunie, Cuba, Zimbabwe, Venezuela enz.), altijd fantastisch uit. Goed idee.

        5. Ruud schreef:

          @Joost2
          Maar het aanjagen van de inflatie om bedrijfswinsen naar recordniveau’s te verhogen moeten we maar accepteren want dat bedrijven meer geld willen verdienen (net als de werknemers bij bijv de NS) is wel normaal?

          https://nos.nl/artikel/2439663-bedrijfswinsten-zijn-hoog-de-rekening-is-voor-de-consument

        6. Joost2 schreef:

          @Ruud

          Het is beide niet goed te praten. Bottomline is dat koopkrachtverlies op korte termijn onafwendbaar is. Dat is niet meer dan logisch. De energietransitie kost geld, de oorlog in Oekraïne kost geld en de lockdowns kosten geld.

        7. Ruud schreef:

          Onze hele economie is gebouwd op groei en toenemende koopkracht. Kortdurend en beperkt koopkrachtverlies is in dit systeem geen probleem. 10% op jaarbasis wel!

          Weet wat je over jezelf afroept als de koopkracht een te grote dreun krijgt, 10% in één jaar is heel veel. Dat kan eenmalig, als de koopkracht volgend jaar weer rond nul zit.

          Historie repeats zeggen de Engelstaligen.

          Het citaat is geschreven in 2009, tijdens de kredietcrisis als reactie op destijds 1 a 1,5 koopkrachtverlies…

          Nu de agrarische sector duidelijk de gevolgen van de economische malaise te verwerken krijgt, is het nuttig om een vergelijking te maken met de crisis in de jaren dertig van de vorige eeuw.
          Die was veel ernstiger dan de huidige. Zo daalde de gemiddelde koopkracht in Nederland tussen 1928 en 1933 met 15 à 20%, terwijl de koopkracht nu vooralsnog op peil is gebleven.

        8. Joost2 schreef:

          U kunt 100x herhalen hoe belangrijk groei of behoud van koopkracht is, dat zorgt er niet voor dat het ineens wel haalbaar is.

      2. J schreef:

        Ben je een socialist?
        Wat een domme persoon zeg…
        WOKE

        1. Simon schreef:

          Tja, wanneer je arbeid meer belast dan kapitaal ontstaan er nieuwe kansen voor het socialisme.
          “Hard werkend Nederland” wordt inderdaad wakker en de vakbonden hebben het ontbijtje klaarstaan.
          Ik denk niet dat Ruud dom is.

        2. Vizier op Rechts schreef:

          Rechtse ratten, Rol uw matten! – when nothing goes right, go left.

    2. Anoniem schreef:

      Wat dacht u ervan als de lonen van de winsten of hoge lonen van het management worden afgetrokken.

      1. Joost2 schreef:

        NS maakt verlies. Dus daar valt niets te halen. Het management heeft al salaris ingeleverd. Bovendien is hun salaris niet groot genoeg om de huidige looneisen van de vakbond in te kunnen willigen, zelfs al zou je dat halveren.

      2. Anoniem schreef:

        Welke winsten??? NS ligt aan het staatsinfuus , zonder dat geld zijn ze binnen een maand failliet.

    3. Anoniem schreef:

      Daar gaat de vakbond niet over. Bazen houden lang niet altijd van meedenken.

    4. bert sitters schreef:

      Heeft NS al uitgezocht hoe het bedrijf aan voldoende personeel komt om de treinen te laten rijden, als de lonen niet meegaañ met de trend?

      1. Joost2 schreef:

        Automatiseren. Dat zal op de langere termijn sowieso nodig zijn bij veel sectoren.

      2. Annemiek schreef:

        NS stevent keihard af op een faillissement. Het geld raakt letterlijk op. In dat licht bezien, is het loonbod dat NS haar personeel doet meer dan redelijk. Het dekt immers een groot deel van het koopkrachtverlies. Het is niet het moment op de gulle werkgever te spelen, nu zeker is dat nog voor het einde van dit jaar moet worden gebedeld bij de overheid.

        1. Baardstaart schreef:

          @Annemiek Is het erg dat de NS afstevent op een faillissement? Dan krijgen de FMN vervoerders eindelijk de kans om een beter product neer te zetten.

        2. Annemiek schreef:

          @Baardstaart. Nee, dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Maar ik vind wel dat de vakbond en het personeel stil moeten staan bij de gevolgen daarvan. Als ze nu hun hand overspelen, waardoor een faillissement sneller aan de orde komt, zullen ze achteraf wensen dat ze zich iets meer bescheiden hadden opgesteld.

          Ik denk dat NS ervan uitgaat dat ze de staatssteun die ze nodig hebben gewoon gaan krijgen, terwijl dergelijke steun niet is toegestaan. Er hoeft dan maar een belanghebbende op te staan en te protesteren en NS hangt. Een andere optie is dat NS geen staatssteun krijgt en dusdanig in de exploitatie moet snijden dat het niet meer aan de concessievoorwaarden voldoet. Ook dan is NS de klos zodra een belanghebbende gaat procederen. Zelfs in het meest positieve scenario, waarin alle forenzen de weg terugvinden naar de trein, heeft NS steun nodig. NS staat derhalve met de rug tegen de muur en kan een de enorme kostenpost die de vakbonden eisen helemaal niet dragen.

      3. Anoniem schreef:

        Eens een keer leren de zaak wat minder arbeidsintensief te organiseren.

  2. Edwin de Hond schreef:

    Meneer Jansen zegt dat de acties ook in het belang van de reiziger is. Welk belang ? Conducteur is vaak onzichtbaar , mede ook de schuld van de tandenloze directies en Staatssecretarissen die niet durven in te grijpen en dan durven de bonden ook nog te zeggen dat de idiote loonsverhogingen ook de sociale veiligheid te goede komt voor de reiziger. Zichtbare NS personeel daar komt de sociale beleving mee terug. De reizigers worden al een lange tijd in de kou gelaten zowel door NS directie maar OOK door personeel met name de conducteurs. Zoals ik al eerder heb geschreven de vakbonden vergeten een ding ze zijn aan het Corona infuus dus mag er offers worden gevraagd net als bij KLM want de NS lonen zijn boven gemiddeld ondanks grote krokdillen tranen van de bonden. Indien de vakbonden hun zin krijgen is het heel simpel einde Corona steun kijken wat er dan gebeurd verhogingen van de ( al de duurste van Europa ) treinkaartjes lijkt me niet zeker niet gewenst gezien de huidige belabberde dienstverlening , dus lijkt me snijden in het personeelsbestand de enige optie en dan hebben het nog niet over de idiote dienstroosters wat fors extra personeel kost en kosten. Deze acties zal de reiziger niet terug doen keren voor de Corona. Een schandeis het maar daar staat NS ook voor Nederlandse Schande. Het word hoog tijd dat het spoor word aanbesteed per 2025 is goedkoper en efficienter voor de reiziger de verhalen van de bonden dat aanbesteding slecht is voor de reiziger met name van Dhr. Jansen kunnen de prullenbak in maar ja het personeel moet dan werken en dat is een vies woord bij het spoor

  3. Johan schreef:

    “Wij hebben tijdens de cao-onderhandelingen ingezet op zinvol werk en waardering van medewerkers.”

    Dus als NS via het monitoren van het aantal gecontroleerde vervoerbewijzen de stofkam door het conducteurscorps wil halen om de waardering voor de overgeblevenen te verhogen, is de CNV helemaal voor. Mooi.

  4. Wim Lubbers schreef:

    Het begon in januari met een handvol uitgevallen treinen. Voor morgen (zaterdag) vallen er al 8 ic’s en 17 sprinters uit. Allemaal zieken natuurlijk terwijl er bij al die werkzaamheden toch een hoop treinpersoneel uitsparen.
    Ook planners komen ze te kort en de schermen in de trein staan (in het weekend) meestal op testbeeld. Hebben ze ook al niemand meer voor.
    De planner op internet barst van bugs. Ik wil morgen van Limburg naar IJlst (Friesland) Als het aan NS ligt stap ik in Den Bosch over op de veredelde boemel naar Zwolle. Als ik aangeef via Utrecht te willen reizen laten sturen ze me eerst naar Amsterdam-Zuid. Als het aan NS ligt kom ik precies een uur later aan. Tip: hak je reis op de planner in stukjes. Je staat versteld van de tijdwinst.

    1. Rudy schreef:

      Eén op de acht COVID patiënten ontwikkeld long COVID. Dat betekent dat bij een infectie van 50% van de bevolking, 6% van het personeel met long COVID thuis zit. Waarschijnlijk is dit eerder 8% i.p.v. 6%. Zie hier het chronische personeelsprobleem waarmee de BV Nederland, dus ook de NS, te maken heeft.

      Conclusie, 8% van de treinen moet uitvallen om het spoor draaiende te houden.

      1. Martin schreef:

        Zo ongeveer alle Nederlanders hebben inmiddels wel COVID gehad (door de patiënt zelf gemerkt of niet). Bij mij op het werk en bij dat van mijn vrouw is iedereen besmet geweest. Niemand heeft ‘long COVID’. Het zal heus wel voorkomen, maar als een op de acht mensen het zou hebben, zou het land toch volledig platliggen? Is niet het geval. Het personeelstekort in vele sectoren wordt ook nauwelijks gelinkt aan een hoog ziekteverzuim, maar aan heel andere factoren.

      2. Baardstaart schreef:

        Het is niet long covid die deze personeelskrapte veroorzaakt noch andere direct Corona gerelateerde oorzaken.

        De reden van de personeelstekorten is dat in deze jaren veel babyboomers op pensioen gaan en er minder jong personeel instroomt dan er aan gepensioneerden uitstromen. Zie bevolkings”piramide”.

        1. Simon schreef:

          Nee, ik denk niet dat de babyboomers hier de hoofdoorzaak van zijn, het zijn over het algemeen éénverdieners die met pensioen gaan en jonge mensen werken allemaal.
          Net als teveel koeien zijn er in Nederland ook teveel bedrijven en er gaan er maar weinig failliet. Ons land is één groot bedrijventerrein.
          Een vlotte uitleg over de belangrijkste oorzaken;
          https://nos.nl/op3/video/2429633-waar-is-iedereen-het-personeelstekort-uitgelegd

      3. Otto schreef:

        Er zal ongetwijfeld ook via ziektemeldingen gesaboteerd worden. Bij de verkeersleiders vielen er plotseling geen diensten meer uit wegens personeelstekort nadat ze een toeslag kregen. Ineens was er genoeg personeel beschikbaar.

  5. Mars schreef:

    “Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers”. Pure onzin, de reiziger heeft er helemaal niks aan en mag de problemen zelf oplossen (geen vervangend vervoer).

    Een betere cao gaat echt niet bijdragen tot het invullen van de vacatures op kort termijn. Men staat nu al niet massaal in de rij. De vakbonden doen overkomen of alles alleen maar gaat over het salaris…

    1. Karel Geerts schreef:

      “in het belang van de reizigers”, vakbondsprietpraat uit de jaren 70.

  6. tbo schreef:

    Aan de ene kant is er kritiek op conducteurs die altijd in hun hokje blijven zitten of in de eersteklas, aan de andere kant hebben conducteurs best een legitiem argument dat het werk niet bepaald meer fijn is qua veiligheid; de verharding van de maatschappij kan de NS weinig aan doen, maar om nou te zeggen dat er een goed ondersteunend systeem is voor zich misdragende reizigers… Er is geen spoorwegpolitie meer, en het op tijd doorrijden van de trein gaat voor alles. De oplossing is: conducteurs die dat willen, omscholen tot S&V personeel met bijbehorende bekwaamheden en bevoegdheden. Vertrekprocedure door machinist laten doen. En dan het vak conducteur (muv een klein aantal specifieke treinen zoals de internationale) opheffen. We kloppen onszelf altijd op de borst dat ons railnet eigenlijk een groot metronetwerk is (waar conducteurs vanuit internationaal perspectief sowieso ongebruikelijk zijn) en maatschappelijke verharding vereist andere capaciteiten dan voorheen in de trein (omgaan met agressie vs. kennis van het spoorboekje). Regionale vervoerders doen het al met S&V personeel. Ik zie twee vliegen die we in een klap kunnen slaan.

    1. Simon schreef:

      Hm, als de nood aan de man is komt de politie echt wel naar een trein toe hoor.
      En conducteurs zijn getraind in de omgang met alle soorten van menselijk gedrag.
      Bovendien is het ook wel fijn als iemand bij letsel of na een aanrijding eerste hulp kan verlenen.
      Een bepaalde categorie reizigers zal de conducteur gaan missen als vraagbaak en als handhaver van de sociale veiligheid aan boord.
      Een andere categorie reizigers kan best wat terugkoppeling gebruiken op gedrag.
      Machinisten zitten er niet op te wachten de vertrekprocedure over te nemen en bovendien moet daarvoor heel veel geregeld worden met monitoren enzovoorts.
      Ik vind conducteurs eigenlijk wel prima, als ze hun werk doen.

  7. Jo schreef:

    Acties waardoor treinen zouden uitvallen zou voor menig, inclusief mijzelf tijdens privétijd, de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Er vallen nu teveel treinen uit door personeelstekort, personeel controleert veel te weinig en er staan onveilige situaties in treinen. Het personeel wordt inderdaad te weinig betaald, maar met dit soort acties neem ik de torenhoge kosten voor benzine voor lief. De trein is gewoon het geld niet meer waard als het zo door gaat. Dat is het nu al niet. Ze kunnen al niet eens een halfuursdienst, zoals op Roosendaal-Zwolle, uitvoeren en dan willen ze met elke 10 minuten een trein absurd veel treinen laten rijden. Geen wonder dat er geen geld is voor personeel. Ook al die idiote dingen met apps en druktemeters is toch geldverspilling. De meeste mensen die klagen over drukte stappen toch altijd bij dezelfde deur in. Ze zouden beter ludieke acties kunnen houden die het publieke debat starten. Plaats gewoon een hele serie zeecontainers rond het hoofdkantoor van de NS tijdens een bestuursvergadering of iets anders wat het nieuws haalt.

  8. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Conducteurs zijn hier vaak het Kop van Jut terwijl ze zorg dragen voor de veiligheid en zoals Simon terecht opmerkt dat bij een aanrijding eerste hulp bieden ook hun taak is ervoer ik in 2006 aan den lijve
    Er werken meer mensen bij NS dan alleen het rijdend personeel. Een goede honorering is in het belang van iedereen waar je ook werk en dus niet alleen bij NS

    1. Simon schreef:

      Een conducteur zorg niet voor veiligheid.
      Dat kan die niet doen vanaf de eerste klas
      Als u conducteur bent kijk eerst eens naar u zelf en u collega’s. Ik ga dagelijks met de trein en ook op trajecten waar geen conducteur is. De conclusie die ik trek is dat op de trajecten waar geen conducteur is de trein meer op tijd gaat en de veiligheid hoger is. Aangezien daar mobiele controle teams rond lopen.

      Mijn advies die conducteurs omscholen naar machinist of treindienstleider hebben we meer aan die personen dan met een boekje in de eerste klas.

      1. Simon schreef:

        Leuk dat u ook Simon heet.
        Ik ben geen conducteur maar treinreiziger en ben met u eens dat conducteurs gewoon moeten doen waar ze voor worden betaald.
        Dan wordt iedere trein begeleid en heb je alleen nog maar mensen nodig die de conducteurs controleren. Waar zijn die nu?

  9. Jeff schreef:

    Links of rechtsom halen ze het geld bij de reiziger en het rijk.
    Iedereen heeft het op dit moment moeilijk door de inflatie. Zo kan jij en ik ook gaan staken voor meer loon. Dit gaat zorgen voor meer stijgende prijzen…..

    1. Annemiek schreef:

      Dat iedereen het moeilijk heeft vanwege de inflatie is een fabeltje. Voor een groot deel (80-90%, schat ik) van de mensen betekent minder koopkracht alleen maar dat ze andere keuzes moeten maken. Dat het niet meer en/en is, maar of/of. Als mensen die aanpassing niet kunnen maken, zijn ze gewoon te verwend.

      Beter dan hoe het nu is, gaat het echt niet worden.

      1. Jeff schreef:

        Annemiek, helemaal eens met jouw bericht.
        NS-personeel wil gewoon meer loon en een betere CAO.
        Als de overheid de inkomstenbelasting verlaagd is het probleem opgelost bij veel bedrijfssectoren.
        Schaf hypotheekrente, zorgtoeslag, kindgebonden budget af. Dit kost werkende gewoon geld. Ik ben tenslotte geen Sinterklaas. Voor de gelukzoekers/ en of asielzoeker. Nederland is vol en we kunnen dit straks niet meer trekken. De AZC is nu al vol dat mensen slapen in tentjes.

        1. Anoniem schreef:

          Afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, zorgtoeslag, etc kost de werkende geen geld?

  10. Fred schreef:

    Helemaal met alles eens

  11. Johan F schreef:

    Het is begrijpelijk dat NS personeel opkomt voor haar belang en probeert zo veel mogelijk het koopkrachtverlies probeert te verminderen. We leven momenteel in Europa wel in magere jaren. Er is veel geld geleend om o.a. voor de coronasteun in te zetten. Er gaat extra geld naar defensie en de sterk gestegen energie kosten treft enerzijds alle mensen maar ook de bedrijven. Naar mijn idee is het niet mogelijk iedere sector 100% compensatie van de prijsstijgingen te geven. Als dit in de ene sector wel gebeurt dan verhoogt dit de prijs van de producten. De nieuwe stijging verhoogt de drang om lonen, pensioenen en uitkeringen extra te verhogen in de andere sectoren. Het is een onrecht dat sectoren die de maatschappij kunnen lamleggen wel hun zin krijgen t.o.v. sectoren die geen machtsmiddelen hebben.
    Indien de productiviteit verhoogd wordt dan is er we wel ruimte voor boven gemiddelde loonstijging. Dit kan b.v. door meer reizigers aan te trekken in halfvolle treinen. Ik spreek regelmatig mensen die niet of minder kunnen reizen. Er zijn geen goedkope dagkaarten meer en de laagste inkomens zijn relatief het meeste geld kwijt aan gestegen kosten voor energie en voeding. Kunnen de laagbetaalde werkenden meer loonsverhoging krijgen dan de mensen met een hoger inkomen? Ik hoop voor hen dat dit realiteit wordt, zodat zij wat vaker kunnen deelnemen aan het reizen met de trein.

    1. Anoniem schreef:

      Die mensen die roepen dat ze de trein niet meer kunnen betalen roepen dat ze dan maar met de auto gaan. Want daar hebben ze kennelijk wel geld voor.

    2. Realisme graag schreef:

      Er zijn ook grenzen aan de nivellering.

  12. Baardstaart schreef:

    Ben net terug van een weekendje Groningen. Met de heenweg was ik met lokale vervoerders (Blauwnet Keolis & Arriva) en een bus Emmen – Groningen naar Zwolle gegaan en met de terugweg NS en een lokale vervoerder. Ik vind het materieel en de properheid van de lokale vervoerders er een stuk beter uit zien dan de NS. Daarbij was de trein van de NS aan de korte kant met 1 IC3 treinstel. In Zwolle wilden er veel mensen in.

    Voor mij een teken dat het niet goed gaat met de NS als spoorbedrijf. Ik denk dat de directie niet goed in staat is de werknemers etc. aan te sturen.

    1. johan II schreef:

      De conclusie is op zachte wijze verwoord wat uit bijna alle berichten van en reacties onder treinreiziger.nl blijkt.

      Lijkt wel een pleidooi voor afnemen hoofdconcessie, want dit is wat men noemt een ‘wicked problem’ (hardnekkig probleem, kom je niet uit).

      Zelf ben ik meestal wat extremer in m’n conclusie: bijna niemand bij NS weet in de praktijk waar ie mee bezig is, verschuilt zich achter wannabe/waanbeelden en de omgeving laat dat gebeuren, sterker nog het is 100% de cultuur, een speelplaats.
      Ze vinden een directeur die weer naadloos hierin past. Het blijkt ook gewoon moeilijk voor buitenstaanders om dit soort verpletterende olifanten te zien in kamers (en spiegels). Je verwacht het gewoon niet, en het is te eng om te beseffen. Dit is waarom ook goede kwaliteiten (/mensen) tragisch aangetast worden – “waar je mee omgaat wordt je – ongemerkt en ongewenst – mee besmet”.
      Het ligt dus niet aan de mensen/kwaliteiten.

      De giftigheid/arrogantie van de vakbonden is ook een gevolg hiervan. De dissociatie op de werkvloer ook, de te korte treinen, endemische stagnatie etc. En het decennialange HSL gepruts, etc etc.

      1. Simon schreef:

        Tja, voordat NS werd opgesplitst had het bedrijf een stevige eigen kwaliteitsdienst.
        Misschien is het tijd om zoiets nu OV-breed op te zetten, vanuit het ministerie bijvoorbeeld.
        Een interessant stuk dat in die richting wijst is het ooit door ir. Jaap van den Top geschreven documentje;
        https://research.tudelft.nl/en/publications/effectiviteit-van-het-nederlandse-spoorvervoer-kritisch-beschouwd

        1. Ab Normaal schreef:

          De huidige concessie dwingt die dienst nog steeds af. Het grootste probleem met de NS is eigenlijk hetzelfde als die van de KLM, het is een trots van het land en moet koste wat kost gered worden. Dat zorgt voor halfbakken beslissingen en slecht management. Zowel van de directie als de overheid, de reiziger is de gebeten hond.

          De vakbonden hebben ook de concessie gelezen en zij zien dat de NS onder de huidige omstandigheden de prijzen met 10-15% mogen laten stijgen. Dus er komt extra geld binnen. Tel daarbij op dat ALLE vervoerders nog steeds gecompenseerd worden wanneer er minder reizigers zijn en je krijgt een bedrijf wat elke commerciele prikkel mist en voor monopolist kan spelen.
          Langzaam zullen de reizigers afdruipen en is er tzt helemaal geen NS meer bij gebrek aan reizigers.

        2. Realisme graag schreef:

          NS een kwaliteitsdienst??? Op de regionale lijnen had NS er jarenlang een puinhoop van gemaakt.

        3. Simon schreef:

          @ Realisme
          Ik beweer ook niet dat daar altijd naar werd geluisterd, maar de belangen van de reiziger werden wel wat meer serieus genomen.
          Nu danst men vooral naar de pijpen van het ministerie van financiën.

        4. bert sitters schreef:

          Die “puinhoop” viel wel mee. De Wadlopers en de Buffels deden hun best, maar het nieuwe materiaal is natuurlijk beter. Er rijden nu wel meer treinen op deze lijntjes, maar kijk eens naar de dienstregeling op diesellijntjes in andere landen met vaak maar een paar treinen per dag en ook nog eens op onmogelijke tïjden

        5. bert sitters schreef:

          Dan deed NS het zo slecht nog niet.

        6. Annemiek schreef:

          @bert sitters. Dat is uit je duim gezogen onzin. NS wilde van de noordelijke nevenlijnen af en zag in verbussing de enige oplossing. En NS liet het niet na om die wens kracht bij te zetten door haar taken belabberd uit te voeren en er geen cent in te investeren. Vanaf het moment dat er Noordned op de treinen stond, ging het veel beter. En later hebben Arriva en de provincies er een succes van gemaakt. Ongeveer hetzelfde geldt voor de lijn Emmen-Zwolle en de lijn Marienberg-Almelo. Als het aan NS had gelegen, hadden die niet meer bestaan. Limburg is ook veel beter af, nu NS alleen nog de intercity’s rijdt.

        7. bert sitters schreef:

          Annemiek,
          Als er iemand uit haar duim zuigt,dan ben jij het wel.
          Kijk echt eens naar diesellijntjes in andere landen, dan deed NS echt zo slecht nog niet ondanks dat NS is volgens jou geen zin meer had.
          Overigens moest ik onlangs overstappen in Leeuwarden van NS naar Leeuwarden. De NS-trein was langer dan gepland en kon niet stoppen op het korte perron. Dus moest de trein stoppen op een langer perron., maar daar moest eerst een trein vertrekken. De aansluitende arriva-trein sstond nog aan de andere kant van het perron, maar na het uit- en inchecken gingen de deuren dicht en vertrok de trein pal voor de ogen van de reizigers op het perron. Geen conducteur die even 10 – 20 seconden wacht met het vertrek.

        8. Annemiek schreef:

          Ja, als je de lat maar laag genoeg legt, wordt een prestatie vanzelf goed… Wat een flauwekul. NS deed het ronduit slecht, verwaarloosde de treinen en stations en deed alles om te bewijzen dat de noordelijke nevenlijnen niet fatsoenlijk te exploiteren waren. Zelfs nadat het haar belang volledig had overgedragen aan Arriva, bleef NS in Den Haag lobbyen om de lijnen te laten sluiten. Dan kun je de vergelijking wel proberen met niet gespecificeerde lijnen in het buitenland, maar het feit is dat NS te opzichte van de vraag, de potentie en de latere exploitant ongelooflijk slecht gepresteerd heeft. Waren Arriva en de provincies niet aan de haal gegaan met de lijnen, dan bestonden ze niet meer.

          En dat je laatst je overstap niet haalde, heb je natuurlijk volledig te wijten aan NS, dat blijkbaar niet tijdig (ze kunnen dat zeker weten vanaf Zwolle) in de gaten had dat je trein niet langs het perron paste. Daardoor liep je minimaal 5 minuten vertraging op en haalde je je aansluiting niet, want net als bij NS, bepaalt niet Arriva of een trein kan wachten, maar doet de treindienstleiding dat.

        9. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik woonde van 1996 tot en met 2000 in Warffum off all places. Enkele jaren erna kwam ik er nog frequent. NS wilde van de regionale lijnen af, tegelijkertijd had het een aandeel van 49 procent meen ik in Noordned, en deed men ook mee in Oostned en Syntus. De overgang ging in begin stroef. De introductie van 1e klas in de Wadloper was lachwekkend. Maar in de jaren erna is het wel wat geworden, en uiteindelijk beter. Mijn inziens is het vooral beter gegaan toen het spoor volledig onder Arriva viel.

      2. Baardstaart schreef:

        @JohanII

        Ook denk ik dat het alternatieve vervoersplannen van de FMN (Samenwerking private vervoerders) een goed idee is, vrees ik zolang als het OV nog aangestuurd wordt door de landelijke overheid een bende blijft. Ik denk dat de provincie en de gemeentes het belang van goed regionaal OV veel beter in zien en de landelijke overheid gooit er inmiddels overal met de pet na en zit er voor andere zaken dan voor de bevolking.

        Ik heb deze zomer al veel genoten van de diverse leuke aanbiedingen van menig provincie en de bussen zagen er ook goed verzorgd uit. Regionale treinen dito, zelfs de gedateerde Lintjes van Zutphen – Hengelo – Oldenzaal. Maar ja. Allemaal vervoer georganiseerd via de provincie’s.

        1. Simon schreef:

          Ik ben het grotendeels met u eens, maar wanneer er bij de provincie iemand aan het roer staat die zich blindstaart op het financiële aspect kan het helemaal misgaan.
          In de Drechtsteden was het overgrote deel van de bevolking buitengewoon gelukkig met de vorige concessiehouder Arriva, zowel voor wat betreft het busvervoer als voor de waterbus.
          Het is nu een bende! Je hoeft nergens meer op te rekenen.

  13. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

    Vorig jaar 500 miljoen euro winst, inderdaad was dat zonder overheidssteun niet gelukt. NS binnen een maand failliet zonder overheidssteun klopt overigens echt niet. De steun is nu veel beperkter.

    1. Eef schreef:

      500 miljoen winst bij meer dan 1000 miljard subsidie. DT is nog steeds 1,5 miljoen verlies per dag.

  14. Ger Nijman schreef:

    Net als in de samenleving als geheel verhardt en verruwt vaak de toon van de discussies op treinreiziger.nl. Jammer, want de site is opgericht als antwoord op de vaak negatieve kritiek op het OV (en op NS in het bijzonder). De gedachte was, dat positieve kritiek, dus onderbouwde voorstellen hoe het beter kan, een bijdrage levert aan verbeteringen.

    Een positieve toon, zelfs bij het behandelen van minpunten, vergroot de mate waarin onze reacties serieus worden genomen door bedrijven. En dat is toch onze bedoeling: dat er met onze kritiek iets gebeurt ter verbetering van de kwaliteit van het reizen per OV.

    Misschien is het mogelijk om op treinreiziger.nl te komen tot een dialoog: dus dat OV-bedrijven worden uitgenodigd om op onze voorstellen te reageren. Al is het maar om van hun kant met kracht van argumenten aan te tonen waarom die voorstellen niet, niet geheel, of niet op korte termijn uitvoerbaar zijn.

    Voor wat betreft het arbeidsconflict: er is in Nederland vaak een maatschappelijke (en mede daardoor financiële) onderwaardering voor mensen die het echte uitvoerende werk doen, die dus waarde toevoegen aan de samenleving. Verplegers, vuilophalers, wegwerkers, cipiers, treinpersoneel, onderwijzers, schoonmakers, bouwvakkers etcetera. In een maatschappij die steeds meer problemen kent, van klimaatdreiging tot gastekort, van woningtekort tot toeslagenschandaal, van zorgwachtlijsten tot bureaucratie-excessen, voelen deze mensen zich bewust of onbewust steeds meer vergeten, verraden, vernederd. Het gaat dus bij de stakingsdreiging niet alleen om de poen, maar ook om een toegenomen onvrede.

    Daarom hoop ik dat de NS-directie ook dit aspect meeneemt in de communicatie met de vakorganisaties. Vaak zeg ik: het OV heeft problemen van 3C met 4P, de Communicatie, de Communicatie en de Communicatie, met Passagiers, Pers, Politiek, en niet in de laatste plaats het eigen Personeel. 3C met 4P lijkt me de belangrijkste agenda van dit moment en van de komende jaren (die voor bijna niemand makkelijk lijken te gaan worden).

    1. Johan schreef:

      In het OV wordt standaard gestaakt als de CAO afloopt of als de directie plannen maakt om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Dat heeft dus niets te maken met *toegenomen* onvrede. Het gevolg van die stakingstraditie is dat de kosten voor het OV gemiddeld sneller stijgen dan de inflatie terwijl de arbeidsproductiviteit maar niet hoger wordt. De reizigers en belastingbetalers krijgen de rekening gepresenteerd. Laat ik het positief formuleren: Ik denk dat meer mensen het OV-personeel positief gaan waarderen als dat OV-personeel om te beginnen eens 10 jaar op rij niet zou staken.

      1. Brabo schreef:

        Het gebrek aan arbeidsproductiviteit bij het OV is een levensgroot probleem. Men wil bij het OV riante CAO’s maar dat kan bij de huidige lage arbeidsproductiviteit domweg niet. Je kunt de lonen alleen verhogen als hetzelfde werk in de toekomst met minder mensen wordt gedaan. Het OV is geen sociale werkplaats.

    2. Realisme graag schreef:

      De lager opgeleiden voelen zich ondergewaardeerd, de hoger opgeleiden voelen zich als een pinautomaat leeg gezogen door de belastingen. De realiteit is dat de Nederlandse economie niet genoeg produceert om iedereen meer te geven. We werken te weinig uren en de arbeidsproductiviteit stijgt al vele jaren nauwelijks meer. Door de boycot van Russische producten en de geldpakketen voor de Oekraïne is er nu alleen maar minder over. Echter we willen niet accepteren dat dat betekent dat iedereen het minder zal moeten doen in plaats van met meer.

      1. Simon schreef:

        @ Realisme?
        Nederland is Europees aanvoerder in flexcontracten die overwegend door lager opgeleiden worden vervuld. Dus over de arbeidsproductiviteit in ons land hoeft u zich geen zorgen te maken. Wie niet presteert kan ‘per direct’ op zoek naar iets anders.
        Deze mensen voelen zich leeggezogen door de belasting wanneer zij overwerken. Iets dat in de sectoren waarin zij werkzaam zijn meestal niet vrijwillig is.
        De belasting in ons land is juist uiterst vriendelijk voor ‘onverdiend vermogen’. Bijvoorbeeld; geërfd, bij elkaar gesjoemeld of gestolen (witgewassen) vermogen.

        1. Anoniem schreef:

          De overheid is vorig jaar juist door de rechter teruggefloten omdat inkomen uit vermogen onredelijk hoog belast werd, in veel gevallen meer dan 100%. En dat vermogen bij elkaar is gesjoemeld of gestolen slaat helemaal nergens op.

        2. Brabo schreef:

          Ik krijg de indruk dat u een heel jaloers iemand bent.

        3. Simon schreef:

          Ik heb het niet over spaargeld dat door een fout te hoog belast werd.
          Ik vind dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
          Voor iemand in box 2 die belasting ontwijkt heb ik net zo weinig respect als voor een conducteur die conflicten ontwijkt.

      2. Simon schreef:

        Bovendien, nu we het toch over hoger- versus lager opgeleid personeel hebben; In Nederland hebben we ongeveer net zoveel hoogleraren als metselaars (± 7000).
        Het ‘product’ van de metselaars heeft voor de samenleving blijvende waarde. Het ‘product’ van de hoogleraren is kennis die door het bedrijfsleven omgezet wordt in patenten waarmee zij vermogen vergaren dat, zie hierboven, nauwelijks wordt belast.
        Ik denk niet dat de arbeidsproductiviteit het grootste probleem is.

        1. Karel Geerts schreef:

          Hoogleraren besteden het overgrote deel van hun tijd aan onderwijs. Net als onderwijzers en leraren op andere scholen. Ik zie zelden een hoogleraar in de psychologie lucratieve patenten binnen halen.

        2. Simon schreef:

          Inderdaad, hoogleraren onderwijzen.
          Ze worden daartoe uit belasting betaald.
          De uitkomst van hun activiteiten, het ‘product’, is kennis.
          Met die kennis gaan bedrijven, bijvoorbeeld farmaceuten, vervolgens heel veel geld verdienen waarover ze maar heel weinig belasting betalen.
          Dus wij betalen, zij profiteren.

    1. Johan schreef:

      “De vervoerder zit in een moeilijke financiële situatie en wijst de bonden erop dat hun eisen leiden tot een loonsverhoging van maar liefst 20 procent.”

      Twintig procent … Van welke planeet komen die vakbondslui en kunnen ze daar ook weer naar terug?

      1. Brabo schreef:

        De leiding van de vakbonden op het spoor komt van de meest extreme linkervleugel van de SP. Dat is inderdaad een wereldvreemde planeet.

        1. Joost2 schreef:

          De meest extreme linkervleugel van de SP? Praktisch communisten dus?

  15. Ruud schreef:

    Ruud S, De SP, ‘t zijn geen communisten. Ze komen ook tegen de abnormale huurverhogingen op. Maar sowieso vind ik de financiële eisen voor de NS wel wat aan de hoge kant. Wordt er nu as. maandag gestaakt of, hoop ik, niet?

  16. Tandarts Oosterheem schreef:

    Bedankt voor het delen van deze geweldige details, ik vind ze zo leuk. Kijk ook eens op mijn website: Tandarts Oosterheem

Laat een antwoord achter aan johan II Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.