fbpx
foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk (archief)

Van Boxtel neemt afscheid en blikt terug op 5 jaar NS

NS topman Roger van Boxtel neemt na vijf jaar afscheid van de Nederlandse Spoorwegen. De president-directeur zou aanvankelijk vandaag een afscheidstournee maken door Nederland, maar vanwege de opleving van het coronavirus is dit niet doorgegaan. Daarom heeft de topman digitaal afscheid genomen.

NS in rustig vaarwater brengen

Van Boxtel werd vijf jaar geleden aangesteld om de rust bij NS te laten terugkeren. Vlak daarvoor was zijn voorganger – Timo Huges – ontslagen vanwege frauduleus handelen bij de concessie Limburg. Ook lag het Fyra debacle nog vers in het geheugen. “Ik vond het toen echt een bedrijf in verwarring” blikt Van Boxtel terug. Hij wijst erop dat naast Huges toen meerdere topfunctionarissen net ontslagen waren. “Dat gaf zoveel onrust, wantrouwen en twijfel binnen het bedrijf. Wat is die top nu allemaal aan het doen?”.

Door heel veel naar het personeel te luisteren en overal werkbezoeken af te leggen wist Van Boxtel de rust terug te brengen. Maar ook richting de politiek wist NS vertrouwen terug te winnen door een aantal symbolische maatregelen te nemen (afstoten van aantal stationsformules en een periode niet mee te doen met andere aanbestedingen).

Prestaties verbeteren

Om rust te krijgen binnen het bedrijf moesten ook de prestaties verbeterd worden. Hij merkte ook dat de dossierkennis beperkt was, en dat veel prestatie afspraken niet gehaald dreigde te worden. Daarop besloot de topman overal – van personeelsverblijven tot bij werkplaatsen – een dashboard op te hangen met de eisen en prestaties. “Daarop kon je bijna letterlijk, van maand op maand zien, hoe onze prestaties beter werden. Ik vond het mooi om zo ook het hele bedrijf mee te nemen. Dat je iedereen laat delen in de vreugde dat het beter gaat.”

De prestaties zijn de afgelopen vijf jaar dan ook flink verbeterd, en bereikte in 2019 een nieuw hoogtepunt. De topman benadrukt dat het spoorbedrijf die prestatie gezamenlijk heeft gerealiseerd.

Hogesnelheidslijn

Toch bleef de hogesnelheidslijn lange tijd een hoofdpijndossier. Van Boxtel: “In de politieke arena waren wij het kwetsbaarst met de hogesnelheidslijn. Die presteerde niet. Er vielen steeds treinen stil. Ik heb toen gevraagd hoe zit het projectteam in elkaar?” De topman kwam er achter dat er bij NS wel 30 mensen mee bezig waren. “Ik heb ze toen allemaal aan een tafel uitgenodigd en gevraagd wie is er nu echt de baas hier? En toen zat iedereen elkaar aan te kijken”. Van Boxtel besloot dat het anders moest. “Er moet wel één iemand zijn die de focus aanbrengt”.

De topman deed er alles aan om het dossier eigen te maken. Zo ging hij in voorbereiding van een hoorzitting in de Tweede Kamer ‘s nachts mee langs het spoor om met eigen ogen te zien waar de trein vaak stil valt. “En toen kon ik in de Tweede Kamer precies uitleggen: het ligt dáár en dáár aan. Dit doen wij beter, maar hier kunnen we niet anders. En als u het niet gelooft, ga allemaal maar mee met de trein”. En zo gebeurde het dat alle fractiespecialisten omtrent openbaar vervoer een ritje mee gingen met de machinist op de hsl.

Trein naar Berlijn

Alhoewel Van Boxtel veel succes wist te behalen, lukte niet alles. Zo hield de vertrekkend topman meerdere malen een pleidooi voor een snellere trein naar Berlijn. Ook zonder HSL zou er 1,5 a 2 uur vanaf te halen moeten zijn, bepleitte hij samen met ProRail. Van Boxtel: “Ik vind het zelf jammer dat het mij niet gelukt is binnen deze vijf jaar sneller naar Berlijn te rijden. (…) Dat gaat toch tien jaar duren, voordat dit klaar is. Maar dan rijden we ook in 4 a 4,5 uur naar Berlijn”.

Portret Spoorwegmuseum

Met de ambitie voor een snellere trein naar Berlijn gaat Marjan Rintel verder, de opvolger van Van Boxtel. Rintel prijst tijdens het digitale afscheid van de afzwaaiende directeur de vertrekkend topman. “Je hebt mij wijze lessen meegegeven, en daar ben ik heel dankbaar voor.” Ook anderen, zoals minister Cora van Nieuwenhuizen, staatssecretaris Ankie Broekers-Knol en minister Wope Hoekstra, bedanken de vertrekkend topman voor zijn inzet en prestaties.

Een portret van Van Boxtel komt nu te hangen in het spoorwegmuseum, waar ook alle andere eerdere directeuren geportretteerd hangen.

18 gedachten over “Van Boxtel neemt afscheid en blikt terug op 5 jaar NS”

  1. Bert sitters schreef:

    Roger, bedankt. Je bracht kleur.

  2. Brabo schreef:

    “Door heel veel naar het personeel te luisteren”

    Helaas had hij weinig oog voor de reiziger.

  3. Eduard de Jong schreef:

    Van Boxtel zal geen moment gemist worden. Laat hij maar plaatsnemen in de IC naar Berlijn. Op dat dossier heeft hij ondanks veel lawaai werkelijk niets gepresteerd.

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      Welke NS-topman ben je wel tevreden over? Hughes, Meerstadt, Veenman, Noordzij, Huisinga? Het klinkt zo zuur. Ik weet dat je ook geen fan was van Eringa. Natuurlijk heeft Van Boxtel goed de politiek bespeelt en bij de IC Berlijn geen versnelling gerealiseerd. Maar die man dient in zijn functie het NS belang. En dat was in mijn ogen best redelijk. Als we over het belang van de reiziger hebben, laat hij genoeg werk achter voor Rintel. Maar een NS-topman die zegt laten we kijken of er andere partijen zijn die het beter kunnen, zal je nooit vinden. Ook bij de SNCF, DB etc niet. En als ze iets roepen dat concurrentie goed is, dan zal het tandenknarsend zijn. Dat hoort natuurlijk ook bij de functie.

      1. Anoniem schreef:

        Noordzij zou ik wel als beste van het rijtje kiezen.

        1. DasWarEinmal schreef:

          ….Dr. Ing. Den Hollander natuurlijk!

        2. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Die man was interim. Wat maakte hem als beste?

        3. Anoniem schreef:

          @Hildebrand
          Noordzij liep niet aan de leiband van vakbonden zoals van Boxtel. Het is erg makkelijk om de rust te bewaren als je alles doet wat de vakbond n eisen maar dat is nog niet goed voor het bedrijf.

      2. Johan schreef:

        Sinds het vertrek van Huisinga werd NS in feite geleid door achtereenvolgens De Waal, Jongerius, Heerts en Busker.

    2. johan II schreef:

      ” Als we over het belang van de reiziger hebben, laat hij genoeg werk achter voor Rintel. ”

      Zo werkt het bij elke NS-baas. Noem ze allemaal maar op. Ga ze allemaal maar na. Ken jij een uitzondering?

      De reacties bij afzwaaien kan je uittekenen. De frustratie/wanhoop bij o.a. Eduard de Jong, de zalvende hoop bij anderen. En de kritiek op Eduard. Is perfect proces van instandhouding. Heers en verdeel.

      Suggestie van vernieuwing (’frisse wind’, ‘nieuwe gezichtspunten’, ‘genoeg werk voor Rintel’) doet het goed. Net zoals de legio andere lege woorden het altijd goed doen ‘reiziger op 1, 2 en 3’. En de reacties bij kritiek ‘het is een proces’, ‘is nooit af’ ‘heeft onze aandacht’ etc etc. Alsof ze topprestaties leveren. Verdienmodel van NS is verstrikking opwerpen. Is gouden kooi.

      In elke gezonde bedrijfstak zou jij Hildebrand allang weggekocht zijn om directeur Marketing/Communicatie te worden. Bij NS zit het er hooguit in dat je weggekocht wordt om onschadelijk gemaakt te worden met een kansloos project (vol blalbla)

      Dit vind je ook in buitenland hoor. Alleen op lokale posities kan soms een OV-directeur echt wat substantieels voor de reiziger betekenen met EENVOUD ipv gebakken blabla (bijv. Frank van Zetten).

  4. Henk de Roos schreef:

    Een geweldige man die de medewerkers

    haarfijn aanvoelde.

    1. Anoniem schreef:

      Zijn medewerkers wel maar zijn klanten niet.

  5. Simon schreef:

    Leidinggeven bij NS vraagt om bijzondere vaardigheden.
    Het lijkt nog het meest op werken met vrijwilligers.
    Tegelijk is het de speelgoedtrein van de politici.
    Zij kunnen het niet laten aan de knoppen te draaien.
    Probeer dan maar eens iets tot stand te brengen.

  6. Frans Eekhout schreef:

    OV jaarkaart…
    Meneer van Boxtel heeft zijn best gedaan, al kun je niet iedereen tevreden stellen en blijft er werk aan de winkel voor de eerste vrouwelijke president directeur of moeten we hier spreken van president directrice Marjan Rintel (?), ontmoette hem in 2019 bij de opening van het nieuwe Heerlense station en Maankwartier vraag ik mij wel af wat hij als cadeau heeft meegekregen, een OV jaarkaart eerste klas voor het leven of zo ?…
    Geniet van je pensioen Roger zolang als je het nog kan doen !

  7. Berend Everstraat schreef:

    Tendentieuze intro over Van Boxtels voorganger…
    Huges is niet ontslagen vanwege frauduleuze handelingen. Timo Huges heeft zelf ontslag genomen door onevenredige druk van buiten. Hij heeft alle beschuldigingen vanaf dag 1 tegengesproken en aangevochten. Huges is vervolgens met groot vertrouwen de rechtszaak aangegaan en op alle fronten door de rechtbank in het gelijk gesteld. Het OM is in stilte afgegaan en nooit in beroep gegaan omdat in de rechtszaal geen enkele aantijging aan het adres van Huges stand hield. Huges heeft niet frauduleus gehandeld. Hij kwam er hooguit laat achter dat binnen de NS door anderen frauduleus was gehandeld.

    1. Johan schreef:

      Nee hoor. Er was verwarring over of Huges vanwege de aanbestedingsfaude in Limburg was ontslagen of ontslag had genomen, maar Huges zelf is altijd blijven ontkennen dat hij ontslag zou hebben genomen. (Die ontkenning leverde hem als schikking van het geschil rondom de beëindiging van zijn arbeidsrelatie 175.000 euro op.) Uiteindelijk is hij op staande voet ontslagen, om de onduidelijkheid weg te nemen, precies zoals in het bovenstaande artikel staat.

      “Dijsselbloem was in de veronderstelling dat Huges zelf was opgestapt op 5 juni. Dit was hem door de voormalig voorzitter van de raad van commissarissen meegedeeld. Huges ontkende dit echter. Vervolgens stuurde de minister op 19 juni een brief aan de NS-baas met de mededeling dat hij op staande voet werd ontslagen. Dat ontslag werd pas op 10 juli officieel bekrachtigd in een aandeelhoudersvergadering. ”
      Bron: https://www.volkskrant.nl/economie/minister-betreurt-schikking-met-ex-ns-baas-huges~b4be0853/

  8. Willem schreef:

    Of van Boxtel goed is geweest, hangt nogal samen met het perspectief van waaruit je kijkt. Voor het personeel en politiek was het een prima directeur. Hij gaf niet teveel tegengas en hield rust in de tent.
    Commercieel gezien ben ik niet van zijn prestaties onder de indruk. Huges heeft dat honderd keer beter gedaan. Maar ja, de NS is toch meer een staatsbedrijf dan een commercieel bedrijf. Daar past een ondernemende bestuurdersstijl van Huges niet bij.

  9. Laurens Smid schreef:

    Van Boxtel heeft wel de middag spits korting en de kortingen in de kerstvakantie en de vrijdag na Hemelvaartsdag afgeschaft van de voordeel uren kaart.Ondanks alle bezwaren van de reizigers bleef hij achter zijn besluit staan.
    Het enigste wat je hem wel mee kan geven dat de punctualiteit van de treinen wel is gestegen en dat geldt ook voor de hsl waar het in het verleden toch wel matig was is dat nu ook gestegen.

Laat een reactie achter aan Willem Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.