fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Ticketverkoop voor derde Eurostar gestart

klok 04 jan 2019 23:04

Ondanks dat de directe Eurostar van Amsterdam naar Londen langer op zich zal laten wachten, start in juni 2019 de derde directe Eurostar van Londen naar Amsterdam. De ticketverkoop is vandaag gestart. Dat meldt Eurostar. De verkoop verloopt onder andere via nsinternational.nl.

Capaciteit van 12 vluchten

Sinds april 2018 kunnen treinreizigers al rechtstreeks van de Britse hoofdstad naar Amsterdam. Die verbinding is volgens Eurostar een succes. Het gaat nu nog om twee treinen per dag, maar vanaf 11 juni 2019 komt daar een derde trein bij. Het is de bedoeling dat in 2020 verder wordt gegroeid naar vier of vijf verbindingen per dag. De derde dagelijkse trein brengt de capaciteit op de route naar het equivalent van 12 vluchten per dag, aldus Eurostar.

Meer flexibiliteit

Uiteraard is directeur Mike Cooper van Eurostar opgetogen over de derde verbinding. “Met onze nieuwe route naar Nederland is tegemoetgekomen aan de sterke vraag van zowel zakenreizigers als vakantiegangers, die steeds meer waarde hechten aan het gemak, het comfort en de naadloze ervaring van hogesnelheidstreinen. Een derde trein per dag zal de capaciteit verhogen en tegelijkertijd meer keuze en flexibiliteit bieden aan onze klanten die reizen tussen deze Europese steden”, aldus de directeur in een persverklaring.

Tarieven Eurostar Londen – Amsterdam

Directe trein Amsterdam – Londen

Van Amsterdam naar Londen rijdt de Eurostar nog niet rechtstreeks. Het is wel mogelijk de Eurostar te gebruiken van Amsterdam naar Brussel. Het was de bedoeling dat de treinverbinding Amsterdam – Londen
per december 2019 zou starten, maar inmiddels is duidelijk dat dit wordt uitgesteld naar het voorjaar van 2020.

Dienstregeling Eurostar

In beeld: eerste Eurostar Londen – Amsterdam (april 2018)

22 gedachten over “Ticketverkoop voor derde Eurostar gestart”

  1. dries molenaar schreef:

    ‘de naadloze ervaring’? Duidelijk dat deze persoon zelf nog niet met de Eurostar gereisd heeft. Of gaat het de laatste maanden wel goed? Mooi dat het goed verkoopt. Hebben ze voldoende materieel met werkende ERTMS en ATB om zo straks zo vaak op Nederland te rijden? Het is toch onvermijdelijk dat er in UK ook buiten London een keer gestopt wordt zodat het voor mensen ten zuiden van London aantrekkelijker wordt door een nog kortere reistijd voor velen. In Nederland zou dat ook moeten maar er is nog geen regeling voor Amsterdam en Rotterdam. Laat staan dat er een Breda-buiten, NoorderKempen of zelfs Antwerpen bij zou komen.

    1. Ricardo schreef:

      Ik heb het een paar maanden geleden gedaan, en op een kleine vertraging na ging het compleet vlekkeloos.

      Ik vraag me af of er wel een markt is voor extra stops buiten Londen, naar Londen had ik die wel, maar vond het toch maar wat troosteloze stations in niemandsland waar gestopt werd en waar dus weinig mensen in- en uitstapten. Voor die mensen die van daaruit van/naar Nederland willen reizen, die kunnen een overstap maken op Brussel naar een andere Eurostar.

      Daarnaast, dit is een internationale hogesnelheidstrein, die moet niet om de haverklap stoppen, zeker niet op stations als Noorderkempen of een niet bestaand Breda-Buiten (wat is uw obsessie daarmee eigenlijk?). Antwerpen zou ik nog voor kunnen stellen dat ze daar een stop zouden willen maken, maar daar is volgens mij geen ruimte voor de douane-faciliteiten op het onderste niveau voor de doorgaande HSL-treinen.

      1. lezer schreef:

        Dat dacht ik ook al een hele tijd. Maar ze zijn steeds meer tijdelijke scheidingswanden aan het neerzetten op die perrons. Of is dat gewoon om meer toezicht te hebben op internationale vs. nationale reizigers?

      2. hanzeboog2012 schreef:

        Op stations Schiphol en Antwerpen Centraal is inderdaad geen ruimte voor douane faciliteiten. Niet zo’n ramp want Antwerpen en Schiphol worden al voldoende bediend door de Thalys & Beneluxtrein. En de stoptrein Roosendaal – Antwerpen/Puurs.

      3. dries molenaar schreef:

        OM de haverklap is niet één buiten station hier en wellicht één buiten London. Rotterdam en Amsterdam zijn beide slecht bereikbaar met de auto. Waar de vlieg-concurrentie mee begint… Op Schiphol wordt niet gestopt, daar zou je eerst nog terug naar Centraal moeten of met de ICd naar Rotterdam. Gedeo. Maar men ziet maar, eerst zien die drie treintje vlekkeloos te laten rijden. Dat zal 2025 zijn.

        1. Joost schreef:

          Dries, die aansluiting in Breda valt echt reuze mee hoor. Vanuit België ben je met 5-6 minuten vanaf de A16 op station Breda. Rustig verkeer en goede doorstroming via afrit Breda-Noord. Dan IC Direct naar Amsterdam en de file voorbijrijden. Parkeren 5 euro per dag met OV-chipkaart. Was eerst net zo skeptisch dat ze geen “Breda-Buiten” gebouwd hebben want gebruikte vaak Lage Zwaluwe als overstap, maar dit is veel sneller (niet naar Den Haag, wel ICD naar Rotterdam/Amsterdam). Staan best veel Belgische auto’s op Breda doordeweeks. Noorderkempen kan nu ook, maar is veel minder frequent en gratis parking staat vaak zo vol dat je erg ver moet lopen. Als je daar de trein mist naar Amsterdam kun je hem zelfs nog makkelijk inhalen, want in Breda gaat hij 23-26 minuten later (door de lange stop). Bovendien is er in Breda toilet en koffie, in Noorderkempen helemaal niets.

      4. dries molenaar schreef:

        NB Net als in het buitenland had men gewoon een nieuw station moeten creëren op de kruising met de BOZ lijn en bij de A6(met parking). Daar had de burger wat aan gehad. Nu is er dit krampachtige gedoe om Breda centrum zonder autotoegang te bedienen wat alleen handig is om verder Brabant in of uit te gaan. Denk zo ook aan HSL-A12 en Lelystad-A6. Die ook te veel visie benodigden en er dus niet gekomen zijn.

        1. Ricardo schreef:

          Maar hoe ziet uw complete visie op dat vlak er dan uit? De internationale hogesnelheidstreinen zullen op zulke stations niet stoppen omdat de vraag te beperkt zal zijn (toeristen en zakenreizigers willen nou eenmaal niet naar Spoorlijn Roosendaal-Breda-A16 of HSL-A12), waardoor alleen de nationale treinen over blijven. Reizigers van zulke treinen zie ik ook niet massaal met de auto naar zulke nieuwe stations gaan, die gaan of hun hele route afleggen met de auto of nemen een andere P+R. Want als ze op de internationale hogesnelheidstreinen willen, hebben ze sowieso “gedoe” met een overstap.

          En over Breda gesproken, u geeft precies aan waarom dat zo gedaan is. Om Brabant te ontsluiten en om in het centrum van Breda te komen. Alleen de aansluiting op de HSL hadden ze naar mijn mening anders moeten doen indien mogelijk, dat had zoveel mogelijk apart spoor moeten zijn in plaats van het delen met het oude spoor.

        2. Dries Molenaar schreef:

          Als dat ontsluiten zo belangrijk ia zou men subiet de Hanzelijn moeten door trekken naar Meppel. Dat zou al aardig wat schelen op de verbinding naar Leeuwarden en Groningen.

        3. Ricardo schreef:

          En dan Zwolle als groot knooppunt passeren? Lijkt me ook niet dat dat gaat gebeuren. Dan zie ik meer in het traject Emmen-Groningen of over de Afsluitdijk, om te zorgen dat er alternatieven zijn als er op Zwolle een storing is.

        4. dries molenaar schreef:

          De Afsluitdijk is nog nauwelijks een optie. De spoorreservering is jaren geleden al op gemaakt aan de snelweg verbreding. De dijk breder maken over 30km lijkt mij nauwelijks nog te verkopen. Dan zou het spoor over de hele lengte op een viaduct moeten of op de kruin van de dijk wat ook niet kan want daar moet de golfoverslagwerende muur komen.

        5. dries molenaar schreef:

          NB wel zou je met twee mooie viaducten de trein over de sluizen kunnen doen vliegen en het spoor in een sierlijke betonnen bak kunnen laten rijden die op de kruin geplaatst is en functioneert als golfwering. Er zal wel een windschermpje op moeten want het waait nogal eens en treinen zijn schijnbaar zijwind gevoelig. De betonnen bak kan mooi middels een glijbekisting gemaakt worden. Eigenlijk lijkt mij het dan wel in een jaar of vijf uit te voeren. Sneller klaar dan de brug over de Eems, als het ware.

  2. Wouter schreef:

    Goede toevoeging die extra trein van 11:04 uit Londen, zeker omdat deze ook stopt te Lille. Hiermee wordt de rechtstreekse verbinding tussen Lille en Rotterdam/Amsterdam na de geschrapte Thalys-verbinding ook weer hersteld.

  3. mvdh schreef:

    Ik nam de Eurostar gisteren van Amsterdam naar Brussel en het viel me op dat tussen Schaarbeek en Brussel Zuid de trein via Brussel West geleid werd, om vervolgens op de westelijke Eurostar-sporen (1-2) uit te komen, is dit standaard? Het is een pqaar minuten langer maar natuurlijke wel handiger voor de organisatie van Brussel Zuid zelf (ik weet niet of het mogelijk is om op de doorgaande sporen vanuit centraal een Eurostar te laten stoppen en de passagiersstroom vanaf de paspoortcontrole gescheiden te houden van de andere passagiers?).

    1. Joost schreef:

      Ja, Eurostar rijdt standaard via het westelijk ringspoor in Brussel, al ben ik één keer door de Noord-Zuidverbinding gegaan toen er een versperring was bij Brussel-West. Het heeft meer met capaciteit N-Z te maken dan met veiligheid, maar het westelijk ringspoor is zo rustig (enkele treinen per uur) dat het ook een goede manier is om stops te voorkomen.

      Al wordt er in noodgevallen wel gestopt, ik zat eens in een trein waar iemand vlak na Rotterdam een hartaanval kreeg; die trein kon niet naar Breda omdat ze daar geen perron konden vrijmaken en reed uiteindelijk helemaal door naar Antwerpen-Centraal waar één van de diepe perrons vol stond met security (en twee ambulanciers).

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Ik kom ‘s avonds in Brussel-Noord toch vaak een Eurostar uit Amsterdam tegen. Die rijdt dan dus niet via de westelijke ring.
        Brussel-Zuid is bij mijn weten inmiddels zodanig verbouwd dat je daar nu ook vanuit de Eurostar-terminal kunt komen.

      2. dries molenaar schreef:

        Rechtdoor naar Antwerpen met 300km/h is welhaast net zo snel als naar binnen sukkelen op Breda. En daar hebben ze geen perron voor 16 wagons en komt de trein achterstevoren te staan. Noorder-Kempen had dan ook wel gekund maar is wellicht ook te kort.

  4. mvdh schreef:

    Om mijn eigen vraag te beantwoorden: de Eurostar rijdt iedere dag (behalve zondag) via Brussel Centraal en stopt dan langs perron 3 op Brussel Zuid en heeft dan een uur en 18 minuten voor het vertrek richting Londen. Ik weet niet of de trein dan al die tijd op spoor 3 blijft staan of dat er gerangeerd wordt naar de sporen 1/2. Op zondag zijn er maar 44 minuten tot het volgende vertrek en komt de trein standaard aan op spoor 2, dus via Brussel West.

  5. Joost schreef:

    Volgens mij is de route altijd via Brussel-West. Ik neem de Eurostar alleen doordeweeks, het kan veranderd zijn, zal er volgende week op letten en eens vragen in de trein. Misschien om de punctualiteit te verbeteren? Of een verschil tussen de middag- en avondtrein?

    De avondtrein (a 18:38) uit Nederland komt altijd aan op spoor 2, er staat dan security in de hoek bij spoor 1 om te voorkomen dat er “reizigers” de trap oplopen en zo in de Eurostar stappen. Daarna vegen ze de trein op spoor 2 schoon, lijkt me.

    Verder heeft spoor 3-4 in Brussel-Zuid tegenwoordig een tussenwand die gesloten kan worden, zoals in Lille-Europe. En spoor 3 wordt ook gebruikt voor de trein van Londen NAAR Nederland. In Brussel-Zuid staat sinds kort op de Eurostar)borden dat de trein naar Amsterdam vrij toegankelijk is via spoor 3. Volgens mij is spoor 3 namelijk ook helemaal niet toegankelijk vanuit de Eurostarterminal, maar misschien zijn ze dat aan het verbouwen (dan zou de lounge verplaatst moeten worden). Dus de ochtendtrein die dan via Centraal zou rijden en aankomen op spoor 3 MOET later verplaatst worden naar spoor 2 (via Vorst-Zuid).

    1. mvdh schreef:

      Het kan natuurlijk zo zijn dat het sinds de nieuwe dienstregeling van December anders is dan voorheen. Anderhalf uur is natuurlijk genoeg om via Vorst-Zuid te rangeren, 44 minuten misschien wat krap (als er ook schoongemaakt moet worden). Als de route via Brussel-West niet noemenswaardig langer is (en ook veel capaciteit over heeft) dan is het natuurlijk een handige optie om te hebben, in zuidelijke richting. De vraag is trouwens of er ook paspoortcontrole nodig is in omgekeerde richting na Brexit en wat dat dan voor gevolgen zou hebben voor de organisatie van de perrons daar.

      1. Joost schreef:

        Als er post-Brexit paspoortcontroles komen dan lijkt het me dat die in Londen plaatsvinden (en de andere kant op in Amsterdam en Rotterdam).

        Zoals ik elders al schreef is dit geregeld in het akkoord van Le Touquet tussen het VK en Frankrijk, zou opgezegd worden door de Britten vanwege de migratiecrisis maar is vooralsnog gelding. Frankrijk is hoe dan ook het toegangspunt tot Schengen en straks de EU. Nu is het ook al zo dat je in Londen door de Britse en de Franse douane wordt gecontroleerd, ook al neem je een trein die niet in Frankrijk stopt maar pas in Brussel.

        Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zie ik het nut niet in van een Eurostar die verder rijdt dan Brussel.

        1. mvdh schreef:

          Aha, ik wist niet meer dat bij vertrek in Londen de Franse paspoortcontrole ook al plaatsvindt. Als dat zo blijft (en waarom niet), dan hoeft er inderdaad weinig te veranderen.

Laat een reactie achter op dries molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.