fbpx

Versobering Voordeelurenkaart: mag dat zomaar?

klok 07 nov 2019 11:57

Zevenhonderdduizend reizigers met een voordeelurenkaart krijgen vanaf 1 januari 2021 geen korting meer tijdens de avondspits. Die aanpassing zorgt voor een klachtenregen bij reizigersorganisaties. Alleen al reizigersvereniging Rover heeft honderden klachten gekregen.

Mag dit zomaar?

“Heel veel reizigers vragen ons of NS zomaar de voorwaarden van het voordeelurenabonnement mag wijzigen”, vertelt Rover-woordvoerder Sanne van Galen.
Een vraag die ook vaak bij Treinreiziger.nl binnen komt. “Maar dit mag. Een bedrijf mag zijn voorwaarden wijzigen. Als je daar als klant niet mee akkoord bent, dan moet je kunnen opzeggen”, reageert redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Weinig keuze

Bij veel andere sectoren kun je als je ontevreden bent over een aanbieder switchen naar een ander bedrijf. Van Kuijeren: “Dat kan hier natuurlijk niet. Linksom of rechtsom kom je bij het spoor in de praktijk altijd bij NS uit.” Veel boze reizigers dreigen hun abonnement op te zeggen, en te kiezen voor de auto. De vraag is of dat echt gaat gebeuren.

Ander tijdstip

Vervoerseconoom Erik Verhoef van de VU denkt niet dat treinreizigers in de spits liever de file in duiken met de auto. “Ik denk eerder dat de treinreizigers gaan nadenken over andere tijden om met de trein te gaan”, zegt de de econoom tegenover De Volkskrant. En dat is precies wat NS wil bereiken.

Inchecktijd bepalend

De reizigers met een voordeelurenkaart hoeven straks trouwens niet helemaal de spits uit. Van Kuijeren: “De inchecktijd bepaalt of je als reiziger korting krijgt of niet. Check je voor de spits in, bijvoorbeeld om 15:55 uur, dan krijg je korting en mag je de reis bij betreffende vervoerder ook in de spits afmaken.” Wisselen van vervoerder in de spits kan niet. En ook is het niet toegestaan om al uren voordat je op pad gaat in te checken.

De inchecktijd is alleen bepalend indien je reist met een OV-chipkaart. Bij e-tickets is het werkelijke tijdstip bepalend en mag de reis dus niet worden afgemaakt in de spits.

Dit gaat er veranderen (per 2021)

  • Vanaf 1 januari 2021 krijg je geen korting indien je incheckt tussen 6:30 – 9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen kun je wel heel de dag met korting blijven reizen.
  • Ook in de zomermaanden en tussen kerst en nieuwjaar gelden de spitstijden.
  • In feite krijgt de Voordeelurenkaart dezelfde voorwaarden als het bestaande Dal Voordeel abonnement.
  • Ook de prijzen van de Voordeelurenkaart en het Dal Voordeel abonnement worden gelijkgetrokken. Het Dal Voordeel abonnement stijgt van 52 euro naar 60 euro per jaar, het Voordeelurenabonnement wordt 7 euro goedkoper en kost straks ook 60 euro per jaar.
  • Het Voordeelurenabonnement blijft op basis van reizen op saldo. Wil je reizen op rekening, zonder saldo op je kaart? Dan stap je over naar NS Flex. Dan kun je hetzelfde abonnement krijgen (NS Flex Dal Voordeel).
  • Het voordeel van NS Flex is dat je tussentijds van abonnement kunt wisselen. Na 30 dagen kun je van abonnement wisselen, of je abonnement (tijdelijk) opzeggen. Reis je een paar maanden niet met de trein? Dan betaal je – indien je opzegt – ook niets aan abonnementskosten. Of reis je in een maand veel met de trein? Dan kun je ook Dal Vrij of Weekend Vrij overwegen.

Voor senioren wijzigt er ook dit:

  • Keuzedagen verdwijnen uit het assortiment. Alleen als je al keuzedagen hebt, dan kun je die behouden.
  • In de toekomst (per 2021) zijn de keuzedagen ook niet meer geldig in de middagspits.
  • Keuzedagen zijn per 2021 het hele jaar geldig. Hoe dit precies bij abonnementen die in 2020 worden verlengd, en deels in 2021 doorlopen, is niet bekend.
  • Nieuwe klanten kunnen alleen voor Flexdagen kiezen, de opvolger van de keuzedagen. Drie flexdagen gaan voor senioren 39 euro kosten. Je moet daarvoor minimaal 65 jaar zijn (Keuzedagen zijn al beschikbaar voor ouderen vanaf 60 jaar).
  • Voor Flexdagen heb je NS Flex nodig, maar dat hoeft niet gecombineerd te zijn met een abonnement. Bij wijze van proef worden de Flexdagen ook beschikbaar voor andere leeftijden, dan kosten de drie dal dagkaarten 45 euro.
  • Senioren kunnen ook in de toekomst extra voordelig een Weekend Vrij abonnement nemen (24 euro per maand i.p.v. 34 euro) of Dal Vrij abonnement nemen (45 euro per maand, i.p.v. 102 euro). Een dergelijk abonnement geeft recht op onbeperkt treinen tijdens het weekend of de daluren.

73 gedachten over “Versobering Voordeelurenkaart: mag dat zomaar?”

  1. M. Onderwater schreef:

    Net als vele andere trouwe klanten overviel mij het nieuws dat mijn voordeelurenabonnement (zo goed als) verdwijnt. Ik ben helaas nog net geen zestig, dus aan het blijven van de keuzedagen heb ik ook niets. De €7 korting die me geboden wordt vind ik een belediging. Die staat in geen verhouding tot de extra kosten die ik straks in de middagspits moet gaan maken.

    Het zou in elk geval al schelen als we in de zomermaanden juli en augustus de hele dag met korting kunnen blijven reizen. Ik mag toch aannemen dat het argument dat de spits zo overbelast is voor deze periode niet geldt!

    1. dries molenaar schreef:

      Extra kosten? Het niet meer krijgen van korting is een reductie van korting en vormt geen extra kosten.

      1. Mark schreef:

        Is dit nu werkelijk de meest inhoudelijke reactie die je kon bedenken Dries?

        Minder korting = meer kosten. Zo is het nu eenmaal.

    2. Peter schreef:

      Heb zelf keuzedagen, lekker goedkoop, maar vind ze vrij absurd. Waarom zouden ouderen voor een habbekrats moeten reizen? Ik snap de ratio hierachter niet.

      1. lezer schreef:

        Goede deals voor de consument (de senioren krijgen die dagen niet gratis, dat is ingegrepen in hun abonnementsprijs), dat was toch de hele filosofie achter het invoeren van marktwerking?? En nu blijkt opeens dat bedrijven in hun streven naar winstmaximalisatie voordelen voor de consument als een kostenpost zien! Wie kon dat nu van tevoren voorspellen?

        1. Nettie schreef:

          Reactie op @lezer:
          De keuzedagen zijn niet inbegrepen, daar moet je apart voor betalen, je kunt er ook van afzien.

  2. dries molenaar schreef:

    Mag dat zomaar? Het is jaren geleden al aangekondigd bij de introductie van de andere kortingskaarten.

    1. Mark schreef:

      En dat is een argument? Als iets wat niet mag jaren geleden is aangekondigd betekent dat niet dat het opeens wel mag hè?

      Verder mag het natuurlijk wel. Maar dat staat al in het artikel.

      1. dries molenaar schreef:

        Het woord zomaar is dus onterecht. Het is al jaren geleden aangekondigd.

        1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

          Jaren geleden is aangekondigd dat er niets zou veranderen voor bestaande klanten, niet dat dit tijdelijk zou zijn. Maar natuurlijk stond toen al vast dat dit niet tot 2083 zou zijn.

        2. johan II schreef:

          Dries, je bent een schat!

  3. Eric schreef:

    Een misschien wat rare gedachte.
    Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat het ministerie de tarieven bepaalde of deze in ieder geval goedkeurde.
    In de praktijk voert NS voor haar trouwste klanten een prijsverhoging door van vele procenten. En dat terwijl de treinen alleen maar langzamer zijn geworden en drukker ( ov kaart nu ook voor MBO).
    Waarom kiest Den Haag voor deze “ bedrijfs- constructie” en wordt vergeten dat dit toch echt een monopolist is, die haar maatschappelijke functie inmiddels uit het oog heeft verloren?

    1. dries molenaar schreef:

      De treinen zijn niet langzamer en kortingsklanten krijgen wat minder korting om mensen die geen korting krijgen wat meer kans op een zitplek te geven.

      1. Eric schreef:

        Ik woon in ZW Nederland, mijn rit naar Adam duurt tegenwoordig 40 minuten langer dan in een al wat verder verleden….
        De meeste passagiers lijken tegenwoordig met een studenten ov te reizen, daar verdient NS ongeveer €70 per maand aan. En dat voor onbeperkt reizen…

        Dus hoezo nu op prijs sturen??

        1. dries molenaar schreef:

          Studenten hebben geen onbeperkt reizen. Grote percentages reizen maar zeer beperkt en bovendien is het een bulk-inkoop.

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Op veel trajecten is de trein iets langzamer geworden, maar de frequenties wek verhoogd. Op enkele trajecten is de trein aanzienlijk trager geworden, bijvoorbeeld de reguliere intercity Amsterdam – Vlissingen. Maar dat is wel een uitzondering. Er zijn ook voorbeelden te noemen van reizen die nu juist sneller gaan.

    2. lezer schreef:

      Hoi Eric, je stipt nu een heel gevoelig punt aan voor de NS, ik hou mijn mond verder 😉

    3. Nettie schreef:

      Er zijn intussen Kamervragen gesteld.

  4. Wim Lubbers schreef:

    Ik heb al jaren een Weekend-Vrij-abonnement. Om als 60-plusser Keuzedagen te kunnen verkrijgen, moet ik er een Dal-Korting-abonnement bij aanschaffen. Nutteloos, want die 40% dalkorting krijg ik nu ook. De lol van een doordeweeks uitstapje is er toch al af als ik buiten de ochtend- en middagspits niet mag reizen.

    In augustus werd ik 65 en belde NS Klantenservice om over te stappen op het lage seniorentarief voor Weekend-Vrij. Daar moest ik nog 10 maanden op wachten, want mijn abonnement verloopt pas in juni.

    1. Wim Lubbers schreef:

      rectificatie:
      Waar ik “niet mag reizen” schreef, bedoel ik “alleen maar reizen”.
      Stop de tijd, geen jokers.

  5. R.A .Kleijer-Hahn schreef:

    De NS pakt nu weer wat van ons af.
    1e de museumkaart
    2e toen kregen wij de museumkaart met 50% korting entree.
    3e kregen geen kaart meer.

    4e vrij reizen dagen kreeg je bij voordeel uren kaart.
    5e moeten wilden wij vrije keuzen dagen houden.
    Moesten wij dit kopen als railrunnerkasrtje.
    Dus niets gratis.

    Nu pakken ze ons dit weer af. En als er geen plaats is. Dan moet je staan.
    Weer worden de ouderen gestraft. Het goed met de NS .de oudjes hebben ze niet meer nodig.

    1. Anoniem schreef:

      Dat klopt

    2. Martijn Kösters schreef:

      Sorry hoor maar de museumkaart is ook niet de core business van de NS, dus die vergelijking gaat een beetje mank.

  6. IQQUH schreef:

    het is inderdaad wennen, maar zoals het artikel al zei, mag een bedrijf inderdaad haar voorwaarden aanpassen en de klant de gelegenheid geven het abonnement op te zeggen. Zoals ook aangestipt voorkom je de hoofdprijs door kort vóór 15;55 in te checken; de inchecktijd is dan bepalend.

    1. David Nijenhuis schreef:

      Laat ik het even uitleggen. Je krijgt dus korting als je uiterlijk om 06:35, of 16:05 incheckt (de 5 minuten voordeelregel die NS hanteert, in geloof dat de andere vervoerders die voordeelregel niet hanteren, maar weet dat niet zeker!) Even naar NS: je mag maximaal 30 minuten voor vertrek (volgens drgl) inchecken, dwz. check je om 06:35 (of 16:05) in, mag jouw te nemen trein volgens drgl. niet later dan 07:05 (of in de middagspits om 16:34) vertrekken. Vertrekt jouw trein bijv. om 07:06 of 16:36, dan ben je met de incheck van 06:35 (of 16:05) wel in overtreding en volgt bij controle bijna altijd onherroepelijk boete, vooral als ze van Service en Veiligheid komen controleren!). Echter, is de trein te laat, waardoor de inchecktijd langer dan 30 minuten voor vertrek komt te liggen, kun je rustig de eerstvolgende verbinding nemen, dat is immers niet de schuld van de reiziger! Dat half uur eerder inchecken heeft bij de stations met poortjes ook niet zoveel zin, omdat je dan ook 30 minuten in het afgesloten gebied moet bivakkeren), tip: neem een anonieme chipkaart extra, dan hoef je niet 30 minuten binnen het poortgebied te wachten. Je checkt eerst in met beide kaarten, daarna met de anonieme uit (om weer buiten het poortgebied te komen, je staat nog steeds met je Voordeelurenkaart (of andere abonnement) ingecheckt. Ga je na pakweg 25 minuten echt met de trein, check dan weer in met de anonieme (en daarna weer meteen uit, zonder daarbij door het poortje te lopen!). Je bent dan ingecheckt met je abonnement en krijgt dan straffeloos de korting voor de reis die je dan in de spits (met korting) gaat maken!

      1. Ingrid schreef:

        Huh? Of ik snap er niets van. En is het niet zo dat je 5 minuten moet wachten voor in-en uit check? Bij ons op Den Helder zuid hebben we gelukkig geen poortjes maar alleen paaltjes op het perron. Dat is ideaal voor deze truc met de 2 kaarten. Ook in Alkmaar noord staan ze op het perron. Dus als ik 8.38 moet vertrekken Vanaf Den Helder zuid check ik ik in met anonieme kaart. Om 9.06 kan ik snel uit en weer in met m’n abb kaart om zo met korting verder te reizen. Volgens mij kan dat op Heerhugowaard ook al. Eigenlijk zouden ze op alle perrons een paaltje moeten hebben. Je mag bijv 5 minuten van tevoren inchecken maar mijn trein vanuit Amsterdam Centraal red ik het niet om in 4 minuten m’n trein van 18.29 te halen….

        1. ton jonker schreef:

          een aantal minuten wachten is alleen nodig als je hetzelfde paaltje/poortje gebruikt

  7. johan II schreef:

    Dit is geen “Versobering Voordeelurenkaart” maar een afschaffing, je kan ter vervanging (automatisch) een al bestaande “Dal Voordeel abonnement” krijgen.

    Zo heb ik het dus begrepen, na het lezen van alle mist van NS in de dagbladen en de verwoede pogingen het op klaren van deze website.

    Of heb ik het mis, Hildebrand?

    En ja, het mag, dat afschaffen en omzetten. En de potsierlijke mist mag ook.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Eigenlijk heb je gelijk, maar de naam Voordeelurenkaart blijft bestaan. Het product wordt echter gelijk getrokken met Dal Voordeel. Prijs en voorwaarden zullen gelijk zijn.

      1. johan II schreef:

        Waarom doen ze dat, die naam handhaven?
        Verslaafd aan verwarring?

        1. Frenkel schreef:

          Omdat mensen dan beginnen te zeuren dat hun abonnement, zonder hun eigen invloed, wordt omgezet of stopgezet.

        2. johan II schreef:

          Nu zeuren ze ook.
          En als de naam veranderd wordt, wat toch een keer gebeurt, ik schat in 2022, weer.

          NS behandelt mensen als debielen. Sluiers opwerpen, journalisten uitspelen. Inderdaad gericht op de perceptie van bijv jou en dries dat ‘mensen zeuren’.

  8. johan II schreef:

    De vervoereconoom zou gelijk kunnen hebben, maar ik vrees dat veel mensen genoeg hebben van het spastische gecalculeer rondom de middagspits. (inchecken voor 15.55 of is het 16.05, 18.25), en de angst het toch verkeerd te doen, niet kunnen overstappen op andere vervoerder.

    Mensen haken af op gedoe]. Veel meer dan op prijs.

    Staat zelfs in de behoeftepiramide van Maslov, zoals die door NS zelf ‘wetenschappelijk’ ten toon gespreid wordt.

    Als je maar genoeg mist opwerpt, raakt zelfs de wetenschap zoek

  9. David Nijenhuis schreef:

    AAn ROVER is het nu om NS zover te krijgen de scherpe randjes van de voorwaarden af te krijgen. Bijv. juli en augustus en de week tussen kerst en Oud & Nieuw de hele dag korting te krijgen (de treinen zijn dan lang zo vol niet). De Keuzedagen moeten ook na 2020 verkrijgbaar zijn. Misschien niet zozeer voor senioren, maar voor iedereen die onder een bepaald inkomen zit (en wie doelbewust verkeerde gegevens verstrekt direct door Justitie in snelrechtspraak laten vervolgen!). Het is begrijpelijk dat NS de korting in de spits alleen wil toe behouden aan mensen die vanwege school, werk of stage echt dan van de trein gebruik moeten maken. Wil NS nog meer zitplaatsen vrij in de spits, geef dan niet alle studenten een kaart voor door de week, maar een DalVrij en alleen wie aantoonbaar voor studie etc. niet anders dan in de spits kan reizen (en niet op fietsafstand van de opleiding of stageplek woont) een trajectkaart voor huis-studie/stageplek. Kortom NS is goed bezig door de treinen in de spits een beetje schoon te vegen, (laten we eerlijk blijven!) maar het beleid is nog niet helemaal optimaal.

  10. johan II schreef:

    Prijs stijging is trouwens fiks hoger dan NS zelf denkt. Reizen met de trein wordt voor deze groep in totaal zo’n 30-40% duurder*, zo’n 350-500 euro.

    Met dus meer gedoe/stress rond de middag spits in geval van nieuw Dal Voordeel abonnement.

    Daarnaast hebben veel mensen al een auto staan. Die hoeven ze niet te kopen. En de wegenbelasting en verzekering is al betaald. Dus zijn de meerkosten de brandstof.

    En die is nu al vaak goedkoper dan de treinreis met 40% korting (bij mij wel: Citroen C5 Tourer LPG, reis is 30% goedkoper dan zelfde treinreis met 40$ korting, + in spits nog steeds gemiddeld 50% sneller).

    Lijkt me wel dat veel mensen afhaken, als ze tenminste net zo op voordeel uit zijn als NS.

    Ik niet, hoewel dat nog kan veranderen. Dat gedoe rond die middagspitscheck-in/check-uit, daar zou ik best wel eens een punthoofd van kunnen krijgen

    * Zowel met Dal Voordeel of met Altijd Voordeeel Abonnement ipv Voordeeluren abonnenmet). zie berekeningen in vorige treinreiziger.nl artikel

    1. Martijn Kösters schreef:

      “Prijs stijging is trouwens fiks hoger dan NS zelf denkt. Reizen met de trein wordt voor deze groep in totaal zo’n 30-40% duurder*, zo’n 350-500 euro.”

      Dit leunt op de aanname dat de voordeelurenkaart houders veel reizen. In realiteit haalt de meerderheid de kosten voor het abonnement er niet eens uit en houdt men de kaart voor de keuzedagen etc.

      Niet omdat ik het oneens met je ben, maar je dikt het nu wel meer aan dan nodig

  11. Railhopper schreef:

    Vreemd dat in de NS informatie niet goed staat aangegeven dat men de rit die met korting is begonnen in de spits mag afmaken. Tegenwoordig wordt er met twee maten gemeten, namelijk e-tickets, o.a. AH en Kruidvat, dus vervoerbewijzen waarbij men de rit in de spits NIET mag afmaken en de abonnementhouders zoals de DAL voordeel en VDU kaart weer wel. Door deze tweedeling ontstaat er al gauw onzekerheid en verwarring. De samenleving is aan het vergrijzen, ouderen werden eertijds “beloond” met extra voordelen zoals destijds het “gratis” vrij reizen dagje nu zijn er zogenaamde administratiekosten en moet men EXTRA betalen. Ouderen vergrijzen niet alleen en we mogen blij zijn als we ouder kunnen worden en dus hopelijk langer kunnen genieten van o.a. een treinreis, maar het vermogen om e.e.a. goed te doorgronden neemt ook vaak af en dan is het een kunst om door de bomen het bos te zien en de informatie correct te interpreteren. Mogelijk heeft men bij NS om juridische redenen voornamelijk naar de letter van de voorwaarden gekeken om niet in het ongelijk te worden gesteld en gehandeld om veranderingen door te kunnen voeren, maar niet (goed) naar de geest van de NS voorwaarden en daar zit een groot verschil tussen. Nu er zoveel commotie is ontstaan vraag ik mij af of de communicatie en berichtgeving van en door NS wel goed is gedaan en daar heb ik zo mijn twijfels over. De ontstane (negatieve) beeldvorming van de kaartwijzigingen doet afbreuk aan het reisplezier in en buiten de spits en daar staat niemand op te wachten…!

    1. willem schreef:

      ik snap er ook geen jota meer van.
      Heb ook maar besloten om m’n auto nog maar een jaartje langer te houden.
      Trouwens, het is me opgevallen dat Tjalling Smit (lid van de raad van bestuur bij de NS) alle zeilen gaat bijzetten.
      Alle zeilen…??

  12. Reiziger schreef:

    Als het de ns ook om het geld gaat, wil ik best wat meer betalen voor mijn voordeelurenkaart als ik daarmee in de middagspits met korting mag blijven reizen. Ik zie vooral op tegen het gedoe van het steeds precies moeten plannen.

  13. Reiziger 2.0 schreef:

    Als het de ns ook om het geld gaat, wil ik best wat meer betalen voor mijn voordeelurenkaart als ik daarmee in de middagspits met korting mag blijven reizen. Ik zie vooral op tegen het gedoe van het steeds precies moeten plannen.

  14. Annemiek schreef:

    “Wisselen van vervoerder in de spits kan niet”. stelt het artikel. Dat is onzin, want bij Flex is dat juist beter geregeld dan bij klassieke abonnementen. Je mag wel degelijk overstappen naar een andere vervoerder en het te betalen tarief wordt zelfs berekend op basis van de eerste check-in van de reis. Dit in tegenstelling tot de klassieke abonnementen, waar een overstap naar een andere vervoerder in de spits (met oorspronkelijke check-in in de daluren) werd aangemerkt als een nieuwe reis.

  15. Jacky schreef:

    Ook zou de oplossing kunnen zijn om in de spits de 1 klas wagons te vullen i.p.v. leeg te laten. Of beter nog gewoon af te schaffen!! Is daar wel eens aan gedacht ? Nu dat ik toch bezig ben DE STILTE coupe de aanduiding is niet goed aangegeven in de nieuwe treinen, vaak hoor je onbegrip en houden de mensen zich er niet aan.

    1. Janneke schreef:

      Er zijn mensen die wat rustiger willen reizen en misschien juist op drukke momenten. Doe het een enkele keer, vanwege budget beetje beperken.
      Betere oplossing zou zijn een meer kleinschalige economie, waardoor minder reizigersstromen.

  16. Riana schreef:

    Dat vind ik een hele goede maatregel .
    Eerste klas treinen is toch een fenomeen dat niet meer in de moderne tijd past

    1. Roland schreef:

      Niet meer van deze tijd? Want…?
      Ik betaal graag wat extra om in de spits relaxed te kunnen zitten.

      1. Janneke 1 schreef:

        U bedoelt als enige in een coupé terwijl de meute tegen elkaar aangeklemd in de paden staat?

        1. Ronald schreef:

          Exact. Er is niets wat de tegen elkaar geplette meute belet om ook wat meer te betalen voor wat extra comfort.
          Als je het geld ervoor over hebt uiteraard. Maar het is toch fijn dat er keuze is?

      2. Tweedeklasser schreef:

        Gezien de aanwezigheid van eersteklassers zal ik een minder extreme reactie plaatsen.

        Allereerst dan maar de vraag of men ook in de eerste klasse ooit drukte ervaart, met andere woorden of men ook daar weleens géén plaats kan vinden omdat ze allemaal bezet zijn?

        Als dat niet het geval is zou de eerste klasse in omvang gereduceerd kunnen worden. Dat lijkt mij niet zo slecht.

        Het lijkt mij prima dat in ieder geval een wat groter deel van de beschikbare ruimte beschikbaar komt voor fietsers met een gewone, niet vouw-, fiets. Als berijder of transporteur van zo’n fiets betaal je voor een extra kaartje, waarmee je überhaupt niet in de spitsuren mag reizen. Als fietser ben je zo vrijwel altijd al de pineut.

        En het is natuurlijk onzin dat het fietskaartje dan ook nog duurder zou moeten worden omdat op een bepaald traject meer treinen ingezet moeten worden vanwege het grotere aandeel fietsreizigers.

        Met andere woorden: zorg gewoon altijd voor voldoende ruimte voor elke variant aan reizigers en hanteer eventueel verschillende misschien zelfs variabele tarieven voor reistijden en/of periodes.

        Overigens leuk te lezen over die truc met de anonieme ov-chipkaart. Ik moet nog even uitzoeken wat je daar zoal nog meer mee kan.

  17. anneke nusselder schreef:

    Ik vind het goed dat ouderen niet perse hun verworven rechten behouden, omdat dit tenslotte ten koste van de jongeren gaat. We moeten niet naar het verleden kijken, maar kijken naar wat nu juist en eerlijk is.
    En ook vooruitblikken naar de toekomst: beter OV en OV stimuleren.

    1. Willem schreef:

      Waar komt het rare idee vandaan dat ouderen zo graag zo vaak en zo veel in een overvolle spits zouden (willen) reizen?? De meeste van de huidige, maar liefst 800.000 houders van een voordeelurenkaart met korting in de middagspits, zijn juist de hardwerkende, en nog steeds volop actieve mensen die hun indertijd aangeschafte -en al jaren niet meer verkrijgbare- voordeelurenabonnement tot nu toe steeds gekoesterd hebben. Geef ze eens ongelijk. Al deze mensen die meestal een goede reden hebben om in de spits te reizen moeten nu meer voor hun reis gaan betalen. En de middagspits zal er echt niet veel minder druk om worden.

  18. Bert Sitters schreef:

    Eerste klas wordt in de Sprinter onvoldoende gebruikt, maar biedt nauwelijks extra comfort dan tweede klas behalve minder gevuld. Dat gaat niet altijd op, want bij overvolle treinen propt de meute zich ook in de eerste klas. De HC kan er onmogelijk door om de kaartjes te controleren.
    In de Intercity is de Eerste Klas biedt de eerste klas wel duidelijk meer comfort en ruimte. In de spits zijn deze stoelen redelijk gevuld. Er is duidelijk behoefte om na een zware dag rustig te kunnen zitten en men heeft er het extra geld voor over.
    Ik vind eenheidsworst nu juist niet van deze tijd.
    Als er behoefte is aan meer capaciteit, dan moet die er gewoon komen. Uitbreiding van infrastuctuur en meer treinen.
    Prikkelen om buiten de spits te rijden voor zij die dat kunnen is prima, maar dat zou ook moeten gelden voor het wegverkeer.

    1. Simon schreef:

      Mee eens. De eerste klas in de Sprinter kan net zo goed verdwijnen, dan moet de prijs van een eerste klas vervoersbewijs maar omlaag om dit te compenseren.
      Het vervoer is ‘openbaar’ en zou dus in de eerste plaats voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Zeker voor mensen die op vaste tijden moeten werken. Daar moet de prioriteit van het OV liggen.

      1. Tegenligger schreef:

        Prima zo. Ik vind dat ook in bussen de eerste klasse ingevoerd moet worden.

  19. Ingrid schreef:

    Vind de afschaffing van in de maanden juli en augustus de hele dag met korting te kunnen reizen helemaal bespottelijk. In de spits zijn dan minder mensen dan normaal (vanwege schoolvakanties) Zelf wordt ik daar het meest geraakt omdat ik juist van mei tot en met september het meeste met de trein reis dus die 2 maanden waren nou juist zo belangrijk voor me. Hoop dat daar wel wat aan gedaan kan worden nog…

    1. Eric schreef:

      Ik vermoed dat het reizen inbed zomermaanden straks door NS als coulance wordt hersteld, onderbetaald motto van .,,,,,,,

      1. Bert Sitters schreef:

        Zou NS als wisselgeld kunnen inzetten

  20. G.C.van Straaten schreef:

    NS wil naar reizen op rekening in plaats van reizen op saldo. Je krijgt dus krediet tot het eind van de maand. Is dat een lening of zo die bij het Bureau Krediet Registratie BKR wordt genoteerd?
    Ik heb nog nooit geleend of op krediet gekocht en wil daar helemaal niet geregistreerd staan!

  21. N. schreef:

    Het niet kunnen overstappen tussen vervoerders zonder je korting te verliezen is in de randen van Nederland wel echt heel naar. Voorbeeld:
    Nijmegen Heyendaal -> Enschede. Op zich een legitieme route, maar voor een best wel groot deel van de dag kan je die niet met korting reizen, óf je moet kiezen om twintig minuten om te reizen in ruil voor korting.

    De regel: bij overcheck tussen maatschappijen vervalt de korting als je dan in de spits terecht komt is echt volledig oneerlijk voor mensen die in gebieden wonen waar meerdere maatschappijen zitten. Hetzelfde geldt bijv. ook voor Enschede richting noordelijke richting, maar ook dingen als bijvoorbeeld Kerkrade -> Eindhoven (in iets mindere mate, maar nog steeds).

  22. Railhopper schreef:

    Een eerste klas coupé met behoud van dezelfde stoelen naar tweede klas veranderen noemt men declasseren en is bij enkele SLT treinstellen ook toegepast en zijn herkenbaar aan de LED verlichting onder de bagagerekken en kregen de stoelen een blauwe i.p.v. rode kleur.
    Trouwens wie naar de vernieuwde eerste klas stoelen van de VIRM treinstellen kijkt, moet constateren dat deze in kortere tijd dan gebruikelijk slijten in vergelijking met andere niet verbouwde treinstellen. EN is het niet begrijpelijk dat vele automobilisten niet zijn te porren om met het OV te reizen als men vele ingewikkelde regels hanteert met een scala aan vervoersbewijzen en randvoorwaarden van de diverse vervoerders ? Nu de voordeelurenkaart dezelfde voorwaarden als het bestaande Dal Voordeel abonnement krijgt vraag ik mij af of hier niet sprake is van een “sterfhuis constructie” en deze kaart t.z.t. geheel met naam en al zal verdwijnen door het nu “uit te kleden”. Zou NS en co nog meer kaarten gaan versoberen en we op enkele trajecten zoals Schiphol naar Amsterdam Centraal Japanse toestanden krijgt door in propvolle treinstellen te moeten reizen of wordt het niet tijd voor een “Deltaplan” waarin het gehele OV op de schop gaat en men met echte goede maatregelen komt om veilig én comfortabel te reizen. Misschien is het daarom toch goed om dat autotootje, als men die heeft, toch maar te behouden al moet men dan wel eens in de file staan, bezint eer ge begint…

  23. nek neckbeard schreef:

    je bent echt een dikke nek

  24. Scania schreef:

    Dries Molesteen is een toffe peer en gezien zijn reacties de enige die het snapt. De rest zijn oeverloze zeurpietende kruideniers.

  25. Mjose schreef:

    Ben je bijna 60 en heb je uitgekeken naar de vrij reizenkaarten. Helaas verkeerde generatie, de afterbabyboom. Al eerder zijn de seizoenskaarten gestopt. Twee keer balen.
    Nu mag ik in 2020 genieten van vrij reizen dagen. Jaren voordeelurenkaart gebruikt im vind het ZUUR

  26. Janneke schreef:

    “Ik denk eerder dat de treinreizigers gaan nadenken over andere tijden om met de trein te gaan”
    Net alsof je je kaart alleen gebruikt voor dagjes uit. Heb soms afspraken, een eind van huis, zoals twee cursussen. Als ik de spits kan mijden doe ik dat wel maar bij een langere reis ontkom je er vaak niet aan; temeer daar de ‘avond’spits best lang is.

  27. Tanja schreef:

    Ik zie helemaal niets over
    het Altijd-Voordeel-Abonnement (buiten de spits meer korting, in de spits minder korting). Blijft dat?

  28. Groot schreef:

    Hallo, even voor de duidelijkheid. Ik heb al jaren keuzedagen, loopt dit in 2022 gewoon door.

  29. Jos Jansen schreef:

    Het is zo belachelijk nieuwe maatregel op voordeelurenkaart. Alle voordelen verwijnen zomaar. En het reizen worden alsmaar duurder. Beter is alle flauwekul kaarten afschaffen en kopen wel dagkaarten via AH Etos Blokker en Hema aanbiedingen.
    Reizen met trein voor gewone burgers zijn niet te betalen. Voorbeeld Arnhem naar Amsterdam gewone retour 2 volwassenen en 2 kinderen ouder dan 12 jaar kost 141 Euro….Hoe bestaat het.

    Andere landen bv Spanje zou zeer goedkoop zijn.
    10 jaar geleden kost retour Blanes naar Barcelona ongeveer 100 kilometer rond 7 Euro zonder korting PP. Nu zal wel ietsje duurder zijn.

    Hoe zit het dan met Brussel regels moet dat niet gelijk worden opgetrokken met Spanje of Oostbloklanden.

    Voelen regering niet dat het duur is

    141 Euro dat is 310 Gulden…harde gulden

    Dan te bedenken dat vroeger 40 jaar geleden retourtje Amsterdam 10 gulden kost vanaf station Zevenaar pp.

    Reizen per km is erg duur straks reizen we per meter.

    Kortom….voordeel uren kaart moet gewoon blijven zoals het NU is.

    Absurd is ook dat voor spits incheckt met voordeel uren kaart en ook nog voor spits MOET uitstappen. Dat was 1-2 jaar geleden niet zo.

    Waar is NS en Prorail nu mee bezig met duurdere reizigers kilometer en studenten reizen gratis.

    Graag alles terugdraaien

  30. Frans schreef:

    Ik ga mijn keuzedagen voortaan in het weekend opnemen. Voor de overige reizen ga ik de AH kaartjes enz. gebruiken, probleem opgelost.

  31. T. Bakker schreef:

    In België reizen gepensioneerden gratis met de trein. Dat zou in Nederland eens moeten worden ingevoerd. Zonder reizen in de daluren kun je vanuit de uithoeken van het land eigenlijk nergens meer een dag uitstapje maken zonder pas laat terug te zijn. Dat is onnozel. Ik betaal liever 7 euro extra dan 2,5 uren te moeten wachten tot ik eindelijk weer met korting mag reizen. En als iedereen de spits mijdt, krijg je op een ander tijdstip een nieuwe spits…

  32. Voordeelurenkaarthouder schreef:

    De ACM heeft al eens eerder aangegeven dat een bedrijf, toen telecommunicatie, niet zomaar de voorwaarden mag veranderen. Wel de prijzen. De inhoud van een Voordeelurenabonnement mag niet worden veranderd dus. Laat de mensen dan iets meer betalen. Dat mag wel. Dan kan men in ieder geval zonder tussenstop van 2,5 uren (!) zijn reis afmaken. Overigens zijn er heel erg weinig bejaarden in de trein te vinden, wel voornamelijk studenten en mensen die voor hun werk reizen. Ook wat mensen die op bezoek bij familie e.d. gaan. Dus hoezo maken de bejaarden voor de jongeren de kosten hoog? Het wordt tijd dat men ophoudt met jongeren en bejaarden tegen elkaar uit te spelen. Ook w.b. pensioenen klopt het verhaal nl. van geen kant.

  33. Scania schreef:

    Waarschijnlijk zijn de senioren hier de ultra verwende babyboemers. Zitten er warmpjes bij omdat alle leeftijdsvoordelen in hun schoot zijn geworpen. En dan nog oeverloos kakelen als ze een eurootje meer moeten betalen. Egoïstisch en narcistisch als ze zijn tav de jongere generaties. Ik stel voor de ouderwetse 3e klasse weer in te voeren, exclusief voor die 60 plussers. Met houten banken wel te verstaan.

    1. Voordeelurenkaarthouder schreef:

      Als je denkt dat babyboomers er warmpjes bijzitten heb je het mis. Er is veel armoede onder de ouderen die afgedankt zijn na een leven hard werken met een schamel pensioentje. Je bent bezig met een vooroordeel. De latere generaties profiteren grootscheeps van de verdiensten die de babyboomers hebben behaald. Het land is opgebouwd door hen. Jongere generaties denken dat ze veel bijgedragen hebben, maar ze hebben alleen maar geld gekost voor studie, in een gespreid bedje terechtkomen en hebben verteerd wat ouderen hebben opgebouwd. Ga maar eens terug naar de veertiger en vijftiger jaren en kijk wat je dan zou hebben. Ik denk dat jongeren maar eens moeten beginnen in de 4e klas met staanplaatsen. Dan weet je wat ouderen hebben meegemaakt. Profiteurs die jongeren, maar nog niks gepresteerd.

      1. Rene schreef:

        En jij zegt één post hierboven dat jongeren en ouderen niet tegen elkaar uitgespeeld zouden moeten worden? Volgens mij bedoelde je met die post iets heel anders als ik dit zo lees, want je doet het hier nu zelf het hardst.

        En: misschien moet je eens een keer googlen over de positie van 65+ers ten opzichte van alle andere leeftijdsgroepen. 2-4% van alle 65+ zit onder de lage inkomensgrens, tegenover 14% van alle kinderen onder de 14 jaar en rond de 10% voor alle 25-45 jarigen. Dus: voor elke oudere leven er 4! kinderen in armoede. Dus, als je denkt dat er onder ouderen zoveel armoede is, dan wil je niet weten hoe het bij andere bevolkingsgroepen is.

        1. Voordeelurenkaarthouder schreef:

          Ouderen krijgen zo langzamerhand de schuld van alle problemen in de maatschappij: de pensioenen, de ziektekosten en noem maar op. Ik zeg niet dat er geen armoede heerst in Nederland, maar ook de bejaarden zijn onderdeel van die armoede (heel erg veel zelfs). Jongeren onder de 14 zijn altijd arm, omdat ze geen eigen verdiensten hebben, maar ook geen rechten op b.v. huursubsidie e.d., dus ik vind dat geen argument. Studenten zijn i.h.a. ook arm (meer kosten dan inkomsten). Algemeen gezegd: ouderen hebben het niet altijd even rijk, net als sommige jongeren. Maar ouderen hebben weinig welvaart gekend (eer was immers niks destijds) in vergelijking tot jongeren nu, waarvan sommigen in de auto naar school komen, iPod in de achterzak. Dus om nu te zeggen dat ouderen de maatschappij leegzuigen is onzin. Ongeveer 45 tot 50 % van alle Nederlanders leeft onder het wettelijk minimum, daar horen ook bejaarden bij.

Laat een reactie achter op Janneke 1 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.