fbpx

Volle treinen zorgt opnieuw voor discussie: “1,5 meter afstand niet haalbaar in ov”

De basisregel van 1,5 meter afstand wordt op diverse plekken minder strikt nageleefd, bijvoorbeeld bij het openbaar vervoer. Het probleem speelt vooral bij treinen. Dat schrijft het Outbreak Management Team in zijn 109e advies aan het Ministerie van Volksgezondheid.

Mondkapjesplicht

Het is voor de tweede keer dat het OMT zijn zorgen uit. De vervoerders stellen in een reactie – net als de vorige keer – dat afstand houden in het openbaar vervoer niet altijd mogelijk is. De vervoerders zijn van mening dat er ook nooit is afgesproken dat 1,5 meter afstand in de bus, tram en trein verplicht is.

Tijdens de eerste golf gold de 1,5-meterregel wel in het openbaar vervoer, maar toen nam het aantal reizigers af naar circa 10% van normaal. De vervoerders hebben toen direct duidelijk gemaakt dat 1,5 meter afstand in het ov niet haalbaar is. “Daarom waren wij de eerste sector waar de mondkapjesplicht is ingegaan”, aldus voorzitter van branchevereniging OV-NL Pedro Peters.

In juni 2020 werd in overleg met de regering besloten dat in het openbaar vervoer mondkapjes verplicht werden, omdat er niet altijd voldoende afstand kan worden gehouden. “De verschillende vervoerders doen hun uiterste best om reizigers te helpen om drukte te mijden. Denk bijvoorbeeld aan spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen, de oproep om buiten de spits te reizen en de inzet van druktemelders in de verschillende reisplanners”, zegt Peters.

Vervoerders verrast door de kritiek

Tegenover De Telegraaf stelt Peters overvallen te zijn door de kritiek. “Het OMT stelt nu dat wij beter moeten opletten en meer ruimte moeten bieden, dat begrijpen we niet”, reageert de voorman van de vervoerders. Hij noemt de kritiek “niet netjes”, en stelt dat het ov juist dé sector is waar alle regels worden nageleefd. Toch kan het niet echt een overval geweest zijn: het OMT uitte eerder kritiek. Ook toen stelden de vervoerders verrast te zijn door de kritiek.

De vervoerders verwachten dat vanwege de aangekondigde versoepelingen het aantal reizigers de komende periode verder zal oplopen. Afstand houden gaat dan dus zeker niet altijd lukken. “Willen we dat wel, dan moet het aantal ritten verdubbeld worden, maar zoveel voertuigen hebben we niet eens” aldus Peters.

Minder treinen zorgt voor drukte

Toch is dat verweer van de vervoerders niet volledig correct. 1,5 meter afstand zal inderdaad met het huidige beleid niet altijd haalbaar zijn. Maar meer en langere treinen inzetten kan wel helpen de drukte te verminderen. Treinen zijn sinds februari juist verkort. Vooral op trajecten waar ook minder treinen rijden, zorgt dat voor drukte.

Dat constateert ook reizigersvereniging Rover, die afgelopen drie weken 200 meldingen binnenkreeg over volle treinen. Dat is nu al 30 procent meer dan over de hele maand maart. Eén van de trajecten waar Rover veel meldingen over krijgt is Utrecht – Den Haag/Rotterdam. Daar rijden normaal vier intercity’s per uur, nu zijn dat er slechts twee. En die zijn dan ook nog regelmatig erg kort. Regelmatig bestaan ze slechts uit één treinstel van drie rijtuigen (ICM/Koploper).

Ook ziet Rover veel klachten over de intercity’s tussen Roermond en Eindhoven, eveneens een traject waar de helft van de intercity’s is geschrapt. Daarnaast krijgt de reizigersvereniging meldingen over drukte in de sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal.

Niet veilig

Rover wijst er daarnaast op dat NS treinen verkort heeft. “Veel reizigers melden daarom dat ze geen 1,5 meter afstand kunnen houden en zich daarom niet veilig voelen,” zegt Rover-directeur Freek Bos. “We roepen de NS op om langere treinen in te zetten.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

14 gedachten over “Volle treinen zorgt opnieuw voor discussie: “1,5 meter afstand niet haalbaar in ov””

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    OMT weet niet dat reizigers stroom altijd te managen is. 1,5 meter afstand in de trein houden is een illusie. Daarbij ben je afhankelijk van het gedrag van medereizigers. Vooral bij het in -en uitstappen.

    Maar NS zet vaker korte(re) samenstellingen in. Je hoeft alleen maar op NS Reisplanner te kijken. 1 driedelige ICM-M is zelfs in deze periode te kort. Dat kan na 21.00.

    Het ontbreken van de DDZ is geen probleem. Evenals het ontbreken van de IC Enkhuizen – Heerlen.

    1. Ruud schreef:

      Eens en vooral met het deel “De NS zet vaker kortere samestellingen in”.

      Op de lijn Amsterdam-Nijmegen werd pre corona in de ochtend en avond spits gereden met 10 tot 12 bakken, en alleen bij calamiteiten of een overwacht defect was de trein korter.

      Nu rijden er in de spits vaak 4 tot 6 bakken en soms 8. De treinen zijn gewoon 40 tot 60% korter.

      Dus dat verhaal van NS dat 90% van de treinen rijdt is leuk, maar ik zou liever horen hoeveel % van het aantal stoelen nog rijdt in de spits tov van pre corona. Dat is een aanzienlijk lager percentage dan die 90%

    2. 10 Sporen voor CS schreef:

      Laat de NS maar eerst rijden met al hun materieel zoals bij de pre-coronadienstregeling. En de factuur bij de regering leggen, die wil dat we afstand houden.

      Wees wijs en volhard! We gaan het halen!

      1. Otto schreef:

        Dat kan niet vanwege DDZ.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        93 tot 95 procent wordt al vergoed. De overheid is enig aandeelhouder van NS dus hebben verliezen rechtstreeks ook effect voor de overheid.

        1. N. schreef:

          Dit is niet helemaal correct. Er wordt aangevuld tot 93 a 95% omzet. Dus, hoe goed of slecht het ook gaat, het blijft verlies draaien.

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dat weerspreek ik niet, al is het idee dat men zelf bezuinigd en ook een klein deel meedraagt aan het verlies. Maar mijn punt is: een groot deel van de factuur gaat al naar de overheid. En ook het verlies dat NS maakt, heeft direct effect bij de overheid. In dit geval op het dividend, dat ze niet krijgen uitbetaald. Uiteindelijk zal Nederland natuurlijk nooit NS failliet laten gaan, dus wat dat betreft heeft NS een positie waar menig bedrijf jaloers op zou zijn/

  2. Bert Sitters schreef:

    Het aantal reizigers in de trein neemt toe. Dus NS zet waar dat kan en nodig is treinen met voldoende lengte in.

  3. Ad schreef:

    Het blijkt maar weer dat er een groot verschil zit tussen wat Overheid en OV bedrijven noodzakelijke ritten vinden, en dat wat reizigers noodzakelijke ritten vinden!

  4. Johan schreef:

    NS schrijft op de eigen site
    “Sommige treinen zijn op dit moment korter dan gebruikelijk”
    https://nieuws.ns.nl/ns-stapsgewijs-terug-naar-normale-dienstregeling/
    Ze geven daarmee dus nu ook zelf toe dat ze ondanks de coronacrisis treinen hebben zitten inkorten! Dat wanbeleid druist behalve tegen gezond verstand ook duidelijk in tegen dat OV-protocol waar ze zich steeds achter beweren te kunnen verschuilen. Enkele citaten daaruit:

    * “Met de maximale inzet van materieel en personeel streven we naar een zo normaal mogelijke dienstregeling.” (Deze zin staat er zelfs 4x in.)

    * “Het OV zorgt voor voldoende maatregelen om op een verantwoorde wijze de kans op blootstelling aan het SARS-CoV-2 virus zo veel mogelijk te voorkomen.” (2x)

    * “Een mondkapje kan niet als vervanging van social distancing en (hand)hygiënemaatregelen worden ingezet. Dit betekent dat personen die een mondkapje dragen nog steeds zoveel mogelijk afstand moeten houden en moeten voldoen aan bijvoorbeeld de geldende regels over groepsvorming.”

    * “Houd 1,5m afstand op stations en bij haltes, in materieel waar mogelijk, en draag mondkapjes alle voer- en vaartuigen, op het station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften.”

    * “Voorkom drukte: om de verspreiding van het COVID19 virus te controleren is het van belang dat drukte zoveel mogelijk wordt voorkomen.”

    * “Geef elkaar de ruimte in de trein, bus, tram of metro.”

    * “De OV-sector monitort de drukte en past de inzet van materieel en capaciteit waar het kan aan om in te spelen op de vraag vanuit de samenleving.”

    * “Het materieel blijft zoveel mogelijk ingericht om ook bij gebruik van alle zitplaatsen en staanplaatsen afstand tussen reizigers onderling en reiziger en OV medewerker aan te houden.”

    * “De inzet van het materieel wordt bepaald door de omvang van de dienstregeling.”

    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/06/30/protocol-verantwoord-blijven-reizen-in-het-openbaar-vervoer-–-versie-1-juli
    (Het linkt overigens naar de versie van 16 December, anders dan de url doet vermoeden.)

    Er staat nergens in dat OV-protocol dat vervoerders zomaar op materieelinzet mogen bezuinigen zolang niet alle zitplaatsen bezet zijn. Er staat inderdaad dat reizigers alle zitplaatsen mogen gebruiken, maar uit de context blijkt dat dat bedoeld is voor situaties waarin het niet anders kan, dus waarbij al maximaal materieel wordt ingezet.

  5. Frans Eekhout schreef:

    1) NS heeft toch ook nog een zogenaamde “strategische reserve” of materieel dat vanwege de Corona nu op diverse plaatsen tijdelijk aan de kant gezet worden, waarom wordt DAT dan niet gebruikt om ruimte IN de trein te gebruiken en de reizigers beter over de beschikbare ruimte te verdelen ? !
    2 A ) Op menig opstelspoor zie ik treinstellen aan de kant, maakt het technisch gezien dan zoveel uit of men met 1 treinstel van bijvoorbeeld 3 of 4 bakken rijdt of met gekoppelde treinstellen die men op de eindbestemming naar believen kan loskoppelen, dat beetje extra energie MOET NS – die al vaker in de afgelopen jaren “miskleun” achtige beslissingen genomen heeft – maar voor lief nemen, en je heb per slot van rekening maar 1 bestuurder nodig ongeacht of je met 1 korte of meerdere treinstellen rijdt !
    2 B) Uitgaande van het maximum aantal bakken en bij perrons beschikbare lengte, men ziet het ook aan de stopborden, vierkant blauw met een getal erin, is het vooral in de spits maar ook in de semi-daluren beter om voldoende ruimte te geven aan de reizigers. Soms vraag ik mij af of men bij vooral NS niet té “zuunig” is als het om materieel inzet gaat en of er geen normen zijn waaraan men moet voldoen ?
    3) Ik vind een haring op z’n tijd wel eens lekker, maar NIET als ik als haringen in een ton c.q. trein MOET zitten met staande medepassagiers in het gangpad of zélf moet staan dan breekt mij het zweet wel uit en of dat prettig is, NEE dus heb ik in januari 2020 na afloop van de Vakantiebeurs meegemaakt, dacht er maar niet aan als men met 140 km/ een noodstop moest maken, brrr… !
    We hebben het steeds over gezondheid, maar rijden in OVERVOLLE treinen komt de VEILIGHEID toch ook niet ten goede, vreemd dat je in een auto met 140 km/ een riem moet om hebben, maar in trein, pindakaas, alleen maar hopen en bidden dat je er goed van af komt, ervoer ik eens in 2006 en dan ook nog de huidige crisis erbij. NS moet maar eens wakker geschud worden en kiezen voor GEZONDE en VEILIGE trein(reizen) want dan is reizen per trein pas echt prettig, nu heb ik nog een 50/50 gevoel…!

  6. Een kandidaat BOA in opleiding schreef:

    Wat ik hierboven allemaal gelezen heb mbt tot gezondheid en veiligheid kan ik eigenlijk zowat allemaal bevestigen. Je bent afhankelijk van je mede reiziger. 1,5m een illusie in vele treinen. En daarnaast het asociale gedrag van vele reizigers. Ik reis regelmatig voor werk tussen Utrecht en Almere, even paar voorbeelden. Men komt de stationshal Utrecht CS binnen en zet hun mondkapje op, want NS BOAs. Zodra ze op het perron zijn gaat bij vele het mondkapje weer op de kin. Even afgezien of mondkapje werkt of niet, op deze manier werkt het zeker niet. Horeca is dicht en op sterven na dood. Maar in de station hal haal je gerust je Kebap en ene drankje. Deze kan je niet nuttige daar waar je het gehaald hebt. Maar 3meter verderop kan je op de houtenbankjes gezellig, naast vreemde, met elkaar het gehaalde nuttige. Of je haalt 1 koffie togo, stapt in de trein, doet je mondkapje af en doet 45min (reistijd Utrecht CS – ALmere) met 1 koffie. En dat terwijl dit sinds de invoering van de noodwet NIET toegestaan is. Ivm met mijn opleiding tot BOA heb ik dit uitgezocht. Eten en drinken in de Stationshal, op het perron en in de trein zijn momenteel NIET toegestaan. Maar de NS handhaaft dit niet. Bij navraag aan een NS BOA kreeg ik te horen dat zij van hoger hand, NS directie, de opdracht hebben gekregen hierop niet te handhaven. Waarom niet? Omdat de NS er financieel beter van wordt de NS horeca op te houden en het nuttigen van het gehaalde toe te staan. Ja eten en drinken zijn eerste levensbehoeftes. Maar serieus, tenzij je een medische indicatie hebt bijv diabetes, is het niet noodzakelijk om te eten of drinken in de trein. De langste treinreis, 1 doorgaande route, in Nederland is Maastricht-Den Helder en duurt 3u48min. Ik ben beroepsmilitair geweest en kan je verzekeren dat ga je overleven zonder versnapering. Je kan zelfs lichamelijke inspanning leveren gedurende die tijd en levend aankomen in Den Helder. Dus waarom handhaaft de NS niet op dit verbod? Het is een (tijdelijke) wettelijk voorschrift. En waarom zijn mensen zo asociaal dat ze willens en wetens de gehele reis hun gelaatsmasker af moeten doen om 1 koffie en een kleef broodje naar binnen te werken? Het zal wel de tijdsgeest zijn. Ik ben dan ook voor de afschaffing van de opschorting van de dienstplicht voor alle 18 jarige, man of vrouw. Goed voor de teambuilding en werk ethiek in het algemeen en je wordt echt geen slechter mens van, eerder het tegenovergestelde. Met die verstande dat men ook de keuze moet hebben voor een sociale vervangende dienstplicht. Het had er wellicht voor gezorgd dat vele een stuk socialer waren geweest op straat en in het OV. En minder “Oh ik trek het niet meer. Wee mij wee mij”. Een generatie watjes is opgestaan en ooit worden dat de bestuurders van ons mooie Nederland. Afijn ik hoop dat we bijna in de postcorona tijd zitten want ben er ook wel een beetje klaar mee. Maar tot die tijd, denk een beetje aan uw medemens. En oh NS, HANDHAAF gewoon de door de overheid gestelde regels aub en geef ons de ruimte ook in de spits. Mijn 80 jarige vader met COPD zal u dankbaar zijn als hij weer eens met de trein reist.

    1. Johan schreef:

      “En dat terwijl dit sinds de invoering van de noodwet NIET toegestaan is. Ivm met mijn opleiding tot BOA heb ik dit uitgezocht. Eten en drinken in de Stationshal, op het perron en in de trein zijn momenteel NIET toegestaan.”

      Ik denk dat je daar iets te stellig in bent. Er staat namelijk in het ‘Protocol verantwoord blijven reizen in het Openbaar Vervoer’ dat het wel mag:
      “Eten en drinken zoveel als mogelijk buiten de stationsomgeving en indien toch een hap of een slok genomen wordt, het mondkapje (of faceshield) zo kort als mogelijk/noodzakelijk af te doen.”

      NS schrijft ook expliciet op hun website dat het mag:
      “Mag ik eten of drinken in de trein? – Dat mag, maar probeer het zo min mogelijk te doen. Zet daarna ook zo snel mogelijk je mondkapje weer op.”
      https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.html

      Ik denk dat als een NS-BOA toch een boete zou uitschrijven voor eten in de trein, de rechter daar een streep doorheen haalt. Los van de vraag of het officieel verboden is, kun je de reiziger redelijkerwijs niet verwijten uit te gaan van de bovenstaande informatie.

  7. Frans Eekhout schreef:

    1) Conducteurs die zien dat je iets eet of drinkt, wat ik wel eens heb gedaan nadat ik voor vertrek mijn medicatie heb ingenomen en tussendoor op gezette tijden iets nuttig om erger te voorkomen, zeggen mij vaak “eet smakelijk” maar hebben mij nooit ontzegd om iets te consumeren ook niet in volle treinen.
    2) Er wordt in de trein naast de bestemmingsroute WEL opgeroepen DAT men een MONDKAPJE op MOET hebben, maar nog nooit werd er vooral bij NS NIETS vertelt over het NIET mogen consumeren ook NIET bij de regionale vervoerders, men GEDOOGD blijkbaar dat mensen iets verorberen en of men durft de reizigers niet te sanctioneren d.m.v. boetes en dergelijke.
    3) Ook op de stations tref ik in geen enkele taal Nederlands of Engels dat consumeren ter plaatse of in de trein niet is toegestaan, of ik moet het over het hoofd gezien hebben.
    4) “In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Er is geen sprake van afschaffing. Er is wel een opschorting van de opkomstplicht sinds 1 mei 1997. Defensie roept daarom sinds 1 augustus 1996 geen nieuwe dienstplichtigen meer op.

    17-jarige mannen en vrouwen ontvangen wel een brief over de inschrijving voor de dienstplicht.” “Op Curaçao, Aruba en Sint Maarten bestaat een dienstplicht. Dienstplichtigen, die miliciens worden genoemd, moeten een jaar dienen bij de respectievelijke milities. Het eerste halfjaar van de opleiding is een algemene militaire opleiding. In het tweede halfjaar volgen de miliciens een vakopleiding.” Citaten van een bericht van de Rijksoverheid.

    Ik ben zelf een ex dienstplichtige geweest lichting 81-1 en heb bij twee onderdelen gedient en een zeer leerzame en mooie tijd gehad, vooral teamwork en verbreding van de sociale sportieve vaardigheden hebben hun vruchten ook in de burgermaatschappij afgeworpen. Om die reden onderschrijf ik “kandidaat BOA in opleiding” je stelling name. Los van personele zaken, bij verschillende krijgsmachtdelen zouden ze nu dankbaar van de tijdelijke militairen gebruik maken, is voor de kijk op de maatschappij wat bij veel jonge lui zeker goed zou doen. We leven in Nederland teveel met een “gedoogbeleid” ook als het dragen van mondkapjes en afstand houden gaat. Nu er twee familieleden herstellende zijn van Corona zet de situatie mij aan het denken. JE HOUDEN AAN DE REGELS voor een GOEDE GEZONDHEID is in het belang van een ieder, op het station, trein of waar dan ook en daar moet men NIET laatdunkend over doen ! Wie het kan reist bewust en niet in volle treinen…

Laat een antwoord achter aan Frans Eekhout Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.