Wilde spoorstaking Parijs na ongeluk

1 maand terug

Door een wilde staking van machinisten en conducteurs in de regio Parijs zijn veel stadstreinen uitgevallen. Het gaat om het zogenoemde RER-net. Ook op de regionale lijnen (Transilien) en TER-lijnen elders in Frankrijk vallen er treinen uit. Aanleiding voor de staking is een botsing tussen een regionale trein en een vrachtwagen.

Ongeluk

Het ongeval vond woensdag plaats in de omgeving van Charleville-Mézières. Daarbij kreeg een gewond geraakte machinist plotseling alleen de zorg over zeventig geschokte passagiers, onder wie gewonden en zwangere vrouwen, aldus de Franse machinisten.

Vakbond eist meer personeel

De staking is een initiatief van de vakbond SUD-Rail, meldt de Franse krant Le Parisien. Volgens de vakbond brengt het banenverlies van de Franse spoorwegen (SNCF) de veiligheid in gevaar. “Het is een wonder dat er geen doden zijn gevallen”, aldus de vakbond. De vakbond eist dat er weer op iedere trein een conducteur komt. Ook moet er meer personeel op het station komen. “Het leven van reizigers en spoorwegpersoneel staat op het spel”, aldus de vakbond.

Hinder

De wilde spoorstaking is donderdag van start gegaan en zorgt ook vrijdag voor veel hinder. Het gaat met name om RER-lijn A, B en D. Ook de regionale lijnen van Translilien (lijnen J en R) worden door de staking erg beïnvloed. Ook buiten Parijs is er hinder. Vooral in de regio Provence-Alpes-Côte d’Azur, daar zijn alle TER-treinen opgeheven. In Bretagne valt de helft van de TER-treinen uit.

This post was last modified on oktober 27, 2019 9:59 am

Bekijk reacties

  • De Fransen staken graag en geregeld. Toen ik een paar jaar gleden in Nantes was werd er ook gestaakt en gedemonstreerd. Met veel politie erbij op de grond en in de lucht!
    De gele hesjes kwamen pas later in opstand! En toen ook geregeld!

  • Op metro's en autobussen rijdt toch ook geen conducteur? Reizigers kunnen in geval van nood elkaar helpen, tot de hulpdiensten arriveren. Als er wat gebeurt ga ik echt niet op een conducteur zitten wachten, dan moet je zelf gewoon je handen uit de mouwen steken.

  • zelfrijdende treinen zonder machinist zal niet zo gauw 123 gebeuren. Dat is verre toekomstmuziek voorlopig. De functie van machinist zal weliswaar gaan veranderen in operator/conducter(combi) .
    Daarnaast zit de conducteur tegenwoordig juist niet bij de conducteur , il&t houdt hier scherp toezicht op. En ja het is duur op de regionale lijntjes om extra personeel erop te zetten, aangezien een hoop lijntjes gesubsidieerd worden door de.provincie ,omdat deze lijntjes niet rendabel genoeg zij

    • Een machinist voegt niet veel toe. Vooral bij treinen is de reactie-traagheid van de trein maatgevend. De machinist verlaat vooral snel de cabine. Men kan dus net zo makkelijk een automaat laten rijden. Zelden worden er ongelukken voorkomen door menselijk handelen. Mensen worden aan reepjes gereden, voertuigen tot schroot gereduceerd. Vreemd genoeg weet men zich wel in te spannen om een schaap langs de baan weer op zijn poten te zetten of een zwaan die op de baan loopt te redden. Een stint met kinderen is echter gewoon de pineut.
      Met betere detectie techniek op spoorkruisingen (zolang ze niet opgeheven zijn) en koppeling naar aanstormende treinen kan en zal mensenlevens redden. En veel nodeloze stops. Weg met overwegen!

      • @ Molenaar
        Meestal vind ik uw reacties wel grappig. Deze niet.
        Ik vraag me af waar uw stelling vandaan komt dat ongelukken zelden worden voorkomen door menselijk handelen.
        U doet hier veel mensen mee tekort die nooit het nieuws of de statistieken hebben gehaald omdat het immers ‘goed afliep’.
        Over de rest van uw commentaar doe ik hier liever het zwijgen toe.

        • Dries is hier het meubilair met overal wat op te zeggen, niet altijd ondersteund door kennis van zaken (behalve door anderen te papegaaien). Ik zou hem geen aandacht geven want hij weet toch altijd weer een weerwoord te geven. En zelfs al heb je hem klem dan is er bij het volgende nieuwsartikel weer een aflevering van de Dries Molenaar Show.

    • Bij metro's gebeurt het al, bij de trein gaat het de komende decennium inderdaad om zelf Rijdende treinen met machinist.

  • Het gaat er bij dit ongeluk in Frankrijk om dat er, naast de machinist, geen treinpersoneel gesteld was. Dat is in het geval van dit ongeluk de druppel die de emmer deed over lopen. Er is veel onrust over de slechte personele bezetting.

    Er is trouwens een veel groter risico dat de machinist gewond raakt omdat hij/zij simpelweg dichter bij het botsvlak zit.
    Bij calamiteiten is het een vereiste dat er iemand aanspreekbaar is om de reizigers te evacueren e.d.
    In Nederland, en metname bij NS, is er wel een conducteur aanwezig op de trein.

  • Hoe gaat dat straks met zelfrijdende treinen? Dan is er helemaal geen personeel meer. Verder is het belangrijk dat er hulpverleners met kennis van het spoor aanwezig zijn.

    Ik denk dat het net zo gaat als bij de op afstand bediende bruggen (in Zaanstad). Eerst moeten er een paar onnodige doden vallen voordat het probleem erkend wordt.

  • Hulpdiensten zijn er toch binnen een kwartier? Wat kan een conducteur ondertussen praktisch doen? De meeste hulp in dat eerste kwartiertje komt van passagiers die elkaar helpen. De conducteur kan hoogstens verstandige en logische dingen over de intercom roepen als 'wacht op hulp, klim niet naar buiten.' Kan je ook met een automatische boodschap oplossen die vanzelf begint te spelen als een sensor een grote klap en plots stilstaan registreert.

    "Beste reizigers, er is een ongebruikelijke stop geregistreerd. De hulpdiensten zijn automatisch opgeroepen en onze lokatie is doorgegeven. Binnen 15 minuten zijn ze er. Ons personeel heeft het nu erg druk en kan mogelijk niet de service verlenen die u nodig heeft. We verzoeken u waar mogelijk hulp te verlenen aan medepassagiers. Geef eventueel letsel alvast door via noodnummer 112."

    En dan de boodschap weer automatisch herhalen, eindeloos. Tot de machinst of conducteur het weer uitschakelt.

    • Nee, als de hulpdiensten er in een kwartier zijn is dat echt een meevaller. Vaak is de plaats van een treinongeval slecht bereikbaar en nog steeds gevaarlijk. Wanneer mensen zelf oplossingen gaan verzinnen wordt de situatie alleen maar erger. Het is belangrijk dat de regie snel in handen is van iemand die kennis van zaken heeft.

  • Ze hebben een punt. De machinist had ook dood kunnen zijn.
    En dan? Wie neemt dan de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen?

    • De conducteur zit vaak bij de machinist en had dan ook dood geweest.
      Volkomen nonsens eisen. Zo kun je overal wel extra mensen neerzetten voor het geval dat. Het is toch een wonder dat alles vroeger functioneerde terwijl de bevolking de helft bedroeg.

    • Ik denk dat er dan een stukje zelfredzaamheid om de hoek komt kijken. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
      Want je kan er wel een conducteur bij zetten, maar die kan ook gewond raken bij een aanrijding. Moet er dan voor de zekerheid nog iemand extra bij?

    • Als een bus tegen een vrachtauto rijdt en de chauffeur raakt gewond heb je precies hetzelfde. De vakbeweging probeert alleen maar de broodnodige bezuinigingen bij de SNCF tegen te houden.

      • Als de opdrachtgever dit in zijn PvE zet, dan is het niet onbetaalbaar, maar zit het in de opdracht. De provinciale bijdrage wordt er wel groter door, maar niet onbetaalbaar.

        • Je kunt van alles in de concessieeisen zetten maar dan biedt er niemand meer voor het budget dat beschikbaar is.

    • Hoe werkt dat in Nederland? Buiten het hoofdrailnet is ook volgens mij vaak alleen een machinist als personeel aanwezig. En ook deze treinen hebben af en toe dergelijke aanrijdingen (Leeuwarden, Dalfsen), maar bij ons hoor je daar dan niets over.

      • Wij hebben een Onderzoeksraad voor Veiligheid die achteraf concludeert dat dingen niet zo goed geregeld waren.

        • @Simon: mijn punt was n.a.v. jouw opmerking over de Onderzoeksraad dat de zij in het geheel niet het thema hulpverlening (direct) na een ongeval in een onderzoek betrekt, dus er ook geen evaluatie of verbeteringen ervan. De focus ligt op de toedracht van het ongeval op zich en aanbevelingen voor het voorkomen ervan of het reduceren van de risico's in de toekomst.

        • @ Matthias
          Een conducteur zal als eerste maatregelen nemen om het gevaar te beperken. Daarna zal hij/zij eerste hulp verlenen aan slachtoffers.
          Wanneer dit is gebeurd zal de onderzoeksraad daar niet over rapporteren. Daar was immers niets mis. Het kan natuurlijk zijn dat de conducteur zelf gewond is, zoals in Dalfsen, maar wellicht heeft hij toch maatregelen genomen om erger te voorkomen.

        • In het onderzoeksverslag van het ongeval in Dalfsen lees ik dat er toen een conducteur aanwezig was, maar de Onderzoeksraad doet voor zover ik in het rapport lees alleen onderzoek naar de toedracht en veiligheid en verbeteringen, niet naar verbeteringen rond de kwaliteit van de hulpverlening (o.a. door spoorwegpersoneel, waar het de Fransen nu om gaat). Is het bij onze machinisten dan niet zo'n issue als bij de Franse? De stakingsbereidheid is daar sowieso groter dan hier heb ik het idee.