fbpx
Foto: SJ

Zweedse nachttrein Stockholm – Hamburg vanaf 2022, geen nachttrein naar Brussel

31 aug 2021 10:47

De Zweedse spoorwegen (SJ) gaan samen met de Deense spoorwegen (DSB) een nachttrein Stockholm – Hamburg verzorgen. De trein gaat rijden vanaf de tweede helft van 2022. De gewenste nachttrein Mälmo – Brussel komt er vooralsnog niet.

244 dagen per jaar

De Zweedse autoriteiten hadden een aanbesteding uitgeschreven voor beide nachttreinen. Voor de nachttrein Malmö – Brussel heeft echter niemand ingeschreven. Voor de verbinding Stockholm – Hamburg wint SJ samen met DSB de aanbesteding.

De nieuwe nachttrein Stockholm – Hamburg wordt gegund voor een periode van vier jaar. De trein zal zeker 244 dagen per jaar worden aangeboden. De rijtuigen zullen geleverd worden door Railroad Development Corporation (RDC) uit Duitsland. De Zweedse spoorwegen hebben ook zelf rijtuigen voor nachttreinen, maar die zijn te breed.

Voorlopige dienstregeling

“Het is een uitdaging om een ​​trein door drie landen te laten rijden met verschillende regels en technische voorwaarden” schrijft de SJ in een persbericht. De nachttreinen zullen gaan rijden onder de vlag van SJ EuroNight en zullen deel uitmaken van het netwerk van Europese nachttreinen.

Volgens de voorlopige dienstregeling vertrekt de nachttrein vroeg in de avond uit Stockholm en arriveert tussen 6 en 7 uur in Hamburg. “Een goede aankomsttijd voor wie verder wil reizen”, aldus de Zweedse spoorwegen. De trein vanuit Hamburg vertrekt rond 21:00 uur en komt aan in Stockholm rond 10 uur.

Vanuit Hamburg gezien zullen de treinen richting Kopenhagen rijden. De reis gaat eerst via het vasteland en vervolgens richting Odense en via de Grote Beltbrug door naar Kopenhagen. Daarna zullen ze doorrijden naar Mälmo en verder naar eindbestemming Stockholm.

23 gedachten over “Zweedse nachttrein Stockholm – Hamburg vanaf 2022, geen nachttrein naar Brussel”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    De nachttreinen hebben vooral een vervoersmarkt tussen Keulen – Wenen/Zürich. Daar heeft Oostenrijkse Staatsspoorwegen een aandeel in.

    Het deel tussen Duisburg – Kopenhagen is al vele jaren geleden wegbezuinigd door Deutsche Bahn. Tussen Amsterdam – Kopenhagen waren slechts een paar rijtuigen. Die werden destijds gecombineerd met rijtuigen van/naar Amsterdam -Minsk/Moskou/Warschau/Praag.

    Niet vreemd dat daar geen aanbieders voor waren. Lees over de gewenste nachttrein verbinding Malmö – Brussel. Vraag me af wie dat wenst. En hoe realistisch dat is.

    De nachttrein verbinding Stockholm – Hamburg zal het de komende vier jaar waarschijnlijk een betere optie zijn. De nachttrein Malmö – Stockholm rijdt al vele jaren. Verlenging naar Kopenhagen/Hamburg is dan het proberen waard.

    Maar als de Fehmarnbelttunnel in gebruik is zal de totale reistijd met ruim 2 uur minder worden. Dat is in 2030. Eerst kijken of dit experiment een succes wordt.

    1. Pim schreef:

      Vraag genoeg van Zweden naar het continent hoor, er waren de hele zomer bijna geen tickets te krijgen onder de 200 euro enkel met Snälltåget van Malmö naar Hamburg (die rijdt al!).

      Wel oneerlijk ergens dat Snälltåget het op commerciële basis doet, en SJ subsidie krijgt, dat kan geen gelijk speelveld op gaan leveren.

      De Fehmernverbinding wordt denk ik alleen relevant voor dagtreinen, de reistijd wordt te kort tussen Kopenhagen en Hamburg anders. Met Odense onderweg plus aansluitend uit Jutland in Fredericia of Kolding heb je ook nog een grotere markt. Tussen grofweg Ringsted en de nieuwe tunnel ligt echt niks.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Inderdaad is tussen Ringsted – Fehmarnbelttunnel (Noord) minder reizigerspotentieel. Ja Nykobing als knooppunt. Maar dat is niet zo bijzonder.

        De toekomstige route HSL Kopenhagen – Ringsted (250 km p/u) en Ringsted – Fehmarnbelttunnel – Hamburg (grotendeels geschikt voor 200 km p/u) heeft minder inwoners dan tussen Kopenhagen – Ringsted – Kolding – Padborg – Hamburg. Op deze steden stopt de toekomstige EC Hamburg – Kopenhagen tot de ingebruikname van de nieuwe snelle spoorlijn Ringsted – Fehmarnbelttunnel – Hamburg.

        Dat is voor een nachttrein minder interessant. Wel biedt het extra mogelijkheden na Hamburg. Het is moeilijk te zeggen wat voor effect de tijdswinst vanaf 2029/2030 kan hebben op de nachttrein. Een nachttrein Keulen – Malmö behoort dan tot de mogelijkheden. Maar dat is nu slechts speculatie.

        De toekomstige snellere spoortraject Hamburg – Kopenhagen v.v. is vooral aantrekkelijker voor goederentreinen en snellere EuroCity vanwege een 160 km kortere route. Goederenspoorvervoerders besparen meer energie. Wel zullen de goederenspoorvervoerders een bepaalde vergoeding moeten betalen aan de Deense overheid voor het gebruiken van de Fehmarnbelttunnel. De Deense overheid wil via tol de aanlegkosten van de tunnel terugverdienen.

        De EC Hamburg – Kopenhagen zal concurrenten met de vliegtuig en auto. Als automobilisten flink tol moeten betalen kan het een optie zijn om de trein te gebruiken. Mits de tickets van de spoorbedrijven via Fehmarnbelttunnel ook niet te hoog zijn.

    2. dries molenaar schreef:

      Met de tunnel zal de ICE wel aantrekkelijker worden. Hoewel die nu over de belt-bruggen rijdt.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        ICE – TD rijdt niet tussen Kopenhagen – Hamburg v.v. meer. Al een aantal jaren niet meer.

        Zie op DB Reisplanner dat er rechtstreeks een trein rijdt tussen Hamburg – Kopenhagen. Maar zoals werd aangegeven op Treinreiziger.nl stopt deze trein tussen Hamburg – Kopenhagen niet alleen op Padborg – Kolding – Odense – Ringsted. Maar op meer stations. Totale reistijd is niet 280 minuten. Maar 310 minuten.

        De DSB IC 3 dieseltrein werd tot de coronacrisis ingezet tussen Hamburg – Kopenhagen. Weet niet of dat nog zo is.

        De bedoeling is dat DSB Vectron aan beide uiteinden met daartussen Talgo rijtuigen (totaal 492 zitplaatsen) de DSB IC 3 dieseltrein zou gaan vervangen.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Er zullen 8 stammen Vectron + Talgo geleverd worden aan DSB:

          https://www.railway-technology.com/news/dsb-talgo-trains-10-international-travel/

  2. Anoniem schreef:

    Weer zo’n nachttrein van een incumbent staatsbedrijf die met subsidie zal gaan rijden parallel aan het traject van de Snalltoget nachttrein. Wonderlijk maar helaas waar

    1. dries molenaar schreef:

      Oei, wat is het probleem? U heeft liever geen transport, ook al bent u helemaal geen reiziger.

      1. Karel Geerts schreef:

        Het probleem is de subsidieverslaving van inefficiënte staatsbedrijven.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Subsidie wordt hier aangeboden door de overheid voor de partij die de beste deal heeft. Dus iedereen heeft dezelfde kans gehad. Dat is niet zo bij de subsidie voor de Nightjet naar Amsterdam

    2. Yoeri schreef:

      Deze route is echter wel aanbesteed, dus ook open geweest voor Snälltåget om op te bieden. Dus niet echt te vergelijken met de nachttreinen van ÖBB (of andere staatsbedrijven als je daar niet naar doelt).

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Exact

  3. rol schreef:

    Weer zo’n internationale nachttrein van een incumbent staatsbedrijf die met subsidie zal gaan rijden parallel aan het traject van de Snalltoget nachttrein van Stockholm via Hamburg naar Berlin. Wonderlijk maar helaas waar

    1. dries molenaar schreef:

      dat schreef iemand anders daarnet ook al.

  4. dries molenaar schreef:

    Ik weet niet of veel mensen 6/7 uur nu zo’n mooie aankomststijd zullen vinden. Je moet ook nog opstaan en wakker worden. Bij vertrek moet je gelijk onder zeil. Drank is er niet dus je moet met een warme melk gaan slapen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Persoonlijk ben ik daar helemaal mee eens.

  5. Gwyddion MacNeill schreef:

    Mooi initiatief, maar de oude verbinding (Vogelfluglinie) was leuker.
    Geef mij het vliegtuig maar. Sneller, prettiger èn comfortabeler! Wellicht met Norwegian ook goedkoper. SAS valt ook nog mee!

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het eerste deel eens. En inderdaad, naar Stockholm zal de trein ongetwijfeld duurder zijn. Maar het is nogal een afstand. Comfort van het vliegtuig met bijbehorend wachten is mijn inziens niet hoog. Maar door de kortere reistijd is het wel voor velen beter aanvaardbaar.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      In Scandinavië zal het aandeel van de trein groeien. Scandinaviërs zijn milieubewust. En ze zijn daar serieus mee.

      Maar voor degenen die buiten Scandinavië wonen zullen de meesten gewoon willen vliegen i.p.v. met de trein willen reizen. Zeker als de tickets van de Scandinavische luchtvaartbedrijven betaalbaar zijn.

      De nachttrein Hamburg – Stockholm is een prettig alternatief. Maar zal door een klein deel van de reizigers gebruikt worden tussen Scandinavië – Duitsland/Europa.

  6. Anoniem schreef:

    Zweedse nachttrein Stockholm- Hamburg: uitsteken !!

  7. Annalisa Lisei schreef:

    Zweedse nachttrein Stockholm- Hamburg: uitsteken !!

  8. Treingraag schreef:

    Spanje nachttrein met dansvloer en resto wellicht idee.

  9. Wiebe Goossen schreef:

    Staanplaatsen in een hogesnelheidstrein lijkt mij wat riskant en een nachttrein met dansvloer lijkt mij meer voor jeugdige vakantiegangers – al is dat ook vragen om ongelukken….

Laat een antwoord achter aan Karel Geerts Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.