fbpx

Zwitserland overweegt nachttrein (met subsidie) naar o.a. Amsterdam

De Zwitserse Spoorwegen (SBB) willen nieuwe nachttreinen introduceren naar Europese steden. Bestemmingen als Amsterdam, Kopenhagen, Barcelona, Rome en Dresden staan op het verlanglijstje van de Zwitsers. De SBB wil voor nieuwe verbindingen subsidie.

Update: vanaf 12 december 2021 gaat vanaf Amsterdam de nachttrein naar Zwitserland rijden. Ticketverkoop voor deze nieuwe nachttrein is gestart.

Bestemmingen

Zwitserland is al aangesloten op het Europese nachttreinnetwerk. Zo rijden er nu al nachttreinen naar bestemmingen als Hamburg, Berlijn, Praag, Zagreb, Wenen en Boedapest. Maar wat de SBB betreft zouden daar nog wel wat verbindingen bij kunnen komen.

Zo stelt de SBB voor om de bestaande nachttrein Zürich – Hamburg ook rijtuigen mee te geven voor Amsterdam. Daarnaast zouden de Zwitsers de trein naar Hamburg graag verlengen naar Kopenhagen. Naast het uitbreiden van bestaande verbindingen, wordt er gedacht aan hele nieuwe nachttreinen naar Barcelona en Rome via Florence. De SBB is in gesprek met onder andere DB (Duitsland), SNCF (Frankrijk), RENFE (Spanje), NS, CD (Tsjechië) en Trenitalia (Italië). Volgens Zwitserse media zijn de gesprekken in een gevorderd stadium.

Subsidie

Snel meer nachttreinen zit er niet in. Met name geschikt materieel is een uitdaging. Aankoop van nieuwe rijtuigen via een aanbesteding duurt al snel 4 a 6 jaar. Daarnaast willen de Zwitsers subsidie voor de nieuwe verbindingen. Die subsidie zou passen in de klimaatdoelstellingen. De gedachte is dat een nachttrein bij kan dragen aan CO2 reductie. Volgens Zwitserse media lijkt er inmiddels steun te zijn voor zo’n subsidie. Dat geld zou kunnen komen uit het Klimaatfonds.

City Night Line

De nachttrein Amsterdam – Zürich reed in december 2016 voor het laatst. Toen trok Deutsche Bahn de stekker uit City Night Line. Volgens kenners was de verbinding tussen Nederland en Zwitserland één van de best gebruikte nachttreinen van CityNightLine. Toch kwam de lijn niet terug toen de Oostenrijkers besloten een deel van de Duitse nachtverbindingen over te nemen. Wel heeft de Oostenrijkse spoorwegen besloten om vanaf december een nachttrein vanuit Amsterdam naar Wenen en Innsbruck te introduceren. Het gaat om de verlenging van de bestaande nachttrein die nu in Düsseldorf start.

Wil je meer weten over treinreizen Zwitserland? Lees dan over de mooiste treinreizen, de steilste tandradbaan of over de trein naar de Jungfraujoch. Ook hebben we voor je tips verzameld over rondreizen door Zwitserland.

24 gedachten over “Zwitserland overweegt nachttrein (met subsidie) naar o.a. Amsterdam”

  1. Bert Sitters schreef:

    Het is jammer dat in de nachttrein van Düsseldorf naar Zurich geen fietsen meekunnen. De CityNightLine naar Zurich had een grote ruimte voor fietsen, waarin flink wat fietsen worden vervoerd.

  2. Willemien Korf schreef:

    Hier ben ik het helemaal mee eens. Er zijn steeds meer mensen die graag op fietsvakantie gaan, maar het meenemen van de fiets wordt steeds moeilijker.

  3. Zwitserlandganger schreef:

    Geweldig initiatief. Ik zal er gebruik van maken. Nadat destijds de DB de City Night Line heeft overgenomen en vervolgens heeft “kapotgerekend” en de stekker er uit heeft getrokken, was er slechts nog Flixbus als nachtverbinding. Daar kom je echter geradbraakt uit, vanwege de vele stops, in- en uitstappende passagiers en het rijgedrag van de chauffeurs. Tevens is je bagage er niet veilig.

    Een oplossing -via een omweg is echter de nachttrein van de Oostenrijkse ÖBB.

    Echter rechtstreeks zou helemaal top zijn.

  4. treingraag schreef:

    Met de Schweiz Express, nachttrein ASD-Bazel, was er een Duits rijtuig half zit- en half fietswagon. En goed gebruikt hiervoor. En toen moest het weer anders.

  5. CB schreef:

    Leuk, maar ik denk niet dat SBB in NL met NS kan samenwerken. Ik mag aannemen dat er wel een concurrentiebeding in deze is afgesproken tussen NS en OBB. SBB zal voor Nederland dus met Arriva of Keolis in gesprek moeten gaan.

    Anders zijn ze bij OBB gek.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat zie je helemaal verkeerd. Het zou ook in samenwerking met de Oostenrijkers zijn. Die rijden al Zürich – Hamburg, en rijtuigen naar Nederland zouden met die trein mee gaan.

    2. Anoniem schreef:

      Iets met bevoedgheid om in duitsland te rijden?

      1. Ben schreef:

        De SBB en ÖBB zijn alle bij toegelaten in Duitsland, omdat de DB ook is toegelaten in Zwitserland en Oostenrijk.

  6. dries molenaar schreef:

    ÖBB heeft net een serie wagons in productie bij Siemens. Dat ontwerp kan zo nog wel een keer toegepast worden. De doorlooptijd zal wel vooral van de drukte in de produktie afhangen. Dat kan nog wel meevallen.

    1. dries molenaar schreef:

      Overigens zijn het al dubbeldekkersmat cabines met douche! Wat natuurlijk goed is voor het aantal en de ruimte. Zoals eerder betoogd zouden ze business wagons moeten hebben met hele rijen éénpersoonscabines. Die vliegtuigslaapzitwerkhoekjes kunnen ook wel een vondst zijn voor de drukke treinreiziger.

  7. Nederlander schreef:

    Om met een concurrerend tarief te kunnen werken zou zowel de ÖBB als SBB met van die wagons kunnen inzetten die de CNL ook had met verstelbare stoelen.

    ÖBB heeft als laagste tarief ofwel de gewone stoel, ofwel de iets duurdere 6-persoons ligcoupé. Dat zou goedkoper moeten, om te concurreren met het vliegtuig en met de nachtbus van Flixbus.

    1. dries molenaar schreef:

      Vliegtuigen en bussen hebben helemaal geen ligplaatsen, ligcoupe’s of douches. Alleen de maatschappijen die vliegen vanuit landen met veel mensen die rijk zijn zonder te werken hebben luxe hutten en cabines. Men wil wel een beetjes comfortabel naar London om te winkelen bij Harrods.

      1. Nederlander schreef:

        De stoelen die ik bedoel zijn die die tot het jaar 2014 of 2015 deel uitmaakten van de CNL. Die verstelbare met een lampje bovenin.

        Daarmee gaan er veel personen in één rijtuigbak, dus kan de ticketprijs omlaag.

      2. Annemiek schreef:

        Voor afstanden die nachttreinen afleggen, heb je in het vliegtuig geen slaapplaats nodig. Voor afstanden waarbij je in het vliegtuig een slaapplaats wenst, is de trein helemaal geen optie.

        1. Bezorgde moeder schreef:

          Annemiek, heb je ook kinderen en kleinkinderen die je een schone, leefbare wereld wil achterlaten, of wil je liefst zo snel mogelijk alle kerosine verstoken?

        2. Annemiek schreef:

          @Bezorgde moeder. Ik trek me inderdaad niet zoveel aan van de klimaathysterie, die naar mijn mening grotendeels gebaseerd is op onwetendheid van mensen.

          Luchtvaartmaatschappijen slagen er nu al in om hun uitstoot terug te brengen naar 69g CO2/km. De uitstoot bij treinen is 39g/km voor een zitplaats. Wie bijvoorbeeld naar Wenen reist, legt per spoor een veel grotere afstand af. Ik schat zo’n 30% meer. Wie daarnaast ook nog wat privacy wenst, zal een slaapplaats nodig hebben die bijvoorbeeld de ruimte van anderhalve persoon inneemt. Als je dat omrekent, kom je voor dezelfde reis uit op 76 g CO2/km op reizen per trein. De reis per trein duurt ongeveer 18 uur. Per vliegtuig ben je er in 80 minuten.

        3. E Berkhout schreef:

          @Annemiek: Het is prima dat u zich niet zo veel zorgen maakt over het klimaat – genoeg anderen die dat doen. Als ik u was zou ik me vooral zorgen maken over het gemak waarmee u hier discutabele cijfers strooit zonder bronvermelding, en daarmee een sterk gekleurd beeld schetst.

          De CO2 uitstoot per km per reiziger in het treinverkeer is sterk afhankelijk van het land en type trein. In Nederland is die in de praktijk zeer laag door het aankoop van windenergie (<10 g CO2 per km per reiziger). Voor internationaal verkeer (per HSL) wordt die gesteld op 26 g CO2 per km per reiziger. Maar het klopt wel dat nachttreinen relatief meer CO2 zullen uitstoten, doordat de capaciteit lager is en het gewicht zwaarder (watertanks voor douches!). Zie bijvoorbeeld discussie hier:

          https://www.co2emissiefactoren.nl/wp-content/uploads/2017/12/Emissiecijfers-openbaar-vervoer-dec-2017.pdf

          Voor het vliegtuig ben ik benieuwd waar u die 69 g CO2 vandaan haalt. Zover ik weet schommelen de data uit de verschillende onderzoeken altijd zo rond de 100 g CO2 per passagierskilometer. Dat geldt zelfs voor de meest energiezuinige vliegtuigen in de markt (A380, B787 of A32Xneo). Bovendien veroorzaken vliegtuigen nog wat meer milieuschade dan alleen CO2 uitstoot; verbrandingsmotoren stoten ook nogal wat stikstofoxiden uit en de waterdamp (contrails) op 11 km hoogte blijft lang hangen, waarmee het broeikaseffect wordt versterkt.

          Goed om hierover te discussiëren, maar laten we dat dan wel doen met correcte data.

        4. Annemiek schreef:

          @E Berkhout. 39g/km noemde ik als waarde waarmee website 9292 rekent. Dit is inmiddels verlaagd naar 30g/km, waardoor mijn berekening wat afwijkt. 69g/km is de waarde die de grootste luchtvervoerder binnen Europa (Ryanair) rapporteerde over januari. Het punt dat ik hier poog te maken, is dat qua C02-uitstoot de waarden helemaal niet zover uit elkaar liggen. In de discussies wordt iemand die voor een zinvolle reden naar bijvoorbeeld Wenen vliegt, als vervuiler weggezet. Iemand die voor de lol de nachttrein gebruikt, wordt per definitie als milieubewust gezien. Dat vind ik raar.

          Ook wat betreft de CO2-uitstoot van de spoorsector binnen Nederland is er nogal wat discussie mogelijk. Er wordt echter (op wat zonnecellen her en der na) op geen enkele wijze stroom opgewekt in een molen/centrale die dedicated voor NS is neergezet. Alleen door aankoop van certificaten door Eneco kan NS stellen dat er alleen op windenergie gereden wordt. Als Eneco die certificaten niet had bemachtigd, kwam de energie vanaf dezelfde grijze hoop als waar het nu vandaan komt. Als de hoogovens de certificaten hadden gekocht, was het ook niet ineens een groen bedrijf.

        5. Jeroen Komen schreef:

          Ryanair is op hun vingers getikt voor hun uitlatingen dat ze zo groen zouden zijn en moet daarmee stoppen van de Britse reclame waakhond ASA: https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/5009821/ryanair-misleiding-tik-op-vingers-reclame-de-ban-co2-uitstoot

          Details over windstroom staan hier (NRC heeft deze eerder in een factcheck als ‘waar’ bestempeld): https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/klimaatneutraal/groene-energie-voor-trein-bus-en-station.html

        6. Annemiek schreef:

          @Jeroen Komen. De weergave van de uitstoot in gram CO2 per reizigerskilometer is volgens ASA juist een bruikbare methode. De gerapporteerde uitstoot wordt door ASA dan ook niet betwist.

          Dat de milieuliefhebbers van NRC iets als ‘waar’ beschouwen, is natuurlijk ook maar een mening en geen allesomvattend eindoordeel. Feit is dat doordat NS via Eneco certificaten in handen heeft, er geen kWh meer of minder groene stroom wordt opgewekt. De stroom die NS gebruikt is net zo schoon of vies als alle andere stroom die in Nederland gebruikt wordt.

          De andere claim die NS doet volgens de link die je post, is helemaal belachelijk. Gesteld wordt dat de bussen die NS bij vervangend vervoer inzet op HVO rijden. De oude barrels die NS in dergelijke gevallen laat voorrijden zijn hartstikke smerig wat betreft de uitstoot.

        7. N. schreef:

          @Annemiek

          Je praat de grootst mogelijke onzin. Heb je überhaupt gelezen wat de NS gedaan heeft? Die heeft gewoon extra windparken laten aanleggen.

  8. Hans Bruinsma schreef:

    Ik hoop dat er spoedig weer een nachttrein Amsterdam – Kopenhagen komt. Deze mis ik nu al jaren. Overdag kan met wat overstaps prima; de nachttrein was echter een betere optie!

  9. Nachttreinreiziger schreef:

    De slaapstoelen die eerder in de CNL aanwezig waren,zouden nu ook weer in b.v. dubbeldeksnachttreinen geplaatst moeten worden,en dan op de begane grond.
    Boven kunnen dan de lig-en slaapcoupe’s,wat er voor zorgd dat de kans dat nachttreinen renderen,veel groter maakt.
    Die slaapstoelen zijn best comfortabel(slapen gaat prima),dit in tegenstelling tot een zitplek in een 6-persoons coupe.

  10. Nico schreef:

    De kogel is door de kerk. De Nightjet Zürich gaat vanaf 12 december 2021 weer rijden tussen Amsterdam en Basel met als eindstation Zürich HBF. https://www.treinreiziger.nl/treintickets-voor-nachttrein-amsterdam-zurich-te-koop/

Laat een antwoord achter aan Nico Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.