Afstoten taken NS niet aan de orde – geen invloed op prijs kaartjes

Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en lijkt daarmee niet aan de orde. Dat blijkt uit een reactie van staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer op de Tweede Kamermotie waarin het kabinet werd opgeroepen om met NS te kijken of de treinmaatschappij met het schrappen van taken kosten kan besparen.

Het afstoten van nevenactiviteiten van de NS heeft geen invloed op de prijs van treinkaartjes omdat de NS er twee gescheiden boekhoudingen op nahoudt. In de ene boekhouding komen de kosten en baten voor het rijden van treinen op het hoofdrailnet, waarvoor de NS de concessie heeft, en waarin ook de prijs van de treinkaartjes zit.

Nevenactiviteiten hebben andere boekhouding

Nevenactiviteiten van de NS zoals bijvoorbeeld de fietsenmakers bij fietsenstallingen, de exploitatie van restaurants, beheer van cultureel erfgoed en de EcoCheck hebben niets met de concessie te maken en vallen onder een andere boekhouding. Of de NS hier geld op verliest of wint, kan nooit invloed hebben op de prijs van de treinkaartjes.

De Tweede Kamer nam de motie, die was ingediend door de PVV en VVD, in november aan. PVV en VVD vinden dat de NS zich alleen op de kerntaak, het rijden van treinen, moet richten. Jansen schrijft dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar aanleiding van de motie in gesprek is gegaan met de NS en het ministerie van Financiën, dat aandeelhouder is van de NS.

Geen ruimte voor meer besparingen

Uit de gesprekken blijkt volgens Jansen dat er bij de NS geen ruimte is voor besparingen. Hij haalt daarbij ook aan dat in aanloop naar de nieuwe concessieperiode een extern bureau tot eenzelfde conclusie is gekomen en dat de NS door afspraken met het Rijk al 200 miljoen euro per jaar moet besparen.

De staatssecretaris meldt dat er wel nog steeds gewerkt wordt aan het vinden van oplossingen om de prijs van treinkaartjes de komende jaren niet verder te laten stijgen. Volgens Jansen volgt hierover meer informatie later in het voorjaar.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 3 maart 2025 16:38

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

23 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug