Arriva voor 49 miljoen gecompenseerd vanwege Maaslijn

Arriva zal ter waarde van 49 miljoen euro gecompenseerd worden vanwege de te late oplevering van de elektrificatie van de Maaslijn. Die compensatie wordt deels gerealiseerd door de duur van de concessieperiode te verlengen. Dat heeft de provincie Limburg donderdag bekendgemaakt.

Maximaal 7,5 jaar langer

De provincie Limburg had beloofd dat de Maaslijn uiterlijk in 2020 geëlektrificeerd zou zijn. Dat is inmiddels vertraagd tot aan 2024. Doordat de upgrade van de spoorlijn niet tijdig gereed is maakt Arriva extra kosten. Zo zijn de dieseltreinen duurder in gebruik dan elektrische treinen.

Arriva en de provincie Limburg hebben gezamenlijk besloten om de compensatie te regelen met gesloten beurs. 33,8 miljoen euro wordt gecompenseerd door het contract te verlengen. In de aanvankelijke afspraken zou het contract in 2031 aflopen. Tot wanneer het contract precies wordt verlengd is nog niet bekend. “De periode van verlenging kan wettelijk in geen geval meer dan 7,5 jaar bedragen”, schrijft de provincie.

Afschrijving

Verder wordt Arriva gecompenseerd doordat elektrische treinen over een periode van 30 jaar, in plaats van 25 jaar, hoeven afgeschreven te worden. Die compensatie dekt een waarde van 15,2 miljoen euro. De betrokken partijen benadrukken dat Arriva geen extra winst maakt door de regeling, maar dat de extra kosten slechts gecompenseerd worden.

Overigens wordt Arriva wel gewoon gehouden aan de gemaakte afspraken. Zo heeft Arriva eerder een boete opgelegd gekregen omdat de vervoerder via een internetpagina de resultaten zou rapporteren aan de provincie. Die internetapplicatie werkt echter onvoldoende, waarvoor de vervoerder is beboet. Arriva heeft eerder bezwaar gemaakt tegen die boete, maar het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg heeft die bezwaren verworpen. Arriva benadrukt dat de betwiste boete los staat van de compensatieregeling.

Europese Commissie

De regeling wordt voorgelegd aan de Europese Commissie. Als die de regeling niet goedkeurt zal de provincie ofwel een compensatie moeten uitbetalen of zal de reiziger de compensatie mogen ophoesten in de vorm van hogere tarieven. De provincie hoopt eind dit jaar helderheid uit Brussel te hebben.

Directeur Anne Hettinga van Arriva reageert tegenover De Limburger tevreden over de deal, al had hij liever dit jaar de nieuwe treinen op de Maaslijn laten rijden. Hij wijst erop dat langer blijven rijden ook extra inspanning vergt, omdat er eisen aan materieel en punctualiteit worden gesteld.

This post was last modified on 2 februari 2020 14:09

Share
Tags: Maaslijn

Recent Posts

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

3 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

1 week terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

2 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug