Belgen krijgen 10 gratis treinkaartjes, NMBS heeft “zeer ernstige” vragen

Belgen krijgen een treinpas voor tien ritten cadeau. Dat heeft het minderheidskabinet zaterdag bekend gemaakt. Opvallend genoeg zonder overleg met de Belgische spoorwegen (NMBS). Die zijn overvallen door het plan, en hebben “zeer ernstige” vragen bij het voorstel.

Ook fiets gratis mee

Het Belgische kabinet wil het toerisme in eigen land stimuleren. Daarom krijgt iedere inwoner van België een treinpas waarmee in de periode van 1 juli tot en met 31 december 10 gratis ritjes gemaakt kunnen worden. Ook mag de fiets voorlopig gratis met de trein mee.

NMBS wil overleg

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir laat op Twitter weten dat er geen overleg is geweest met de Belgische spoorwegen. “Dat de regering het gebruik van het openbaar vervoer als duurzaam transportmiddel bij de bevolking wil promoten, is een goede zaak”, schrijft ze. “De manier waarop gisteren zonder enig overleg een beslissing is genomen, stelt evenwel zeer ernstige vragen.”

“Het gratis uitdelen van toeristische treinpassen aan alle Belgische residenten stelt de vraag van de sanitaire veiligheid van reizigers en personeel. De NMBS zal die veiligheid waaraan ze de laatste maanden bijzonder hard heeft gewerkt onder geen beding in gevaar laten brengen.”

De spoorwegmaatschappij wil daarom onmiddellijk in overleg met de overheid en vraagt “alle noodzakelijke hulp” om “elk risico op overbezetting van treinen en perrons te voorkomen”. Ze vervolgt: “Parallel dienen de logistieke en financiële aspecten dringend te worden uitgeklaard.”

Beleid in andere landen

Het initiatief van de Belgische overheid gaat regelrecht in tegen de Nederlandse aanpak. In Nederland wordt juist opgeroepen niet per trein op vakantie te gaan, omdat de trein bedoeld is voor alleen essentiële reizen. Fietsen zijn juist vanwege de coronacrisis helemaal verboden in de trein.

In veel landen krijgt het openbaar vervoer meer ruimte. Zo mogen in Frankrijk weer alle stoelen bezet worden en heeft de Zwitserland een campagne om reizigers de auto uit te krijgen. “Ik zit liever met een masker op in de tram, dan in de file.”

This post was last modified on 10 juni 2020 06:49

Bekijk reacties

  • Je kunt in een crisis nooit alles goed doen. Ook bij ons zijn foute inschattingen gemaakt (ic-bedden, mondkapjes, groepsimmuniteit). Op het VRT-nieuws voeren Belgische politici elke dag een klucht op. Zo zijn er 9 ministers van Gezondheid die elkaars bevoegdheden betwisten. (Volgens sommige media zijn het er 8, zelfs daar zijn ze het niet over eens.) Er heerst chaos als besluiten een dag voor ze ingaan bekend worden gemaakt, of ze worden na een dag weer herroepen.
    We mogen hier niet mopperen met Rutte c.s.

  • Zolang het met beleid gaat, zoals restricties in de spits en naar het strand op mooie dagen, is het goed als het OV meer wordt opengesteld voor meer reizigers, zoals treinliefhebbers en inkopen. Mits de bezetting niet maximaal benut hoeft te worden. Als de actietickets, bijvoorbeeld van Kruidvat, HEMA, AH, Blokker, Spoordeelwinkel en dergelijke, niet verkocht worden, zou dat een groot deel van de capaciteit geven; vooral in het weekend.

    • HALLO! Er is ook nog zoiets als de opwarming van de aarde hoor!
      Al dat gratis en goedkoop gereis moet maar eens afgelopen zijn.
      Wie wil reizen vervuilt en dient zijn portemonnee te trekken.

      • De treinen rijden hoe dan ook en zijn nauwelijks schadelijk voor het milieu, in tegenstelling tot al die extra autoritten die nu gemaakt worden. Het gaat er enkel om dat de reizen van de auto's met OV gedaan worden, waar de capaciteit het toelaat.

        • Inderdaad, ik ging graag op pad met de trein. Sterker nog, liever dan met de auto.. Een stuk voordeliger en ik deed er sowieso al niemand kwaad mee omdat ik 1e klas reisde en altijd op rustige tijden ging in het weekend. Helaas heeft de overheid mij nu de trein uitgejaagd en heb ik een auto moeten kopen. Ik denk niet dat ik nog zo snel de trein zal pakken voortaan, niet zo zeer door het virus, maar omdat ik nu een eigen auto heb en niet voor niks heb gekocht..

        • Ik heb al jaren een eigen auto, maar reis in het weekend met een Weekend Vrij 1e klas. Simpelweg omdat ik veel op pad ben in mijn vrije tijd en ik niet te veel autokilometers wil maken. Als ik al mijn OV-kilometers per auto zou doen, dan zou ik al na twee in plaats van drie jaar aan een andere auto toe zijn. Ik gebruik de auto voor ritten naar bestemmingen waar niet of nauwelijks OV komt, of waar het verschil in reistijd tussen auto en OV te groot wordt. En dit principe handhaaf ik. Ik stap dus gewoon in de trein, te meer daar ik alleen in het rustige weekend reis. De regering kan op z'n kop gaan staan. Nederland lijkt het enige land te zijn waar men nu het OV-gebruik ontmoedigt, terwijl in andere Europese landen men hun best doet de mensen weer terug in het OV te krijgen. Dat is toch op z'n zachtst gezegd heel raar?

      • Leven is zowiezo slecht voor het milieu.
        Elk mens op aard zorgt voor een achteruitgang van het milieu.

        • Dat is niet waar, mensen hebben ook een goede invloed op het milieu. In Nederland moeten we eens ophouden met dat gezeik op elkaar.. Het probleem speelt hier niet, op een aantal incidenten na. Begin eerst maar eens met landen waar het echt helemaal fout gaat en dat absoluut niet in ons mooie Nederland. Wij zorgen goed voor natuur, mens en dier. En ja, zeker niet iedereen doet dat, maar de meerderheid gelukkig wel.

      • HALLO! Er is zeker ook nog zoiets als de opwarming van de aarde hoor! Dat gebeurt als al die mensen de auto nemen in plaats van dat soort goedkope treinkaartjes. Ik zou daar eens aan denken voordat je weer gaat 'HALLO' gaat lopen brullen, manneke!

        • Wie wil reizen en daarbij vervuilt dient daarvoor zijn portemonnee te trekken, ook de automobilist. Gewoon rekeningrijden invoeren.

    • Eens, in het weekend zou best wat mogelijk kunnen zijn voor recreatief vervoer mits kruidvatkaartjes en spoordeelwinkel achterwege blijven. Diegene die voor werk of andere voor de maatschappij nuttige activiteiten met het OV moeten zouden wat mij betreft met een schriftelijke verklaring in het weekend gebruik kunnen maken van de 1e klas met een 2e klas vervoersmiddelen. In voertuigen zonder 1e klas zouden deze mensen gebruik kunnen maken van speciaal gereserveerde plaatsen. Een ontmoedigingsbeleid voor het gebruik van de trein naar het strand kan eventueel ook.

      • - Ik heb bij de verlenging van mijn Weekendvrijabonnement komend weekend deze naar eerste klas om laten zetten. Dus dan zit ik niet alleen.
        - Over de strandreizigers, ik heb Pinksterzondag eens de webcam op de boulevard van Zandvoort teruggespoeld. Er was de hele middag ruimte zat op het strand, net als een paar weken daarvoor toen NS ook al in paniek was. NS moet gewoon voldoende treinen laten rijden en bij mooi weer in ieder geval met een extra treinstel. De spoorlijn en station Zandvoort zijn er nu op berekend. Zijn er een keer reizigers, laten ze het afweten.

        • De NS kan niet zomaar extra of langere treinen inzetten. Die moeten ze zelf beschikbaar hebben, de stations moeten die langere treinen aankunnen, maar die extra trein(stell)en moeten ook door ProRail goedgekeurd worden.

          Daarnaast is het advies nog steeds om alleen te reizen als het echt moet, wat voor signaal is het dan als de NS extra materiaal in gaat zetten voor dagjesmensen? Dan denken binnen al die dagjesmensen dat er prima gereisd kan worden en dat de NS wel een extra trein voor ze in kan zetten, terwijl het advies nog steeds is om alleen te reizen als het echt moet.

        • @Ricardo: NS had destijds treinstellen te over, er was immers fors geschrapt in de dienstregeling. De infra rond Zandvoort om meer en langere treinen aan te kunnen was ook net oogeleverd. Alleen advies, alleen noodzakelijke reizen, was niet.

  • Treinen zijn ook schadelijk voor het milieu, waar komt de electriciteit vandaan? van kolen centrales. Ik heb de trein voorlopjg vaarwel gezegd, wil niet in een coronabom zitten en daarnaast 4 maanden abonement weggegooid omdat je de trein niet mocht gebruiken, wat kregen we aan compensatie? NIETS, schandalig, daarnaast wilde de NS geen korting geven bij een nieuw abonement, dan is de keuze zo gemaakt.

      • Ja, treinen rijden op groene stroom, maar groene stroom is schaars. Dus als een trein groene stroom verbruikt kan een ander die niet gebruiken en gebruikt die ander noodgedwongen andere stroom.
        Alle reden dus om er verantwoord mee om te gaan.

        • Dat is inderdaad zo. Doordat de leverancier van NS certificaten heeft bemachtigd voor windstroom, wordt er geen Watt extra aan groene stroom opgewekt. Er is geen windmolen dedicated voor of door NS gebouwd. Op het ene moment gebruikten ze grijze stroom. Op het volgende moment was die stroom 'groen', doordat er certificaten voor verhandeld waren. De praktijk is dat alle stroom in Nederland grijs is. De energie die de hoogovens gebruiken, is net zo schoon als de energie die NS gebruikt.

        • Ik heb ooit ergens gelezen dat NS wel degelijk rijdt op basis van extra gerealiseerde groene energie. Verder ook goed om te weten dat nieuwere treinen veel zuiniger zijn door terugwinning van remenergie. Besparing iets van 30% geloof ik. Dat zet zoden aan de dijk.

        • Er wordt ergens groene stroom opgewerkt, dat gelijk is aan het verbruik van de treinen van NS. Voor een deel zal in Nederland opgewerkt worden, een deel zal via certificaten in het buitenland opgewerkt worden, maar voor al het verbruik van NS staan ergens windmolens te draaien.

          @Annemiek: Stroom in Nederland is een mix van grijs en groen en iedereen krijgt (ongeveer) dezelfde stroom uit het stopcontact, of het nou om de Hoogovens of de NS gaat. Maar dat betekent niet dat de NS zijn verbruik puur met certificaten groen heeft gewassen, tegenover het verbruik staat namelijk wel degelijk groen opgewekte stroom. Dat betekent dus ook dat er ergens wel degelijk windmolens staan te draaien die die stroom opleveren. En als de Hoogovens zouden zeggen, wij willen ook groene stroom, zal die ook ergens opgewekt gaan worden op een groene manier. En als genoeg partijen dat maar doen, en dat bij partijen doen die zeggen dat ze groene stroom uit Nederland willen, komen die windmolens en zonnepanelen en andere groene bronnen ook hier te staan.

        • @Ricardo. De windenergie die NS zegt te gebruiken, wordt opgewekt in Nederland, Finland, Zweden en België. In Nederland bijvoorbeeld in het park Westermeerwind. De planfase van dat plan begon voor 2010; jaren voordat NS besloot over te stappen op Groene energie. Dat was immers in 2017. Het park is dus niet voor NS aangelegd. De Westermeerwind B.V. stelt dat het energie levert voor 160.000 huishoudens. Dat kan prima zo zijn, maar feit is dat Eneco daarvoor de certificaten heeft aangekocht voor NS. De handel in certificaten staat compleet los van het daadwerkelijke verbruik. Als de certificaten niet bestonden, werd er geen kW meer groene stroom opgewekt dan in de huidige situatie. De belangrijkste reden voor de aanleg van windmolenparken is immers subsidie. Als alle afnemers nu plots groene stroom zouden eisen, zou dat onmogelijk kunnen worden gerealiseerd. Ook dan blijft de samenstelling van de geleverde stroom gelijk. De hypocrisie omtrent groene stroom wordt nog eens verduidelijkt door de effecten van het gebruik van biomassa, dat in Nederland als groen wordt gezien, maar enorm negatieve effecten heeft in de landen waar het wordt geproduceerd.

        • @Annemiek: biomassa is inderdaad niet zo groen. Als je 8 jaar moet wachten op de groene stroom die je besteld, schiet het niet op. Ik geloof wel dat het enig effect heeft. De vraag zal neem ik aan toch de plannen voor nieuw aanbod beinvloeden.

        • NS heeft het zo ingekocht. Daarbij is er de Norned kabel waarmee alleen als 700MW uit een Noors stuwmeer beschikbaar is. Er is een tweede kabel gepland of wellicht al klaar.
          Er is zo voldoende groene energie voor degenen die dit ook feitelijk geleverd willen zien worden. Dat het net op spanning door gewone centrales op spanning wordt gehouden doet er niets aan af.

          Het artikel in NRC over de datacentergroenestroom is wel wat ernstiger omdat onze investering fijn opgestookt wordt door buitenlandse bedrijven.
          https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/05/gebroken-beloftes-hoe-de-wieringermeerpolder-dichtslibde-met-windturbines-en-datacentra-a4001882

        • NS doet dan toch exact hetzelfde? Eneco heeft voor NS immers certificaten gekocht van windstroom (dus niet uit een stuwmeer) die opgewekt wordt vanuit Zweedse en Finse investeringen en op papier verstoken we die hier. De Zweedse en Finse burgers zien echt niets terug van die certificaatjes. Dan kun je beter Google hebben, die tenminste nog een flinke investering doet in het land waar de energie wordt opgewekt.

          Met een zeer beperkt aandeel in hernieuwbare energie ten opzichte van de totale energiebehoefte in Nederland, kun je niet stellen dat de 'vieze' centrales de boel slechts op spanning houden. De centrales leveren het leeuwendeel van de energiebehoefte en dat zullen ze blijven doen, omdat alle vormen van hernieuwbare energie onbetrouwbaar zijn en zich niet kunnen aanpassen aan de vraag.

          Overigens is de hoeveelheid energie die Nederland inkoopt in het buitenland zeer gering. Er wordt veel minder energie geïmporteerd dan waarvoor bedrijven groene certificaten hebben ingekocht. Sterker nog; Nederland importeert vrijwel alleen stroom bij zeer grote vraag. Die stroom komt gewoon uit Duitse bruinkoolcentrales die snel kunnen opschakelen.

    • NS rijdt op groene stroom. De machines in de fabriek zullen ook wel electrisch aangedreven zijn geweest. Wellicht op zonne-energie van het dak?

    • @Janszn. Waaruit blijkt dat de trein een Corona-bom is? Heeft de GGD een rapport uitgebracht over een Corona-explosie in een bepaalde trein?

  • Ongelofelijk...., hoe een regering zonder overleg zo’n besluit neemt. Oh ja... dat is de zelfde regering die zonder overleg WEL Belgen naar NL laat reizen, maar NL ers verbiedt naar of door Belgie te laten reizen ( > geen transit verkeer naar/ van Zeeuws Vlaanderen)

  • Dan ben ik tenminste blij dat ik hier in NL een NS Flex abonnement heb. De Belgen kunnen zich daar niet gaan terug flexen.

  • Treinen rijden op groene stroom door windenergie. De crisis heeft wel veel reizigers verloren, maar in de komende tijd zal dat wel meer worden. De basisdienstreling met Sprinters alleen was niet zo succesvol, maar sinds een week rijden de meeste treinen wer. Mensen die geen auto hebben zullen altijd komen, anders kunnen ze nergens heen. Dat het nu even alleen om een noodzakelijk reisadvies gaat is het nu een stuk stiller. Straks als de maatregelingen weer meer versoepeld zijn komt er heus wel meer volk. Alles gaat langzamerhand open dus het groeit wel aan hoor in deze tijd, maar nog niet zoals voor deze tijd. Wanneer alles zo'n beetje meer gaat lopen komen er vanzelf nieuwe reizigers. Het heef alleen wat extra tijd nodig...……..Nu er ook mondkapjes in het OV moeten zijn er minder mensen die langere trein of ander soort OV gebruiken voor hun langere ritten. Uren met zo'n masker op is ook niet alles, dus dat heeft er ook mee te maken. Sommige mensen hebben astma of hooikoorts en dan is het met een kapje ook niet lang uit te houden.. En aangezien er vaak ook terug gereisd moet worden.. Alles heeft tijd nodig, dat virus moet zo snel mogelijk weg of niet gevaarlijk zijn. Daarom rijden er ook niet alle internationale treinen nog. Omdat de grenzen dicht zijn , vanwege de onveiligheid in dat andere land. Alles komt ooit wel weer goed, alleen niemand weet wanneer! even door de zure appel heen bijten dus!

  • In Frankrijk mogen alle stoelen weer bezet worden, waarom in Nederland dan niet? Hebben we hier een ander soort Corona?

    • Omdat hier in Nederland een andere afweging gemaakt is door de overheid. Ik weet ook niet in hoeverre de situatie in Frankrijk vergelijkbaar is met Nederland, niet alleen wat betreft Corona, maar ook wat betreft bijvoorbeeld reisgedrag. Dat speelt allemaal mee in die afweging.

    • Hier in Duitsland mogen ook alle zitplaatsen bezet worden. Echter zijn er volgens mij wel beperkingen in het reserveringssysteem. Er zijn geen stickers in de treinen aangebracht. En de frequentie van het treinverkeer is zelfs nog lager (meestal 1x p.u.) dan in Nederland. Het reizen voor recreatieve doeleinden is hier ook toegestaan. Wel wordt er natuurlijk gewesen op de plicht een mond-/neusmasker te fragen. Het afzetten daarvan om iets te eten en te drinken in de trein wordt hier niet moeilijk over gedaan. Na een 7 uur lange reis van Keulen naar Dresden afgelopen week en vandaag een 6,5 uur lange reis van Dresden naar Lübeck kan ik persoonlijk zeggen dat het niet altijd eben komfortabel is met een mondkapje
      Maar ik vraag me wel af waarom het OV in Nederland t.o.v. andere landen zover gaat terwijl in Nederland meer capatiteit (hogere frequenties) beschikbaar is. Kijk maar naar de A2 Corridor Amsterdam - Eindhoven: 6x p.u.
      Laten we maar hopen dat het snel voorbij is. Blijf gezond!

  • Het klinkt als de OV studentenkaart die voor NS bijna de ondergang betekende.
    De 10 ritten zijn gelukkig eindig maar zoveel belgen 10 ritten cadeau doen zonder overleg is wel vreemd. NMBS zal toch een prijs mogen rekenen. De regering heeft geen positie meer in de onderhandeling. Die prijs moet dan maar goed hoog zijn. We mogen maar hopen dat de ritten op naam uitgereikt worden en niet overdraagbaar.

    • Het is gewoon slimme staatssteun. De burger betaalt toch voor lege treinen. De 800 miljoen die dit kost kan afgetrokken van de hulp die anders naar de NMBS moet.

      Dat de NMBS nu moet zorgen dat die ritten gebruikt worden om naar rustige steden te gaan en niet allemaal tegelijk naar de kust is een probleem waaraan gewerkt wordt. Bijvoorbeeld met een spitsverbod voor deze speciale Railpass.

    • Op zich is het slim voor de Railpass te kiezen:
      - beperkt tot 10 ritten, alternatief schijnt half jaar lang 50% korting voor iedereen geweest te zijn
      - nutteloos voor pendelaars die al een treinkaart (abonnement) hebben voor hun vaste traject, dus maar zeer beperkt extra drukte in de spits van/naar Brussel
      - geldig tot laatste station voor de grens, niet voor grensbaanvak, ontmoedigt shoppen/geld uitgeven in het buitenland
      - wellicht eerste kennismaking (recreatief) voor verstokte bedrijfswagenrijders
      - administratief redelijk simpel mits slim systeem voor de verdeling (loket of kaartautomaat zou bijvoorbeeld e-ID kunnen lezen, elk Rijksregisternummer boven 12 jaar = één kaart)

      • Annemiek.
        Een bewijs, laat staan uitstekend, is er niet.
        De Nederlandse en Belgische cijfers laten zich moeilijk met elkaar vergelijken. In Nederland waren de cijfers van de meer overledenen dan gebruikelijk in maart/april veel hoger, dan de opgegeven overledenen door Corona.
        Verder waren de Belgen veel strenger met maatregelen tijdens het dieptepunt van de Corona-crisis.

        • En toch is het enorme hoge sterftecijfer dat België rapporteert bepaald geen aanleiding om het land als gidsland te zien voor wat betreft de bestrijding van de coronacrisis.

  • Nederland zou juist een voorbeeld moeten nemen aan wat de Belgen doen. Een tijdlang mocht bijna niets in belgenland en nu krijgen de Belgen als compensatie die gratis rittenkaart met als bonus dat de fiets gratis mee mag.
    Maar hier in Nederland worden de mensen doorlopend bang en angstig gemaakt want owee er mocht iemand toevallig een niesbui hebben als gevolg van het hooikoortsseizoen.
    NS is nu echt No Service geworden.

    En hier in NL is al een wet in maak waarin staat dat je altijd en overal 1,5 meter afstand moet houden. Te zot voor woorden. Je mag dus nooit meer je opa en oma een hand geven en de kinderen nooit meer troostende arm op de schouder leggen.
    En de ov-bedrijven zullen hun voertuigen dienen aan te passen zodanig dat alle stoelen minimaal 1,5 m van elkaar af staan. En staanplaatsen zullen noodgedwongen verdwijnen.
    Welkom in de nieuwe werkelijkheid!

    • De cijfers met betrekking tot het coronavirus lijken me een uitstekend bewijs dat we juist geen voorbeeld moeten nemen aan wat de Belgen doen. Met 829 doden per miljoen inwoners (met afstand het hoogste cijfer ter wereld), doen ze het een stukje slechter dan wij in Nederland (351 doden/miljoen inw.). Dit onbeholpen plan van de Belgen verklaart wel grotendeels waarom ze het zo slecht doen.

      • Nogmaals ter illustratie. Als de hele wereld zulke hoge sterftecijfers had door het coronavirus als België, zouden er wereldwijd al 6,46 miljoen doden te betreuren zijn geweest.

        • Op zijn Braziliaans zou het nog veel erger worden. De Spaanse griep velde 20 miljoen of meer mensen. Terwijl er veel minder waren. Het moet een verschrikking geweest zijn.

        • @Bert Sitters. De veronderstelling is gestoeld op de officiële cijfers die door de overheden worden gepubliceerd. Betere indicatoren voor hoe de boel ervoor staat bestaan niet.
          @dries molenaar. Brazilië telt op dit moment nog 176 doden per miljoen inwoners. Indien dat cijfer Belgische proporties aanneemt, zullen er 175748 doden te betreuren zijn. Helaas verwacht ik dat het daar niet bij zal blijven.

        • @Annemiek, bij de "officiële Nederlandse" cijfers staat nadrukkelijk dat het werkelijke aantal veel hoger kan liggen, omdat er geen test is uitgevoerd.
          België telt anders.

        • Er staat niet 'veel hoger', er staat 'Omdat niet alle COVID-19 patiënten getest worden, zijn de werkelijke aantallen in Nederland hoger dan de aantallen die hier genoemd worden'. Net als in andere landen, worden alleen gegevens van positief geteste personen meegeteld. Ten aanzien van de sterftecijfers van het CBS, is er inmiddels een oversterfte van ongeveer 9000 personen. Dat aantal ligt dus ongeveer 50% hoger dan de cijfers die het RIVM rapporteert. Daarmee telt België nog steeds een veel hoger sterftecijfer als gevolg van het coronavirus dan Nederland. Blijft mijn standpunt staan dat België niet bepaald een gidsland is met betrekking tot het coronavirus. Maar goed, dat zie jij dus allemaal heel anders?

  • Gewone Griep , kanker enz zijn veel dodelijker dan exosomen ''covid-19'' nep virus. De Nederlandse overheid in opdracht van de wereldelite wilt van een ieder een slaaf maken. De goedgelovige burgers [ 99 % vertrouwen de overheid ONterecht ]zitten nu letterlijk in de tang. Bijna niemand ziet dat we in een dictatuur leven en alle restjes vrijheden worden versneld afgepakt.

Share

Recent Posts

Spoorgebruik wordt 12% duurder (en daardoor ook het treinkaartje)

De Nederlandse Spoorwegen en andere vervoerders moeten in 2023 gemiddeld 12 procent meer gebruiksvergoeding betalen…

22 uur terug

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

3 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

3 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

4 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

5 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

7 dagen terug