In 2018 hebben reizigers in Utrecht iets minder vaak de stadsbus en de tram genomen. Dat is het gevolg van een reeks stakingsdagen in het voorjaar. Ook het mooie weer in de zomer kan invloed hebben gehad. De streekbus deed het beter in Utrecht: die noteerde ondanks de stakingen een groei van 4%.
Tussen eind april en begin juli werd er vorig jaar in het openbaar diverse dagen gestaakt. Die staking heeft een licht negatief effect gehad op de reizigersgroei. Niet alleen doordat reizigers tijdens de staking niet met de bus konden reizen, maar ook doordat een klein deel van de vraag na de stakingen uitviel. “De vraag is daarna geleidelijk weer aangetrokken. In november 2018 zaten we weer op het niveau van een jaar eerder”, vertelt een woordvoerder van de provincie Utrecht.
Al met al is de tram in de provincie Utrecht in 2018 circa 2% minder vaak gebruikt dan in 2017. Bij de bus is de daling minimaal (-0,25%). Behalve de staking kan ook het mooie weer invloed hebben gehad, waardoor een deel van de reizigers mogelijk de tram of de bus heeft omgeruild voor de fiets. Desondanks blijft de kostendenkingsgraad van U-OV relatief hoog. Ongeveer 68% van de kosten wordt door de reiziger betaald. Bij de tram worden echter de kosten van de infrastructuur en het trammaterieel buiten beschouwing gelaten.
De streekbus heeft ondanks de stakingen in 2018 meer reizigers vervoerd (+4%) dan een jaar eerder. De provincie denkt dat dit te maken heeft met het feit dat vervoerder Keolis in 2017 nog te maken had met opstartproblemen. Daar was in 2018 geen sprake meer van. De groei van de streekbus compenseert de daling van de tram en de stadsbus, waardoor al met al over heel de provincie Utrecht er vorig jaar sprake was van een kleine groei.
Dat de opstartproblemen van de nieuwe streekconcessie in 2018 tot het verleden behoorden, blijkt ook uit de stiptheidscijfers. De stiptheid is in 2018 iets gestegen. Die stijging is deels gerealiseerd door extra tijd aan de dienstregeling toe te voegen. “Hierdoor wordt de dienstregeling meer betrouwbaar, maar ook iets langzamer. Deze verruiming is een noodzakelijk gevolg van de slechte doorstroming, drukte op de weg en beperkte eigen infrastructuur voor de bus” aldus de provincie.
Bij de stadsbus en tram is het aantal ritten met meer dan 2 minuten vertraging beperkt. Wel vertrekt een deel van de voertuigen te vroeg. “Bij te vroeg vertrekken gaat het vaak om een beperkt aantal seconden.”
This post was last modified on 15 juni 2019 07:30
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…