Beperkte reizigersgroei U-OV door stakingen
13 jun 2019 12:56
In 2018 hebben reizigers in Utrecht iets minder vaak de stadsbus en de tram genomen. Dat is het gevolg van een reeks stakingsdagen in het voorjaar. Ook het mooie weer in de zomer kan invloed hebben gehad. De streekbus deed het beter in Utrecht: die noteerde ondanks de stakingen een groei van 4%.
Gevolgen staking
Tussen eind april en begin juli werd er vorig jaar in het openbaar diverse dagen gestaakt. Die staking heeft een licht negatief effect gehad op de reizigersgroei. Niet alleen doordat reizigers tijdens de staking niet met de bus konden reizen, maar ook doordat een klein deel van de vraag na de stakingen uitviel. “De vraag is daarna geleidelijk weer aangetrokken. In november 2018 zaten we weer op het niveau van een jaar eerder”, vertelt een woordvoerder van de provincie Utrecht.
Lichte daling
Al met al is de tram in de provincie Utrecht in 2018 circa 2% minder vaak gebruikt dan in 2017. Bij de bus is de daling minimaal (-0,25%). Behalve de staking kan ook het mooie weer invloed hebben gehad, waardoor een deel van de reizigers mogelijk de tram of de bus heeft omgeruild voor de fiets. Desondanks blijft de kostendenkingsgraad van U-OV relatief hoog. Ongeveer 68% van de kosten wordt door de reiziger betaald. Bij de tram worden echter de kosten van de infrastructuur en het trammaterieel buiten beschouwing gelaten.
Streekbus
De streekbus heeft ondanks de stakingen in 2018 meer reizigers vervoerd (+4%) dan een jaar eerder. De provincie denkt dat dit te maken heeft met het feit dat vervoerder Keolis in 2017 nog te maken had met opstartproblemen. Daar was in 2018 geen sprake meer van. De groei van de streekbus compenseert de daling van de tram en de stadsbus, waardoor al met al over heel de provincie Utrecht er vorig jaar sprake was van een kleine groei.
Stiptheid
Dat de opstartproblemen van de nieuwe streekconcessie in 2018 tot het verleden behoorden, blijkt ook uit de stiptheidscijfers. De stiptheid is in 2018 iets gestegen. Die stijging is deels gerealiseerd door extra tijd aan de dienstregeling toe te voegen. “Hierdoor wordt de dienstregeling meer betrouwbaar, maar ook iets langzamer. Deze verruiming is een noodzakelijk gevolg van de slechte doorstroming, drukte op de weg en beperkte eigen infrastructuur voor de bus” aldus de provincie.
Te vroeg
Bij de stadsbus en tram is het aantal ritten met meer dan 2 minuten vertraging beperkt. Wel vertrekt een deel van de voertuigen te vroeg. “Bij te vroeg vertrekken gaat het vaak om een beperkt aantal seconden.”
Ach tja overal wordt weleens gestaakt zoals een keer bij Tata Steel, maar gelukkig kregen studenten een gratis leenauto om hun opleiding te volgen in het VU in Amsterdam Zuid tijdens de laatste staking. Op geven moment laten we het kassalaadje gewoon vrolijk gaan rinkelen want rekeningrijden hoort naast OV taks ook erbij. Gelukkig hoefde ik die dag niet naar Hilversum met de trein omdat ik thuis een afspraak had staan.
Als het slecht gaat ligt het aan het personeel, als het goed gaat krijgen het management en de aandeelhouders een extra bonus.
Het voortdurende gestaak jaagt de reizigers het OV uit. Dat is gewoon de realiteit.
Als Brabo zo vaakt staakt, moet je je eens afvragen WAAROM ze dat dan doen, buschauffeurs staken niet “zomaar” en daarbij : het kost ze veel inkomstenderving. In Overijssel rijdt hoofdzakelijk Syntus (bus en trein), daar wordt bijna nooit gestaakt. De meeste vertragingen en uitval bij NS ontstaan vooral door onregelmatigheden op of rond het spoor (wat op zich natuurlijk ook heel triest is).
Overijssel is nogal christelijk en daar zijn veel mensen lid van de CNV of geen lid van een vakbond. De meeste extremisten zitten bij de FNV.
Wat een onduidelijk en slecht geschreven stuk. Weet ik direct weer waarom ik hier nooit kwam. OVmagazine is van een stuk hogere kwaliteit, daar heb je ook niet van die hinderlijke reclames die de helft van het beeld innemen!
Denk dat hier sprake is van een nette poging om alle krampachtige kronkels van de provincie te volgen en respecteren.
Ben benieuwd hoe OV-magazine dat zal doen. Want lijkt me een hele klus, de inhoud wringt gewoon.
Bij kleine pc/laptop schermen en de tablet schermen kunnen de reclames irritant zijn. Zelf ben ik ook fan van OV-magazine, die geld verdienen door abonnees. Af en toe zul je ook bij hen nieuws van ons terug. Je mag het een slecht geschreven stuk vinden, maar zolang je niet uitlegt waarom kan ik er niet zoveel mee. Op deze site kun je in elk geVal laagdrempelig en anoniem reageren. Dat moet weer een pluspunt zijn, hoop ik ? Mocht je nog feedback hebben wat dit stuk slecht maakt, hoor ik het graag. Ik ben inderdaad geen geboren journalist (maar een Logistics)
De realiteit is dat er vrijwel geen reizigersgroei is ondanks alle blabla over grote groei.