Home

‘Besluit schrappen OV-chipkaart Westerschelde ferry ongeldig’

Het besluit van de provincie Zeeland om per 1 mei te stoppen met de OV-chipkaart Vlissingen – Breskens is onrechtmatig genomen. Dat meldt vakblad OV-Magazine

Geen adviesaanvraag

De Westerschelde-ferry maakt onderdeel uit van het OV-kernnet van de provincie. Voor openbaar vervoer geldt dat de provincie niet zomaar de tarieven mag aanpassen: daarvoor moet de overheid eerst advies vragen aan consumentenorganisaties. Dat is in dit geval niet gebeurd. Dat is opmerkelijk, want in het verleden deed de provincie dat wel, zo weet OV-Magazine. Als Zeeland dit keer ook het Overlegplatform OV Zeeland (OPOV) had geraadpleegd, dan was er een negatief advies gevolgd. De consumentenorganisaties zijn ontstemd over de gang van zaken, maar zeggen tegenover het vakblad niet naar de rechter te zullen stappen.

Wet Personenvervoer

De provincie Zeeland stelt tegenover OV-Magazine dat de Westerschelde-ferry niet valt onder de Wet Personenvervoer 2000. “De letter van de wet hebben ze mee, de geest echter tegen,” concludeert OV-Magazine. In de wet staan veerverbindingen namelijk niet expliciet gespecificeerd als openbaar vervoer.

OV-chipkaart te duur

Vorige week kwam naar buiten dat Zeeland per 1 mei heeft besloten te stoppen met de OV-chipkaart op de veerverbinding. Volgens de provincie gebeurt dat op initiatief van Connexxion. Tegenover OV-Magazine liet Connexxion eerder al weten dat die opmerking niet klopt. Het besluit kwam van de provincie. Zeeland stopt daar met de OV-chipkaart omdat de beheerkosten te duur zijn. De provincie stelt dat het behouden van de chipkaart eenmalig 450.000 tot 900.000 euro had gekost, en vervolgens jaarlijks tussen de 130.000 en 230.000 euro. “Dit is minimaal een verdubbeling van de jaarlijkse kosten, naast een aanzienlijke investering, terwijl de opbrengst uit OV-chip in 2016 slechts 288.000 euro bedroeg”, schreef gedeputeerde Harry van der Maas vorige week in een brief.

b-tag

In plaats van de OV-chipkaart wordt er een ander betaalsysteem geïntroduceerd: b-tag. Dat systeem kost eenmalig 45.000 euro en jaarlijks 76.000 euro, volgens de provincie in lijn met de prijs waarvoor de Westerschelde-ferry het systeem nu bij Connexxion inkoopt. Reizigers kunnen gratis een b-tag aanvragen; ook los een kaartje kopen is nog mogelijk. De Westerschelde-ferry kost jaarlijks 6,7 miljoen aan exploitatiekosten, terwijl er maar 1,7 miljoen aan opbrengsten binnenkomt. Ieder jaar moet er dus 5 miljoen worden bijgelegd.

Nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?

This post was last modified on 12 april 2018 23:23

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug