Foto: Marc Ryckaert - Eigen werk, CC BY-SA 4.0, Link
Het besluit van de provincie Zeeland om per 1 mei te stoppen met de OV-chipkaart Vlissingen – Breskens is onrechtmatig genomen. Dat meldt vakblad OV-Magazine.
De Westerschelde-ferry maakt onderdeel uit van het OV-kernnet van de provincie. Voor openbaar vervoer geldt dat de provincie niet zomaar de tarieven mag aanpassen: daarvoor moet de overheid eerst advies vragen aan consumentenorganisaties. Dat is in dit geval niet gebeurd. Dat is opmerkelijk, want in het verleden deed de provincie dat wel, zo weet OV-Magazine. Als Zeeland dit keer ook het Overlegplatform OV Zeeland (OPOV) had geraadpleegd, dan was er een negatief advies gevolgd. De consumentenorganisaties zijn ontstemd over de gang van zaken, maar zeggen tegenover het vakblad niet naar de rechter te zullen stappen.
De provincie Zeeland stelt tegenover OV-Magazine dat de Westerschelde-ferry niet valt onder de Wet Personenvervoer 2000. “De letter van de wet hebben ze mee, de geest echter tegen,” concludeert OV-Magazine. In de wet staan veerverbindingen namelijk niet expliciet gespecificeerd als openbaar vervoer.
Vorige week kwam naar buiten dat Zeeland per 1 mei heeft besloten te stoppen met de OV-chipkaart op de veerverbinding. Volgens de provincie gebeurt dat op initiatief van Connexxion. Tegenover OV-Magazine liet Connexxion eerder al weten dat die opmerking niet klopt. Het besluit kwam van de provincie. Zeeland stopt daar met de OV-chipkaart omdat de beheerkosten te duur zijn. De provincie stelt dat het behouden van de chipkaart eenmalig 450.000 tot 900.000 euro had gekost, en vervolgens jaarlijks tussen de 130.000 en 230.000 euro. “Dit is minimaal een verdubbeling van de jaarlijkse kosten, naast een aanzienlijke investering, terwijl de opbrengst uit OV-chip in 2016 slechts 288.000 euro bedroeg”, schreef gedeputeerde Harry van der Maas vorige week in een brief.
In plaats van de OV-chipkaart wordt er een ander betaalsysteem geïntroduceerd: b-tag. Dat systeem kost eenmalig 45.000 euro en jaarlijks 76.000 euro, volgens de provincie in lijn met de prijs waarvoor de Westerschelde-ferry het systeem nu bij Connexxion inkoopt. Reizigers kunnen gratis een b-tag aanvragen; ook los een kaartje kopen is nog mogelijk. De Westerschelde-ferry kost jaarlijks 6,7 miljoen aan exploitatiekosten, terwijl er maar 1,7 miljoen aan opbrengsten binnenkomt. Ieder jaar moet er dus 5 miljoen worden bijgelegd.
This post was last modified on 12 april 2018 23:23
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…