‘Besluit schrappen OV-chipkaart Westerschelde ferry ongeldig’

klok 11 apr 2018 14:04

Het besluit van de provincie Zeeland om per 1 mei te stoppen met de OV-chipkaart Vlissingen – Breskens is onrechtmatig genomen. Dat meldt vakblad OV-Magazine

Geen adviesaanvraag

De Westerschelde-ferry maakt onderdeel uit van het OV-kernnet van de provincie. Voor openbaar vervoer geldt dat de provincie niet zomaar de tarieven mag aanpassen: daarvoor moet de overheid eerst advies vragen aan consumentenorganisaties. Dat is in dit geval niet gebeurd. Dat is opmerkelijk, want in het verleden deed de provincie dat wel, zo weet OV-Magazine. Als Zeeland dit keer ook het Overlegplatform OV Zeeland (OPOV) had geraadpleegd, dan was er een negatief advies gevolgd. De consumentenorganisaties zijn ontstemd over de gang van zaken, maar zeggen tegenover het vakblad niet naar de rechter te zullen stappen.

Wet Personenvervoer

De provincie Zeeland stelt tegenover OV-Magazine dat de Westerschelde-ferry niet valt onder de Wet Personenvervoer 2000. “De letter van de wet hebben ze mee, de geest echter tegen,” concludeert OV-Magazine. In de wet staan veerverbindingen namelijk niet expliciet gespecificeerd als openbaar vervoer.

OV-chipkaart te duur

Vorige week kwam naar buiten dat Zeeland per 1 mei heeft besloten te stoppen met de OV-chipkaart op de veerverbinding. Volgens de provincie gebeurt dat op initiatief van Connexxion. Tegenover OV-Magazine liet Connexxion eerder al weten dat die opmerking niet klopt. Het besluit kwam van de provincie. Zeeland stopt daar met de OV-chipkaart omdat de beheerkosten te duur zijn. De provincie stelt dat het behouden van de chipkaart eenmalig 450.000 tot 900.000 euro had gekost, en vervolgens jaarlijks tussen de 130.000 en 230.000 euro. “Dit is minimaal een verdubbeling van de jaarlijkse kosten, naast een aanzienlijke investering, terwijl de opbrengst uit OV-chip in 2016 slechts 288.000 euro bedroeg”, schreef gedeputeerde Harry van der Maas vorige week in een brief.

b-tag

In plaats van de OV-chipkaart wordt er een ander betaalsysteem geïntroduceerd: b-tag. Dat systeem kost eenmalig 45.000 euro en jaarlijks 76.000 euro, volgens de provincie in lijn met de prijs waarvoor de Westerschelde-ferry het systeem nu bij Connexxion inkoopt. Reizigers kunnen gratis een b-tag aanvragen; ook los een kaartje kopen is nog mogelijk. De Westerschelde-ferry kost jaarlijks 6,7 miljoen aan exploitatiekosten, terwijl er maar 1,7 miljoen aan opbrengsten binnenkomt. Ieder jaar moet er dus 5 miljoen worden bijgelegd.

Nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?

12 gedachten over “‘Besluit schrappen OV-chipkaart Westerschelde ferry ongeldig’”

  1. dries molenaar schreef:

    ongrondwettig??? Dat is wat overdreven. Het gaat hier om administratieve regelgeving en daar is de grondwet echt een magnitude te groot voor.

  2. Nico Kwant schreef:

    Die ferry is overbodig. Er is toch een dure tunnel gebouwd. Ja van Vlissingen naar Breskens is die tunnel wel een omweg en is een boot sneller. Een snelle verbinding mag best wel wat duurder zijn. De OV verbindingen door de tunnel zijn orima.

    1. Andre D schreef:

      Ferry overbodig? Zonder de ferry gaan nog veel meer mensen verhuizen uit Breskens, Oostburg, Cadzand en dergelijke omdat het zonder die ferry uren duurt om heen en weer naar de onderwijsinstellingen in Vlissingen en Middelburg te komen. En die scholieren hebben meestal nog geen auto!

  3. Alex schreef:

    Kunnen ze niet gewoon dezelfde palen neerzetten als NS gebruikt voor de IC Direct-toeslag? Je betaalt immers toch per rit, niet voor de afstand.

    1. Annemiek schreef:

      Dat is absoluut geen oplossing voor het probleem.

      1. Martijn schreef:

        De achterliggende vraag is waarom “het behouden van de chipkaart eenmalig 450.000 tot 900.000 euro had gekost” – dat klinkt als meer dan een incheckpaaltje op de wal aan beide kanten. Misschien ook poortjes, misschien software? Het klinkt nog steeds als veel geld. Heeft iemand een idee wat één OV-chipkaartlezer in een (stads)bus kost?

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Het heeft er volgensmij mede mee te maken dat de provincie zelf de vervoerder is. Tot nu toe faciliteerde Connexxion de ov-chipkaart voor de provincie, maar die stopt daarmee. De provincie zegt met name de aansluiting met de landelijke database veel geld kost. Zie hier de brief van de provincie:
          https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2018/04/IB18_bbdb51aa.pdf

  4. Dick de Bruijne schreef:

    Verhaal van Nico Kwant raakt kant (Breskens) noch wal (Vlissingen). Er passen geen auto’s op de boot.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Maar volgens Nico (ik ben zelf niet op de hoogte van de verbindingen daar dus vandaar ‘volgens Nico’) zijn er ook OV-verbindingen via de tunnel, waarbij je dus langer onderweg bent dan wanneer je met de ferry gaat. Het gaat dus niet over de automobilisten (die kunnen alleen de tunnel nemen) maar over de OV-reizigers, die dus wel een keuze hebben, waarbij Nico aangeeft dat wat hem betreft de snellere ferry-verbinding best wel iets duurder mag zijn.

    2. Andre D schreef:

      Ik kan me de tijd nog herinneren dat er een ferry van Breskens naar Vlissingen voer, tweemaal per uur (en soms nog wel meer). Omrijden via de tunnel heeft veel vertekkende bewoners uit het westen van Zeeuws Vlaanderen opgeleverd!

      1. Dries Molenaar schreef:

        De Zeeuwen wilden graag een tunnel. Zij hebben er ook zelf flink in geïnvesteerd. Het idee dat ze het eigenlijk niet wilden en dat het vroeger beter was is gewoon bespottelijk.

  5. Roelof ter Stege schreef:

    Wat is nu het probleem?
    De veerdienst is er en blijft ook, alleen de betaling gaat op een andere manier.
    Ik kan me goed voorstellen dat wanneer er op jaarbasis 5 miljoen aan publiek geld bij moet, er goed gekeken wordt naar de kosten. En als die enigszins verminderd kunnen worden is dat logisch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.