Beste stuurlui staan aan wal

De politiek had geen goed woord over dat er gisteren treinen uitvielen door weersomstandigheden. De kritiek is met name gericht aan ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. Maar is deze kritiek wel terecht?

Natuurlijk, we leven in een wereld waar we alles onder controle willen hebben. En als een sneeuwvlokje daarin verandering brengt, zijn we niet blij. Maar af en toe ontstaat het beeld dat nergens ter wereld men last heeft van weersomstandigheden, maar dat alleen Nederland in de middeleeuwen is blijven steken.

België
Dat zelfde denken ze ook in België, want daar deed precies hetzelfde voor. Ook daar had het treinverkeer hinder van sneeuw en andere winterse omstandigheden en stond de politiek op haar achterste poten.

Frankrijk
Ook in Frankrijk liepen er treinen forse vertraging op door de weersomstandigheden. Bijvoorbeeld hogesnelheidstrein TGV tussen Parijs en Lyon.

Roemenië
Oost-Europeanen snappen de ophef in elk geval niet. Zo sprak ik met iemand uit Roemenië. Toen ik vertelde dat de trein 1,5 uur vertraging had door winterse omstandigheden, kreeg ik te horen: "You are lucky", want in Roemenië is 1,5 uur vertraging door sneeuw niets.

Inzet
Opmerkelijk is dat Arriva te kampen had met de grootste problemen, maar door de Tweede Kamerleden. Toch doet de kritiek ook aan hen geen recht. De kritiek gaat voorbij aan de inzet van alle mensen van NS, ProRail, 9292 en Arriva. Want deze draaide gisteren overuren. Zo waren extra NS managers opgetrommeld om koffie te schenken, had ProRail extra storingsploegen gereed en trommelde 9292 extra personeel op om alle telefoontjes te kunnen verwerken. Natuurlijk klopt het dat er nog veel mis gaat bij een calamiteit als deze. En ook ik kan mij verbazen over de impact van een forse sneeuwbui. De impact had kleiner moeten zijn. Maar het is te kort door de bocht om de spoorsector als middeleeuws af te schilderen. 

Tweede Kamer
Maar in Nederland hebben Tweede Kamerleden kennelijk niets beter te doen. Zo blijkt maar weer eens: de beste stuurlui staan aan wal. 

Dit is een weblog van Hildebrand van Kuijeren. Als trouwe treinreiziger die het klagen over het spoor beu was, begon hij in 2004 de website treinreiziger.nl. Inmiddels is treinreiziger.nl uitgegroeid tot grootste OV-nieuwswebsite van Nederland met gemiddeld 2.000 bezoekers per dag.

This post was last modified on 8 november 2016 10:09

Share
Tags: Wintersport

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug